• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Inget nytt att rapportera drog igång husbilen efter ett envist regnande och väntade mej svårigheter men icke startade efter något varv körde den varm och kontrollerade bodelen allt bra satt på värmen 10grader kopplade in elen allt fungerar!
Ska försöka städa av och plocka in det som behövs utifall.
Har inte fyllt på gasen men det blir nästa måste sak funderar på om jag ska ta med elverket men det får bli hemma men cykeln jag renoverat och monterat zip på ska såklart med och Hasse ska försöka fixa delar åt mej så jag får den färdig.
Låter som jag ska åka men det är ju tvärtemot allt förnuft har inte ens forskat i resvägar allt ändrar sej fort men helt klart är bahia öppen och martin kommer ta emot mej med en stor kram och ge mej en bra plats. En av orsakerna att åka dit man känner värmen omtanken och specilellt martin har gjort mer än de flesta och det främsta jag känner mej trygg där.
Man blir ganska vankelmodig men just nu tänker jag gör allt klart för avfärd blir det inget så har jag inget förlorat åker jag så har jag vågat livet men vad har jag att förlora lever bara en gång man kan bara dö en gång. Har ni tips tråden bahia osv.SAM_0902.JPG
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Inget nytt att rapportera drog igång husbilen efter ett envist regnande och väntade mej svårigheter men icke startade efter något varv körde den varm och kontrollerade bodelen allt bra satt på värmen 10grader kopplade in elen allt fungerar!
Ska försöka städa av och plocka in det som behövs utifall.
Har inte fyllt på gasen men det blir nästa måste sak funderar på om jag ska ta med elverket men det får bli hemma men cykeln jag renoverat och monterat zip på ska såklart med och Hasse ska försöka fixa delar åt mej så jag får den färdig.
Låter som jag ska åka men det är ju tvärtemot allt förnuft har inte ens forskat i resvägar allt ändrar sej fort men helt klart är bahia öppen och martin kommer ta emot mej med en stor kram och ge mej en bra plats. En av orsakerna att åka dit man känner värmen omtanken och specilellt martin har gjort mer än de flesta och det främsta jag känner mej trygg där.
Man blir ganska vankelmodig men just nu tänker jag gör allt klart för avfärd blir det inget så har jag inget förlorat åker jag så har jag vågat livet men vad har jag att förlora lever bara en gång man kan bara dö en gång. Har ni tips tråden bahia osv.Visa bilaga 203403
Lycka till med resan!
 
