• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej Relax
Precis som du beskriver körde jag förut och då kom jag 800mil på ett oljebyte.
Tyvärr satte då EGR ventilen igen och jag uppmanades att hålla mig över 2000 varv
så att värmen blev högre. Nu har jag gjort så i 200 mil och nu tänder sig oljelampan i stället. Husbilsdelen fungerar perfekt och när drivlinan inte krånglar är den mycket trevlig att köra med en pigg och stark motor men allt detta krångel är mycket trist. Jag får nu boka tid för nytt oljebyte och filter så får vi se om jag kommer längre denna gång.
Jag får väll räkna på vad som blir billigast, oljebyte var tvåhundrade mil eller ny egrventil var tvåtusende, hög milkostnad blir det i båda fallen.
 
Senast ändrad:
A

Adria 570 DK

Guest
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej Skriv om problemet på Facebook helst på fiats sida jag kan garantera att du får svar.
Det kan inte finas ett företag som skulle köpa skiten om man måste göra olje bytte var och varannan vecka.
Jag skrev dä när jag hade problem med en Elnag då händ det saker.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Är problemet unikt för 3.0l motorn ?
Vi har en 2012:a med 150hk 2.3l. Har kört dryga 3500mil utan att lampan tänts, bytte olja själv förra våren (utan nollställning) men tänkte låta verkstad göra tvårsservice.

Peter :)
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Bestliner, trist. Din bil måste tyvärr ha blivit ett måndagsexemplar. Jag skulle också gå ut på facebook och häxa. Detta måste FIAT ta tag i, helt sjukt med ny olja efter 200 mil. Jag blev erbjuden kostnadsfri partikelfilter till min 3,0L som tillbehör efter ett levereransstrul, sa nej, och tackar min intuition till detta beslut. Mvh Philip.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Jag skall tala med min handlare Husbilslandet och se vad dom tycker jag skall göra.
De har servat bilen sedan den var ny men idag har jag inte någon garanti kvar så att bara starta felsökning känns inte som ett alternativ om man inte vet vad felet är. Ett oljebyte kan jag ju leva med om jag inte behöver byta igen efter 200 mil men som det nu är vet man ju inte om man vågar ge sig söderöver på semester. Vi hade tänkt oss en tur till italien samt runt litet nere i europa så det skulle bli kanske 600 mil. Att fixa tre oljebyten under resan har jag inte lust med.:( Det blir ju också ganska dyrt:(
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Tänk på att det är längre tvingande garanti på avgasreningsrelaterade fel "emissionsgarantin".
8000mil eller fem år!

Tycker detta är ett solklart fel på avgasreningen DPF.
Så länge det inte står något specifikt om handhavandet i instruktionsbok kan det i princip aldrig vara handhavandefel.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Jag håller med om att det borde gå som fel på avgasreningen. Jag hade hoppats på att få napp om flera med samma problem i denna tråd men det är bara en som skrivit om liknande bekymmer. Jag har också skrivit på Fiat campers FB sida så vi får se om de reagerar men jag vågar knappast hoppas så mycket. Jag väntar också på ett samtal från min handlare Husbilslandet men utan någon garanti vågar man ju inte bara lämna in bilen på "spökjakt" då det ju kan bli hur dyrt som helst. Trist läge då husbilen är toppen på alla vis bara motorn hade fungerat som den skulle.:(
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej igen Bestliner, vet inte om det funkar i ditt fall men försöka duger!

