• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oskrivna lagar?

S

Sören-6830

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Golf markerar bara wannabees nyförtiden, och de är kanske den mest ogivande sällskapen som tänkas kan, för mig alltså...
.

Många av oss golfspelare har, till skillnad från en del, inga förutfattade meningar.......
Vi spelar golf för att det är ett trevligt sätt att få frisk luft och fin motion, och jag tycker nog att de flesta jag känner är ganska socialt begåvade.
 
Senast redigerad av en moderator:

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

För att komma tillbaka till din ursprungliga fråga, så tycker jag två regler är bra att komma ihåg.
Tänk på hur du hanterar ditt grå- och svartvatten.
Om det är många bilar på platsen så ta inte upp massa plats med stolar och bord. Som någon sa tidigare. Max 2 meter mellan bilarna annars får du en ny granne fram på kvällen.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: oskrivna lagar?

För min egen del lägger jag inte så stor vikt vid vad andra gör eller inte gör för det mesta funkar bra , hundar och katter finns överallt i samhället så varför skulle dom inte finnas på camping/ställplatser ?? Dom flesta sköter sig bra tycker jag så oss stör dom inte alls, och om så är fallet kan man väl på ett civiliserat sätt påpeka detta. Sen att bedöma andra efter vilken bil dom åker är nog den största tabbe man kan göra. En som åker en gammal bil kan vara snuskigt rik emedan den som glassar in i en Concorde kan vara skuldsatt upp till öronen men som är väldigt mån om sin fasad utåt så dessa stör mig inte heller. MEN det finns en sak som stör mig oerhört och det är när någon har åsikter om min markis eller nån stol om jag står på en ställplats såna viktigpettrar och bror duktig har jag stött på men å andra sidan bryr jag mig inte om dom heller sådana finns överallt i samhället jag brukar kalla dom Ove efter filmen med Lassgård :twitcy:
Dom flesta sköter sig alldeles utmärkt och många trevliga människor stöter man på :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: oskrivna lagar?

Det som kankse gått några förbi, är att anledningen till att lägga ut stora summor för en Concorde eller annan premiumbil inte är att glassa.

Det är för den tekniska övelägsenheten i konstruktion och utförande, med vidhängande överlägsen funktion.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Håller med dig till hundra%.....
Det där med oskrivna lagar ser jag som en "skoj grej", för det är roligt med folk som är benhårda i sin uppfattning att allt som de själva gör är rätt och ett sånr beteende kan ta sig rätt roliga former......om man som jag har lite konstig humor ibland!

Ett exempel;
För säkert 6-7 år sedan så kom vi ner till Bläsinge (ängen) och vi var två bilar som skulle parkera med lagom mysavstånd inför kvällens gemyt:)

Tjoof så kom det två stycken damer som med vild blick skrek (faktiskt) ....' DET SKALL VARA 4 METER MELLAN BILARNA'......
Nu var det faktiskt nästan 4meter mellan kompisen bil och våran och säkert 50meter upp till de två Skånska bilarna där de två "ilskna" kom från!

Då for djävulen i mig och polaren och vi gick i kring våra bilar och krafsade oss i skallen med en tumstock i handen......
Så vi var tvungna att knalla upp till de "ilskna" och be om hjälp hur vi skulle mäta..;), då blev de lite mildare i sinnet och förklarade för oss dummerjönsar!

Sen tog det inte lång stund (ett par Whisky;)) innan vi kände oss osäkra igen och fick knalla upp och be om hjälp hurvida markisen räknas in och om det gills om vi inte har den utrullad fullt ut......

Ja, herrejösses va skoj vi hade mellan promenaderna....det roligaste var ju hur synd dessa tidigare ilskna damer tyckte om oss och försökte förklara hur allt funkar i husbilslivet.......

Kan ni tänka er hur många dumma frågor vi ställde..........vi förklarade också riktigt noga att det var hyrda bilar;)

Är det nån ilsken som känner igen sig.....så va bra:)

Intressant, alla gånger (4) vi har blivit påhoppade av självutnämnda ställplatspoliser har det varit kvinnor? En gång för att vi kom försent och störde sömnen, en gång för att vi hindrade utsikten, och en gång för att vi ställde oss framför en knapp skönjbar badstig (minst 5 meter till badstigen)! Och en gång för avstånd till annan bil (bedömningsvis 3,75m mellan bilarna)
Varför är det så?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Ni skulle ha sett "de ilskna", förmodligen lite uppiggade av nån bag in box och sen när de såg våra manövrar, hehe!
Ni som har varit på Bläsinge Äng vet att det är lite ojämnt så att få två husbilar på "mysavstånd" tog ju en stund!

Det som var så jäkla bra att vi "höll masken" och spelade ett spel......
Hade man bett de arga att dra dit pepparn växer så hade det inte alls varit lika roligt. Sen fick ju "de ilskna" en bra historia att berätta för andra hur korkade Östgötar är.....alltså ett win win läge!

Ta livet med lite humor så går allt lättare!:)
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: oskrivna lagar?