F

F.d. 22252

Guest
Med facit i hand är jag väldigt glad att jag aldrig kom iväg till spanien, fast jag deppade ganska mycket över det.
Har ju tittat lite på facebook hur de har det på Bahia camping och det verkar inte vara särskilt roligt just nu. Barerna stänger kl17.00 utegångsförbud från kl 22.00 max som får träffas är 4 personer osv. Flera som jag förstår sjuka i corona kallt väder enl. klart .se och sen är det ju reseförbud över gränserna hela januari och risken är att det fortsätter. Så det hade ju varit lite som att sitta i en rävsax. En annan sak som står är ju att vaccin inte är tillgängligt för camparna.
Så mycket negativt, det som var lite av spiken i kistan att stanna hemma var bl.a. los sueco som kan det här med resor och spanien som vände i tyskland och åkte hem Åsa och Hasse valde ju också att stanna hemma.
Sen ju mer man läste och forskade ju värre blev allt.
Jag låter bilen stå kanske jag kör en liten bit om det blir torrt och bra väder bara för att den ska köras varm men det får inte vara salt vilket det är överallt nu. Som tur är har jag noll kr i värdeminskning det enda som kostar är försäkringen 200kr/mån som jag låter vara påställd eftersom det känns tryggt att ha husbilen som reservbil om subarun skulle krångla bor man halvägs på vichan med krånglande knän så behöver man bil.
Är det någon som vill bli granne så ska grannen bredvid sälja radhuset, billigt boende i Äggskallebyn som de säjer i folkmun.
Just nu finns det inte mycket ork eller lust att göra något utan bara att vänta att allt ska lösa sig av sej självt vilket det aldrig gör. Men man har nog tur att man sitter hemma tryggt och ombonat utan att frysa det hade mycket väl kunnat vara rejält mycket värre. Sparat pengar har man ju gjort förra resan gick väl på bortåt 30000kr sammanlagt så kontot blev dränerat en hel del. Min far hundra år ramlade häromdagen och slog i huvudet kände inte igen mej först och visste inte var han var men är på bättringvägen. Nästan konstigt att han aldrig brutit något eftersom han trillat ett antal gånger. När man på nära håll ser hur det är att bli mycket gammal blir man väldigt rädd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har gått ut till bilen några dagar och undrat varför grannen lämnat sin radio i bilen på med hög volym.
Började ana oråd och mitt knä är bättre så jag gick till husbilen och där skrålade det för fullt??
Stängde av radion och gick in på vägen förbi så hade radion börjat spela igen orkade inte ut även med käpp är det jobbigt att gå. Idag så var det tyst men radion stod och blinkade, satt i startnyckeln batteriet nästan heldött.
Tog bort panelen på radion så nu ska inte den starta på mätaren inne i husbilen var det ett par volt på batteriet och bobatteriet helt fullt, kopplade in sladden till husbilen och efter några timmar visade det på 12 v. återstår att se om batteriet tar upp sej. Men konstigt att husbilens radio gick på full volym jag lyssnar ju aldrig på radio borde ju vara kylan men att den sökte fram en station är svårt att fatta och sen full volym jättekonstigt inga fotspår i snön heller.
Med panelen borta borde den inte starta gör den det så sliter jag ut den och hoppar på den. Den är annars det mest moderna på bilen kanske det finns blåtand och den har gått på eftersom jag försökt få kontakt med en klocka inne och visste inte namnet så testade lite av det som dök upp på sökningen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Provade att starta men redan under glödningen falnade lampan så det verkar lite kört med batteriet blivit dödat av en radio. Funderade på vad den kan ha dragit kanske ett par A under flera dygn. Radion sitter ju i hytten men högtalarna inne i bodelen så när det hörs utanför så är det fullt påvridet. Kanske husbilen kände sej ensam och drog på radion. lyssnar ju nästan aldrig och aldrig på full volym. Väntar ett dygn till men -5 vilket det inte ska vara enligt prognos är vädret och börvädret stämmer inte blir ju svårt att att ta laddning då. Startar den inte i morgon så tar jag en startkabel mellan bo batteri och startbatteri och drar igång den Annars blir det att handla nytt batteri eller så kan jag ta ett av bobatterierna så länge. om det nu blir regn som tvättar bort saltet så borde det nog vara bra att köra en tur
Tudor batteriet är ju bara några år så det måste vara radions fel typiskt är väl nästan det enda som kan krångla och så gör det precis det. Den har ju stått på flera veckor på sommaren men då hade jag glömt den och på låg volym och sen ska det ju laddas via solpanelerna vilka ligger under snö så då händer inget. Om batteriet är skadat det kan ju ha frusit så flyttar jag ett bobatteri och väntar och ser om jag inte kan hitta ett bra batteri till lågt pris när vintern är över, blir inget biltema batteri det ska vara ett batteri som kan ta emot laddning fort, 10A är för lite då tar det ju många timmar innan det är fulladdat.
Jag har funderat mycket på om jag ska ha värme på när det är snö på bilen för att om möjligt smälta snön.
Tänkte att det kanske blir så att där det finns köldbryggor och ventilation så kan ske det smälter men stänger jag av värmen så återfryser det och kanske spränger isär saker. Så jag ha avstått, frågade min bror som är byggnadsnickare och haft egen firma om jag skulle öppna inre takluckan på vinden och blåsa upp lite värme där eftersom det var en massa snö på taket ett år som hängde över kanten.
Men han avrådde det kunde bli problem så samma där, och man ska veta att försäkringsbolagen friskriver sej från vattenskador som kommer uppifrån.
Jag tänkte att jag ska stänga ner den här tråden finns ju inte mycket mer att skriva om egentligen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Låste upp tråden
Var ute förra veckan och provstartade husbilen var lite orolig om batteriet som jag laddat i två dygn och sen låtit stå i flera dagar med en massa minusgrader på nätterna, är ju stor massa i motorn så det är ofta nattempen som gäller.
Fick glöda länge men sen gick den bara ett varv så slamrade den igång helt otroligt räknade med att få nöta om det ens fanns ett fungerande batteri. Var som en sommarstart!
Körde en bra stund tills det började komma värme framrutan hade minst 10cm snö.
Sen fick jag den goda iden att slå på torkaren men det skulle jag inte gjort, gick ut och försökte lossa torkaren men den var ordentligt fastfrusen bara att stänga av motorn innan torkarmotorn brinner upp.
Idag sken solen hela dagen från molnfrihimmel tog fram min elskyffel från Jula som är en snöslunga i miniatyr och gick ett varv passade på att röja upp ett spår till husbilens framände. Sopade av hela framänden men torkararmarna satt fastfrusna fick bända bort dom med kvasten och fällde ut dom annars lär de se till att torkarmotorn brinner. Man skulle önska separat brytare eller överbelastningskydd. Köpte nya torkararmar från augustin de gamla var trasiga i splinsen.
Blir sugen på att ta en tur med husbilen till norrköping är ju fulltankad 1/3 av dieseln kommer från luxemburg och det är ganska lagom eftersom motorn går ganska hårt med bara extrastark diesel. Har läst en del om vad man skriver om de här gamla bilarna och ofta med bensinmotor efter dom ofta är i gott skick med få mil eftersom det går åt ganska mycket bensin på en alkovbil och tung gasfot. Verkar som 90km är nära max i varje fall när det gäller bensinförbrukning, jag kommer lätt upp i hundra och kan komma upp i 110km vid omkörning ibland. Har man lite bråttom och vägen är bra så brukar det ofta bli 90-100km mot slutet av kördagen då man bara vill komma fram och parkera. vet egentligen inte toppfarten eftersom den inte känns säker men 115km med mer kvar har jag testat enligt gps.
Har en 15cm snö på taket inte lätt att få bort, har testat att sätta på 10grader värme inne men snön smälter bara vid takluckan verkar som om isoleringen är så bra att snön kan inte smälta, det mesta blåser nog bort på landsvägen men jag tror det är straffbart att åka med snö på taket som blåser bort. Även om jag legat bakom långtradare där det kommit både snö och is från kapellet.
SAM_0977.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Har haft problem med elvärmen i husbilen sen jag köpte den 2015, det är en mekaniskt termostat av bimetall med väldigt stor skillnad mellan till och från. Temperaturen pendlar mellan för varmt eller kallt och när det blåser samtidigt som inte värmen är på blir man väldigt fort kall, termostaten sitter också ganska högt på väggen vilket gör det hela ännu sämre.
Tänkte det skulle bli dyrt och besvärligt att byta till en ny termostat eftersom den är kopplad så att om fläkten inte går så är värmen avstängd.
Har hittat lösningen på mitt problem som det verkar, ramlade över det när jag letade på tradera.
termostat.jpg

