• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plikttrogna Poliser

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Aaahhh det var ju lite surt men däcken som sitter på måste ju vara rätt mycket större än original för normalt visar ju mätarna ca: 5 km/h fel fast för lite och körde hon i 120 enligt mätaren så borde det ju vara ca 115 och att då få på däck som ger en höjning med 10km/h är ju otur .

Kolla detta och kör med GPS och kolla , samt protestera mot det onödigt hårda straffet för det var ju motorväg och det var nog större fara av poliserna och stoppa henne på motorvägen .

Dom får ju vara lite humana ...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Min dotter Anna hade köpt däcken "jättebilligt" av en kompis och som sagt så är man färsk med bil och har haft tur och fått jobb, lägenhet så är ju självklart ekonomin ytterst begränsad!
När jag monterade däcken på bilen åt flickan så fick jag tom krava lite i innerskärmarna för att det skulle gå "fritt"
Tanken med mitt inlägg var lite åt hållet "hellre fria än fälla". Om jag hade varit Polis så skulle jag naturligtsvis läxat upp personen i fråga och sedan byggt upp en positiv ton för att få den fortkörande lilla damen att tänka sig för nästa gång!
Hon jobber ju som sagt på en Preemmack i Ljungsbro som ligger lite avsides till och där är det inte ovanligt med besök av "storklädda" personer som storstjäl både i butik och från pump!
Så min Bensinmacksdotter är lite besviken faktiskt. Hon gnällde inte på boten utan skrev på när de förklarade hur de hade mät hastigheten på hennes framfart!
Så det är nog mest jag som tycker att man hade kunnat agerat lite annorlunda och i långa loppet tjänat på det..................

I mjölby har vi en Polis som har tagit det som en livsuppgift att jaga bilar med små nummerskyltar (självhäftande) och bilar med tonade rutor!!!!!
Han gör ju inga fel men ändå.
Han tog mig mitt i stadscentrum med blåljus och behandlade mig som skit.
Orsaken var att han tyckte att min bil hade för "svarta" rutor som han sa.
Jag förklarade att det är en orginaltoning, men det trodde inte han på utan försökte pilla och pilla för att se om det var nåt egen toning.
Det var ju orginal och då sa han att jag skulle prata med Skodafabriken förså här får det ju inte se ut.....sa den gode polismannen!
När jag påpekade att hans Polisvolvo har ju minst lika mörka rutor så blev svaret............jamen, det är ju en Volvo:confused:

Jag blev iaf anmodad att uppsöka bilprovningen för att de skulle kolla ytterligare på min sk. toning.
Han skulle ringa och kolla så att jag verkligen åkte dit..........så jag åkte till bilprovningen och sa hur läget var! Ett gapskratt och sedan var det bara att åka!

Ibland så undrar man lite!

Jag har den största respekt för våra Svenska poliser och tycker att det är synd att nån eller några kan förstöra för ryktet för en fin yrkeskår!

Anders som inte är ett gott fördömme för döttrarna!:eek:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

men erkänn att respekten naggas lite i kanten...........ganska mycket egentligen
Nitiska människor finns det ju överallt men med polismakten blir det mera kännbart.
 
F

F.d. 25063

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Jo visst får poliser överskrida gällande hastighetsbegränsningar utan att ha på blåljus. Inte bara poliser egentligen utan alla utryckningsfordon får överskrida gällande hastighet utan krav på blåljus.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Jo visst får poliser överskrida gällande hastighetsbegränsningar utan att ha på blåljus. Inte bara poliser egentligen utan alla utryckningsfordon får överskrida gällande hastighet utan krav på blåljus.

Hmmm, undrar om det stämmer? Läste inte jag nyligen i en tidning att en ambulansförare fick en fortkörarbot ?
Han var på väg tillbaka från en utryckning till sin station och gasade på lite extra med motivationen att det var "mycket att göra"!
Det hjälpte inte utan han fick ta boten!

Jag kan ha drömt detta men nästan säker på att jag har läst detta:eek:

Någon??
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Med den djungel av skyltar med olika hastighetbegränsningar som många gånger känns mer eller mindre omotiverade är det nog endast rena tillfälligheten om man åker fast eller inte.
Exempelvis så är hastiheten på motorväg E18 genom Karlstad 90 km/h men väg 62 ut från Karlstad som ej har planskilda korsningar där är hastigheten 100 km/h. Och inte ens vid korsningar i samma plan är det nedsatt hastighet.

Visserligen inte polisens bord, men visar väl att hastighetsgränser borde styras av viss logik och inte av godtycke för att vinna trafikanternas acceptans.