Att man betalar för hunden gör väl ingen skillnad, de skall väl ändå inte störa andra?
Nä.. och det var också det jag sa..att det är tråkigt med hundägare som inte följer regler...men det finns ju ett val...hundfritt...hundar märks liksom gnälliga personer...därmed inte sagt att jag tycker , flåt, vet inte vem som jag citerade från början, är gnällig. Men det där med störa är väl ändå en bedömningsfråga...som sagt vi pröjsar och det finns val..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Jag uppfattade det som att du tyckte att om man betalar för hunden, så är det o.k. att den väsnas eller stör, och om man inte gillar det bör man byta camping. Men så var det alltså inte.:)
För att undvika påhopp, jag har själv haft hundar i över tjugo år, är alltså absolut ingen hundhatare, men anser att det alltid är hundägarens ansvar att hindra hunden från att störa andra, även om man naturligvis misslyckas ibland. :wideeyed:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.632
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Vem är det som skriver dessa lagar????
Vem är polis som kollar dessa lagar?????
Lägg ner.
HaDe Hasse:mcride:

”Oskrivna lagar” är, som namnet antyder, inte skrivna av någon.

I stället är det benämningen på de regler som inte finns reglerade i någon lag, men som förväntas följas inom en mindre social gemenskap [FONT=&quot]– [/FONT]eller i samhället i stort.

Om dessa oskrivna lagar ej följs, kan man anses onormal eftersom man då bryter mot [FONT=&quot]normen[/FONT].

Det lustiga med detta fenomen är att det är lite godtyckligt även om de flesta vet när dessa oskrivna lagar gäller.

Oskrivna lagar ingår således i det sociala samspelet, och det behövs inte någon ”polis” för att se till att de efterlevs – det gör i stället vår omgivning.

Att fortsätta diskutera ”vett och etikett" i umgänget med andra husbilsåkare (eller andra campare) kan väl aldrig vara fel?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: oskrivna lagar?

Det var en bra artikel i nyaste (04/2016) Pro Mobil om hur man beters sig på ställplatser.

Klart läsvärt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Vad värre är så kan ( förutom några större övergripande) många av de "oskrivna lagarna" skilja åt från plats till plats, det är även skillnad på olika håll i landet vad som anses ok och inte.
Det man får göra är att någorlunda försöka känna av situationen på nya platser för att allt skall flyta så friktionsfritt som möjligt.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Intressant, alla gånger (4) vi har blivit påhoppade av självutnämnda ställplatspoliser har det varit kvinnor? En gång för att vi kom försent och störde sömnen, en gång för att vi hindrade utsikten, och en gång för att vi ställde oss framför en knapp skönjbar badstig (minst 5 meter till badstigen)! Och en gång för avstånd till annan bil (bedömningsvis 3,75m mellan bilarna)
Varför är det så?

Du har väl inte lärt dig parkera:twitcy:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Det finns tydligen golfspelare som är befriade av fördomar. Om det verkligen är sant, så är det sorligt för det betyder att de är inte människor.

Man skall inte förväxla fördomar med att fördöma någon på förhand. Det är inte samma sak. Fördomar är de små signaler från erfarenhetsbanken som skickas från "bildcentralen" så snart en tänkbar scenario om de närmaste händelserna har bearbetats av hjärnan. Detta system har hjälpt människan att överleva som art.

Den tänkande och socialt anpassade individen bearbetar dessa scenarior och anpassar sitt beteende efter den rådande sociala codexen. Men fördomarna finns där som bakgrundsmusik. Det är givande att tänka på fördomar och hur de har uppkommit om de är allmängiltiga. Jag tycker det är synd att man kan inte diskutera mer allmänt om fördomar i offentliga sammanhang, kanske är man rädd för att öppna Pandoras ask?

Oskrivna lagar i husbils kretsar blir en komplex fråga då det gäller att hitta den minsta gemensamma nämnaren för dem som man har omkring sig. Altså vilka sociala codex gäller i just den här kretsen av människor? Just när du tror dig hittat den rätta sociala nivån, så åker en Concorde iväg och in kommer en Arca med rökande förare med hundar och en stackars katt. Jag menar, var är vi då? Skall det bli riktigt intressant kryper det fram en plåtis också med en gubbe som tycker att vin är nyttigare än motion...

Vid det här läget förstår de flesta att man kan bara vara sig själv och hålla sig till de mer allmänna beteende codex vi har i jämmerdalen. Lite hämmad, lite distans, inte störa, lite grilla, lite dricka, men mest lagom. Det är den svenska förbannelsen som jag ser det, man stryper sig själv med oskrivna lagar tills man spyr. Och då vill man fly utomlands om inte för något annat, så bara för att andas lite. För snäva sociala regler skapar en kvävande "radhusmiljö" och det är väl inte det vi söker när vi träffar andra husbilsåkare?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Ja här frodas fördomarna helt klart. Gud hjälpe den icke rökande, djurlösa radhusägare som för sparpengarna köpt en concorde som används för att åka runt och spela golf. En mera förtappad stackare går nog inte att hitta. Gud hjälpe honom om han trivs på campingen och i radhusområdet.
Bättre är ju då en gammal Arca fylld med hundar, katter och kanske andra djur. Utanför sitter givetvis en bolmande, vindrickande och allmänt appart typ läsande franska och grekiska filosofer på orginalspråket medan han fnyser åt radhusidyllen. ( allt skrivit med stor ironi :D)
 
Toppen