• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oljebyte efter 200 mil? Fiat style

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Jag har kört min 3L 2011 1600 mil lugnt och fint utan att oljelampan ens har flämtat till. Gjorde första service/oljebyte vid ca 1100 mil. Motorlampan brukar lysa efter vintervilan, men det brukar hjälpa med lite diesel injection cleaner och färsk diesel.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det verkar som att partikelfilter är ett tillval man får betala extra för.Kan man inte demontera det om det är problem med det .Var sitter det och hur ser det ut??
:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det er/var et tilvalg på chassi og er innført i CoC dokumentet, en fjerning av dette skal gi en 2a vid besiktning. PF er en ekstra klump på eksosrøret på samme måte som katalysator på bensinbiler. Fiat/Iveco har i mange år brukt en katalysator også på dieselbiler, denne reduserte de fleste utslipp drastisk - var ikke like effektiv på finpartikler som et PF. Er litt usikker på om PF i dag erstatter katalysatoren eller er et ekstra trinn. Katalysatoren hadde fokus på å redusere NOX utslippet og kom samtidig som CommonRail (utviklet av Fiat).
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Kör du så mycket på en säsong eller byter du inte olja varje vår eller höst?

Jag har kört min 3L 2011 1600 mil lugnt och fint utan att oljelampan ens har flämtat till. Gjorde första service/oljebyte vid ca 1100 mil. Motorlampan brukar lysa efter vintervilan, men det brukar hjälpa med lite diesel injection cleaner och färsk diesel.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det verkar som att partikelfilter är ett tillval man får betala extra för.Kan man inte demontera det om det är problem med det .Var sitter det och hur ser det ut?? :confused:
From 2012 är partikelfilter inget man kan välja bort ens på distr- eller husbilar utan blev obligatorium på alla nya dieselbilar i samband med införandet av euro 5.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Intressant med era låga varvtal som nämns, (det nämndes i en annan tråd att man inte bör segdra dagens dieslar, vilket jag inte riktigt fattar)

På min 6-tonsbil med MB 2,7L har jag 3000v/m i 100km/h på 5:an, aut. med lock-up.
jag önskade jag kunde segdra :-(
Utvecklingstrenden för alla modernare bruksmotorer dieslar såväl som bensin är att av många samverkande skäl att tidigarelägga max vridmomentet, detta leder generellt till bättre körbarhet, lägre förbrukning, bättre komfort/lägre ljud, etc.

Tack för din intressanta redovisning från din Mercedes (men jag vet ju inte vad du har för bil förstås) men är det verkligen så högt varvtal som 3.000r/m vid 100 km/h. Det motsvarar ju min 6:e vxl med automaten där har jag 2.000r/m vid 96 km/h! Detta borde förklara t.ex ev skillnader i kupeljud, förbrukning, mm.

Det vore intressant och belysande om fler kollegor kunde redovisa fakta av typ bilmaxvikt, vid vilket r/m max moment uppnås, samt varvtal vid bilens olika hastigheter (på högsta växeln) förslagsvis vid 75, 85 och 100 km/h?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Utvecklingstrenden för alla modernare bruksmotorer dieslar såväl som bensin är att av många samverkande skäl att tidigarelägga max vridmomentet, detta leder generellt till bättre körbarhet, lägre förbrukning, bättre komfort/lägre ljud, etc.

Tack för din intressanta redovisning från din Mercedes (men jag vet ju inte vad du har för bil förstås) men är det verkligen så högt varvtal som 3.000r/m vid 100 km/h. Det motsvarar ju min 6:e vxl med automaten där har jag 2.000r/m vid 96 km/h! Detta borde förklara t.ex ev skillnader i kupeljud, förbrukning, mm.

Det vore intressant och belysande om fler kollegor kunde redovisa fakta av typ bilmaxvikt, vid vilket r/m max moment uppnås, samt varvtal vid bilens olika hastigheter (på högsta växeln) förslagsvis vid 75, 85 och 100 km/h?

Ja, varvtalet stämmer, jag reagerade själv direkt vid provkörningen.
Bilen är en 2005 Hymer S820 på MB Sprinter 616cdi chassi, 5cyl. 2,7L 157hk @ 3800v/m, 330Nm 1400-2400v/m, 5vx aut. med lock-up
vikt:5990kg. Den har enl. mej väldigt hög (numerisk) utväxling i bakaxeln.
 
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Utvecklingstrenden för alla modernare bruksmotorer dieslar såväl som bensin är att av många samverkande skäl att tidigarelägga max vridmomentet, detta leder generellt till bättre körbarhet, lägre förbrukning, bättre komfort/lägre ljud, etc.

