• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljediskussion

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det faller väl också på sin orimlighet att tillverkaren skulle välja dyrare lösningar, komponenter och oljor än vad som behövs?
Om sedan bilägaren tjänar något på att uppradera till en ännu bättre olja kan säkert diskuteras
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om sedan bilägaren tjänar något på att uppradera till en ännu bättre olja kan säkert diskuteras
Så är det.
Problemet är att hitta något som är bättre, eller för den delen hitta något som inte skadar bilen.
Man kan naturligtvis inte lita på dom som vill sälja något.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Om nu biltillverkarna är så sugna på att sälja reservdelar kan man ju fråga sig varför de rekommenderar moderna oljor som inte kräver att motorn behöver demonteras för sotning och som innebär att motor och växellåda normalt håller bilen ut och behöver varken repareras eller bytas.
Du har inte följt de olika öden Fiatägare råkat genom en ganska lång räcka av år? Tycker du Fiat har skyndat sig att åtgärda ganska grova misstag i designen?
Vad gäller sotning finns det sannolikt ingen olja att rekommendera som är så usel som dåtidens. Det skulle vara någon single grade amerikansk, som något kollektiv av fordonsägare hävdar är den enda rätta ...
Istället har antal mil som kunden kräver mellan oljebyten blivit ett kokurrensmedel. Likaså att de flesta växellåds- och transmissionsoljor idag är filled for life. Kunden lockas in i villfarelsen att en olja inte slits.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Biltillverkarna lägger ner mycket pengar och övriga resurser på utprovning och optimering.
På topp i den kravlistan ligger emissioner, och därefter bränsleförbrukning.
Man tar till stora ansträngningar för att minska bränsleförbrukningen, som:
Lättrullande däck
Smarta generatorer.
Effektiva växellådor.
Motoroptimering, mappning. (och fortfarande klara emissionerna)

Det faller på sin egen orimlighet att det skulle finnas något att hämta med att hälla i en annan olja i motor/växellådan/bränslet på en modern bil.
Om så vore fallet, skulle denna olja/tillsats redan finnas i motorn/växellådan/bränslet..................men vänta!, DEN FINNS DÄR!
Absolut, alla delar är bra samtrimmade för att fixa emissioner och förbrukningar så länge normen säger. Man har i allt väsentligt tagit efter USA's emissionskrav, där CARB varit de allra tuffaste. I 100.000 miles, cirka 16.200 mil, om detta inte förändrats vilket det borde. Jag jobbade med bilutveckling till början på 2000-talet, så du får ursäkta om jag inte är upp-to-date när det gäller senaste emissionskrav i EU eller USA. Så så långt sträckte sig horisonten då; 100.000 miles.
Vad gäller att inte lita på någon som säljer något är jag ytterst samstämmig. Inte minst gällande våra telningar, som förenar oss i detta forum.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
För några år sedan diskuterade jag med några kompisar om det var bättre att köra på en dyr olja och byta enligt serviceintervall eller köpa billigaste oljan och byta den ofta. Vi kunde inte komma till någon bra slutsats så jag ringde Statoil och fick tala med en Ingenjör som arbetade med att utveckla motoroljor.
Han svarade utan att tveka, att det alltid är bättre att byta oljan ofta än att köpa en dyr olja. Orsaken är att även om oljorna håller hög kvalitet så kan de bara binda en viss mängd föroreningar som sot, kondens och bränsle. De oljefilter som sitter i personbilar är i stort sett samma som satt på motorerna på 50-talet. Fordonstillverkarna har lämnat det till oljebolagen att få fram produkter som klarar deras krav. Följden blir att oljorna arbetar i väldigt olika miljöer och vissa motorer mättar oljans skyddande egenskaper långt innan serviceintervallen nås. Han menade att det är viktigare att byta oljefiltret ofta än oljan men att man kan lukta och känna på oljan mellan fingrarna för att få en uppfattning om oljan behöver bytas innan angiven serviceintervall.
1: Byt oljefilter ofta. 2: Byt olja ofta. 3: Desto dyrare olja, desto bättre är den men bättre byta billig olja ofta än byta dyr olja sällan.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en kompis som är otroligt snål.
Han tar tex tillvara sina kompisars utbytta torkarblad och byter ut gummit på sina egna med dessa.
Han har en Volvo 850GLT och en 740Tdi.
Han byter olja var 7 000mil och då är oljan nästan som fett i konsistensen.
Fler än en gång har han fått olja av mig som jag bytt på någon bil men ska han tvingas köpa blir det det billigaste man kan finna.
Oljefilter byter han mot begagnade från polarna (dessa har ju bara gått ca 2 000 mil och är nästan nya).
Luftfilter har han aldrig bytt, blåser rent med tryckluft vid oljebytet.
Dieseln har gått drygt 40 000mil och den andra ca 30 (både han och frun pendlar).
Och båda rullar vidare.....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja motorn är ju sällan det som packar ihop helt på hyffsat moderna bilar så om man håller liv i allt som sitter på och runt motorn så kan man nog klämma ur den rätt många mil trots rejäl misshandel med oljan.
Vattenpump, generator, drivaxlar, växellåda, elfel, hjulupphängningar, bromsar, sliten inredning, rost, rost, rost m.m. är väl det som tillsammans ofta tvingar in bilen till skrot.
 

