• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Byggde en stödram, för att stadga upp de sladdriga kanterna på duschkaret. Limmade och skummade fast det hela som nu får stå i tryck i några dagar.

Började skumma och trycka dit golvet, när jag kom på att jag missat att limma under golvet. Snabbt lyfta upp innan skummet stelnar och limma, när limtuben går sönder och börjar läcka baklänges. Inte rätt läge för krångel när skummet hållet på att härda!! Hann ändå få ut lite lim och tillbaka med karet innan skummet börjat stelna. Hoppas det blev tillräckligt med lim. Jag vet ju hur hårt skummet sätter sig, så blir inte detta bra, är det bara att riva upp, köpa nytt golv och börja om....
20191223_115212.jpg
20191223_110036.jpg
20191222_193140.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Lite mer panel idag men mest har tiden gått åt för lösning av den ännu tjockare väggen som ska passas in med fönster och inre fönsterramen!
Hade från början byggt träramen för att passa mot inre fönsterramen, när det inte skulle vara träreglar på väggarna. När jag senare bestämde mig för träreglar, måste ramar byggas på ytterligare.
Detta måste jag även mecka med i sänggavlarna som också är anpassade för den gamla lösningen, utan reglar.
Att sätta fönsterramen först och sedan lägga panelen mot/ytanför fönsterramen, hade varit mycket enklare men så ser ju inga fabriksbyggen ut......
Mycket pill och lite resultat, känns det som.
IMG_20191227_175306_048_5475.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Jag har hittat en leverantör av "rullgardinsdörr" utanför Barcelona. Tyvärr är frakten väldigt dyr till Sverige, över 2000 kr!!
Är det någon som är ute och reser som ska hemåt så småningom och åker förbi Barcelona, och kan tänka sig att ta hem en "rullgardin" åt mig? Skicka ett meddelande.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag har hittat en leverantör av "rullgardinsdörr" utanför Barcelona. Tyvärr är frakten väldigt dyr till Sverige, över 2000 kr!!
Är det någon som är ute och reser som ska hemåt så småningom och åker förbi Barcelona, och kan tänka sig att ta hem en "rullgardin" åt mig? Skicka ett meddelande.
Hur ser den dörren ut och var hittade du den. Tänker på min bil om något år
Mvh
Peter
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Vi har inte gått under jorden!

I slutet på januari insåg vi att vi under en tid inte skulle hinna med att göra så mycket med bilen. Vi beslöt därför att lämna in den på verkstad för att göra den besiktningsklar och därmed spara lite av vår egen renoveringstid. Så kommer Corona.....och faktum är att vi än idag väntar på delar till hjulupphängningen i bak!!!
Det mesta mekaniska i övrigt är dock fixat och den går som en dröm!

Nu har vi tillfälligt plockat hem den från verkstaden och fortsatt bygget.
I dagsläget är golvet färdigisolerat och golv lagt. Utvändigt håller vi med polering av lacken för att få upp lystern. Ett tacksamt jobb på en matt röd lack men kräver en stor arbetsinsats.

Snart börjar det bli tid för att bygga själva inredningen. Tittar på lite prylar som tar stor plats och funderar på att köpa in dessa för att kunna placera dem och bygga in på bästa sätt;
- Vattentank. Skulle vilja ha kring 100 liter men är svårt att hitta leverantörer som har lite olika former att välja på.
- 2 st batterier på ca 95A. Hittat begagnade och testade med 6 mån garanti för 850 kr/st
- Kylskåp, kompressor 12V ca 60 liter
- Diskho max 15 cm höjd, hittat Domestic 4244 (eller likande). Fällbar kran, vad ska man ha?
Kommentarer kring de planerade inköpen ovan tas tacksamt emot.

Färdigt golv:
IMG_20200420_210200_605.jpg

Isolerat golv. Påbörjat golvytan.
IMG_20200418_182741_200.jpg

Efter polering:
IMG_20200420_210200_606.jpg

Före polering:
IMG_6791.jpg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.910
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har inte gått under jorden!

I slutet på januari insåg vi att vi under en tid inte skulle hinna med att göra så mycket med bilen. Vi beslöt därför att lämna in den på verkstad för att göra den besiktningsklar och därmed spara lite av vår egen renoveringstid. Så kommer Corona.....och faktum är att vi än idag väntar på delar till hjulupphängningen i bak!!!
Det mesta mekaniska i övrigt är dock fixat och den går som en dröm!

