Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Snittet i Sverige under 2020 var 355 mil.Kör du 1000mil om året, vilket är snittet i Sverige
Pålle
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Snittet i Sverige under 2020 var 355 mil.Kör du 1000mil om året, vilket är snittet i Sverige
Samtidigt är det ju bra att den palmolja som produceras används till något. Men att se till att inte mer regnskog skövlas och ersätts med oljepalmer är nog inte så lätt, även om det såvitt jag vet finns ett system med certifiering just för detta. Och sedan är det ju inte bara palmolja som används för att producera HVO.Här har hustrun i ett antal år, lagt ner hela sin själ att inte köpa matvaror med palmolja i.
För att rädda regnskogen.
Men det är inga problem att hälla oljan i dieseln!
Lurad igen.
Krister.
Nej! Den ökade förbrukningen beror på att andelen kol i soppan minskar medan andelen väte ökar. Och förbränning av väte ger mindre energi.Ja,ju mer biobränsle vi blandar in ju mer bränsle drar bilen och därmed ÖKAR co2 !
Hade för mig att målet är att vi skulle sänka co2 !!!
Kan väl inte vara bra för klimatet !
Jojje
Vi kör ca 650 mil med husbilen.Snittet i Sverige under 2020 var 355 mil.
Pålle
Vilken tur att du har råd att åka söderut120 liters tanken är åter fylld.
Semestern får väl tillbringas i sydligare breddgrader där bränslet är billigare.
Leta vidare hos Trafikanalys.Vi kör ca 650 mil med husbilen.
Var det hb-siffra du angav?
Personbilar körs mer än 1000 mil per år
Nej CO2-halten i atmosfären ökar inte utav biobränsle, det ingår i det lilla kretsloppetJa,ju mer biobränsle vi blandar in ju mer bränsle drar bilen och därmed ÖKAR co2 !
Hade för mig att målet är att vi skulle sänka co2 !!!
Kan väl inte vara bra för klimatet !
Jojje
Och dessutom är det ju inte ren palmolja som används till biobränslet utan restprodukter från palmoljeframställningen. Man kan ju tycka det är bra att restprodukterna används så länge som inte palmoljeframställningen påverkasSamtidigt är det ju bra att den palmolja som produceras används till något. Men att se till att inte mer regnskog skövlas och ersätts med oljepalmer är nog inte så lätt, även om det såvitt jag vet finns ett system med certifiering just för detta. Och sedan är det ju inte bara palmolja som används för att producera HVO.
Det är snarare en billigare semester söderöver. Såväl bränsle, mat och campingavgifter är lägre än här hemma. Att man dessutom får se nya vyer är en positiv bonus.Vilken tur att du har råd att åka söderut
Det var där jag hittade mina siffror.Leta vidare hos Trafikanalys.
Pålle
Nej CO2-halten i atmosfären ökar inte utav biobränsle, det ingår i det lilla kretsloppet
Nej självklart inte, men molekylerna kommer från växtriket som växterna tagit från luften( lilla kretsloppet) och omvandlas till kol och syre genom fotosyntesen och sedan återförs till luften igen efter förbränningen. Växthuseffekten påverkas minimalt genom detta kretslopp, till är tillförseln från stora kretsloppet( fossilt bränsle) som bidrar till växthuseffekten.Atmosfären gör ingen skillnad på om koldioxidmolekylerna härstammar från fossila bränslen eller biobränslen, växthuseffekten blir densamma.
Jojje
Så med andra ord så blir resultatet samma med ökad skogsplantering och mindre palmolja i diesel då....Nej självklart inte, men molekylerna kommer från växtriket som växterna tagit från luften( lilla kretsloppet) och omvandlas till kol och syre genom fotosyntesen och sedan återförs till luften igen efter förbränningen. Växthuseffekten påverkas minimalt genom detta kretslopp, till är tillförseln från stora kretsloppet( fossilt bränsle) som bidrar till växthuseffekten.