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Har haft husbilen i fem år bytet olja och oljefilter pluss luftfilter en gång per år. Som gammal båtägare där oljebyte är en självklarhet. Då är husbilens kostnad en liten peng jämfört med båtens.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Det tycker inte MAN.
Dom rekomenderar filterbyte vart annat oljebyte. (på D0834/6 motorer)
Oljebyte vart 8000e mil eller 12 månader.
Filtret kan alltså gå 16000 mil, inte kilometer.
Den sitter väl i lastbilar och bussar?
Motorer som går 24/7. Där sitter det säkert inget Biltema filter, tänker jag. Men om man nu häller i 15 liter frisk olja, varför låta den rinna genom ett gammalt filter? Det som dödar motorolja är inte när motorn går, utan kallstarter då diesel rinner utmed cylinderväggarna och det bildas kondens i motorn. Komersiella fordon har betydligt färre kallstarter än oss andra dödliga, tänker jag. Men hur det nu är... Det kan nog någon annan bättre än mig. Hur som helst, 16000 mil på ett filter är imponerande men jag hade inte vågat köra så länge, vad än serviceboken säger.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den sitter väl i lastbilar och bussar?
Och i min personbil.

Vilken skillnad skulle det göra att det är en lastbilsmotor med avseende på olja?

Vi fick ovan lära oss av dig att:
De oljefilter som sitter i personbilar är i stort sett samma som satt på motorerna på 50-talet.
vad spelar det då för roll om det är ett Biltemafilter eller inte?
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Ett filter tätnar fortare än 16000 mil, det är bara det att det finns en tryckstyrd överloppsventil, så när filtret är tätt, går oljan förbi ofiltrerad. En olja slits. Punkt. Vi-improvers är index de första milen sedan sakta men sääkert höjs det lägsta talet och det högsta sänks, allteftersom VI-improvers skjuvas sönder och basoljans lättflutenhet tjocknar. Vidare försämras detergenter, dispergenter och anti-oxidanter utmed tiden. Jag vet fortfarande inte hur många som jobbat med kolvmotorutveckling här, men tycks vara väldigt många. En motorolja av idag är endast 50% olja, resten är additiv av olika slag. Man tar sällan mineraloljebaser heller längre, Pennsylvania-crouderna är dyra och det är de bästa eftersom de är mer parafinbas än nafta. Det är billigare att syntetiskt modifiera fram de egenskaper man vill ha på basoljan. Man har sin motor friskt så länge man själv bestämmer. De som kör med samma olja och bara toppar upp, får väl köra med slickepott den dag oljan ska ut ...

