• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oskrivna lagar?

F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Man skall ju tänka efter före, men ibland rycks man med i stundens hetta. (Jag kanske oftare än andra?) När jag tänker närmare på det här med segling kontra husbilslivet, så kan jag skönja vissa fundamentala skillnader i "Ibsen skala", som möjligen förklarar en del.

På sjön är det på fullt allvar, vad gäller livet och hälsan. Man skall kunna tänka typ tre led i förväg eventuella olyckshändelser. För alla dessa tillbud brukar smyga sig på med en hel räcka felbeslut som start. Typiskt är slarv med utrustningen och ignorering av tidiga signaler. Här talar vi inte om promillehalten eller om grälsjuka ruffhäxor. Jag tror att just detta med att allvaret lurar strax bakom hörnet som gör sjöfolket mer lättsamma. Nu talar jag om "riktigt" sjöfolk, sådana som man kunde träffa i ocktober vid västkusten, inte om sådana med Maxi 77 som i juli skymmer sikten med sin bryggsegling i Marstrand.

Det som är givande är att väldigt många av forna seglare har upptäckt värdet av en god nattsömn i husbilen och dess lättrörlighet. Man kan också jämföra bestyren att förebreda en båt för säsongen med påmastning och båttenmålning, sjösättning etc. med de få åtgärder av lätta garden som en husbil kräver. Skillnaden blir som natt och dag. Kanske härdas båtfolket av sina villkor och man struntar i petitesser som måttband vid rastplatser?

För vad är en hund och lite röklukt som irritationsmoment egentligen när allt kommer omkring? Typiskt västkust kommenttar bland sjöfolk ang. rökning är/var: "väl tjärade lugnor kan väl aldrig skada"? Norrman är det få som begriper, är de inte förvisade svenskar egentligen? (och Islänningar förvisade Norrman?) ;)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Jag förstod inte riktigt vad Sören menade men jag vet att om det var väder på västkusten så fanns varje brygga tillgänglig för alla, borgare, präst, badgäst, skit samma!

Det har ändrat sig. Privat brygga ser man ofta numera
Revir.

Jappe

Har inte upplevt några större problem på västkusten, tvärtom.
På sydkusten har vi precis samma inställning, att hjälpa gäster att få en bra och säker hamnplats, lediga platser grönmarkerade osv....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Fast ni ligger på framsidan, är ni ändå lite "efter". I Stockholms skärgård får de fnatt om du förankrar i "deras vik" eller ens närheten av en privat brygga.

Möjligen har detta med den allmänt tuffare attityden i Stockholm att göra...

En annan bidragande orsak kan vara att det förmodligen blir fler och fler som beter sig som arslen och förstör så mycket så bryggägarna blir tvungna att sätta stopp.
Det går ju att dra vissa paralleller med husbilsvärlden även där.
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Intressant, alla gånger (4) vi har blivit påhoppade av självutnämnda ställplatspoliser har det varit kvinnor? En gång för att vi kom försent och störde sömnen, en gång för att vi hindrade utsikten, och en gång för att vi ställde oss framför en knapp skönjbar badstig (minst 5 meter till badstigen)! Och en gång för avstånd till annan bil (bedömningsvis 3,75m mellan bilarna)
Varför är det så?

Åter igen en fördom :twitcy: De vi blivit påhoppade av, har varit män!! En man kommer in sent, kastar sig ut och gapar åt oss att vi ska flytta på oss så han kan tränga in sin bil mellan våran och en annan, vi stod nog 3m mellan vagnarna, fanns plats på annat håll åt den mannen. (Hör till saken att det av ca 50 platser var vi ca 15 bilar där) dessutom så hade han gråvatten kranen öppen, vi påpekade det, svaret vi fick var att hans gråvatten var rent??? :wub: de andra gångerna ska jag bespara er. :wub:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Helt rätt Chippen! Jag borde sätta blixtlås på läpparna när Marianne kör. Fattar inte VAD som "flyger" i mig för att behöva kommentera hennes rattande så fort hon tar i rodret. Hon gör saker på sitt sätt och jag på mitt helt enkelt, ska jobba på att bättra mig. Hon ÄR fantastisk bilförare och 10 ggr bättre än mig om jag ska vara ärlig!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: oskrivna lagar?

