• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Hej,

Efter att ha läst många inspirerande trådar om husbilsbyggen och renoveringar, är det nu dags för vårt bygge.
Eftersom vi aldrig ens åkt husbil tidigare, är frågorna många, särskilt kring vissa detaljlösningar.
Vi har nyligen besökt mässan på Elmia för att se olika planlösningar mm för skåpisar. Konstigt nog var det väldigt liten variation mellan de olika tillverkarna och modellerna; säng bak, kök vid skjutdörren, toa/dusch och sittplats på andra sidan.
Vi fick i alla fall bekräftat att den planlösning vi tänker oss nu, verkar hålla.
Bodelen i vår bil ska vara helt eldriven med 12V och ska bl.a innehålla dusch/toa, varmvatten, kyl och frys. Bodelen ska laddas med solpaneler.

Bilen är en Opel Movano 2004 (samma bil som Renault Master).

Just nu håller vi på med isolering och rördragning för el.
Innan isolering kan göras färdigt, ska dock takluckor och fönster monteras.

Frågor kring takluckor;
De två takluckorna kommer troligtvis bli Fiamma Turbo Vent 40x40 (med fläkt). Det verkar "safe", för att kunna ventilera ordentligt.
Taket är ojämnt med upphöjningar i plåten, vissa kallar det korrugerat. För att få det tätt utvändigt, bör det inte räcka med tätningsmassa? Det finns remsor av nåt slag, kan man använda sådana när det ska täcka så högt? Har inte mätt men med det bör åtminstone vara 10 mm nivåskillnad i taket.
Andra tätningstips?

Frågor kring fönster;
Det finns idag inga fönster i skåpsdelen. Vi har tänkt att sätta ett fönster mitt på vänster sida och även ett på skjutdörren. Sidorna på bilen är välvda (och har "speglar" där rutorna sitter fabriksmontetade). Måste man köpa fönster anpassade för välvda sidor (=jättedyra när insidan med myggnät/mörkläggning måste köpas separat) eller funkar det med "vanliga" öppningsbara rutor?
Vi har tittat på Dometic S4 och S7P (för välvda sidor), som många leverantörer verkar ha. Finns det andra alternativ?
Vår väggar är ca 60 mm tjocka (från utv plåt till invändig vägg) och de flesta fönster verkar anpassade för upp till drygt 40 mm. Kan man modifiera innerramem för detta eller måste man bygga helt egen insida/anslutning mellan fönster och vägg?

PS! Lägger upp lite bilder, så snart mitt medlemskap registrerats.

Med vänlig hälsning,
Bengt
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Tänk på ventilationen. Det finns takluckor med eller utan tvångsventilation. Har ingen koll på hur mycket ventilation som behövs. Kanske någon på forumet som vet?
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Ok, denna lucka ska ha viss ventilation även när den är stängd.
Jag behöver även komplettera med luftintag. Var jag ska sätta detta har jag inte funderat så mycket på.
Men stora frågan just nu är hur man bäst tätar mot det ojämna taket samt måste man ha fönsterrutor avsedda för välv kaross?

Har idag varit och hämtat den beställda tunnare isoleringen, 30 mm XPS cellplast till bl.a sovdelen (för att få ut några extra cm på längden), golv/tak för att få lite mer marginal för ståhöjden
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag antar efter att ha sett foton på plåtisar så verkar dom flesta ha vanliga ramfönster. Har inte sett någon bil med dometic s7p fönster (men det måste väl finnas någon) Antar att det är enklare att montera S7p fönster. Det var någon plåtisfabrikant som gjorde reklam att under takluckorna hade dom en formgjuten ram. Men då borde dom flesta ha något enklare tätning mellan tak och lucka.
 
F

F.d. 22252

Guest
Är man inte i närheten av någon balkonstruktion så flexar ju plåten en del och när det gäller tackluckan som ju med fördel monteras med bytultejp så finns det en viss fjädringsmån. Jag tror utan att veta att man bara skuvar ihop det, går ju att måtta med linjal och se hur mycket det handlar om i mm.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Tack, då har vi en lösning jag kommer testa på takluckorna!