Gör bilen helt strömlös under säg en timma i de flesta fall kan sedan bilens elektronik återgå till "stabilt läge" och ev uppstådda buggar kan därmed försvinna utan vidare åtgärder. Inte ovanligt på vanliga p-bilar heller kan ex uppstå om du fått ett kort strömavbrott ... till någon funktion !
/ Kom igen nu och misströsta inte!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Grabbarna och tjejerna på Husbilslandet brukar vara kanon så de gör säkert allt för att hjälpa er:)

Hoppas att allt löser sig snart!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej
Jag skall prova metoden med att göra bilen strömlös en stund. Jag har googlat problemet och jag är tydligen inte ensam utan det har hänt förut. Vi får se vad husbilslandet som servat bilen fram till nu tycker jag skall göra när de ringer tillbaka. Jag hade avgasreningsproblem i höstas som jag skrivit om och då var det EGR ventilen som krånglade. Det klarade husbilslandet inte av själva utan tog bilen till Bosings som ju skall vara gurus på Fiat. De bytte programvara mm och fick bilen ok. Jag var tvungen att ta hem bilen till tjörn mellan åtgärderna så då gick bilen 50 mil . Bilen kördes tillbaka från Linköping till Kristinehamn och sedan av mig hem till Tjörn totalt ca 60 mil. Sedan har bilen stått fram till slutet av mars då vi körde Varberg fram och åter totalt 35 mil. Nu i helgen var vi i Lidköping och på vägen tid tänder sig lampan total 15 mil. Lampan tändes alltså efter 165 mil efter oljebytet och har nu körts ytterligare 15 mil och den tänds varje gång efter start. Det jag börjar undra över är vad felet är. Det låter ju otroligt att oljan kan vara utspädd med diesel efter så kort tid så vad var det ursprungliga felet i höstas och blev det fixat som det skulle. Detta är viktigt för om det är ett följdfel så borde garantin gälla då den inte gick ut föränn i februari i år. Inte så lätt att leda i bevis så nu får vi se hur bra handlare husbilslandet är på riktigt. Står dom för att fixa felet så är det bra men om inte så ....
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej igen!
Tänkte lite på detta "Inte så lätt att leda i bevis så nu får vi se hur bra handlare husbilslandet är på riktigt. Står dom för att fixa felet så är det bra men om inte så ...."
har en känsla av att de är säljaren som har bevisbördan inte du. Säljaren skall bevisa att felet INTE är ursprungligt/avgasreningsrelaterat osv.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Är problemet unikt för 3.0l motorn ?
Vi har en 2012:a med 150hk 2.3l. Har kört dryga 3500mil utan att lampan tänts, bytte olja själv förra våren (utan nollställning) men tänkte låta verkstad göra tvårsservice.

Peter :)

Vi har oxå en 150 MJET av årsmodell 2012 o inga som helst problem, vi har rullat 3000 mil o byter själva olja o filter (Biltema C2 olja).

Visserligen ingen 3,0 ltr motor men hur stor skillnad kan de va, det rullar 10-tusentals Fiat bilar i Europa med samma motor som Din Bestliner o jag är övertygad om att ngt systemfel råder i Din bil.

Reklamera o acceptera inte förrän Fiat verkstan har rett ut o fixat problemet.


/Stefan
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Har också en 2012 års FIAT på 3,0 liter men har aldrig fått byta olja annat än vid 2-årsservicen men har andra problem som vi aldrig får bukt med. Orken!
Kör ganska hårt på växlarna och lägger sällan i 6:an före 85 km/tim men vid motlut sackar bilen onormalt mycket och får inte bränsle så den orkar upp för backar på ca 4%. Den får bara 2,1 l/mil på 6:an! När hastigheten sjunker från ca 100 km/tim ner till 82-85 km/tim så är det som växeln hoppar ur och bilen går på tomgång. - Vadå trafikfarlig? Inte heller 5:an räcker utan jag måste växla ner ytterligare.
Varit in 7-8 gånger på FIAT-verkstad men inget fel hittas!?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Bestliner det låter bedrövligt, du måste verkligen ha haft otur och fått ett riktigt måndagsexemplar.

Själv har jag Fiat 3 lit med aut låda 2012:a (5 ton och 3-axl) som rullat 1.700 mil mellan mars-12 till okt-13. Hösten 2013 byttes olja (pga ålder) för första gången vid avställning, dvs efter 2 säsonger!