Tack för din intressanta redovisning från din Mercedes (men jag vet ju inte vad du har för bil förstås) men är det verkligen så högt varvtal som 3.000r/m vid 100 km/h. Det motsvarar ju min 6:e vxl med automaten där har jag 2.000r/m vid 96 km/h! Detta borde förklara t.ex ev skillnader i kupeljud, förbrukning, mm.

Det vore intressant och belysande om fler kollegor kunde redovisa fakta av typ bilmaxvikt, vid vilket r/m max moment uppnås, samt varvtal vid bilens olika hastigheter (på högsta växeln) förslagsvis vid 75, 85 och 100 km/h?

Vår Bürstner Ixeo IT700,-12, 150 hkr Mjet motorn, manuell vxl, TTV 3850kg/lastad 3800kg på 16' hjul rullar m 6:e växeln i på följande varvtal:

75 km/h ca. 1450r/m (tokigt varvtal att köra på)
85 km/h ca. 1750r/m (helt OK rull på plana vägar)
100 km/h ca. 2100r/m (optimal hastighet & vridmoment oxå uppför i Kassel backarna)

/Stefan
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Visar bränsleåtgång och varvtal på en Hymer 2012 med 3,0 liters motor på 177 hk:
1:an 50,0 (maxgas) l/100 km bränslemängd 3000 varv
2:an 50,0 " ” 3000 ”
3:an 37,0 " ” 4000 ”
4:an 37,4 " ” 3100 ”
5:an 25,6 " ” 2500 ”
6:an 21,2 " ” 2200 ”

Toppfart 117 km/tim efter ca 1½ km.
Med denna strypningen är den trafikfarlig! 5:an och 6:an är katastrofalt dåliga växlar. I Kasselbackarna tvingades vi köra på 3:an och fullgas. Hastigheten var då 50 km/tim!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Jag skall se vad jag får fram i helgen på min. Toppfarten är jag inte säker på att jag kan testa efter 1,5 km.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

From 2012 är partikelfilter inget man kan välja bort ens på distr- eller husbilar utan blev obligatorium på alla nya dieselbilar i samband med införandet av euro 5.

Det stämmar.Var hos Fiat idag. Dom sa att det var inget tillval på euro 5.Så det får vi leva med.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Vi har en Ducato -12 148 Hk jag kör den som min privat bil och min service bil alla bilarna köptes nya .Alla med DPF .Ful gas från dag ett ,aktiv körning drar lite på växlarna .bilarna går klockrent.
Fiaten drar 1,1 l/M över tid enl färddatorn ca 1200 mil
Att aldrig varva mer än 2000 R/ M är rena döden för motorn om man frågar mig .bara för man varvar och låter motorn jobba under fartökning betyder inte att förbrukningen och utsläppen stiger dramatiskt.
Ingen motor mår bra av att fisköra inte en utan DPF heller
Ecodrive är inte att fisköra ,utan gasa på och kom upp i fart
Sen får var och en göra som dom vill efter sin övertygelse
Dessa problem med motorlampor ,DPF ,egr ventiler ,spjällhus och allt va de e är inte bara ett Fiat fenomen .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Visar bränsleåtgång och varvtal på en Hymer 2012 med 3,0 liters motor på 177 hk:
1:an 50,0 (maxgas) l/100 km bränslemängd 3000 varv
2:an 50,0 " ” 3000 ”
3:an 37,0 " ” 4000 ”
4:an 37,4 " ” 3100 ”
5:an 25,6 " ” 2500 ”
6:an 21,2 " ” 2200 ”
Toppfart 117 km/tim efter ca 1½ km.
Med denna strypningen är den trafikfarlig! 5:an och 6:an är katastrofalt dåliga växlar. I Kasselbackarna tvingades vi köra på 3:an och fullgas. Hastigheten var då 50 km/tim!
Hej berkri! Jag förstår inte helt vad du vill eller kan bevisa med din bränsleförbrukning på olika växlar enligt din redovisning?
I min motsvarande bil med samma 3-litare från 2012 men med automatlåda, så har jag inte observerat högre momentan förbrukning under belastning än ca 25-30 lit (att jämföra med din).
Förbrukningen följer enkelt uttryckt hur tungt motorn arbetar, dvs det verkligt utförda arbetet = flytta bilens massa trots motstånd, friktion, last, vind, backar, mm!

Att varva ur en diesel spec på lägsta växlarna är inget man kan rekommendera (inte ens bilprovningen gör det längre!). Styrkan med moderna dieslar ligger just i att de uppnår max vridmoment mkt tidigt, din motor ska uppnå ex 400Nm redan från 1.400r/m. När denna motor går som den ska(?) så kan jag lova dig att det känns, spec om man drar på som du tycks göra, då lämnar allt löst i bilen sina platser ... !