Det som jag tycker är trist är det finns som inom alla ämnen, förnekare. Vissa vill inte ha vaccin, vissa tror jorden är platt och sedan finns allt däremellan. Och när åsikter blir sekteristiska biter inte naturvetenskapen, utan det är som religion. Och det mesta som gått åt helvete här på jorden är nog på grund av någon Gud, och Mammon. Det finns faktiskt kompetens på området. Återigen, Luleå högskola har en hel linje på civilingenjörsnivå inom tribologi. Högt ansedd i Europa. Läser man 5 år som maskinare civilingenjör med inriktning tribologi, så inte fasen är det Husmodern man bläddrar i...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ett filter tätnar fortare än 16000 mil, det är bara det att det finns en tryckstyrd överloppsventil, så när filtret är tätt, går oljan förbi ofiltrerad. En olja slits. Punkt. Vi-improvers är index de första milen sedan sakta men sääkert höjs det lägsta talet och det högsta sänks, allteftersom VI-improvers skjuvas sönder och basoljans lättflutenhet tjocknar. Vidare försämras detergenter, dispergenter och anti-oxidanter utmed tiden. Jag vet fortfarande inte hur många som jobbat med kolvmotorutveckling här, men tycks vara väldigt många. En motorolja av idag är endast 50% olja, resten är additiv av olika slag. Man tar sällan mineraloljebaser heller längre, Pennsylvania-crouderna är dyra och det är de bästa eftersom de är mer parafinbas än nafta. Det är billigare att syntetiskt modifiera fram de egenskaper man vill ha på basoljan. Man har sin motor friskt så länge man själv bestämmer. De som kör med samma olja och bara toppar upp, får väl köra med slickepott den dag oljan ska ut ...

Det som jag tycker är trist är det finns som inom alla ämnen, förnekare. Vissa vill inte ha vaccin, vissa tror jorden är platt och sedan finns allt däremellan. Och när åsikter blir sekteristiska biter inte naturvetenskapen, utan det är som religion. Och det mesta som gått åt helvete här på jorden är nog på grund av någon Gud, och Mammon. Det finns faktiskt kompetens på området. Återigen, Luleå högskola har en hel linje på civilingenjörsnivå inom tribologi. Högt ansedd i Europa. Läser man 5 år som maskinare civilingenjör med inriktning tribologi, så inte fasen är det Husmodern man bläddrar i...
Vet du bättre än MAN?
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Och i min personbil.

Vilken skillnad skulle det göra att det är en lastbilsmotor med avseende på olja?

Vi fick ovan lära oss av dig att:

vad spelar det då för roll om det är ett Biltemafilter eller inte?
Jag berättade bara vad andra, som jag tror är kompetenta i ämnet säger och med Michael S, mycket intressanta och upplysande inlägg i ämnet bugar jag mig och drar mig tillbaks.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Ett filter tätnar fortare än 16000 mil, det är bara det att det finns en tryckstyrd överloppsventil, så när filtret är tätt, går oljan förbi ofiltrerad. En olja slits. Punkt. Vi-improvers är index de första milen sedan sakta men sääkert höjs det lägsta talet och det högsta sänks, allteftersom VI-improvers skjuvas sönder och basoljans lättflutenhet tjocknar. Vidare försämras detergenter, dispergenter och anti-oxidanter utmed tiden. Jag vet fortfarande inte hur många som jobbat med kolvmotorutveckling här, men tycks vara väldigt många. En motorolja av idag är endast 50% olja, resten är additiv av olika slag. Man tar sällan mineraloljebaser heller längre, Pennsylvania-crouderna är dyra och det är de bästa eftersom de är mer parafinbas än nafta. Det är billigare att syntetiskt modifiera fram de egenskaper man vill ha på basoljan. Man har sin motor friskt så länge man själv bestämmer. De som kör med samma olja och bara toppar upp, får väl köra med slickepott den dag oljan ska ut ...