Olja byts annars när datorn indikerar byte, alt senast vartannat år. För mig lämpligt i samband med 2-årsservice (också senast vartannat år), eftersom jag ändå inte kör 4.500 mil på 2 år.

Har inte haft några problem alls med regenerering märks inte överhuvudtaget, eller annat vad gäller Fiatdelen! Jag kör ganska lugnt, dvs nästan aldrig över 100 km/h. Motorvarvet ligger under körning sällan över 2.000 r/m, uppväxling till 6:an sker fö vid ca 75 km/h vilket jag tycker fungerar perfekt.
From 2012:eek:rna erhålls max vridmoment redan från 1.400 r/m vilket förklarar växlingspunkterna som vid behov, med tung last och upp/ner i backar kan man med en "i-panelknapp" tidigarelägga växlingspunkterna (leder till högre varv vid växl).
Ojämn kvalitet ingen Iso certifiering tydligen skall ta det med ett företag i Linköping som arbetar med just detta område för FIAT Scania Volvo och jag vill minnas att dom nämde att FIAT inte köpte hela programmet och var besvärliga i upphandligen pga av dom ekonomiska problem som funnits och tydligen finns och det är tydligen FIAT som ligger närmast stupet av europeiska tillverkare ihop med Peugot.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Har också en 2012 års FIAT på 3,0 liter men har aldrig fått byta olja annat än vid 2-årsservicen men har andra problem som vi aldrig får bukt med. Orken!
Kör ganska hårt på växlarna och lägger sällan i 6:an före 85 km/tim men vid motlut sackar bilen onormalt mycket och får inte bränsle så den orkar upp för backar på ca 4%. Den får bara 2,1 l/mil på 6:an! När hastigheten sjunker från ca 100 km/tim ner till 82-85 km/tim så är det som växeln hoppar ur och bilen går på tomgång. - Vadå trafikfarlig? Inte heller 5:an räcker utan jag måste växla ner ytterligare.
Varit in 7-8 gånger på FIAT-verkstad men inget fel hittas!?

Så uppförde sig min bil i höstas när jag hade problem. Då lyste min egr lampa och bilen gick i nödläge. Den var då helt orkeslös. Bosings löste tydligen detta med ny programvara och egr ventil. Nu har jag tyvärr problem igen men bilen går bra men med blinkande oljetryckslampa.
Stor charm att köra Fiat, inte en dag utan att något nytt händer:(
Det blir aldrig en fiat igen. Väntar fortfarande på att husbilslandet skall ringa tillbaka.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Nej! Helst ingen FIAT igen!
Vi var också hos Bossing i 3½ dag men dom hittade inget fel men höll med om att "något fel är det"! Dom gjorde ett jättearbete och bytte allt (utom motorn)
men fick inte fortsätta leta fel för FIAT Danmark. Dom var väl rädda att dom skulle hitta något allvarligt för denna Euro 5 motor är ett misslyckande och det ska vi lida för! Tänk om en Mercedes (som inte ens kostar hälften mot en husbil) skulle bete sig så illa som FIAT gör!
Hoppas verkligen dom hittar felet så du kan utnyttja bilen på långturer också!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej Relax
Precis som du beskriver körde jag förut och då kom jag 800mil på ett oljebyte.
Tyvärr satte då EGR ventilen igen och jag uppmanades att hålla mig över 2000 varv
så att värmen blev högre. Nu har jag gjort så i 200 mil.
Hej igen Bestliner. Kollade mina vartal och hastigheter enl GPS'en (har en 5 tons 3-axl Fiat 3 lit aut 2012:a); 1.500 r/m - 75km/tim, ca 1.800r/m - 85km/tim samt ca 2.000r/m - 96km/tim!

