• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det är den men den ska stå på annat ställe än den som telefonnumret går till, det är en gammal man ev. sjuk. Det är svärsonen som säljer.
Det är ingen plåtis utan vanlig husbil utan alkov, så det är ju risk för fuktskador.
Vet inget om skicket om den är servad, undrar om kamremmen är bytt den har ju knappt gått något de sista åren så antagligen har den fallit för åldersstrecket. Tycker priset var i högsta laget men svårt att hitta bilar utan alkov.
Vill du titta är jag tacksam blir ju 70mil fram och tillbaka, och köper man den blir det ju tåget sen hemifrån, man vågar ju inte ta tåget på vinst eller förlust.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack på förhand!
Lillbacksgatan Hisings Backa där ska den stå.
Men där svarade ingen så kanske bäst att ringa till den som står för annonsen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Husbilen är troligtvis tillverkad av Barth, en leverantör av specialbeställda
exklusiva husbilar och hästtransportbilar liknande Hugos.
Till att titta till ser det nästan ut som hela påbyggnaden är gjord i ett stycke
så risken för fukt kanske inte är så stor

Lars
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har fått lite bilder mailat och där ser den inte speiciell eller lyxig ut.
Det vanliga köket längst bak och toalett det som skiljer är ju att det är två längstgående soffor utmed väggarna förmodligen kan de gå att sova i så den är nog bara för två personer som dessutom måste bädda upp innan frukost.
Men jag är ju ensam.
 

Bilagor

  • !cid_200.jpg
    !cid_200.jpg
    142 KB · Visningar: 244
  • !cid_198.jpg
    !cid_198.jpg
    164,3 KB · Visningar: 227

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej
Lite fakta:
Finns i 3 versioner motor:bensin,diesel,t-diesel.
Tot.vikt 3100kg
last 840 kg
Reg pass 3 st, sovpl 2st
Konstruktionen helt i glasfiber PU/skum 25 mm.
Värme truma , varmv -ja.
vatten 90liter ,avlopp 70 liter

hoppas detta hjälper

Med vänlig hälsning

Stellplatz
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack så mycket för hjälpen! Då förstår jag varför den är lite speciell eftersom den borde vara varm och tät med glasfiber i karossen. Det är en diesel 75hk 55kw, så det kan vara 2,5l utan turbo eller 2l tror jag .
Är ingen vän av turbo skapar en del problem ibland.
Får höra av Plastpelles rapport när han undersökt underverket så då blir det kanske affär, får konsultera tidtabeller under tiden och kanske beställa kontanter från banken, äldre handlar ju mest med kontanter i handen.
Sen om man får fortsätta drömma en resa söderut några månader i vinter....
 

Bilagor

  • !cid_202.jpg
    !cid_202.jpg
    163,3 KB · Visningar: 198
Senast redigerad av en moderator:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

har besiktigat den verkar okej till det priset jag sa till att om han tar 40000 så blir det nog affär så ring honom ta inte med kontanter jag kan hämta vid tåget och åka med dig dit talade med sonen vi kan åka till banken ihop bättre kom en vardag Per
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jaha då har jag beställt biljett till Göteborg, har inte åkt tåg på många år så det känns lite jobbigt men det ska bli intressant och se om det är ett fynd.
En lite ovanlig planlösning och glasfiberkaross är ju speciellt blir ju mer som en plåtis i storlek och underhållsfritt.
Läste att den kostade 400 000 kr ny och det är ju ganska mycket för den storleken.
I morgon blir en jobbig men spännande dag.
 

