• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vi har heller ingen styrning av fläkten ifrån elelementet (Truma Ultraheat) och fläktens termostatreglering fungerar som vanligt även då. Så den extra elkabeln kan nog monteras bort för att komma tillbaka till originalutförandet, som fungerar riktigt bra om man bara sätter sig in i hur det fungerar.
något som f.ö. är en stor fördel med de här pannorna när man fricampar på vintern, är den låga elförbrukningen, under 0,5A. :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vi har heller ingen styrning av fläkten ifrån elelementet (Truma Ultraheat) och fläktens termostatreglering fungerar som vanligt även då. Så den extra elkabeln kan nog monteras bort för att komma tillbaka till originalutförandet, som fungerar riktigt bra om man bara sätter sig in i hur det fungerar.
något som f.ö. är en stor fördel med de här pannorna när man fricampar på vintern, är den låga elförbrukningen, under 0,5A. :)
Håller med, att hålla nere strömförbrukningen vintertid är en enormt viktig sak då dels det inte finns någon sol dels så är kapaciteten i batterierna väldigt låg pga kylan.

Själv har jag ett batteri under förare respektive passagerar stolen och där finns det ingen värme alls annat än om man kör.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag monterade elservo på min Pilote och var väldigt nöjd med den tills jag sålde bilen. Finessen var att man också kunde ställa servoverkan. Lätt i stan och tungt på landsväg. Kostade c:a 5500:-
En fördel var också att men inte behövde starta motorn för att vida på hjulen. Hade stor nytta av det jag fick flytta bilen inne i lokalen
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja Affe jag läste det du skrev men antalet rattvarv är ju oförändrat, har inga problem med att vrida på hjulen men vill ha lite mer precision och distinkt styrning.
Jag upplever min styrning som lite gummibandstyrning, jag tror inte man fick till styrningen när man bytte till en från skroten, Hoppas få hjälp av såna som vet och kan härnere.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja Affe jag läste det du skrev men antalet rattvarv är ju oförändrat, har inga problem med att vrida på hjulen men vill ha lite mer precision och distinkt styrning.
Jag upplever min styrning som lite gummibandstyrning, jag tror inte man fick till styrningen när man bytte till en från skroten, Hoppas få hjälp av såna som vet och kan härnere.
Hmm vad menar du med "gummibandsstyrning"?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

God jul och fortsättning...

Jag har haft liknande problem på flera bilar,gummibandskänslan brukar
försvinna när man byter fjäderbenslagringen. En del jobb men lagren
är billiga,140 kr hos mekonomen till din bil.
Där fick du lösningen på bägge dina problem med bilen, Bengtic
Bra med allt kunnande i HBK :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag har jag bytt bulten som håller ihop växellådan med väexelstången kändes mycket bättre nu efter enkort provkörning.
Många brickor blev det för att få en ogängad genomföring, en rejäl klick med smörjfett där axeln går igenom bussningen, ganska glappt där men det verkar vara så den är konstruerad?
Åker hemåt i morgon trött på campinglivet och gillar inte vädret vid atlantkusten.
 

Bilagor

  • SAM_0308.JPG
    SAM_0308.JPG
    4,3 MB · Visningar: 21

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hoppas du hinner hem och igenom alla länder innan det blir snö och halka, inget att rekommendera att åka med sommardäck vid vinterväglag.

När du kommer hem så får du ta och fixa dubbdäck och prova en påskvecka uppe i norr med husbilen i en miljö för en nordbo :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har nästan nya året runt däck av eruopa modell alltså inget suddgummi, ganska grovmönstrat.
Bilen har gått bra annars men den startar inte ibland har fått hjälp 2ggr.
tror det kan vara fel både på batterisystemet och startmotorn, kan ju det här med el men blir inte klok på det.
igår fick jag hjälp med ett startbatteri och då gick den igång, skulle ha el på en ställplats men det var bluff fick bara en timme.
Men i morse startade den, har inte ätit på hela dagen och tankat med motorn igång och allt är ju stängt, körde 60mil igår och drygt 50 idag. har 165mil till helsingborg enl. gps så det är mycket kvar iskallt ute minst 5-.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har nästan nya året runt däck av eruopa modell alltså inget suddgummi, ganska grovmönstrat.
Bilen har gått bra annars men den startar inte ibland har fått hjälp 2ggr.
tror det kan vara fel både på batterisystemet och startmotorn, kan ju det här med el men blir inte klok på det.
igår fick jag hjälp med ett startbatteri och då gick den igång, skulle ha el på en ställplats men det var bluff fick bara en timme.
Men i morse startade den, har inte ätit på hela dagen och tankat med motorn igång och allt är ju stängt, körde 60mil igår och drygt 50 idag. har 165mil till helsingborg enl. gps så det är mycket kvar iskallt ute minst 5-.
Rörande startmotorn så läs vad jag skrev för länge sedan att först kontrollera kabelskon som kommer från tändllåset, det är troligen en flatstiftskontakt så om den känns slapp, byt till en ny.

