• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oskrivna lagar?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Nu när vi sovit en natt i husbil så börjar vi fundera på oskrivna lagar i husbilsvärlden.
Nr 1: Signaler med trappan. Betyder om trappan är in eller utfällbar något?
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: oskrivna lagar?

Trappa ute eller "inne"? Jag har aldrig hört att det ska betyda något.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Intressant tanke.

Det skulle ju kunna användas för att signalera något som t.ex. "stör inte" eller "vi är inte hemma".
Med det är inget jag har hört talas om eller märkt. Det är bara att knacka på:D
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: oskrivna lagar?

De riktigt goa oskrivna lagarna som väcker känslor är riktigt skojiga ibland och då helst på fredagskvällarna är ;

Avstånd mellan bilar på Ställplatserna, där några tycker att minst 4meter mellan varje bil och andra tycker att "finns det hjärterum så finns det stjärterum"

Sen den frågan om hur vi skall hantera vårat spillvatten, den väcker också känslor!

Sen får man inte glömma nöten om hur vi skall sätta regler och beteende kring nyttjandet av Elverk.......

Jooo, sen kan det vissa kvällar bli lite märkes snack också, fast det är mest lite vänskapligt "huggande"....

Men i huvudsak är den största merparten mycket överens om att det behövs inga regler så länge man är utrustad med vänlighet, sunt förnuft och helt vanlig hjälpsamhet.......och dessa egenskaper råder till 99% bland husbilister:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

En annan stor och viktig fråga är om man skall och måste hälsa när man möter andra husbilar. Brukar tyckas mycket i ämnet.
Ett farligt ämne att tycka till om är hur hundar hanteras på ställlplatser och campingar. Klart minerad mark.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Det här med hundar på camping & ställplatser är ett kapitel för sig som borde tas upp i en egen tråd. Vi är ganska nya på vägarna men har redan blivit förskräckta efter hundägarnas beteenden (deras oskrivna lagar) efter bara 8 månader ute.
- Tittade på TV en förmiddag i Sevilla när en helt främmande vovve bara knallade in genom dörren och rakt in i HB'n (trots koppeltvång på platsen:swoon:).
- Att inte använda koppel verkar vara en oskriven lag trots skyltar på nästan alla ställplatser och stränder vi varit på. Fler hundar sprang lösa än vad som var kopplade. ...och alla ville "nosa" på Marianne som har både allergi & är livrädd för hundar.
- Att promenera genom Bahia camping i Santa Pola utan att behöva "hoppa över" alla pissmärken på asfalten verkar vara en omöjlighet. Vem vill trampa i hundpiss och sedan gå in i sin egen HB?
- Sedan har vi det här med allt skällande i tid och otid. När vår Franska vän med hustru (mycket trevliga människor) var bortbjuden till småtimmarna, då förvandlades deras lilla jycke till en ylande varg, bara 2 meter från vår sovplats :swoon:
Nej, nu får det räcka för den här gången... Vi kanske "lär" oss med tiden att vända bort huvudet och acceptera hundägarnas påtvingade "oskrivna lagar".
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Vill ni ha plats runt er bil? Oskrivna lagar, dvs "etik codex", har två sidor. Följer ni dem i alla hänseendendet, blir det "radhusliv" och är det ni söker så blir husbilslivet lika händelselöst som livet i en radhusområde. Många tycker det är bra.
Jag vill inte ha det så, då jag är ute efter nya impulser med mina resor. Därför har jag två hundar, visserligen väluppfostrade och tysta, men bara att ha hundar sållar bort de mest inskränkta grannarna. Vidare har jag en Siames katt som en grydda i tillvaron. Börjar alltid med när man parkerat att gå ut och röka och beundrande betrakta den 25 år gamla husbilen.
Provokationerna och signalering stannar vid dessa subtila saker, det räcker. Vi har ingen elgenerator och vi dricker inte, är tysta då vi inte ens har TV, utan läser Socialpsykologiska böcker och biografier av mer eller mindre kända personer och diskuterar dessa. Vi ser "Svensson" rynka näsan åt våran håll medans de fyller korsord eller tittar på Bingolotto. Vi slipper många "goddagyxskaft" samtal och är nöjda med det. Men förvånande ofta träffar vi genuina människor som söker bekantskap efter att de iaktagit oss på avstånd någon tid. Men sällan kör de med Concorde eller dylikt statusmarkör....
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Redan ser man i denna tråd att det finns mycket att tänka på i husbilslivet. De två tidigare inläggen visar hur minerat det är med vissa ämnen.
Hur man sköter och uppför sig med sina husdur är helt klart ett sådant. Om man sedan råkar köra vissa märken av husbilar blir man snabbt stämplad men alla kan ju inte åka runt i lopplådor och mögelodlingar :)
Inte så kul alltid så det är ju bra med hjul på bilen om man får för dåliga grannar.
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Härliga fördomar om vilka som kör olika husbilsmärken.
Som i båtvärlden ungefär. Men med åren märker man att man inte kan döma hunden efter håren.
Det började med mitt liv som biker där jag stötte på alla sorts personligheter, allt från universitetsprofessorer till arbetsskygga.
För några år sedan stötte vi i en naturhamn på en kille med långt oborstat hår och gluggar i tandraden som hade en loppig gammal motorskorv med motorproblem. Han hade inga verktyg som passade och fick låna av oss. Det blev en mycket intressant kväll över en whiskey. Han visade sig ha en ett hus med sjötomt på Lidingö där han kunde ha sin båt.
Man prioriterar olika. Fördomar inskränker livsupplevelsen!
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
802
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Minerade områden.
- Gråvatten/svartvatten
- Elverk
- Campingplatser (speciellt om de är SCR-anslutna)
- Hundar


