• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljediskussion

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Mycket intressant. Betydligt mer information än vad jag hittar bak på oljedunken. Man häller i, klappar ömt på ventilkåpan och hoppas att motorn blir nöjd utan att riktigt veta om den har fått det bästa den förtjänar. Hade en gång en Landrover Serie II. Kunde inte få motorn att hålla tätt hur ofta jag än bytte packningar, så jag ringde en som hade koll. Han svarade, "Jasså, läcker den olja. Då har du inget att oroa dig för men om den slutar läcka, då går det åt H-E".
Engelsmän ska inte göra motorer ... :) Skämt åsido, läcker en motor trots packningsbyten och efterdragningefter första varmkörningen, brukar inte vevhusventilationen fungera tillfredsställande. Övertryck i spisen är en klassisk drivmotor för oljesvettningar.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Stämmer. På mitt jobb som elektriker på ett sjukhus (nu är jag pensionär) hade vi tre dieselelverk som var byggda på Perkinsmotorer 12 cylindriga 1850 Hk på 52 liters volym. Från dag ett läkte dom olja och glykol
Under garantitiden byttes diverse cylinderfotspackningar och o-ringar men dom fortsatte att läcka, så Engelska motorer läcker. Men dom startar när dom behövs vid strömavbrott och det är ju huvudsaken:)
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
För rätt många år sedan läste jag en test av oljefilter. Man hade skaffat kvalitetsfilter och billiga filter.
Man hade skurit upp filtren och vecklat ut filtermattan. Det visade sig att kvalitetsfiltret hade nästan dubbelt så stor filteryta jämfört med det billiga filtret. Filtermattan i det billigare filtret var betydligt tjockare den var i kvalitetsfiltret och då gick det inte att få plats med lika stor filteryta.
Man testade också filtrens övertrycksventiler och det billiga filtrets övertrycksventil öppnade vid lägre tryck än kvalitetsfiltrets övertrycksventil.
Man kom också fram till att det billiga filtret blev igensatt betydligt tidigare än kvalitetsfiltret beroende på att det billiga filtret hade mindre filteryta.
Jag har för mig att någon biltillverkare använde den här testen i sin reklam för sitt original oljefilter. Man skrev att montera ett billigt filter var nästan detsamma som att skruva dit en tom konservburk i stället för ett filter. Ett billigt filter blir fort igensatt och då strömmar oljan genom överströmningsventilen förbi oljefiltret och då är det att jämföra med att ha en tom konservburk som filter.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För rätt många år sedan läste jag en test av oljefilter. Man hade skaffat kvalitetsfilter och billiga filter.
Man hade skurit upp filtren och vecklat ut filtermattan. Det visade sig att kvalitetsfiltret hade nästan dubbelt så stor filteryta jämfört med det billiga filtret. Filtermattan i det billigare filtret var betydligt tjockare den var i kvalitetsfiltret och då gick det inte att få plats med lika stor filteryta.
Man testade också filtrens övertrycksventiler och det billiga filtrets övertrycksventil öppnade vid lägre tryck än kvalitetsfiltrets övertrycksventil.
Man kom också fram till att det billiga filtret blev igensatt betydligt tidigare än kvalitetsfiltret beroende på att det billiga filtret hade mindre filteryta.
Jag har för mig att någon biltillverkare använde den här testen i sin reklam för sitt original oljefilter. Man skrev att montera ett billigt filter var nästan detsamma som att skruva dit en tom konservburk i stället för ett filter. Ett billigt filter blir fort igensatt och då strömmar oljan genom överströmningsventilen förbi oljefiltret och då är det att jämföra med att ha en tom konservburk som filter.
Jag läste ett liknande test för massor med år sedan.
Eftersom jag är nyfiket lagd och hade två nya oljefilter till en gammal (såld) bil så skar jag isär dessa.
Det ena tror jag var Mann och det andra var ett Biltema (köpte ett Biltema en gång när det var kris men hittade sedan ett "bättre" i garaget).
Döm om min förvåning när de visar sig vara exakt, på mm, lika.
De skulle ha kunnat vara tillverkade på samma fabrik...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Priset är ju tyvärr ett väldigt dåligt mått på kvalitet. Exakt samma strumpa kan kosta skjortan på fina butiken jämfört med vad den kostar på billiga Berras. Köpa dyrt är nog det vi gör mest för att vi känner oss tryggare då.
Vill minnas jag också läst något oljefiltertest där dom sågade isär dom och där var det blandade resultat utan någon större koppling till pris.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Enligt osäker källa, mitt minne, tillverkas Biltema filter av Wix Filter. Wix Filter Europa hette ??? (minnet sviker igen) och Saab använde detta filter som originalfilter. Men det är klart Biltemas filter är ju billigare än många original så då är det ju dåliga!
På YouTube finns massor av tester av olika filterfabrikat. Testerna har det gemensamt av man skär upp filterna och jämför innehållet utseendemässigt. Ingen verkar komma på iden att testa filtreringsförmågan som ju är den viktigaste egenskapen!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som Fd produktchef eftermarknad på Saab/GM Europe tittade vi på att hitta ett billigare filter än det originalmonterade.
Vi gick bet, billigare fanns det gott om, men inget billigare som också klarade specarna.
Bland annat filtering, tryckfall, material, bypas ventil, backventil.