Den går på 12v som jag har lätt tillgängligt från solpanelsregulatorn det är en stabiliserad spänning som även går att slå ifrån. det sitter ett relä som jag kan styra kontaktorn med som slår till elvärmen. Så bara att dra en ledning från 12 volt byta ledningen till den gamla termostaten till reläutgången . Man kan ställa in hysteresen ner till 0,1grad vilket är för lite eftersom det blir ett ständigt klapparande från kontaktorn, 1 grad kan bli lagom. Finns en givare som sitter på en ledning 30cm lång så jag kan placera den på ett bra ställe. Ska försöka montera den i det gamla termostathöljet, finns ett är värde och ett börvärde med digitala siffror. Men lite knepig programmering men den ska spara inställningar så jag kan pula med det inne.
termostat2.jpg

Den kostade 89kr!! med frakt kom dagen efter i ett brev i lådan.

Hittade också en XL6009 DC-DC omvandlare step-up med inbyggd voltmätare Den kan omvandla 12v till 25volt för att ladda elcykeln det kommer bli knappt 2a men laddar man över natten så är det ju bara bra för batterierna. kostade bara 90kr och en lämplig låda ligger bland mina bra att ha grejor.

regulator.jpgMan ställer spänningen med en skruvmejsel en flervarvig potentiometer och spänningen visas på displayen så bara att ställa den på samma värde som 220v laddaren.
 
F

F.d. 22252

Guest
Väntar på att snön ska smälta bort på taket. Har ju stått flera dygn med en fläktkamin 1200w men inte smälter snön är väldigt bra isolering. Har varit ute och åkte ett par mil och allt fungerar som vanligt men det luktar inte så gott i hytten mattan har ju varit fuktig. Skulle behöva riva ut den och använda som mall för en ny matta slipa rost och måla plåten under, Sen skulle jag lägga på ljudisolering, men såna jobb får vänta tills våren. Skulle man lida svårt av arbetslusten skulle man montera en kinavärmare och riva ut kamin och vattenvärmare och ha sängen på längden efter att man använt motorsågen på gasolskåpet. En p5 skulle passa bra sen i boxen till spisen. Men jag lagar ju så lite mat att man kunde ha en liten spis med engångspatroner och ha skåpet som en batteribox och plats för mitt elverk. Men jag börjar nog med termostaten till elvärmen så länge.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag tagit bort den gamla termostaten, har hållit på med el i många år och sett massor med bimetall termostater i kaminer strykjärn osv.
Men jag har inte sett någon som ens påminner om den här säkert dyr som reservdel, kontakterna bär knappast något spår av användning man använder en magnet för att skynda på tillslag och avslag för att minimera risken på gnistbildning. Den har en helt överlägsen kvalite mekaniskt men samtidigt en stor nackdel inbyggt i konstruktionen finns en stor hysteres dvs. skillnad mellan till och frånslag ca 5 grader och det är på tok för mycket.

truma.jpg

Det finns en brytare till på termostaten för att bryta funktionen så den inte går på när den inte ska, den ligger i serie med termostatbrytaren.
Det är så kopplat i bilen helt enligt monteringsanvisningarna att elvärmen ska aldrig gå på om inte fläkten samtidigt snurrar.
Det är en säkerhetsåtgärd eftersom fläkten måste kyla elslingan annars blir det som en fläktkamin som fläkten inte går på överhettning och brandrisk, finns en termostat som ska sköta detta om det händer som sitter direkt på kaminen i serie med 230v matningen.