Nästa steg är nog att byta startmotor då man är rätt ställd om den trasslar!

Vet inte vad du menar med batterisystemet men berätta gärna:)

Ifall du vill mer än bara hem och ta en tripp norrut, lite vackert vinterlandskap, norrsken mm så bör du absolut köpa dubbdäck tex finska Nokian + snökedjor!! Ord från en Norrlänning även om jag bor i 08 nästan...:)

Kan fö berätta att jag nyss köpt en splitterny Truma fläkt från England ifall att... hittade den på Ebay för 1000 kr inkl frakt.

Önslar dig ett Gott Nytt År, själv har jag höjt värmen till 1000 Watt i husbilen och ska sätta mig i husbilen en stund med en iskall GT, alla sover i huset:)
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej bengt.
Det är en tuff resa du haft,men lärorikt för oss andra.Angående din
startmotor tror jag att mlaajanen har ringat in problemet.Mister Auto
har nya startmotorer från 975:- till din bil.



ps: om du har ett svart vänster bakdäck är pumpen lagom uppskruvad.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

hjälp 2
Har ett akut problem, tankade 27l bensin tanken klarar 65l tror jag så det blir mycket bensin i slog i en halvliter tvåtakts olja och köpte en liter vanlig motorolja och fick väl i en halvliter.
körde 12 mil utan problem men bara i 70 på motorvägen.
kommer motorn och pumpen att klara sig? verkar gå bra men är rädd för motoras då är ju bilen skrot.
står utanför en stängd camping jag fick tips om stängde av motorn och den klickar bara, kanske startar den i morgon sparar på el har bara kaminen som punktvärme minusgrader ute .
Blev påkörd bakifrån i hög hastighet en kvinna som höll på med något annat den bilen går till skrot, min bil är mest skadad i spillvatten tanken som hänger löst de satte fast den med ett band runt upp till fästet för cykelstället.
körde över 30 mil med det blev 65 idag är i karlsrue i tyskland så jag gjorde frankrike på 2 dagar.
startar det i morgon och jag vågar köra så hoppas jag klara tyskland på 2 el 3dagar sen blir det nog danmark sverige hoppas jag, funderar på båt från travemunde också med hytt.
Har mått jätte dåligt idag fick en chock ovanpå alla problem, brukar aldrig krocka. bara bli påkörd -av kvinnor.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Taskig situation du hamnat i Bengtic
Har du följt eller gjort nåt av dom alla råd du fått angående startmotorn ?
Har inte läst nåt om vilka råd du testat och vad det blev för resultat.
Svårt att råda dig om man inte fått några svar som man kan gå vidare med.
Lite olja i dieseln tror JAG inte är till skada men det finns säkert någon här i klubben som vet bättre.
Hoppas det löser sig för dig att komma till Sverige
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

hjälp 2
Har ett akut problem, tankade 27l bensin tanken klarar 65l tror jag så det blir mycket bensin i slog i en halvliter tvåtakts olja och köpte en liter vanlig motorolja och fick väl i en halvliter.
körde 12 mil utan problem men bara i 70 på motorvägen.
kommer motorn och pumpen att klara sig? verkar gå bra men är rädd för motoras då är ju bilen skrot.
står utanför en stängd camping jag fick tips om stängde av motorn och den klickar bara, kanske startar den i morgon sparar på el har bara kaminen som punktvärme minusgrader ute .
Blev påkörd bakifrån i hög hastighet en kvinna som höll på med något annat den bilen går till skrot, min bil är mest skadad i spillvatten tanken som hänger löst de satte fast den med ett band runt upp till fästet för cykelstället.
körde över 30 mil med det blev 65 idag är i karlsrue i tyskland så jag gjorde frankrike på 2 dagar.
startar det i morgon och jag vågar köra så hoppas jag klara tyskland på 2 el 3dagar sen blir det nog danmark sverige hoppas jag, funderar på båt från travemunde också med hytt.
Har mått jätte dåligt idag fick en chock ovanpå alla problem, brukar aldrig krocka. bara bli påkörd -av kvinnor.
Vad säger du, tankade du bensin istället för diesel?
 
Toppen