Sen är väl frågan den om man skall lägga krut på dem som "råkar" köra några kilometer över tillåten hastighet istället för dem som är riktiga fortkörare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

men erkänn att respekten naggas lite i kanten...........ganska mycket egentligen
Nitiska människor finns det ju överallt men med polismakten blir det mera kännbart.

Tyvärr blir det ju lite så:(
Fast jag har träffat några yngre poliser och de verkar vara mera ..vad skall jag säga? ödmjuka inför sin uppgift, kanske!

Fast det är ju så med egentligen alla yrkesgrupper att det finns ett fåtal som förstör för andra, tyvärr!

Fast Martin Timell skall nog många hantverkare be om ursäkt! Många hantverkare som jag känner har skrattat åt honom och de skador i hus och hem som alla små "hemmaTimellare" har orsakat!
Nu var det ju en undersökning som de redovisade på "Burken" för ett par dagar sedan bevisat att de fel som blev försäkringsärenden står hantverkarna för 80% och vi "Timellare" resterande 20% !
Orsaken var ju att vi hemmapulare är osäkra och "läser på" för att vi är just osäkra. Hantverkare skall ju inte stå med en instruktion utan kör på och vips så har nåt hänt:rolleyes:

Blev ett litet hopp från Poliser till hantverkare men det bjuder jag på!
Vi har nog hackat färdigt på Poliserna som säkert kämpar på med alla medel de tilldelas!

Jag har gjort över 30års tjänst på "järnvägen" och fått försöka försvara och förklara varför inte tågen inte funkar i snön denna vinter!:eek:

DET KUNDE JAG INTE:D

Ha det gott i vårsolen och gör som de sa i trafikmagasinet på 80-talet
""""krama varandra i trafiken""""
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Både polis och ambulans har olika prioriteringsgrader på sina uppdrag. Har man inte rätt "prio" och åker i en fartkamera så är det kört.
 

LIVSLUST

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3827
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

:confused:Jag är en av "gamla" vägens riddare ,har kört och lastbil i hela europa . . Vi körde i ca.80 km/t . men omkring 1997 hände nogot . jo!! lastbilar fik hastighetsbegränsare monterat och resultatet har blivit at nästan alla kör 90 + . + är i nedförsbacka. Mina 35 år bakom rattet har i stort set varit prickfria , fram til förra vinter , jag var på väg hem från jobbet i personbilen och gjorde en omkörning på en 70 sträcka ,den ensamma polismannen som kom fram från sit gömställe berättade at han klockat mig i 90 km/t så det blev en böte. Ok när inbetalningskortet kom var et brev bifogat som talade om at jag var dömt til en VARNING gällande i 2år . Det var då 34 år sedan jag senast fik en fortkörningsböte , jag blev faktisk skitförbannat ,inte på böten men på varningen. Mvh Torkild
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Torkild, hur menar du detta med nerförsbacke? Kopplar ni ur motorn och rullar eller hur görs det?
Hur funkar hastighetsstrypningen? Går det på en givare som stryper insprutningspumpen eller hur funkar det?

Anders som är nyfiken!:confused:
 

LIVSLUST

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3827
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Jo de är en manick som stryper bränsletilförslen ,den går naturligvis at "pilla" med ,men de är nog mest utlädske piloter som våger , detta + dom nya degitala färdskrivare gör at om man inte vil åka fast måste följa lagar och reglar du vet EU... En nyare lastbil med häng kan väga upp mot 60 ton , så motoren på kanske 500 hk. orker inte bromsa farten til lagliga 85-90 . Som "gammal" chaffis vil jag doch påpeka at det koster mycket i kronor för dom sidsta 10-20 km det gäller okså husbilar där manga:wub: fläskar på som om bolaget snart skulle stänga
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Hur som helst så tror jag att de alla flesta som får böta för hastighetsöverträdelse är som folk är mest. De har helt enkelt följd den för närvarande rådande trafikströmmen, och börja undra vad det är frågan om när det rusar ut en polis som viftar in dem vid vägkanten. (så har det varit vid mina fortkörningsböter)
Men alla vet väl att i vissa lägen får man jobba lite hårdare för att budgeten skall gå ihop för att inte huvudmannen skall bli besviken.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Har under sett stort antal år kört ett flertal tusen mil på de svenska vägarna årligen och av förklarliga skäl också råkat ut för farbror blå ett antal gånger. Har ALLTID blivit trevligt bemött, har jag fåttböter för fortkörning så har detta varit befogat. Tycker att de enskilda polismännen får ta mycket skit för att någon i kåren har "flippat ut"! Har också erfarenhet från polisen när det gäller inbrott i bostad och bil, ALLTID positivt bemött. Tror nog att en del av polisens rykte (negativa rykte) kan spåras längre upp i hiearkin/beslutsfattarna.
(jag är inte polis).