Bilagor

  • !cid_201.jpg
    !cid_201.jpg
    155,5 KB · Visningar: 156
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag skulle vilja rikta ett stort tack till Plastpelle som åkte från borås till andra sidan av göteborg för att undersöka bilen åt mej, skulle besökt honom på hemvägen men var ganska slut efter dagens övningar och kände att jag ville komma hem och samla mej lite.
Lars N hade alldeles rätt det står faktiskt alpha jet by Barth med slitna dekaler på framänden.
Allt utom chassit är gjort i glasfiberplast även golvet som dock sviktade i bakre delen där ramen slutar, förmodligen normalt.
Underedsbehandlad på bladfjädrar och fjäderfästen osv. Helt perfekt skick vad jag kunde se.
Den var knappt körd de sista fyra åren och på hemresan gick den bättre och bättre i motorn men något krutpaket är det inte 2,5l utan turbo, drog ca litern verkar det som.
Det var en annorlunda upplevelse att köra den, köpte den utan att provköra och det största jag kört var en folkabuss, jag trodde den skulle vara som caddyn att köra bara större men så var det INTE!
Växlingen och styrningen var jättejobbiga så där behövs fixas. Körställningen gjorde att högerbenet värkte i knät, så där blir det att såga bort lite från soffan så att jag kan luta ryggstödet brukar köra halvliggande
Lärde mej det från 60 talet när man aldrig kunde skjuta tillbaka stolen tillräckligt.
Kommer förmodligen att ställa av den i vinter och fixa allt annars hade jag tänkt att man kanske skulle dra iväg söderut, men jag får nog skjuta på det om det inte är lättfixat. Har ju svårt att vara borta från min far eftersom han har problem hälsan efter 94 år.
Gummisnoddskänslan i styrningen gillar jag inte men den är ju besiktad och godkänd i maj i år tror att däcken påverkar en del. Växlingen blir nog bättre med lite sprayfett för allt kärvar så man hittar inga lägen.
Kom gärna med tips, är ju helt nybörjare på det här.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Grattis till husbilen hoppas vi får följa ditt projekt med bra bilder.
Om inte alla är duktiga på renovering som vissa är så är vi i alla fall bra på att "HEJA PÅ".
Spännande lycka till.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej bengt hoppas du blir nöjd med bilen synd att du inte kom förbi vi kunde haft en trevlig kväll men det får bli en annan gång nu gör jag iordning sommarstugan för försäljning så jag kommar ut o resa det suger i resetarmen när läser om alla som är på väg söderut jag köper en plåtis sålde den sista husbilen 2009 när frugan inte ville åka med mer sen dog 2010 trodde barnbarnen skulle komma upp o hälsa på det blev bara 3 dar i år så nu sitter jag inte ensam här mer hoppas vi ses
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vi kommer säkert att ses någonstans, planerar att åka söderut också men inte innan min bil är fullständigt ok.
Ska fösöka få reda på hur den ska bäddas för det fattar jag inte`? Kanske jag får bygga om lite och fixa någon ny dyna, jag vill ha en uppbäddad säng och ett soffhörn där jag kan sitta och se på tv och använda datorn och ett litet bord där jag kan äta.
Kan man sedan lätt ändra så man kan vara två vore det väldigt bra.

Idag vägrade den starta gick bara några sekunder och stannade sedan, startar med startgas några varv men stannar sedan, fick tips om att det förmodligen är bränslefiltret som är igensatt, det var tur att jag tog mej hem igår. Jag ska pumpa fram bränslet imorgon när batteriet är uppladdat för jag körde ur det ordentligt under mina startförsök.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag pumpade provstartade ett antal ggr och till slut gick den igång och stod länge på tomgång, så jag flyttade den in på min tomt.
Provade att starta nu ikväll och den startade och stannade sedan verkar som om dieseln försvinner ut bakvägen, har köpt nytt bränslefilter sitter kanske någon backventil där som inte fungerar eller en dålig o-ring.
Den har ju knappt körts något sedan 2011 så jag misstänker det felet om det nu inte är dålig soppa med slam i, jag brukar ju tanka båtdiesel till min Caddy och den både går bättre och drar mindre bränsle.
Det gamla vanliga felet med läckande taklucka märkte jag under efter regnet, i vanliga fall skulle det varit en massa fuktskador men eftersom det är plast så är det knappast farligt men det är ju inte bra om det kommit in vatten i konstruktionen. Så det blir att försöka täta med något bra verkar som om det gjorts tidigare men det har väl varit dålig tätmassa finns fler ställen som jag ska gå över innan vintern.
Det har använts flitigt med silikon överallt, förmodligen rör sig karossen under körning, jag gillar inte silikon tror det finns bättre medel.
Jag har i varje fall något att göra hela tiden nu och framåt, blir lite tomtarbete för att flytta en thuja och en liten mur för att kunna köra en bit längre in på tomten så jag kan parkera Caddyn bakom.
Förmodligen blir det så att jag säljer caddyn och köper en liten småbil som vardagsbil. Men det är ingen brådska den är ju servad med styrleder avgassystem bromsar kamrem vattenpump rostskydd osv i år och startar och går bra och det är lite trygghet att kunna lägga sig en stund om man känner sej trött. Tror jag kommit på en del av lösningen till hur man ska bädda i varje fall för en person och ändå behålla ett par sittplatser, när jag undersökte dynorna som låg i facket över hytten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har ju letat annonser i flera år men sista tiden mer seriöst och upplever att priserna kommit ner till mer vettiga nivåer, samtidigt så blir man äldre och funderar på livet och vad man ska göra.
Jag tror jag valde rätt bilen ser tio år modernare ut i designen man kan nog jämföra med en nyare plåtis.
 
Toppen