Uppmaning om 2.000r/m förstår jag inte(?), men om du känner och vill förkorta en pågående regenereringsprocess kan du öka farten till ex 110km/tim (motorväg). Då blir motorn/avgaserna varmare (når stipulerade 600 grader i filtret som uppvärms extra av extra bränsle som sprutas in via motorns ordinarie insprutare varvid sotpartiklarna i filtret förbränns).
Vid helt normal körning som du tydligen har, så bör en komplett regenerering ta ungefär 20 min!

Betr garanti, håller med fler kollegor ovan, ett garantifel lever kvar tills det att det är helt avklararat och konfirmerat av dig som kund - annars finns bevisbördan hos leverantören.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej igen Bestliner. Kollade mina vartal och hastigheter enl GPS'en (har en 5 tons 3-axl Fiat 3 lit aut 2012:a); 1.500 r/m - 75km/tim, ca 1.800r/m - 85km/tim samt ca 2.000r/m - 96km/tim!

Uppmaning om 2.000r/m förstår jag inte(?), men om du känner och vill förkorta en pågående regenereringsprocess kan du öka farten till ex 110km/tim (motorväg). Då blir motorn/avgaserna varmare (når stipulerade 600 grader i filtret som uppvärms extra av extra bränsle som sprutas in via motorns ordinarie insprutare varvid sotpartiklarna i filtret förbränns).
Vid helt normal körning som du tydligen har, så bör en komplett regenerering ta ungefär 20 min!

Betr garanti, håller med fler kollegor ovan, ett garantifel lever kvar tills det att det är helt avklararat och konfirmerat av dig som kund - annars finns bevisbördan hos leverantören.
Rådet att hålla över 2000 var för att egr ventilen inte skulle slagga igen. Då hade jag inte filterproblem mer än var 800e mil och det hade jag inte klagat på då. Det kan ju vara så att problemen hänger ihop men det vet jag inte säkert. Jag kan tänka mig att byta olja efter 800 mil men vill inte ha egr problem eller något annat strul. Bilen har bara gått 2000 mil men ca 500 av dessa har varit för verkstadsbesök vilket gör att jag snart ger upp. Jag börjar snart hoppas att någon tjuv stjäl bilen så att jag slipper eländet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det låter ju otroligt att oljan kan vara utspädd med diesel efter så kort tid så vad var det ursprungliga felet i höstas och blev det fixat som det skulle. ....

Hej detta att oljan på något sätt skulle ha blivit utspädd på så kort tid borde genast märkas med en enorm svartrök, p.g.a extremt fet blandning.
Motorn måste få så mycket bränsle att det inte kan förbrännas, känns långsökt att bränslet skulle hamna i smörjsystemet.
Nej förmodligen märker du inte ens när en regenerering startar, kan avläsas ifall du kan komma in i undermenyer med höjd avgastemp. (ingen aning hur man kommer dit på en Fiat) och detta ska normalt inte förstöra oljekvaliteten.
Det känns som ett el/styr-fel som fellarmar (?)
Stå på dej någonting verkar ju helt klart vara helt åt skogen.
Lycka till // Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Rådet att hålla över 2000 var för att egr ventilen inte skulle slagga igen. Då hade jag inte filterproblem mer än var 800e mil och det hade jag inte klagat på då. Det kan ju vara så att problemen hänger ihop men det vet jag inte säkert. Jag kan tänka mig att byta olja efter 800 mil men vill inte ha egr problem eller något annat strul. Bilen har bara gått 2000 mil men ca 500 av dessa har varit för verkstadsbesök vilket gör att jag snart ger upp. Jag börjar snart hoppas att någon tjuv stjäl bilen så att jag slipper eländet.

Vad jag vet så är EGR-ventilen bara aktiverad på tomgång, en helt sjuk lösning för övrigt i avgasreningens barndom som hänger kvar.

Intressant med era låga varvtal som nämns, (det nämndes i en annan tråd att man inte bör segdra dagens dieslar, vilket jag inte riktigt fattar)
På min 6-tonsbil med MB 2,7L har jag 3000v/m i 100km/h på 5:an, aut. med lock-up.
jag önskade jag kunde segdra :-(
 
Toppen