Turboguten
HBK Medlem
Oljetrådar.......jag älskar dom

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Så är det.Om sedan bilägaren tjänar något på att uppradera till en ännu bättre olja kan säkert diskuteras
Du har inte följt de olika öden Fiatägare råkat genom en ganska lång räcka av år? Tycker du Fiat har skyndat sig att åtgärda ganska grova misstag i designen?Om nu biltillverkarna är så sugna på att sälja reservdelar kan man ju fråga sig varför de rekommenderar moderna oljor som inte kräver att motorn behöver demonteras för sotning och som innebär att motor och växellåda normalt håller bilen ut och behöver varken repareras eller bytas.
Absolut, alla delar är bra samtrimmade för att fixa emissioner och förbrukningar så länge normen säger. Man har i allt väsentligt tagit efter USA's emissionskrav, där CARB varit de allra tuffaste. I 100.000 miles, cirka 16.200 mil, om detta inte förändrats vilket det borde. Jag jobbade med bilutveckling till början på 2000-talet, så du får ursäkta om jag inte är upp-to-date när det gäller senaste emissionskrav i EU eller USA. Så så långt sträckte sig horisonten då; 100.000 miles.Biltillverkarna lägger ner mycket pengar och övriga resurser på utprovning och optimering.
På topp i den kravlistan ligger emissioner, och därefter bränsleförbrukning.
Man tar till stora ansträngningar för att minska bränsleförbrukningen, som:
Lättrullande däck
Smarta generatorer.
Effektiva växellådor.
Motoroptimering, mappning. (och fortfarande klara emissionerna)
Det faller på sin egen orimlighet att det skulle finnas något att hämta med att hälla i en annan olja i motor/växellådan/bränslet på en modern bil.
Om så vore fallet, skulle denna olja/tillsats redan finnas i motorn/växellådan/bränslet..................men vänta!, DEN FINNS DÄR!
Det tycker inte MAN.Han menade att det är viktigare att byta oljefiltret ofta än oljan
Den sitter väl i lastbilar och bussar?Det tycker inte MAN.
Dom rekomenderar filterbyte vart annat oljebyte. (på D0834/6 motorer)
Oljebyte vart 8000e mil eller 12 månader.
Filtret kan alltså gå 16000 mil, inte kilometer.
Och i min personbil.Den sitter väl i lastbilar och bussar?
vad spelar det då för roll om det är ett Biltemafilter eller inte?De oljefilter som sitter i personbilar är i stort sett samma som satt på motorerna på 50-talet.
Vet du bättre än MAN?Ett filter tätnar fortare än 16000 mil, det är bara det att det finns en tryckstyrd överloppsventil, så när filtret är tätt, går oljan förbi ofiltrerad. En olja slits. Punkt. Vi-improvers är index de första milen sedan sakta men sääkert höjs det lägsta talet och det högsta sänks, allteftersom VI-improvers skjuvas sönder och basoljans lättflutenhet tjocknar. Vidare försämras detergenter, dispergenter och anti-oxidanter utmed tiden. Jag vet fortfarande inte hur många som jobbat med kolvmotorutveckling här, men tycks vara väldigt många. En motorolja av idag är endast 50% olja, resten är additiv av olika slag. Man tar sällan mineraloljebaser heller längre, Pennsylvania-crouderna är dyra och det är de bästa eftersom de är mer parafinbas än nafta. Det är billigare att syntetiskt modifiera fram de egenskaper man vill ha på basoljan. Man har sin motor friskt så länge man själv bestämmer. De som kör med samma olja och bara toppar upp, får väl köra med slickepott den dag oljan ska ut ...
Det som jag tycker är trist är det finns som inom alla ämnen, förnekare. Vissa vill inte ha vaccin, vissa tror jorden är platt och sedan finns allt däremellan. Och när åsikter blir sekteristiska biter inte naturvetenskapen, utan det är som religion. Och det mesta som gått åt helvete här på jorden är nog på grund av någon Gud, och Mammon. Det finns faktiskt kompetens på området. Återigen, Luleå högskola har en hel linje på civilingenjörsnivå inom tribologi. Högt ansedd i Europa. Läser man 5 år som maskinare civilingenjör med inriktning tribologi, så inte fasen är det Husmodern man bläddrar i...
