Det är säkerligen så att många påstår att deras produkter är bättre, utan att hålla löftet. Du tycks också funnit att en olja inte bara är en olja, det är en hel komplex teknologisk produkt av sådan klass att det finns en svensk teknisk högskola med ämnet på sin repertoar och ansedd som bland de främsta i Europa.
Övriga inlägg där oljans betydelse och skillnad i kvalitet rent ut häcklas låter jag stå oemotsagda. Det är lönlöst att debattera med dem som bestämt sig, utan att lämna referens till någon större insikt, erfarenhet eller examina. Tycker det är lite som Tom Hanks sa i Apollo 13 (har jag för mig), "hur känns det att sitta högst upp i en raket levererad av lägsta anbudsgivare?". Om man tror att en tillverkare går speciellt långt över ån för att hitta den bästa oljan, tänk så här, en bil har varit en god affär först när den genererat en lika stor summar reservdelsförsäljning som nypris. Vem tjänar på att en växellåda är outslitlig?
Man kan också fundera över vad som bör ges guldstjärnan när min far hade egen verkstad i början av 60-talet, där motorer sotades var 3-5000e mil, medan idag plockar du ner de flesta kvalitetsmotorer efter 30.000 mil med toleranser ännu inom servicegränserna. Oftast är heningsspåren kvar i loppen och sällan ens vändkanter. Visst generator, koppling, vattenpump och dylikt kan behöva bytas, men en grundmotor väldigt sällan. Mobil 1 Rally Formula bestod endast till 50% av en basolja (syntetisk). Resten var additiv som detergenter, dispergenter, EP, viskositetshöjande polymerer, korrosionsinhibitorer, olika klistrande egenskaper så oljan inte rann av alla ytor till nästa kallstart med mera. Allt detta tack vare oljornas allt högre teknologi.