• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljediskussion

Inlägg
97
Inlägg från en samköpstråd flyttade till en egen tråd för den allmänna diskussionen.
Ursprungstråden för de som är intresserade av ett samköp:
Ni som vill diskutera olja i allmänhet fortsätter gärna i denna tråd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kolla även denna från Payback PAYBACK #391 85W-140 Royal RED Växellådsolja


Har haft den i vår gamla 2.5 tdi växellådan. Den är ett par hundra kronor billigare per liter.

Varför krångla till det med konstiga oljor, använd sådan olja som rekommenderas av tillverkaren, och byt med jämna mellanrum.
Vi har ju en äldre Ducati Maxi -96 som nu har rullat nästan 27.000mil utan några som helst problem med växellådan.
Fiat rekommenderar byte var 6000:e mil, jag har använt både mineral och syntetisk olja, något trögare växling vid start när det är lite kallare
med mineraloljan, men en fin känsla vid växling när det är lite varmare. Med den syntetiska är växlingen lättare på vintern, vi kör ju året runt
så ibland blir det ju nedåt -25 på vintern i fjällen.
Man skall inte tro på alla konstiga bevis på oljors överlägsenhet som uppfinns av framförallt amerikanska oljetillverkare,
och som används som skäl till att dom vill ha löjligt mycket betalt för sina produkter.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Varför krångla till det med konstiga oljor, använd sådan olja som rekommenderas av tillverkaren, och byt med jämna mellanrum.
Vi har ju en äldre Ducati Maxi -96 som nu har rullat nästan 27.000mil utan några som helst problem med växellådan.
Fiat rekommenderar byte var 6000:e mil, jag har använt både mineral och syntetisk olja, något trögare växling vid start när det är lite kallare
med mineraloljan, men en fin känsla vid växling när det är lite varmare. Med den syntetiska är växlingen lättare på vintern, vi kör ju året runt
så ibland blir det ju nedåt -25 på vintern i fjällen.
Man skall inte tro på alla konstiga bevis på oljors överlägsenhet som uppfinns av framförallt amerikanska oljetillverkare,
och som används som skäl till att dom vill ha löjligt mycket betalt för sina produkter.
Eller så är det att utvecklingen gått framåt även med oljor sedan -96 . Är inte fel med en olja som stannar längre på kuggarna med tanke på hur bra 5e växeln är på Fiat ducato.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eller så är det att utvecklingen gått framåt även med oljor sedan -96 . Är inte fel med en olja som stannar längre på kuggarna med tanke på hur bra 5e växeln är på Fiat ducato.

Även vår 5:a har gått 27.000 mil, delvis med mc/bilsläp, hur långt vill du köra? ;)
Istället för dyr olja, överfyll lådan ca 0,8 liter totalt 2,8Liter, det hjälper 5:an mer vid långsam körning än någon dyr designerolja.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som Montreal skriver ovan.
Att det hjälper med att överfylla lådan beror på att den smörjs av skvätt/stänk. (olja som kastas av drev och når 5an på andra sidan mellanväggen)
Om man häller i en olja som är designad för att inte skvätta, hur blir då smörjningen av komponenter (5an) som är beroende av just stänk?

Det är 100% såhär man inte vill att oljan skall bete sig, (den röda oljan)
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Haha, han det funnits bättre oljor jmf med vad biltillverkare har valt, så hade de valt annorlunda.
En olja, skall smörja på många olika ställen i en växellåda och sprida sig på ett kontrollerat sätt, den skall kyla kuggkontaktytor och lager, den skall transportera smuts, den skall ”rätt” viskositet för alla temperaturer och hjälpa till att minska energiåtgången.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Snarare än den allra bästa väljer nog tillverkaren den som är tillräckligt bra och som de tjänar bra med pengar på i eftermarknaden.

Det läggs miljarder på att utveckla komponenterna i en bil, om det vore så enkelt att förbättra resultatet som genom att hälla i en
"underolja" kunde man ju bespara sig en hel del utvecklingsarbete och pengar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, så mycket rocket science har det väl inte ägnats åt utvecklingen av manuella växellådor för transportbilar i FIATs prissegment under de senaste 20 åren
Det kanske inte behövs, användarna häller ju bara i lite "underolja" och så är allt perfekt, det visar ju demonstrationen med två
gräddvispar..? :twitcy: Mycket HiTech?
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Det känns tryggt att ha läst lite tribologi, varit inköpsansvariga för smörjmedel till flygmotordetaljer innan jag bestämde mig för vilken åsikt jag ska ha och kunna stå för. Innan man börjar bli lite mer insatt i en teknologis komplexitet, "att de kan va' möe mer ordninger, på ett nue järnspett än det som möter ögat", är ens hållning ofta tvärsäker. Hänt mig också i tidigare, innan man fått chansen att fördjupa sig ... nu försöker jag fråga några med mer på fötterna innan jag klargör min åsikt.
 