Trivsamma områden.
- Reseberättelsen (gärna Spanien, Portugal, Tyskland, m.fl.)
- Matrecept
- Navigation
- Gratulationer
- Inredningstips
 
Senast ändrad:

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: oskrivna lagar?

Det här med hundar på camping & ställplatser är ett kapitel för sig som borde tas upp i en egen tråd. Vi är ganska nya på vägarna men har redan blivit förskräckta efter hundägarnas beteenden (deras oskrivna lagar) efter bara 8 månader ute.
- Tittade på TV en förmiddag i Sevilla när en helt främmande vovve bara knallade in genom dörren och rakt in i HB'n (trots koppeltvång på platsen:swoon:).
- Att inte använda koppel verkar vara en oskriven lag trots skyltar på nästan alla ställplatser och stränder vi varit på. Fler hundar sprang lösa än vad som var kopplade. ...och alla ville "nosa" på Marianne som har både allergi & är livrädd för hundar.
- Att promenera genom Bahia camping i Santa Pola utan att behöva "hoppa över" alla pissmärken på asfalten verkar vara en omöjlighet. Vem vill trampa i hundpiss och sedan gå in i sin egen HB?
- Sedan har vi det här med allt skällande i tid och otid. När vår Franska vän med hustru (mycket trevliga människor) var bortbjuden till småtimmarna, då förvandlades deras lilla jycke till en ylande varg, bara 2 meter från vår sovplats :swoon:
Nej, nu får det räcka för den här gången... Vi kanske "lär" oss med tiden att vända bort huvudet och acceptera hundägarnas påtvingade "oskrivna lagar".

Trist med hundägare som inte följer de regler som gäller på campingen...meeeen...det finns ju campingar som inte tillåter hundar...och mig veterligen får vi hundägare betala för våra vovvar på många ställen....:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: oskrivna lagar?

Oskrivna lagar är en i mitt tycke besynnerlig rubrik. Vad det däremot handlar om kallas hänsynstagande & sunt förnuft. Det har alltid funnits & kommer alltid att finnas folk som skiter i allt & alla bara det gagnar dom själva. Sedan detta med att heja på andra husbilar. Jag ser det som en kul grej som säkert får många av oss att känna gemenskap, alltså bara en trevlig sak i husbilslivet.

Bennie
 

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Hej!
Det värsta som man kan göra på en ställplats är att försöka rengöra toa-kassetten vid dricksvattentappen. Nu mera brukar det vara så gott som omöjligt att få plats med kassetten där.
Men tänk inte ens tanken!! Du kan bli upphängd i närmsta belysningsstolpe!

