• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Aluminiumfälgar behöver man aldrig efterdra om man monterat dom korrekt och om det inte är något billigt krafs, har aldrig varit med om det och då har jag bara haft sådana sedan jag lämnade Amazontiden, däremot ska man tänka på att samma sak gäller dom som med varmkörning av aluminiummotorer med våta foder, dom måste dras i rätt temp dvs drar du fast dom när det är hett ute och det blir kallt då kan dom släppa och drar du fast dom när det är kallt som f-n så får du inte lös dom om det är varmt.

Också, samma som med stötdämparna dina där jag nämnde att det ska sitta heavyduty dämpare(inte vanliga billiga) på din bil eftersom den är maxlastad ej som en pickup som går med last ibland, och det gäller fälgarna i en högre grad dom måste orka med bilen dvs inga bilfälgar.

Tänk också på att med lågprofil så spårar bilen mycket mer och det är kanske inte önskvärt på en gammal husbil.
Varför rekommenderar då alla gummiverkstäder att efterdra aluminiumfälgar?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Varför rekommenderar då alla gummiverkstäder att efterdra aluminiumfälgar?
Jag vet att inte alla gummiverkstäder gör det, långt ifrån men generellt så hör dom inte till de med bäst utbildning och förståelse för detaljer skulle jag vilja påstå baserat på erfarenhet, bara se när någon tidning kontrollerat verkstäder och med flit lossat en hjulskruv för att se om dom "kontrollerar" det dom tar betalt för, senast jag hade en bil på verkstad för reparation satt ett hjul löst. tänk om min fru kört bilen!!

Analogt, har någon köpt en ny bil där säljaren sagt att man ska kontrollera hjulskruvarna efter några mil :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar efterdra alla hjul men det jag har haft mest problem med är aluminiumfälgar där det inte är något specifikt ställe där det tar tvärstopp men det beror mycket på materialet aluminium går ju inte att använda obehandlat det är alltid en legering med åtföljande värmebehandling. Det finns billiga legeringar och dyrare tror att mina problem berodde på att jag köpte bilen med vinterdäck och satte på sommarhjulen med samma bultskallar. Samma gjorde verkstaden med min pappas bil märkte att det var något fel och hittade en påse skruv som verkstaden fick byta till de tog 200kr till för det fast jag tycker de borde ha gjort rätt från början och inte släppa ut en bil på vägen med fel skruvar.
Skulle gärna ha aluminiumhjul och lite lägre profil men det skulle bli väldigt tungstyrt då utan servo svårt att parkera, nu med grovmönstrade däck och 185 bredd går det ganska bra. Normalt kör jag mellan 80-90 så ingen racerbil, det har ju gått mode i hjul för min del spelar det ingen roll jag anser inte att en bil ska behöva vara snygg utan mera funktionell.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Varför tror du det? fö så använder man inte gärna nitar(bultar) till sådant som kan behöva demonteras av en mer regelbunden art typ ett fönster.

Läste du inte min bifoga länk om olyckan?

Jo det var det jag gjorde och jag tror att "bolt" i det här fallet betyder bult/nit och inte skruv men jag kan ju ha fel.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag brukar efterdra alla hjul men det jag har haft mest problem med är aluminiumfälgar där det inte är något specifikt ställe där det tar tvärstopp men det beror mycket på materialet aluminium går ju inte att använda obehandlat det är alltid en legering med åtföljande värmebehandling. Det finns billiga legeringar och dyrare tror att mina problem berodde på att jag köpte bilen med vinterdäck och satte på sommarhjulen med samma bultskallar. Samma gjorde verkstaden med min pappas bil märkte att det var något fel och hittade en påse skruv som verkstaden fick byta till de tog 200kr till för det fast jag tycker de borde ha gjort rätt från början och inte släppa ut en bil på vägen med fel skruvar.
Skulle gärna ha aluminiumhjul och lite lägre profil men det skulle bli väldigt tungstyrt då utan servo svårt att parkera, nu med grovmönstrade däck och 185 bredd går det ganska bra. Normalt kör jag mellan 80-90 så ingen racerbil, det har ju gått mode i hjul för min del spelar det ingen roll jag anser inte att en bil ska behöva vara snygg utan mera funktionell.
Man ska dra rätt då sitter dom, allt annat är fel dvs om du efterdrar och den är lös så gjorde du fel och ska dra hårdare nästa gång, glöm ej heller att gängorna och alla ytor ska vara rena, kör du med moment så gäller rätt smörjning(om så rekommenderas) samt rätt temp ifall inte det finns ingjutna stålhylsor i fälgen då de gör att det blir mindre känsligt.

Och man kan inte dra fast ett hjul med en "hobby" mutterdragare, en sådan har man för att lossa muttrar.

Legeringen har inget med detta att göra.