Jag köper mycket från no name tillverkare, men inte filter!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enligt osäker källa, mitt minne, tillverkas Biltema filter av Wix Filter. Wix Filter Europa hette ??? (minnet sviker igen) och Saab använde detta filter som originalfilter. Men det är klart Biltemas filter är ju billigare än många original så då är det ju dåliga!
På YouTube finns massor av tester av olika filterfabrikat. Testerna har det gemensamt av man skär upp filterna och jämför innehållet utseendemässigt. Ingen verkar komma på iden att testa filtreringsförmågan som ju är den viktigaste egenskapen!

Du kan aldrig vara säker på vem som för stunden är leverantör av en viss produkt till företag som Biltema, det ligger ju i själva ide'n med
noname-företag att dom skall kunna handla upp från olika källor, och oftast från de som för stunden är billigast.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Som Fd produktchef eftermarknad på Saab/GM Europe tittade vi på att hitta ett billigare filter än det originalmonterade.
Vi gick bet, billigare fanns det gott om, men inget billigare som också klarade specarna.
Bland annat filtering, tryckfall, material, bypas ventil, backventil.

Jag köper mycket från no name tillverkare, men inte filter!
Men det originalmonterade som biltillverkaren köper in kommer väl också från olika tillverkare där det råder prispress vid upphandlingarna och där kvaliteten också kan variera mellan dom olika tillverkarna även om specarna uppfylls?
Samma olika filter finns väl på eftermarknaden för oss att köpa?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men det originalmonterade som biltillverkaren köper in kommer väl också från olika tillverkare där det råder prispress vid upphandlingarna och där kvaliteten också kan variera mellan dom olika tillverkarna även om specarna uppfylls?
Nej, i det fallet är kvaliten samma.
Prispressen är just att på billigaste möjliga sätt uppfylla kvalitetskraven, uttryckt i specarna.
Det fanns alltså mängder av filter som inte fyllde specarna, undrar var dom säljs ........:msn_sick:

På eftermarknaden är det vilda västern, jag litar bara på märkesprodukter, Tex Mann, Bosch, Knecht osv, och tillverkarnas orginalfilter.

Ett av många kanaler på tuben som kollat på oljefilter.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det jag menar är att kvaliteten rimligen kan vara olika på filtren samtidigt som dom ändå uppfyller minst samma specar/krav.
Den variationen kan ju finnas mellan olika tillverkare och därför kan ju priset rimligen även variera mellan dem.

Jag köper själv också bara filter av Mahn, Bosch, Mahle m.m. som man vet är kvalitet. Idag kan man ju köpa kända namn till vettiga priser så det finns ingen anledning att chansa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det jag menar är att kvaliteten rimligen kan vara olika på filtren samtidigt som dom ändå uppfyller minst samma specar/krav.
Den variationen kan ju finnas mellan olika tillverkare och därför kan ju priset rimligen även variera mellan dem.

Jag köper själv också bara filter av Mahn, Bosch, Mahle m.m. som man vet är kvalitet. Idag kan man ju köpa kända namn till vettiga priser så det finns ingen anledning att chansa.

Och även om ett MANN skulle kosta 50% mer köper jag det ändå, om man tänker på vad som kan hända om ett oljefilter inte fungerar, t.ex. övertrycksventil som öppnar för tidigt= ingen filtrering, backflödesventil som inte fungerar= motorn dräneras på olja och det tar evigheter att bygga upp oljetrycket vid start. Filterpatron som kollapsar= inget oljeflöde?
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
I slutet av 1960-talet och i början av 1970-talet fick en del Opel 1900 bilar problem med oljetrycket, varningslampan för oljetrycket började varna.
Det visade sig att man fått skräp i reduceringsventilen så att den inte stängde.
Det var relativt lätt att åtgärda problemet. Man skruvade bort pluggen till reduceringsventilen, tog ur fjädern och kulan och rengjorde ventilsätet, kulan och fjädern.
Det man observerade var att de flesta bilarna med problemet hade oljefilter från en stor tillverkare som inte var originalfilter till bilen. Det fanns inget bevis för att det var oljefiltret som orsakade problemet men en klar korrelation fanns.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Som Fd produktchef eftermarknad på Saab/GM Europe tittade vi på att hitta ett billigare filter än det originalmonterade.
Vi gick bet, billigare fanns det gott om, men inget billigare som också klarade specarna.
Bland annat filtering, tryckfall, material, bypas ventil, backventil.

Jag köper mycket från no name tillverkare, men inte filter!
Har du jobbat där, måste vi nog träffats. Var du stationerad i Thn eller Rüsselsheim? Eller tillhörde Nyköpingslagret/organistionen Saab/GM Europe också? Det ligger ju på pendlingsavtånd från dig, tänker jag?
 

Ducce950

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Köping
Ny medlem här.
Köpte en Ducato förra veckan o bytte växellådsolja nu.
Den är brunbeige o en kletig sörja och för mycket dessutom
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Ny medlem här.
Köpte en Ducato förra veckan o bytte växellådsolja nu.
Den är brunbeige o en kletig sörja och för mycket dessutom
Kan hända de är överfylld för att skydda femte växeln. Ofta ett moment som räddat femte växeln. Men som du berättar det har oljan inte varit av god kvalitet, vilket kan ge tvärsom-effekt. Om oljan skummar, vilket lägre specade oljor gör, tappar man värmetransporten, då luftblåsorna isolerar och då kan problemet bli etter värre. Vet ej motor och årsmodell, men om du delger, kan jag sannolikt ge dig tips om vilken olja och om du bör lägga några deciliter extra.
 
Toppen