P S jag bor i en lite kommun i nordöstra skåne och mina erfarenheter kommer härifrån, hur det fungerar i större kommuner/städer kan jag inte uttala mig om. D S
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

det är rätt kul att se vilka ursäkter vi har har när vi har kört för fort, det är aldrig eget slarv, utan alltid hastighetsgränserna, däckens diameter (den var ny för mej), brått till dagis, brått till möte (gäller mej senast), stygga poliser som borde gjort något annat vid just den här tidpunkten, kontroller på fel och onödigt ställe, lite trafik så då borde inte gränserna gälla så hårt?! m.m. m.m.
Vore kul om vi kunde få ihop en lista över ursäkterna, den borde bli rätt rolig läsning!
:):)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Det som gör mig förbannad är inte böterna, utan det bemötande man får när man själv drabbas av tex inbrott, då visar de inget intresse
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

har även hänt här i Bohuslän på motorvägen,tillåten hastighet 110km,körde i 120km sent en kväll blev stoppat av en civilbil med nitiska kvinnliga poliser....hade varit och dömt ishockey arvode 1950 kr ,böter 2000kr..så plikttrogna poliser:mad:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

det är rätt kul att se vilka ursäkter vi har har när vi har kört för fort, det är aldrig eget slarv, utan alltid hastighetsgränserna, däckens diameter (den var ny för mej), brått till dagis, brått till möte (gäller mej senast), stygga poliser som borde gjort något annat vid just den här tidpunkten, kontroller på fel och onödigt ställe, lite trafik så då borde inte gränserna gälla så hårt?! m.m. m.m.
Vore kul om vi kunde få ihop en lista över ursäkterna, den borde bli rätt rolig läsning!
:):)



Jo men ändå så är ju denna "lilla" förseelse inte så allvarlig för inte 17 blir det någon större skada om man kör 125km/h på 120km/h väg , hade hon kört i 150 så hade det ju varit en anna sak men det märks att vi bor i Sverige ..... ajabaja 5 km för fort nu är det "stupstocken" tur dom inte är poliser nere i Italien för då hade dom fått och göra .....

Jag blev värre bemött av föraren som hade 80km/h på 90väg men då hade hon 1,8 i promille och körde över på min sida när vi möttes .. PANG blev det .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Så var det, dom gör bara sitt jobb vet att man har tävlingar mellan Linköping o Norrköping o Nyköping vem som kan bötfälla mest och nu ligger Linköping i täten dom har varit ute mest och hittat kunder.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

har även hänt här i Bohuslän på motorvägen,tillåten hastighet 110km,körde i 120km sent en kväll blev stoppat av en civilbil med nitiska kvinnliga poliser....hade varit och dömt ishockey arvode 1950 kr ,böter 2000kr..så plikttrogna poliser:mad:

Vad sa de du visade ut. De hade väl inte gjort nåt fel?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

Nu spårar du väl ur lite krinil. Trådskaparen skrev ju bara om att dottern kört 125 km på 120 sträcka. Har inte läst om att dottern haft problem med detta men som ny bilåkare på väg till jobbet kan det kännas surt och flera dagars nettolön går åt skogen i form av böter.
Det måste finna utrymme för nyansering även om man är trafikpolis.

Nej bror, jag tycker faktiskt inte jag spårat ur. Det finns hastighetsgränser och då ska vi följa dem. Polisen har fått mycket skit för man rabatterade 15 km/h, fram till förra några år sedan. Det är politiska beslut, som bygger på trafiksäkerhetsforskning, som ska styra vår trafikmiljö. Inte du och jag eller nån annan som ska få tänja på gränserna på grund av det ena eller andra. Sedan finns det inbyggda avdrag i alla mätningar. Dvs hastigheten man bötar för är alltid lägre än man faktiskt kört, tvärtom!

Det som är mest trist är alla de här fantasilösa kommentarerna från svansen, att polisen bör syssla med nåt viktigare, eller polisen kom minsann inte när jag hade inbrott, då ska de inte böta nån heller. Det är förbasktat trist att lyssna på. Aktiv trafikövervakning räddar liv!

Fast nu ska vi ändå ha en trevlig helg..., och håll hastigheterna! :)
 
Senast ändrad:
Toppen