Lågprofil gör den spårig och tungstyrd som du säger och al fälgar till en J5 som klarar lasten utan att bli snea är nog svåra att få tag på.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Hjulter sitter inte fast med ett "bultförband" då bult har ingenting med skruv eller mutter att göra, vill du prompt använda fina ord som förband så ska kalla det med sitt rätta namn skruvförband, en bult har inga gängor en bult är en nit som tidigare nämnt.

Att montera hjulen med rätt typ av skruv är jätteviktigt, det fanns en mekaniker som gjorde som du och bytte ruta på ett flygplan utan att kontrollera vilka skruvar det skulle vara vilket resulterade i att rutan lossnade och kaptenen sögs ut!!!

Läs alltid på vad det ska vara för skruv, inte kolla på vad som satt där innan se nedan :)

British Airways Flight 5390 - Wikipedia

åså håller vi tummarna för den personliga checken!!
Om det vore som du påstår att en bult inte har gängor.... varför heter det t.ex. pinnbult
 
F

F.d. 22252

Guest
Är det någon här som har en bult lös?
Ni har väl förstått att det finns någon här som vet allt och kan allt men ändå inte, jag tror vi lägger ner denna troll?-diskussionen.

Har inte fått något gjort var till Norrköping och biltema och köpte grejor till bilen såklart, var till hjertmans och funderar på att montera ett teakhandtag vid dörren har ett metall handtag nu inte bra eller snyggt men ett handtag kan göra det besvärligare att lasta. Kan sätta det i dörren kanske, då är det inte i vägen.
Köpte större och ljusstarkare taklampa så jag byter förmodligen eller sätter upp en till, gråstarren gör sej påmind när det blir mörkt.
Köpte lite ljudisolering, ska limma fast på reservhjulsbaljan, ska det bli tyst behöver jag riva ut hela golvmattan och under den är jag rädd för vad jag ska hitta, vet att det är rost vid stolsinfästningarna vid golvet blir ju blött när man springer in och ut.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Bäste Bengt!
Jag och många andra läsare gillar dina inlägg.
Många av dina följare är både tillräckligt begåvade och rikligt erfarna
för att förstå vad du menar, inga problem där!
Många av dina följare är, precis som jag, ganska trötta på "Haverister" som förstör din tråd.
Nu på hösten har jag gjort en del fällor inriktade på fruktflugor o andra o-önskade besökare.
När jag laddat med en halv pizza o några öl, kanske jag skapar en egen tråd
som kan agera som "Haverist-fälla",
då får du möjligen det lite lugnare :)
Stå på dig Bengt, innan någon annan gör det ;-)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag isolerade golvet i min J5,a gjorde skillnad men inte rostigt alls.
Klart att det var en del jobb, men nu känns det värt det. Åker ju bensinare så min är väl tystare från början.
Jag byggde ett betydligt grövre avgassystem, så ljudet därifrån hörs.
Funderar på att isolera systemet för att få bort en del av ljudet.
Har försökt att få in isolering under instrumentbrädan, lite bättre blev det.
Men som en personbil blir det aldrig.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Bäste Bengt!
Jag och många andra läsare gillar dina inlägg.
Många av dina följare är både tillräckligt begåvade och rikligt erfarna
för att förstå vad du menar, inga problem där!
Många av dina följare är, precis som jag, ganska trötta på "Haverister" som förstör din tråd.
Nu på hösten har jag gjort en del fällor inriktade på fruktflugor o andra o-önskade besökare.
När jag laddat med en halv pizza o några öl, kanske jag skapar en egen tråd
som kan agera som "Haverist-fälla",
då får du möjligen det lite lugnare :)
Stå på dig Bengt, innan någon annan gör det ;-)
Det är ofta samma haverist som kommer med helt onödiga kommentarer o petetesser :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Är det någon här som har en bult lös?
Ni har väl förstått att det finns någon här som vet allt och kan allt men ändå inte, jag tror vi lägger ner denna troll?-diskussionen.

Köpte lite ljudisolering, ska limma fast på reservhjulsbaljan, ska det bli tyst behöver jag riva ut hela golvmattan och under den är jag rädd för vad jag ska hitta, vet att det är rost vid stolsinfästningarna vid golvet blir ju blött när man springer in och ut.
Du oroar dig som vanligt i onödan tror jag, blir sällan rost på sådana ställen, döremot om du kikar under hjulhus od där är det säkert tung rost,

Laga fel du ser men leta inte fel.

Innerskärmar dämpar också så montera sådana först
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej, jag isolerade golvet i min J5,a gjorde skillnad men inte rostigt alls.
Klart att det var en del jobb, men nu känns det värt det. Åker ju bensinare så min är väl tystare från början.
Jag byggde ett betydligt grövre avgassystem, så ljudet därifrån hörs.
Funderar på att isolera systemet för att få bort en del av ljudet.
Har försökt att få in isolering under instrumentbrädan, lite bättre blev det.
Men som en personbil blir det aldrig.
Man ska nog bygga en ”vägg” under instrumenbrödan för att dämpa samt sätta bättre isolering på torpedväggen i motorrummet för att dämpa
 
Toppen