• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Det är snarare en billigare semester söderöver. Såväl bränsle, mat och campingavgifter är lägre än här hemma. Att man dessutom får se nya vyer är en positiv bonus.
6 månader på Iberiska halvön inkl. färja, diesel, gasol, mat, förbrukningsvaror och 5-10 ställplatsavgifter kostar oss 3 000:- per person/månad! Försök leva på det hemma om du kan!
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Så med andra ord så blir resultatet samma med ökad skogsplantering och mindre palmolja i diesel då....

Ok nu kommer argumentet komma. Det är restprodukter från palmojeindustrin.

Som det rensas i Amazonas för palmodlingar så ökar co2 på vår planet.
Ja skogen har fördubblats de senaste 100 år i Sverige och ökar fortfarande trots ökande avverkning. Skogen är en enorm kolkälla och kompenserar stora mängder av utsläppen från trafiken.
Jag försvarar inte på några villkor avverkningen i Amazonas men de stora mängderna av palmolja används i livsmedelsindustrin och där bör vi hjälpas åt att minska användningen. Att använda restprodukterna från från palmoljeindustrin anser jag inte är fel.

Frågan är dock hur vi skall lyckas att ersätta plaster, betong, eldningsolja mm med träprodukter samtidigt som vi skall sluta att bruka skogen enligt träkramarna.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Nej självklart inte, men molekylerna kommer från växtriket som växterna tagit från luften( lilla kretsloppet) och omvandlas till kol och syre genom fotosyntesen och sedan återförs till luften igen efter förbränningen. Växthuseffekten påverkas minimalt genom detta kretslopp, till är tillförseln från stora kretsloppet( fossilt bränsle) som bidrar till växthuseffekten.
Att bränna biobränsle ger omedelbart och på kort sikt en ökning av CO2 i luften. Det är först när ersättningsplantorna har vuxit till samma storlek som de avverkade som det blir balans.

En effekt som miljönissarna inte talar om så mycket är att ökad CO2 halt i luften stimulerar växternas tillväxt så om den ökade CO2 halten hade skett lite långsammare hade det nog balancerats av en grönare jord. Denna effekt utnyttjar fö t ex tomayodlingarna i Holland där CO2 tillförs luften i växthusen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja skogen har fördubblats de senaste 100 år i Sverige och ökar fortfarande trots ökande avverkning. Skogen är en enorm kolkälla och kompenserar stora mängder av utsläppen från trafiken.
Jag försvarar inte på några villkor avverkningen i Amazonas men de stora mängderna av palmolja används i livsmedelsindustrin och där bör vi hjälpas åt att minska användningen. Att använda restprodukterna från från palmoljeindustrin anser jag inte är fel.

Frågan är dock hur vi skall lyckas att ersätta plaster, betong, eldningsolja mm med träprodukter samtidigt som vi skall sluta att bruka skogen enligt träkramarna.
När det gäller plast och betong är dom i symbios.

70% av det vi sorterar plikttroget som plaståtervinning skeppas till slite på Gotland och används som bränsle i betongfabriken. Sen går det kopiösa mängder betong för att gjuta fundament till vindkraftverk och kommande bygge av snabbtågbanor.

Att stänga på Gotland och hämta betong från kinesiska koleldade betongfabriker är väl inget du förespråkar hoppas jag... Hmmmm
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Att ha en högt belånad bil idag blir nog en riktig stressfaktor som heter duga. Ska den säljas eller törs man vänta innan den tappar sitt värde?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Just nu ar jag glad att jag valde en Bensinare nar jag bytte senast. Min 7.5 tons HB med en Ford V10 6.8l pa ~300HK drar ca 2.5l bensin per mil, eller 3l LPG per mil. vilket ger en kostnad i Sverige pa bensin ~ 44:- milen.

Men eftersom jag fyller LPG i Frankrike eller Tyskland, sa behover jag mycket sallan fylla i Sverige. Och med LPG fylld i Tyskland kostar det mig ca 26.5:- milen.

Da jag skall byta mina fasta tankar i ar sa kommer jag utoka kapaciteten pa LPG. da behover jag inte riskera att behova tanka i Sverige nar jag ar o halsar pa. Om det nu blir krav pa battre miljo eller om prisenra pa LPG skenar, ar det mycket enkelt att konvertera mitt system till Naturgas (CNG), da har jag en miljobil heltenkelt ;)

Nar jag gjorde valet av Bensinare kunde man se att trenderna i Eu andrades och att man borjade forbjuda disel i land efter land, darav kan man ju undra varfor de stora tillverkarna inte erbjuder mer alternativa losningar som vate, CNG osv. en bensin motor kan ju latt konverteras till att branna diverse gaser, darav kan man ju tycka att det vore en battre vag att ga. disel motorer i min varld ar dodsdomda....
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Just nu ar jag glad att jag valde en Bensinare nar jag bytte senast. Min 7.5 tons HB med en Ford V10 6.8l pa ~300HK drar ca 2.5l bensin per mil, eller 3l LPG per mil. vilket ger en kostnad i Sverige pa bensin ~ 44:- milen.

Men eftersom jag fyller LPG i Frankrike eller Tyskland, sa behover jag mycket sallan fylla i Sverige. Och med LPG fylld i Tyskland kostar det mig ca 26.5:- milen.

Da jag skall byta mina fasta tankar i ar sa kommer jag utoka kapaciteten pa LPG. da behover jag inte riskera att behova tanka i Sverige nar jag ar o halsar pa. Om det nu blir krav pa battre miljo eller om prisenra pa LPG skenar, ar det mycket enkelt att konvertera mitt system till Naturgas (CNG), da har jag en miljobil heltenkelt ;)

Nar jag gjorde valet av Bensinare kunde man se att trenderna i Eu andrades och att man borjade forbjuda disel i land efter land, darav kan man ju undra varfor de stora tillverkarna inte erbjuder mer alternativa losningar som vate, CNG osv. en bensin motor kan ju latt konverteras till att branna diverse gaser, darav kan man ju tycka att det vore en battre vag att ga. disel motorer i min varld ar dodsdomda....
Också i min är diesel bilar dödsdomda och det för länge sedan
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det är väl hög tid för alla som ännu inte gått med i Facebookgruppen "Bränsleupproret" att göra det. Självklart ska vi ta ansvar för miljö och klimat men Sverige kan ju inte ha högst priser i hela världen. Då kommer vi att få se mer och mer arbetstillfällen försvinna och man kan ju verkligen fråga sig hur vettigt det är med inblandning av biobränsle i dieseln om denna produceras på andra sidan jordklotet och delvis består av palmolja.....Som odlas på områden där man skövlat regnskog! För övrigt borde den svenska reduktionsplikten vara i nivå med övriga EU och om vi tittar på de närmaste grannarna Danmark och Tyskland är dieselpriset cirka 5 kr lägre/liter!
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
90% Diesel uppblandad med 10% E85 vad kostar denna blandning, enl uppfinnaren bättre effekt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fråga? Vem skall betala vägbyggen och underhåll när de flesta eller alla kör med el-bil? Nu är det vi som kör med bränslebilar som betalar vägbyggen och underhåll åt el-bils åkarna!
Vänta bara, pengarna måste ju in så skattetrycket flyttar över till elbilarna snart.
Just nu är vi väl i någon form av piska-morot läge där man skall drivas bort från fossilt och lockas mot el. Snart när tillräckligt många gått över så plockas morötterna bort. Piskan lär väl vara kvar länge för att fortsätta avskräcka och få in lite slantar.
Allt återgår till det normala igen :) .
 
Toppen