Nu har vi tillfälligt plockat hem den från verkstaden och fortsatt bygget.
I dagsläget är golvet färdigisolerat och golv lagt. Utvändigt håller vi med polering av lacken för att få upp lystern. Ett tacksamt jobb på en matt röd lack men kräver en stor arbetsinsats.

Snart börjar det bli tid för att bygga själva inredningen. Tittar på lite prylar som tar stor plats och funderar på att köpa in dessa för att kunna placera dem och bygga in på bästa sätt;
- Vattentank. Skulle vilja ha kring 100 liter men är svårt att hitta leverantörer som har lite olika former att välja på.
- 2 st batterier på ca 95A. Hittat begagnade och testade med 6 mån garanti för 850 kr/st
- Kylskåp, kompressor 12V ca 60 liter
- Diskho max 15 cm höjd, hittat Domestic 4244 (eller likande). Fällbar kran, vad ska man ha?
Kommentarer kring de planerade inköpen ovan tas tacksamt emot.

Färdigt golv:
Visa bilaga 191979

Isolerat golv. Påbörjat golvytan.
Visa bilaga 191980

Efter polering:
Visa bilaga 191981

Före polering:
Visa bilaga 191982

Vad gäller vattentank skulle jag fundera på att tillverka/få en tillverkad i rostfritt. Formen kan anpassas efter ditt utrymme och vattnet håller sig bra då den inte släpper in något ljus. Kan tänkas att den blir tyngre än en i plast och priset har jag ingen koll på.
Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En plasttank bør være i HDPE, og tykke nok vegger. Det finnes mengder med tanker i forskjellige størrelser og tynne vegger - disse holder ett år. Vet ikke eksakt grense for holdbare tanker, men det ser ut til å være et sted mellom 3 og 5 mm. Fikk for noen dager siden lekasje på en ugrasssprøyte 100 liter med 2 mm vegger - sprekk i plasten. En 1000 liter IBC kube med vegger som varierer mellom knapt 3 til over 5 mm ser ut til å holde i mmange år om den ikke utsettes for UV. En ståltank i 1 mm stålplate blir ikke mye tyngre enn en god plasttank, men gjerne noe dyrere. Det er enklere å få laget en måltilpasset ståltank enn en plasttank.

Selv sveiser jeg HDPE tanker som lekker, men vil ikke bygge en tank på egen hånd - den ville bli like dyr som en skreddersydd ståltank.

Om du vil forsøke på sveising av HDPE så ligger smeltepunktet på mellom 120 og 180 grader avhengig av tilsatser i plasten, det finnes spesielle varmluft sveise enheter og hdpe staver og tråd for sveising.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Lite uppdatering av status är på sin plats.

Sängen är färdigbyggd samt vägg mellan säng och boytan.
Längs väggarna är det sittbänkar med öppningsbara lock.
Diskbänk är provisoriskt på plats. Diskho med kran är inte monterat.
Köksbänk/spis är nästan klart.
Arbetet med vatten är inte påbörjat. Dock är 105 liters vattentank och vattenpump inköpt.
Elen är heller inte långt kommen. Solpanel och regulator finns men i övrigt är det mesta ogjort.
Senaste veckorna har det varit bra väder, när vi varit lediga, så vi har passat på att använda bilen. Genom att ha elplats på camping, finns ju allt man behöver!

Sittbänken vid diskbänken är gjord för en person.
20200530_094219.jpg

Sittbänken ut mot skjutdörren rymmer två personer.
20200530_094202.jpg

Efter första övernattningarna, kände vi behov av att komma åt fler saker, när man står utanför bilen. Därför byggde vi även en draglåda i änden på sittbänken.
20200606_224256.jpg

Vid spritköket, väggen mot kupen, har vi satt skjutlådor. En erfarenhet vi fått, är att det behövs mer avställningsytor vid köket, så det är ett projekt som pågår just nu, fällbar bänk.
Från början hade vi tänkt att köksbänken skulle varit längre, men efter första protoypen, minskade vi ner den, för ett smidigare in och ursteg genom skjutdörren.
Vi väntar på leverans av låsbara knoppar, för att öppna och stänga skåp samt luckor. Tillsvidare fungerar silvertejp!
20200604_090458.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Hittade en begagnad Fiamma-markis till ett riktigt bra pris.

Tänkte att det är säkrast och enklast att köpa Fiammas takfästen som fanns anpassade för vår bil och årsmodell. Fästena passade inte helt, utan det tog oss fem timmar att modda infästningen så den funkade!?