Lycka till!
ThomasG
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Oskrivna lagar är en i mitt tycke besynnerlig rubrik. Vad det däremot handlar om kallas hänsynstagande & sunt förnuft. Det har alltid funnits & kommer alltid att finnas folk som skiter i allt & alla bara det gagnar dom själva. Sedan detta med att heja på andra husbilar. Jag ser det som en kul grej som säkert får många av oss att känna gemenskap, alltså bara en trevlig sak i husbilslivet.

Bennie

Håller med dig till hundra%.....
Det där med oskrivna lagar ser jag som en "skoj grej", för det är roligt med folk som är benhårda i sin uppfattning att allt som de själva gör är rätt och ett sånr beteende kan ta sig rätt roliga former......om man som jag har lite konstig humor ibland!

Ett exempel;
För säkert 6-7 år sedan så kom vi ner till Bläsinge (ängen) och vi var två bilar som skulle parkera med lagom mysavstånd inför kvällens gemyt:)

Tjoof så kom det två stycken damer som med vild blick skrek (faktiskt) ....' DET SKALL VARA 4 METER MELLAN BILARNA'......
Nu var det faktiskt nästan 4meter mellan kompisen bil och våran och säkert 50meter upp till de två Skånska bilarna där de två "ilskna" kom från!

Då for djävulen i mig och polaren och vi gick i kring våra bilar och krafsade oss i skallen med en tumstock i handen......
Så vi var tvungna att knalla upp till de "ilskna" och be om hjälp hur vi skulle mäta..;), då blev de lite mildare i sinnet och förklarade för oss dummerjönsar!

Sen tog det inte lång stund (ett par Whisky;)) innan vi kände oss osäkra igen och fick knalla upp och be om hjälp hurvida markisen räknas in och om det gills om vi inte har den utrullad fullt ut......

Ja, herrejösses va skoj vi hade mellan promenaderna....det roligaste var ju hur synd dessa tidigare ilskna damer tyckte om oss och försökte förklara hur allt funkar i husbilslivet.......

Kan ni tänka er hur många dumma frågor vi ställde..........vi förklarade också riktigt noga att det var hyrda bilar;)

Är det nån ilsken som känner igen sig.....så va bra:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Hej!
Det värsta som man kan göra på en ställplats är att försöka rengöra toa-kassetten vid dricksvattentappen. Nu mera brukar det vara så gott som omöjligt att få plats med kassetten där.
Men tänk inte ens tanken!! Du kan bli upphängd i närmsta belysningsstolpe!

Lycka till!
ThomasG

Ett hårt men i detta fall rättvist straff :D. Nästan lika illa är att öppna gråvattenkranen och köra iväg.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Bara för att ingen enskilld skall känna sig som utpekad, vill jag närmare förklara det här med Concorde och dess "signalvärde", så som jag uppfattar det.
Först vill jag säga att jag har träffat trevliga Concorde ägare, de går ungefär ett på dussinet. Detta beror på min överkänslighet på individer där fasaden är en hörnsten i självkänslan. Det får inte finnas några fläckar där. Hur skulle det se ut?
Men det behöver/måste inte vara så. Lika lite som att äldre bilar är "lopphus". Förr i tiden tyckte jag det var underhållande att "lura" dessa personer när de intervjuade mig för att bekräfta sina fördomar om lopphusen bla. Egentligen är de inte illasinnade, men däremot exkluderande på ett otrevligt sätt. De pratar som till ett barn tills man kontrar med några nyckelord som passar i deras kodex. Då blir de vilsna och förstår att de har missbedömt något.
Likadant är det på andra sidan av den sociala skalan. Riff & Raff har ännu starkare fördomar om "bättre folk". Där alla status markörer är ett röd tyg för dem, bla. Mercedes och Concorde. Golf markerar bara wannabees nyförtiden, och de är kanske den mest ogivande sällskapen som tänkas kan, för mig alltså...
Annars är alla dessa "oskrivna lagar" ett kulturmarkör som avslöjar din härkomst och bildningsnivå, hur mycket du än försöker dölja det. De som är vana att analysera beteenden gör det reflexmässigt, de andra intuitativt, men alla gör det. Således är de oskrivna lagarna växlande, beronde på betraktarens preferenser....
 
Toppen