• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lördag kostar dieseln över 20 kronor

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Inte nog med den rejäla prisökningen senaste halvåret, så förlorar vi kanske snart mer än 10 % i energivärde per lit bränsle.
Det blir liksom att elda för kråkorna på något sätt. Vi tillför mer bränsle i motorerna, men kommer inte lika långt på varje tankning.
Själv har jag märkt, att genomsnittsförbrukningen på en dieselbil ökat från 0,76 till 0,84 sen förra reduktionen.

Påminner lite om att kaffet, förpackningarna blir mindre, samtidigt som kg-priset ökar... :msn_wink:
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
På våran gata i ”stan” finns en en obemmanad mack som har den lilla egenheten att den är bemmanad heter Ghol. Där är priset för närvarande €1.294. Synd bara att vi sällan eller aldrig flyttar bilen
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
1972 köpte jag ny bil, och blev idiotfötklarad av några jobbarkompisar, snart är bensin uppe i 5:kr l och då har du inte råd att köra. På en punkt fick dom rätt
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Här har hustrun i ett antal år, lagt ner hela sin själ att inte köpa matvaror med palmolja i.
För att rädda regnskogen.
Men det är inga problem att hälla oljan i dieseln!

Lurad igen.

Krister.
Samtidigt är det ju bra att den palmolja som produceras används till något. Men att se till att inte mer regnskog skövlas och ersätts med oljepalmer är nog inte så lätt, även om det såvitt jag vet finns ett system med certifiering just för detta. Och sedan är det ju inte bara palmolja som används för att producera HVO.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ja,ju mer biobränsle vi blandar in ju mer bränsle drar bilen och därmed ÖKAR co2 !
Hade för mig att målet är att vi skulle sänka co2 !!!
Kan väl inte vara bra för klimatet !

Jojje
Nej! Den ökade förbrukningen beror på att andelen kol i soppan minskar medan andelen väte ökar. Och förbränning av väte ger mindre energi.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi har ett snitt på 11år med nuvarande husbil på 1500 mil per år.
Bilen drar 1,3 lit. milen a 20 kr per liter.
Det blir en kostnad på 39000 kr om vi håller oss inom Sverige.
Dagens dieselpris på Orlen i Piezyce Polen där vi brukar tanka 13,02 per liter.
Det matchar Spanien priset.

Och ingbe, vad det gäller palmolja har jag gett upp hur det används.

Krister
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Samtidigt är det ju bra att den palmolja som produceras används till något. Men att se till att inte mer regnskog skövlas och ersätts med oljepalmer är nog inte så lätt, även om det såvitt jag vet finns ett system med certifiering just för detta. Och sedan är det ju inte bara palmolja som används för att producera HVO.
Och dessutom är det ju inte ren palmolja som används till biobränslet utan restprodukter från palmoljeframställningen. Man kan ju tycka det är bra att restprodukterna används så länge som inte palmoljeframställningen påverkas
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024

Atmosfären gör ingen skillnad på om koldioxidmolekylerna härstammar från fossila bränslen eller biobränslen, växthuseffekten blir densamma.​

Jojje
Nej självklart inte, men molekylerna kommer från växtriket som växterna tagit från luften( lilla kretsloppet) och omvandlas till kol och syre genom fotosyntesen och sedan återförs till luften igen efter förbränningen. Växthuseffekten påverkas minimalt genom detta kretslopp, till är tillförseln från stora kretsloppet( fossilt bränsle) som bidrar till växthuseffekten.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nej självklart inte, men molekylerna kommer från växtriket som växterna tagit från luften( lilla kretsloppet) och omvandlas till kol och syre genom fotosyntesen och sedan återförs till luften igen efter förbränningen. Växthuseffekten påverkas minimalt genom detta kretslopp, till är tillförseln från stora kretsloppet( fossilt bränsle) som bidrar till växthuseffekten.
Så med andra ord så blir resultatet samma med ökad skogsplantering och mindre palmolja i diesel då....

Ok nu kommer argumentet komma. Det är restprodukter från palmojeindustrin.

Som det rensas i Amazonas för palmodlingar så ökar co2 på vår planet.
 
Toppen