Anders L Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
19869
Medlemskap
2024
Det känns tryggt att ha läst lite tribologi, varit inköpsansvariga för smörjmedel till flygmotordetaljer innan jag bestämde mig för vilken åsikt jag ska ha och kunna stå för. Innan man börjar bli lite mer insatt i en teknologis komplexitet, "att de kan va' möe mer ordninger, på ett nue järnspett än det som möter ögat", är ens hållning ofta tvärsäker. Hänt mig också i tidigare, innan man fått chansen att fördjupa sig ... nu försöker jag fråga några med mer på fötterna innan jag klargör min åsikt.
Jag har provat Paybacks produkter och tycker att dom är värda pengarna. Diesel tillsatsen gav 0,5 dl lägre bränsleförbrukning på min Kia ceed. Motorn började dessutom låta som en diesel igen.
Motoroljan ger låg friktion vid start, märks tydligt på gamla traktorer som står länge, exempelvis min Valmet 705 och på en Volvo 650 som behövde ny startmotor men efter oljebytet till Payback så blev startmotorn ”hel” igen och är fortfarande ”hel” efter flera år.
De maskinägare som jag känner till som bytt till Payback kommer aldrig att slå i något annat. Exempel en lastbilsägare har mätt upp långt över 100 grader på navreduktion efter dragit tungt uppför Skulebacken. Efter byte till Payback var navreduktion långt under 100 grader. Åkare uppger att bränslebesparingen betalar oljorna och lämnar ett överskott.

Fordonstillverkare anger en krav specifikation på oljan som skall användas. I de fall man rekommenderar ett visst märke tror jag att pengar är i omlopp.
Finns säker märkesoljor som säljs dyrt men inte är bättre än standardoljor.

Vill bara avsluta med att jag INTE har något med Payback eller Annan leverantör att göra. Jag är pensionär och bor i en stuga i höga kusten.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Jag har provat Paybacks produkter och tycker att dom är värda pengarna. Diesel tillsatsen gav 0,5 dl lägre bränsleförbrukning på min Kia ceed. Motorn började dessutom låta som en diesel igen.
Motoroljan ger låg friktion vid start, märks tydligt på gamla traktorer som står länge, exempelvis min Valmet 705 och på en Volvo 650 som behövde ny startmotor men efter oljebytet till Payback så blev startmotorn ”hel” igen och är fortfarande ”hel” efter flera år.
De maskinägare som jag känner till som bytt till Payback kommer aldrig att slå i något annat. Exempel en lastbilsägare har mätt upp långt över 100 grader på navreduktion efter dragit tungt uppför Skulebacken. Efter byte till Payback var navreduktion långt under 100 grader. Åkare uppger att bränslebesparingen betalar oljorna och lämnar ett överskott.

Fordonstillverkare anger en krav specifikation på oljan som skall användas. I de fall man rekommenderar ett visst märke tror jag att pengar är i omlopp.
Finns säker märkesoljor som säljs dyrt men inte är bättre än standardoljor.

Vill bara avsluta med att jag INTE har något med Payback eller Annan leverantör att göra. Jag är pensionär och bor i en stuga i höga kusten.
Det är säkerligen så att många påstår att deras produkter är bättre, utan att hålla löftet. Du tycks också funnit att en olja inte bara är en olja, det är en hel komplex teknologisk produkt av sådan klass att det finns en svensk teknisk högskola med ämnet på sin repertoar och ansedd som bland de främsta i Europa.
Övriga inlägg där oljans betydelse och skillnad i kvalitet rent ut häcklas låter jag stå oemotsagda. Det är lönlöst att debattera med dem som bestämt sig, utan att lämna referens till någon större insikt, erfarenhet eller examina. Tycker det är lite som Tom Hanks sa i Apollo 13 (har jag för mig), "hur känns det att sitta högst upp i en raket levererad av lägsta anbudsgivare?". Om man tror att en tillverkare går speciellt långt över ån för att hitta den bästa oljan, tänk så här, en bil har varit en god affär först när den genererat en lika stor summar reservdelsförsäljning som nypris. Vem tjänar på att en växellåda är outslitlig?
Man kan också fundera över vad som bör ges guldstjärnan när min far hade egen verkstad i början av 60-talet, där motorer sotades var 3-5000e mil, medan idag plockar du ner de flesta kvalitetsmotorer efter 30.000 mil med toleranser ännu inom servicegränserna. Oftast är heningsspåren kvar i loppen och sällan ens vändkanter. Visst generator, koppling, vattenpump och dylikt kan behöva bytas, men en grundmotor väldigt sällan. Mobil 1 Rally Formula bestod endast till 50% av en basolja (syntetisk). Resten var additiv som detergenter, dispergenter, EP, viskositetshöjande polymerer, korrosionsinhibitorer, olika klistrande egenskaper så oljan inte rann av alla ytor till nästa kallstart med mera. Allt detta tack vare oljornas allt högre teknologi.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har provat Paybacks produkter och tycker att dom är värda pengarna. Diesel tillsatsen gav 0,5 dl lägre bränsleförbrukning på min Kia ceed. Motorn började dessutom låta som en diesel igen.
Motoroljan ger låg friktion vid start, märks tydligt på gamla traktorer som står länge, exempelvis min Valmet 705 och på en Volvo 650 som behövde ny startmotor men efter oljebytet till Payback så blev startmotorn ”hel” igen och är fortfarande ”hel” efter flera år.
De maskinägare som jag känner till som bytt till Payback kommer aldrig att slå i något annat. Exempel en lastbilsägare har mätt upp långt över 100 grader på navreduktion efter dragit tungt uppför Skulebacken. Efter byte till Payback var navreduktion långt under 100 grader. Åkare uppger att bränslebesparingen betalar oljorna och lämnar ett överskott.