Jag berättade bara vad andra, som jag tror är kompetenta i ämnet säger och med Michael S, mycket intressanta och upplysande inlägg i ämnet bugar jag mig och drar mig tillbaks.Och i min personbil.
Vilken skillnad skulle det göra att det är en lastbilsmotor med avseende på olja?
Vi fick ovan lära oss av dig att:
vad spelar det då för roll om det är ett Biltemafilter eller inte?
Mycket intressant. Betydligt mer information än vad jag hittar bak på oljedunken. Man häller i, klappar ömt på ventilkåpan och hoppas att motorn blir nöjd utan att riktigt veta om den har fått det bästa den förtjänar. Hade en gång en Landrover Serie II. Kunde inte få motorn att hålla tätt hur ofta jag än bytte packningar, så jag ringde en som hade koll. Han svarade, "Jasså, läcker den olja. Då har du inget att oroa dig för men om den slutar läcka, då går det åt H-E".Ett filter tätnar fortare än 16000 mil, det är bara det att det finns en tryckstyrd överloppsventil, så när filtret är tätt, går oljan förbi ofiltrerad. En olja slits. Punkt. Vi-improvers är index de första milen sedan sakta men sääkert höjs det lägsta talet och det högsta sänks, allteftersom VI-improvers skjuvas sönder och basoljans lättflutenhet tjocknar. Vidare försämras detergenter, dispergenter och anti-oxidanter utmed tiden. Jag vet fortfarande inte hur många som jobbat med kolvmotorutveckling här, men tycks vara väldigt många. En motorolja av idag är endast 50% olja, resten är additiv av olika slag. Man tar sällan mineraloljebaser heller längre, Pennsylvania-crouderna är dyra och det är de bästa eftersom de är mer parafinbas än nafta. Det är billigare att syntetiskt modifiera fram de egenskaper man vill ha på basoljan. Man har sin motor friskt så länge man själv bestämmer. De som kör med samma olja och bara toppar upp, får väl köra med slickepott den dag oljan ska ut ...
Det som jag tycker är trist är det finns som inom alla ämnen, förnekare. Vissa vill inte ha vaccin, vissa tror jorden är platt och sedan finns allt däremellan. Och när åsikter blir sekteristiska biter inte naturvetenskapen, utan det är som religion. Och det mesta som gått åt helvete här på jorden är nog på grund av någon Gud, och Mammon. Det finns faktiskt kompetens på området. Återigen, Luleå högskola har en hel linje på civilingenjörsnivå inom tribologi. Högt ansedd i Europa. Läser man 5 år som maskinare civilingenjör med inriktning tribologi, så inte fasen är det Husmodern man bläddrar i...
Om MAN har gjort den specen, är jag mycket säker på att det är ett oljefilter av lite annan kaliber, samt väsentligen större filteryta. Andra tillverkare har andra bytesintervall, begriper då inte dom något om vi vänder på frågan? De små komplettfilter vanliga smådieslar och andra PB-motorer, behöver tätare byten. Olja byter jag varje år, pga av de olikheter vårt klimat och hur olika fordon körs vinter och sommar, medan ett filter skulle kunna gå sina 3.000 mil som är den vanligare oljebytesperioden. Som du säger, filtret påverkas inte lika mycket av det slitage en olja gör med våra breddgraders kallstarter, korta körcykler, som ger bränsleinnehåll, sotning och slitage på additiv. Men sotet från kallstarter, som oljeringen skrapar ner ihop med spädningen av oljan iom kallstartupprikningen av bränsle, detergenter löser så långt det är möjligt och dispergenter håller flytande istället för avlagrar i motorn, gör ändå att filtret påverkas av körningen. Är det längre körcykler är det mycket snällare mot både maskin, olja och därmed filter.Vet du bättre än MAN?