Fönstren; mätte nyss och plåten välver ca 10-15 mm över den yta/längd där jag tänkt sätta fönstren. Det är ca 100 mm till balkkonstruktionen på vardera sida om fönstren.
Jag får nog åka till någon handlare och se hur det är löst på fabriksbygda plåtisar. Har Ducati och Sprinter helt släta plåtsidor? Hoppas att jag blir klokare av det, men tar gärna emot fler tankar och idéer.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag satte vanliga raka rutor i min Master, funkar bra. Plåten ger sig de få mm det rör sig om. Min är ju en H3L3 så taket är i plast och slätt utom vid förstärkningsbalkarna så där kan jag inte hjälpa dig med några råd.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Tack, för goda råd.
Det får bli "vanliga" fönster.
Ska kolla adaptern till takluckan om det kan passa.
Ska kolla i helgen om det går att hitta begagnade fönster annars blir det en nybeställning.

Är det någon som använt varmvattenberedaren Elgena Boiler 6l för 12V?
Det är den enda 12V beredaren jag hittat för 12V. 6 lite känns lite men jag vet ju att värma med 12V har sina begränsningar. Kanske går att sätta två stycken om en inte räcker till?
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag har en 28x28 cm Fiamma taklucka och nivåskillnader i taket. Jag fyllde igen dalarna med bitumenskivor och butyllim. Med takluckan öppen och fläkten på full fart drar det ut rejält med luft men lika mycket måste komma in genom annan ventilationsöppning, annars händer det inget. Jag har inte kollat om Fiamma Turbo Vent har varvtalsregulator, min har inte, så jag la till en separat för det är inte alltid man behöver eller vill ha fullt blås.

Opel Movano känner jag inte till alls vad som finns att köpa till. För mig som bygger på VW Transporter finns mycket att köpa från England, exempelvis fönsterrutor mer eller mindre original som passar direkt till bilen. Det skulle inte förvåna mig om det finns fönsterrutor även till Movano, kanske i Tyskland eller till och med på hemmaplan, det måste ju gå att köpa reservrutor tänker jag. Bara det finns en Movano-variant med rutor runt om.

Jag har en Quick varmvattenberedare Varmvattenberedare | Vatten/Pumpar | Båttillbehör | AxMarin.se som värms av kylarvattnet men det sitter även monterat en 800W insticksvärmare för 230V. Jag har kollat reservdelar och sett att det finns element med olika effekt och även för 12V, exempelvis Water Heater Element 12v 200w 1.25"BSP Brass Heating element Boiler 606276844371 | eBay. Om du hittar en värmare du gillar kan du alltid kolla om det finns 12V-element till den. Det finns också varmvattenberedare som värms av varmluften från värmaren (om du har/ska ha luftvärmare).
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror inte på en sån värmare, får mej att tänka på de där värmefläktarna för 12v. är på 120w och 10A och tillför ingen värme alls. 120w = 2 värmeljus.
 
Senast redigerad av en moderator:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Minns inte var jag såg lösningen först men som andra nämnt har Truma en eller flera varianter:
Truma Therme TT2

När jag läser specifikationen så verkar den tåla max 1,2 bars vattentryck vilket motsvarar en dränkpump av minsta sorten. Har du funderat något på vattensystemet i övrigt?

Ska du stå vid elstolpe eller fricampa? Det är många val att göra och allt ska samverka.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Har nu beställt Fiammas Turbo takluckor (går att ställa varvtalet) och Domitec S4 fönster.

Tackar för input angående vvberedare. Det är ju ingen panik att lösa nu, så jag får väl leta vidare. Kanske slutar med någon enklare gasolvariant ändå, vem vet?
Målet är att köra utan gasledningar och gas i bilen. Köket är ett Orego 4000 spritkök.
Hoppas i övrigt klara mig på el via solceller, men kommer göra det möjligt att ladda/koppla in sig på 230.
Bilen har en dieselvärmare som jag kanske kan modifiera och använda framöver om jag behöver värme. Har ju inte tänkt campa den kallare delen på året men gissar att vår/höst kan det ju bli lite kyligt/fuktigt på morgonen/kvällen.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Jag har sett många snygga jobb på detta forum och ber därför om lite råd och tips kring klädsel av väggarna.