Betr den momentana bränsleförbrukningen så stiger den naturligtvis under pågående "regenerering" kraftigt under ca 20 min vilket syns på bildatorn. Vid "normal" körning sker inte generering spec ofta, kanske var 200-rade till var 400-rade mil beroende på typ av körning/omständigheter. Om man ex ensidigt bara kör korta sträckor, så kan genereringen fortsätter på nytt hela tiden (eftersom den inte kan avslutas helt).

Din beskrivning är tillräcklig för att ta in bilen för en ordentlig genomgång på en riktig märkesverkstad, din beskrivning antyder att i första hand programvaran för styr- & skyddsfunktioner spökar (toppfart, kraftlöshet visar detta) och behöver åtgärdas= förnyas/återställas (se ex sid 159-161 mm i rätt instruktionsbok 09/2011 - utgåva 3)! Rena mekaniska fel är nog mindre troliga och till en början inget att spekulera i!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Som jag förstått det så sitter det trycksensorer före respektive efter partikelfiltret. När skillnaden i trycket på avgaserna blir för stor indikerar det att partikelfiltret är igensatt.
En felaktig eller för känslig trycksensor skulle då kunna orsaka för tidiga / för många regenereringar vilket kräver täta oljebyten.
Kanske något att kontrollera?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Då står man på Husbilslandets ställplats och väntar på verkstadsjobbet i morgon.
Resan hit gick inte så bra. Vid starten blinkade oljelampan men bilen gick bra. Efter ca 8 mil tänds också gula motorkontroll lampan och motorn går i nödläge med max 3000 varv.
Bara att halta vidare mot husbilslandets verkstad. Med ca 5 mil kvar kommer kraften tillbaka men gula lampan förblir tänd. Blinkande röd vid start och fast gul hela tiden men nu verkar bilen gå som den skall. Skall bli kul att höra vad verkstaden säger i morgon. Jag skall också prata med säljaren för man har ju inte oändligt många reparationsförsök innan kunden kan börja ta upp frågan om hävning av köpet. Mina drygt två år med denna bil är långt från roliga.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Vi har en Ducato -12 148 Hk jag kör den som min privat bil och min service bil alla bilarna köptes nya .Alla med DPF .Ful gas från dag ett ,aktiv körning drar lite på växlarna .bilarna går klockrent.
Fiaten drar 1,1 l/M över tid enl färddatorn ca 1200 mil
Att aldrig varva mer än 2000 R/ M är rena döden för motorn om man frågar mig .bara för man varvar och låter motorn jobba under fartökning betyder inte att förbrukningen och utsläppen stiger dramatiskt.
Ingen motor mår bra av att fisköra inte en utan DPF heller
Ecodrive är inte att fisköra ,utan gasa på och kom upp i fart
Sen får var och en göra som dom vill efter sin övertygelse
Dessa problem med motorlampor ,DPF ,egr ventiler ,spjällhus och allt va de e är inte bara ett Fiat fenomen .
Inga av dina åsikter som du torgför stämmer med mina erfarenheter/kunskaper "2.000r/m, ingen motor mår väl, etc"! Jag uppfattar att du skriver om körning av bensinare men så är det nog inte! Det skadar inte att hålla koll på varvräknaren och sätta sig in i hur det där med motorns vridmoment betr modernare dieslar fungerar .... ja tom motorer överhuvudtaget!

Tack Vippen för att jag ändock får tänka och köra som mina kunskaper påbjuder när det gäller husbilen! "Varvar ur" det gör jag med denna "leksak enligt bilden" med vilken man kan varva friskt med i motsats till dieslar (tyngre bilar)! Det beror förstås på att denna min Dukati 998 Biposto med toppfart 260km/h når sitt maxmoment först vid ca 7-8.000r/m, den kanske vore något för dig Vippen?
 

Bilagor

  • SAM_1914.JPG
    SAM_1914.JPG
    890,3 KB · Visningar: 3

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Man kan ju missförstå om man vill
Nä en ducce är inget för mig mina pungkulor är stora nog:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Då var reparationen klar. Två nya trycksensorer vid partikelfiltret, ny olja samt en riktig regenerering blev åtgärderna. Allt tog husbilslandet hand om utan kostnad för mig. Man fyllde också tanken vilket jag tycker är en snygg gest. Inga diskutioner trots att garantin gått ut. Som jag tidigare skrivit. All heder åt husbilslandet. De tar hand om sina kunder på bästa sätt. Ett stort tack. Hoppas nu att problemen äntligen är över. Har bara kört 10 mil än så osvurit är bäst. Det behövs några felfria år innan jag litar på Fiat igen.
Tack för all sympati och alla goda råd:)
 
Toppen