Nu har vi över midsommar varit borta i fem dagar. Sista dagen regnade det. Vid mer regn, droppar det ner bakom markiskassetten, ner mot skjutdörrsöppningen, där det slutligen hamnar inne på golvet.

Fiamma har ju gummitätningar för tusen kronor (!?), men jag tycker det borde finnas billigare lösningar från bygghandeln? Helst något självhäftande.

Eventuellt kanske en avrinningslist räcker, att fästa ovanför skjutdörren?
IMG_20200622_193614_245.jpg
IMG_20200622_193614_247.jpg
IMG_20200622_193614_248.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Plåtslagaren bockade till en vinkel i rostfritt ca 20*20mm som jag limmade ovanför dörren. Fungerar bra!
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Det var längesedan och dags för uppdatering av vårt rullande projekt.

I augusti lyckades vi komma iväg mellan alla lockdowns och landsgränser, till Kroatien.
Vi åkte i en halvfärdig bil, där mycket av de stora grejerna av inredningen var på plats.
Det som inte var färdigt var bl.a:
- El, endast 230 utifrån funkade, provisorisk laddare och batteri för att kunna köra 12 V takfläkt/lucka (enda 12V som var inkopplat), ingen belysning
- Ingen kyl, endast två små kylboxar på 230
- Inget vatten
Men vi hade:
- Toalett
- Kök
- Skön säng

Som ni förstår innebar detta halvfärdiga bygge vissa brgränsningar men hindrade oss inte ifrån en fantastisk semester.

I fotsättningen kommer jag berätta vad som hänt sedan dess.

Bild från när vi lämnade Sverige i augusti följer nedan
20200810_100648.jpg

Garaget halvfärdigt, knappt, med provisorisk eldragning av 230
20200731_150104.jpg

Diskbänk utan inkopplat vatten, plats för kylskåp som ännu inte fanns på plats
20200805_184406.jpg

Bakdörrar och skjutdörr, utan väggpanel men till största delen isolerade i alla fall
20200921_152247.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Efter Kroatienresan förra sommaren skulle vi under september och oktober bo halvtid i husbilen.

På hemvägen från Kroatien köpte vi ett begagnat kompressorkylskåp. Detta underlättade livet i husbilen och kändes som en stor lyx.
20200923_093835.jpg

Under hela säsongen hade vi hittills klarat oss utan belysning men nu hemma i Sverige på höstkanten kopplade vi in takspottarna. Dessa kopplades i tre grupper med var sin fjärrstyrd dimmer.
20200915_134057.jpg

Första veckorna hemma i Sverige var relarivt varma. Sedan kom kylan om framförallt nätterna.
Kallras kändes tydligt från de ställen där det ännu inte var isolerat som t.ex bakre stolparna. Stolparna isolerades efter hand. Vi hängde upp ett tjockare tyg mot bakförrarna för lite bättre isolering.Vi la också in en heltäckningsmatta. Golvet blev svinkallt trots isolering. Vi testade 48 V golvvärmematta. Denna hade i princio ingen värmande effekt alls. För att värma golv krävs nog betydligt kraftigare saker.
20200922_085533.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
När vi hade bott på deltid färdigt i november, började vi riva delar av inredningen!
Framförallt skulle sängen sänkas 10 cm. Vi tyckte att steget upp i sängen var väl högt. När vi ändå höll på, så sänkte vi även sittbänkarna 5 cm.
20201126_143409.jpg

Garaget var tidigare bara halvbyggt med provisiriskt elsystem.
Nu skulle det göras på riktigt!
Vi isolerade också extra, så mycket det gick.
20201205_180509.jpg20201205_183133.jpg

Vid vänster hjulhus placeras all el för både 230V och 12V.20201215_163725.jpg

Ovanför höger hjulhus placeras 105 liter vattentank.
20201206_180528.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Under semestern upplevde vi att det var bökigt att klättra upp och ned i sängen.
Ett beslut växte fram att sänka sängen 10 cm. Vi visste att vi ändå skulle lägga ytterligare mycket tid på fortsatt byggande denna vinter, så varför inte göra detta jobb nu?
När vi åndå höll på, sänkte vi även sittbänkarna 5 cm.
20201021_185906.jpg
20201121_111603.jpg

20201121_145025.jpg20201003_124825.jpg20201205_180509.jpg
 
Toppen