......... inte om sådana med Maxi 77 som i juli skymmer sikten med sin bryggsegling ) ;)

Off topic
när vi seglade på västkusten på 80-talet räknades snarare Maxi 95or till bryggseglarna. Maxi 77, liksom vår Vega, var lite för liten för att för att platsa på Marstrand bland bryggseglarna.
En annan rolighet - ännu mera Off topic ;) - lite senare på 90 - talet hade vi en liten dagseglare, en Ms20 med den stora sittbrunnen. Kompisen seglade en Sweden Yaths 34. När vi träffades i skärgården och skulle umgås på kvällarna, brukade vi alltid välja vår lilla båt som mötesplats. Sittbrunnen i SY 34an domineras av en jättelik rattpidestal. Man kunde till nöds trängas 4 Pers runt bordet, om man höll in armbågarna. I vår lilla Ms20 kunde man sitta 6-8 Pers i sittbrunnen.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: oskrivna lagar?

WIN_20150701_153051.JPG

Vi var i Kalix camping i somras, väldigt fin camping, dyr men än sen, man kan spara på vintern.
Det som retade mig en del. Utanför campingen stod ett antal husbilar, det var inga ställplatser. På morgonen kom de in på campingplatsen och hade "glömt" kortet till hygienutrymmena, blev insläppta av snälla människor.
Utanför campingens bommar fanns avloppet för grå och svartvatten, där var det kö till avloppet för dessa bilar skulle tömma och dessutom fylla vatten med samma slang som andra rengjorde sina toaburkar med. Hur hygieniskt det kan vara.
Ni som utnyttjar campingens faciliteter, checka in och betala för er. Någon får betala, jag jämför det med snatteri.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Att snylta och smita från betalningen är också en oskriven regel många bryter mot. Ofta är det ägare av äldre bilar som tycker att allt med husbil skall vara gratis. Snyltare som inte vill betala för något. Allt skall vara gratis
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Vi är på en ställplats där vattenpåfyllning (ca 40 liter) kostar 0,50 €. Vattnet är filtrerat och helt ok att dricka som det är, detta har ägaren berättat för mig. Vattnet som man sköljer toa kassetter med är däremot inte filtrerat. Stor skylt visar ett överstruket glas. ...och vad händer då? Folk springer fram och tillbaka med en kanna på ca 10 liter och fyller sina bilar med kassett-spolvattnet. Hur dum kan man vara? :swoon:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Att snylta och smita från betalningen är också en oskriven regel många bryter mot....


Det låter konstigt att det skulle vara en oskriven regel att "snylta och smita från betalningen". Men då är det i alla fall bra att det är många som bryter mot denna oskrivna lag och därmed betalar och gör rätt för sig.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: oskrivna lagar?

Att snylta och smita från betalningen är också en oskriven regel många bryter mot. Ofta är det ägare av äldre bilar som tycker att allt med husbil skall vara gratis. Snyltare som inte vill betala för något. Allt skall vara gratis

Det är lika sant som att ägare av nya stora bilar oftast är stora i käften!:wub:
Åke
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: oskrivna lagar?

I Kalix stod det allt nyare och större bil än min, som kom med sin handduk på morgonen, men de var tidigt uppe.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Det är lika sant som att ägare av nya stora bilar oftast är stora i käften!:wub:
Åke

Tur att man inte har så ny och stor bil då
Att vara stor i käften och då förhäva sig är ju att bryta mot jantelagen. Denna lag är mycket närvarande på campingar och ställplatser. Ligga lågt och inte sticka ut gäller.
 
Senast ändrad:

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Det är nog lika utbrett bland de stora dyra bilarna ,har sett detta själv med egna ögon.

Sten o Anette 6655
 
Toppen