Det som jag tycker är trist är det finns som inom alla ämnen, förnekare. Vissa vill inte ha vaccin, vissa tror jorden är platt och sedan finns allt däremellan. Och när åsikter blir sekteristiska biter inte naturvetenskapen, utan det är som religion. Och det mesta som gått åt helvete här på jorden är nog på grund av någon Gud, och Mammon. Det finns faktiskt kompetens på området. Återigen, Luleå högskola har en hel linje på civilingenjörsnivå inom tribologi. Högt ansedd i Europa. Läser man 5 år som maskinare civilingenjör med inriktning tribologi, så inte fasen är det Husmodern man bläddrar i...
Mycket intressant. Betydligt mer information än vad jag hittar bak på oljedunken. Man häller i, klappar ömt på ventilkåpan och hoppas att motorn blir nöjd utan att riktigt veta om den har fått det bästa den förtjänar. Hade en gång en Landrover Serie II. Kunde inte få motorn att hålla tätt hur ofta jag än bytte packningar, så jag ringde en som hade koll. Han svarade, "Jasså, läcker den olja. Då har du inget att oroa dig för men om den slutar läcka, då går det åt H-E".
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Oj så spännande med alla teorier ovan, fast många tankar är ju helt rätt.
Kan konstatera en sak i alla fall. Amerikanska oljor är billiga & dom riktigt högkvalitativa svåra att få tag i där.
Varför, jo dom har oljebyte av typen ”drive through”, billigt och snabbt. Tar ca 10-15 minuter & ofta kan man sitta kvar i bilen under tiden. Då byter ju folk olja ofta för att vara på säkra sidan.
I europa & inte minst Sverige har man ju utvecklat en strategi att hitta på listor med kontrollpunkter för att kunden ska tro att det tar 2 timmar att serva en bil, när det skulle räcka med Max 30 minuter för olja och filter. Man mäter bromsbelägg, fyller spolarvätska & kollar alla behållare etc. Detta trots att en modern bil talar om själv om där finns ett problem med något av allt detta.
Nu senast jag var inne så passade dom givetvis på att fyll på AdBlue fullt, lagom till bilen går på vinterförvaring!!
Så vi får väl se om den jävla tanken överlever i vinter eller har spruckit, beror väl på hur kallt det blir här i mellansverige.
Jo så är det pisset fryser faktiskt, därför sitter det ju elvärmning i den tanken för att det ska funka på vintern. Men är faktiskt lite orolig när bilen ska stå så länge om det blir riktigt kallt & den är full så det inte finns något expansionsutrymme!
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Vet du bättre än MAN?
Om MAN har gjort den specen, är jag mycket säker på att det är ett oljefilter av lite annan kaliber, samt väsentligen större filteryta. Andra tillverkare har andra bytesintervall, begriper då inte dom något om vi vänder på frågan? De små komplettfilter vanliga smådieslar och andra PB-motorer, behöver tätare byten. Olja byter jag varje år, pga av de olikheter vårt klimat och hur olika fordon körs vinter och sommar, medan ett filter skulle kunna gå sina 3.000 mil som är den vanligare oljebytesperioden. Som du säger, filtret påverkas inte lika mycket av det slitage en olja gör med våra breddgraders kallstarter, korta körcykler, som ger bränsleinnehåll, sotning och slitage på additiv. Men sotet från kallstarter, som oljeringen skrapar ner ihop med spädningen av oljan iom kallstartupprikningen av bränsle, detergenter löser så långt det är möjligt och dispergenter håller flytande istället för avlagrar i motorn, gör ändå att filtret påverkas av körningen. Är det längre körcykler är det mycket snällare mot både maskin, olja och därmed filter.
Jag personligen gör detta filterbyte ändå, för jag tycker det är skönt att tömma så mycket av gammal olja som möjligt också den i filtret.
De flesta märken rekommenderar 3.000 mil, eller varje kalenderår, vilket som kommer först.
 
Toppen