• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

Vänta bara, pengarna måste ju in så skattetrycket flyttar över till elbilarna snart.
Just nu är vi väl i någon form av piska-morot läge där man skall drivas bort från fossilt och lockas mot el. Snart när tillräckligt många gått över så plockas morötterna bort. Piskan lär väl vara kvar länge för att fortsätta avskräcka och få in lite slantar.
Allt återgår till det normala igen :) .
 
Ja dieselpriset är högt nu, jag håller absolut med om det. Men orsaksanalysen som skymtar fram på en del håll i debatten är väl en kanske en aning ...nja... grund.

Utöver vad olika politiska företrädare hörs göra för utspel i den ständigt pågående valrörelsen kan man försöka undersöka de olika regeringsalternativens "track record". Av dieselpriset vid pump har skatteandelen (koldioxidskatt + energiskatt + moms) under 2000-talet varierat enligt diagrammet nedan. Källa: Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (via Ekonomifakta). Diagrammet visar bara en punkt per år, hur det eventuellt varierat under året framgår inte. Siffran för 2021 avser vecka 50.

1641138983404.png

Precis som Tommy skrev i första inlägget var det den utökade reduktionsplikten som stod för största delen av ökningen vid nyår. Om jag förstår rätt syns den inte i skattesatsen utan räknas istället som Produktionskostnad.
Reduktionsplikten bestäms i Lagen 2017:1201 som senast ändrades genom riksdagsbeslut 22 juni 2021. Huvudpunkten Regeringens lagförslag fick då stöd av mer än 3/4 av riksdagens mandat. Det fanns också ett antal motioner om olika delar i helheten; Reduktionsnivåer, Reduktionspliktsavgiften, Drivmedel inom reduktionsplikten, Produktion av drivmedel och Konsekvensanalyser där röstetalen utföll lite olika. Källa: riksdagen.se

Det finns alltså en del att rota i för den som vill betygsätta våra politiska representanters ställningstaganden i sakfrågan. Kanske är det inte så enkelt som man först tror.
 
900 mil om året (ställer inte av) 2l milen = 1800 liter.
1800 liter x prishöjning på 1,5 kr = 2700kr / 12 = 225 kr i månaden.

Hanterbar kostnadsökning, typiskt en sådan sak som jag inte hetsar upp mig för, då jag inte kan påverka detta.
Det resulterar bara i dålig livskvalitet (även för omgivningen) att vara arg för något som inte går att påverka.
 
900 mil om året (ställer inte av) 2l milen = 1800 liter.
1800 liter x prishöjning på 1,5 kr = 2700kr / 12 = 225 kr i månaden.

Hanterbar kostnadsökning, typiskt en sådan sak som jag inte hetsar upp mig för, då jag inte kan påverka detta.
Det resulterar bara i dålig livskvalitet (även för omgivningen) att vara arg för något som inte går att påverka.
1,50kr, pratar vi inte närmare 4-5kr sedan förra säsongen?
 
Dieselpriser som jag har betalat denna resa.

Sverige 29 / 11 19,14
Tyskland 2 / 12 1,509
Frankrike 7 /12 1,599
Luxemburg 4 / 12 1,312
Spanien 10 / 12 1,384. Bemannad station 1 / 1 2022 1,20 Obemannad station

För om åren har Luxemburg varit ca 0,3 Euro billigare än Spanien. Nu har jag betalt mindre i Spanien är i Luxemburg vilket förvånar mig stort.

Prisligan
Sverige
Frankrike
Tyskland
Luxemburg
Spanien
 
Vad är alternativet?
Sluta handla mat, sluta ta sig till jobbet, inga läkarbesök mm… eller vad?
(Även om ren nöjeskörning kanske minskar lite för vissa)
Att få dom som bestämmer inse att de driver Sverige till ett land med stora ekonomiska skillnader för innevånare i städer och glesbygd. Lika väl som dom inte inser att det var effektskatt som var orsaken till att kärnkraften blev olönsam. Men var är lösningen?
 
Att få dom som bestämmer inse att de driver Sverige till ett land med stora ekonomiska skillnader för innevånare i städer och glesbygd. Lika väl som dom inte inser att det var effektskatt som var orsaken till att kärnkraften blev olönsam. Men var är lösningen?

Det tycker nog jag inte är ett svar på min fråga på påståendet jag citerade.
Mer ett inlägg att Sverige regering skall sänka världsmarknadspriset på alla ingredienser, som ju faktiskt utgör den största delen av priset, och orsaken till den största delen av prisökningen. (Elen borträknad då i dieseltråden)

Ps. 19:33 blev priset ;)
 
Senast ändrad:
Det tycker nog jag inte är ett svar på min fråga på påståendet jag citerade.
Mer ett inlägg att Sverige regering skall sänka världsmarknadspriset på alla ingredienser, som ju faktiskt utgör den största delen av priset, och orsaken till den största delen av prisökningen. (Elen borträknad då i dieseltråden)

Ps. 19:33 blev priset ;)

Men skälet till de höga bränslepriserna är väl i första hand den extrema beskattningen där man t.o.m. tar moms på skatten?
 
Men skälet till de höga bränslepriserna är väl i första hand den extrema beskattningen där man t.o.m. tar moms på skatten?
Moms har vi på alla handelsskatter, tobak, el, alkohol mm
Och den enda del av skatt o andra avgifter reglerat av staten som ändrar sig vid förändringar på världsmarknadspriset, och då på den del som är själva bränslet
 
Ett fat råolja (Brent) kostar 78$/fat. Om jag räknar rätt så blir det 3:55kr/liter. Resten är olika former av pålägg.
Sedan skall den ju förstås transporteras till ett raffinaderi, lagras och processas där varefter den skall lagras igen och sedan distribueras till macken i ett eller flera transportled. Efter det är litern uppe över 11 kr innan skatt.
 
Tillbaka
Toppen