Flera har använt högtalartyg från Biltema. Det ser snyggt ut på bilderna men hur håller det i längden? Är det inte ömtåligt? Hur täckande är det, skulle jag behöva måla plywoodskivorna innan jag klär dem?

Har vissa funderingar på att ha klickgolv på väggar och ev i taket. Är det någon som testat? Hur får man fast dem (osynlig montering)? Jag skulle inte våga lita på att lim räcker.... eller kan man lita på t.ex sättlim?

Jag har läst om några som använd björkplywood till inredningen. Skulle vara intresserad av lite bilder på detta. Hur får man ändträet snyggt?
Är det värt jobbet och ev viktbesparning att bygga egna skåp gentemot att köpa färdiga skåp och modifiera dessa?
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns ju möbeltyg på metervara är ju mera gjort för att kunna slitas på 5mm skumplast under ger ett fint intryck men kräver att man spänner upp tyget en del, skummet använder man spraylim till. Gjorde en garderob med klickgolv och dörrar en liten bänk och klädseln på nederdelen av en säng. Och golvet. Limmade alla skarvar med vitlim och torkade efter med en fuktig trasa blev bra och tätt. Problemet är kanter och ändar men ofta kan man täcka med olika sorters lister. Ska du köpa färdiga skåp så är de ofta gjorda i spånskiva med påklistrad träimitation som inget tål och tungt blir det. Har du ork och ett bra ställe att jobba på så bygg själv, en stomme av lister skruvat och limmat och klä med plywood eller varför inte klickgolv, var själv till bauhaus som hade stort sortiment. Fick köpa ett par skivor av en dyr sort löst. Roligt arbete som ger mycket tillbaka. Då använde jag lim och skruv men idag skulle jag ta sikaflex den klarar ju rörelser i materialet är väldigt starkt mina solpaneler sitter kvar efter många mil och man hinner jobba i lugn och ro utan att stressa med lim som torkar eller droppar överallt. 46740-a7164c53d243852545e27d1196211b70.jpg
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Om man är händig och har bra verktyg kan det vara värt det. För mig som måste tänka så det knakar innan jag kommer på hur jag ska göra och inte har något vettigt ställe att hålla till på, är hänvisad till enklare lösningar eller helt enkelt till genomförbara lösningar. Jag köpte en lådhurts från Ikea på 60x60x60. Och visst är den tung. Å andra sidan är det gott om lastvikt i en plåtis. Jag har byggt det mesta i 12 mm plywood och när jag regbesiktade bilen för att jag tagit ut baksätet och därmed tagit bort bältade platser ingick en vägning av bilen. Då hade vikten inte ökat mer än 200 kg och efter att ha lagt till lite mer har jag svårt att tänka mig att det ökat vikten med mer än 100 kg, troligen mindre. Ovanpå det packning, vatten, mat och förare + passagerare max 400 kg till. Bilen får väga mer än så. Jag köpte en rulle Alcantara (tyg) av den tunnare varianten (som en tunn kökshandduk, lite flossad känsla, en del elasticitet) och jag är fullt nöjd med det materialet. Det finns även en tjockare variant, kommer inte ihåg om det verkligen heter Alcantara då, som är som mattan på golvet i bilen. Det kan ge en lyxig och ombonad känsla, tänker jag.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Heltäckningsmatta finns en lite tunnare variant av nålfilt. Jag har själv vid flera byggen limmat sådan vissa i tak andra på väggar finns på t,ex, Bauhaus kostade senast jag handlade 48:- m2 finns i 200cm bredd väger 1kg m2 jag limmade med vanligt vattenbaserat mattlim. Tycker det fungerar bra eftersom det även dämpar ljud.
 
F

F.d. 22252

Guest
I min plastbil är det ju limmat en lite luddig grå matta på både tak och väggar, har ju runnit in vatten vid takluckan en gång men det syns inte så den tål mycket. Men om jag skulle byta skulle jag hellre ha vit matta som de brukar ha i båtar är ganska lätt att få till med vattenbaserat kontaktlim hade ju det i min gamla caddy. Finns på båtfirmor på metervara i flera färger. det är 3mm skum som är töjbart ser lite läderaktigt ut. Men dyrt.
 
Toppen