Nu är jag på väg att byta den gamla termostaten mot en ny elektronisk som har ärvärde och börvärde på en display har skaffat en kopplingsdosa som jag tagit hål i och sprayade på vinröd färg eftersom jag inte vill ha den vita. Den hade plats för en efterlängtad voltmätare som mäter bobatteriernas spänning hittade den på biltema.
Ska se om jag har en brytare att montera som säkerhet för att inte värmen ska gå på innan den är påslagen , Jag kan bryta 12v matningen via regulatorn till solpanelerna men jag vill gärna ha alla funktioner direkt på regulatorn.
truma.jpgUntitled.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag tagit bort den gamla termostaten, har hållit på med el i många år och sett massor med bimetall termostater i kaminer strykjärn osv.
Men jag har inte sett någon som ens påminner om den här säkert dyr som reservdel, kontakterna bär knappast något spår av användning man använder en magnet för att skynda på tillslag och avslag för att minimera risken på gnistbildning. Den har en helt överlägsen kvalite mekaniskt men samtidigt en stor nackdel inbyggt i konstruktionen finns en stor hysteres dvs. skillnad mellan till och frånslag ca 5 grader och det är på tok för mycket.

Visa bilaga 206787

Det finns en brytare till på termostaten för att bryta funktionen så den inte går på när den inte ska, den ligger i serie med termostatbrytaren.
Det är så kopplat i bilen helt enligt monteringsanvisningarna att elvärmen ska aldrig gå på om inte fläkten samtidigt snurrar.
Det är en säkerhetsåtgärd eftersom fläkten måste kyla elslingan annars blir det som en fläktkamin som fläkten inte går på överhettning och brandrisk, finns en termostat som ska sköta detta om det händer som sitter direkt på kaminen i serie med 230v matningen.

Nu är jag på väg att byta den gamla termostaten mot en ny elektronisk som har ärvärde och börvärde på en display har skaffat en kopplingsdosa som jag tagit hål i och sprayade på vinröd färg eftersom jag inte vill ha den vita. Den hade plats för en efterlängtad voltmätare som mäter bobatteriernas spänning hittade den på biltema.
Ska se om jag har en brytare att montera som säkerhet för att inte värmen ska gå på innan den är påslagen , Jag kan bryta 12v matningen via regulatorn till solpanelerna men jag vill gärna ha alla funktioner direkt på regulatorn.
Visa bilaga 206787Visa bilaga 206788
Den termostaten du har är en vanlig rumstermostat.
Dessa finns i tusental i svenska hem.
Kostar 100-200:-.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det står ett annat tillverkarnamn inuti tryckt på plastlocket, ja då förstår man problemet med att man går och småfryser ibland när vädret ändrar sej och svettas annars. När till från skiljer en 5 grader i en stor lokal så blir det mycket och tar lång tid innan något händer. Blir ju skillnad att småfrysa i 18gr eller tycka det är varmt i 23gr.
Helst skulle jag ha en helt elektrisk termostat i husbilen men jag vill inte göra för stora ingrepp i konstruktionen.
Skulle tro att lite nyare husbilar har betydligt bättre reglering om dom nu har elvärme inbyggt vilket vore normalt. Men jag har förstått att ganska nya bilar får klara sej med en fläktkamin. Gasolkaminens reglering är ju mycket snabbare och bättre.
Och gasen billigare söderut där man värmer upp sina bostäder med gas. Hemma har vi ju stora skattepålagor så ett rent bränsle som gasol har liknande skatt per kilo som diesel.
I eu har vi ju en regel som säjer att har man betalat skatt i ett annat eu -land så är det betalt och klart. Men när det gäller bränsle är det en annan sak då ska man eventuellt få tillbaka skatten där man köpte bränslet och få betala den mycket dyrare svenska skatten. Av någon anledning betalas ingen co2 skatt på tallolja men på all annan olja. Man får ganska snart klart för sej att skattesatserna inte har något med miljö eller co2 utsläpp att göra utan att klå svenska skattbetalare som straff för att vi bor i ett kallt och glesbefolkat land.
Det enda som hittills är gratis är elen från solpanelerna på husbilen, blir nog snart skatt på det med om man laddar egen elbil med egna solpaneler, har man köpte ett elavtal med någon leleverantör när man köpt solpaneler så tror jag det blir så att man får skatta för den elen.
 
Toppen