Fordonstillverkare anger en krav specifikation på oljan som skall användas. I de fall man rekommenderar ett visst märke tror jag att pengar är i omlopp.
Finns säker märkesoljor som säljs dyrt men inte är bättre än standardoljor.

Vill bara avsluta med att jag INTE har något med Payback eller Annan leverantör att göra. Jag är pensionär och bor i en stuga i höga kusten.

Det låter onekligen som en enda lång reklamtråd för i det här fallet Payback, av rent amerikansk modell där man alltid kallar fram s.k. "vittnen"
som intygar vilka fantastiska förbättringar just deras produkter har givit i alla möjliga sammanhang. Vem minns inte t.ex. SLICK 50? STP?
Och massor av andra liknande produkter genom åren?
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Det är säkerligen så att många påstår att deras produkter är bättre, utan att hålla löftet. Du tycks också funnit att en olja inte bara är en olja, det är en hel komplex teknologisk produkt av sådan klass att det finns en svensk teknisk högskola med ämnet på sin repertoar och ansedd som bland de främsta i Europa.
Övriga inlägg där oljans betydelse och skillnad i kvalitet rent ut häcklas låter jag stå oemotsagda. Det är lönlöst att debattera med dem som bestämt sig, utan att lämna referens till någon större insikt, erfarenhet eller examina. Tycker det är lite som Tom Hanks sa i Apollo 13 (har jag för mig), "hur känns det att sitta högst upp i en raket levererad av lägsta anbudsgivare?". Om man tror att en tillverkare går speciellt långt över ån för att hitta den bästa oljan, tänk så här, en bil har varit en god affär först när den genererat en lika stor summar reservdelsförsäljning som nypris. Vem tjänar på att en växellåda är outslitlig?
Man kan också fundera över vad som bör ges guldstjärnan när min far hade egen verkstad i början av 60-talet, där motorer sotades var 3-5000e mil, medan idag plockar du ner de flesta kvalitetsmotorer efter 30.000 mil med toleranser ännu inom servicegränserna. Oftast är heningsspåren kvar i loppen och sällan ens vändkanter. Visst generator, koppling, vattenpump och dylikt kan behöva bytas, men en grundmotor väldigt sällan. Mobil 1 Rally Formula bestod endast till 50% av en basolja (syntetisk). Resten var additiv som detergenter, dispergenter, EP, viskositetshöjande polymerer, korrosionsinhibitorer, olika klistrande egenskaper så oljan inte rann av alla ytor till nästa kallstart med mera. Allt detta tack vare oljornas allt högre teknologi.
Om nu biltillverkarna är så sugna på att sälja reservdelar kan man ju fråga sig varför de rekommenderar moderna oljor som inte kräver att motorn behöver demonteras för sotning och som innebär att motor och växellåda normalt håller bilen ut och behöver varken repareras eller bytas.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Biltillverkarna lägger ner mycket pengar och övriga resurser på utprovning och optimering.
På topp i den kravlistan ligger emissioner, och därefter bränsleförbrukning.
Man tar till stora ansträngningar för att minska bränsleförbrukningen, som:
Lättrullande däck
Smarta generatorer.
Effektiva växellådor.
Motoroptimering, mappning. (och fortfarande klara emissionerna)

Det faller på sin egen orimlighet att det skulle finnas något att hämta med att hälla i en annan olja i motor/växellådan/bränslet på en modern bil.
Om så vore fallet, skulle denna olja/tillsats redan finnas i motorn/växellådan/bränslet..................men vänta!, DEN FINNS DÄR!
 
Toppen