• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Nu var det i helgen tid för andra vårturen. Då händer det igen, blinkande oljetryckslampa som visar att oljan är smutsig och behöver bytas så partikelfiltret inte skadas. Bilen är en 2010 160 hk 3l mötor. Detta brukar hända efter ca 700-800 mil vilket jag tidigare tyckt varit mycket för ofta. Denna gång tänds lampan efter knappt 200 mil puh. Olja och filter samt byte kostar drygt 2000 så nu passerar motoroljekostnaden bränslet per mil. Ingen garanti kvar på bilen så det är väll bara att gilla läget.Enligt min mening är Fiat med partikelfilter rent SKRÄP som inte borde få säljas. Nu blir det 5e omgången olja på 2100 mil. Den motorn borde hålla för evigt om man har råd att köra den.:-:)(
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hejsan!

Nja det låter ju kanske lite för ofta med bara ett par hundra mil. Måste ju vara någon felindikation
om inte liknande motorers oljeintervaller är någorlunda lika? vad säger generalagenten ?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Fiat säger att körsättet styr hur ofta oljan behöver bytas. Tidigare har jag kört lungt och sparat bränsle (ca 1,1 l milen) men det gav problem med egr ventilen som satte igen. Detta fixades och ny programvara laddades också in i oktober. Nu har jag kört mera aktivt och alltid varvat minst 2000 varv. (1,4 l milen) inga korta körningar minst 15 mil per gång. Nu blir det däremot oljebyte efter 200 mil i stället för egr problem. Fiat suger enligt min mening.:(
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det där låter helsjukt........:confused:
Det borde vara massor av ägare till ungefär samma bilkombination här på forumet som kan ge SINA erfarenheter. Vi har den lilla 2,3 liters motorn i våran så jag har ingen aning om 3,0 literns egenheter:oops:

Hörrni!
Hjälp mr Bestliner nu med tips å råd!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Sunt förnuft säger väl att man inte byter olja efter 200 mil ????
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det är viktigt att rätt olja används , ACEA C2 skall det vara. Petronas Selenia WR 5w-30
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det är 12-mån intervaller som gäller. Vid ditt förra oljebyte nollställde verkstan inte bilens data som de måste göra. Oljelampan har inget med körsätt eller partikelfilter att göra.
Åk tillbaka till verkstan och återställ bilens data!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det är tyvärr inte så på en bil med partikelfilter. De har en censor som mäter oljerenheten och lampan tänds när oljan är smutsig. Inget med den vanliga service lampan utan här använder man oljetryckslampan som börjar blinka efter start för att på slutet blinka hela tiden. Första gången det hände nödstoppade jag på autobahn då jag trodde oljetrycket försvunnit. Bara italienare använder oljetryckslampan till något annat än oljetrycket :( Hade det varit som du säger hade lampan varit tänd redan i oktober. Svar är bra men rätt svar är bättre. Så är det för ofta här på forumet tyvärr.
Bilen är fylld med rätt olja och det är tyvärr inget man kan låta bli att fixa för efter ca 100 mil till går den i s.k. nödläge och blir inte så kul att köra.
Vi pratar här om en dålig konstruktion tyvärr. Hur ofta tänds era lampor i snitt.?
 
Senast ändrad:

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej!
FIAT säger att i händelse av nödläge kan olja med minimiegenskaper på ACEA C2 accepteras, men endast för dieselmotorer
utan partikelfilter. För motorer med partikelfilter skall ovillkorligen användas C3 eller C4. Allt enligt en FIAT-expert. Förhoppningsvis
får man rätt olja när man servar på en auktoriserad FIAT-verkstad.
Hälsningar
Per
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej!
Riktigt tråkig historia. Någon sensor som mäter oljekvalitén finns mig veterligen icke.
Det handlar om att bilens dator beräknar på antalet regenereringar och avbrutna sådana.
När bilen regenererar för att bränna rent partickelfiltret berikar den ordentligt med diesel.
En del av denna dyrt förvärvade diesel går då ner förbi kolvringar och hamnar i oljesumpen.
Detta medför att oljan spädes och på så sätt förbrukas/förstörs.

För att det ska funka på tänkt sätt skall regenererings processen köras klart och inte behöva ske för ofta. En avbruten regenerering är alltså förödande.

Jag kan väl säga att jag inte saknar denna skit konstruktion på vår motor.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Finns det någon indikation på att regenerering startat så man inte avbryter den?

/Håkan
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Hej!
Riktigt tråkig historia. Någon sensor som mäter oljekvalitén finns mig veterligen icke.
Det handlar om att bilens dator beräknar på antalet regenereringar och avbrutna sådana.
När bilen regenererar för att bränna rent partickelfiltret berikar den ordentligt med diesel.
En del av denna dyrt förvärvade diesel går då ner förbi kolvringar och hamnar i oljesumpen.
Detta medför att oljan spädes och på så sätt förbrukas/förstörs.

För att det ska funka på tänkt sätt skall regenererings processen köras klart och inte behöva ske för ofta. En avbruten regenerering är alltså förödande.

Jag kan väl säga att jag inte saknar denna skit konstruktion på vår motor.

Undrar hur många avbruta regenereringar som krävs. Jag har sedan sevicen startat bilen 8 ggr och stängt av lika många ggr. Jag måste då ha haft rätt stor otur för att avbryta så ofta.
Det vore ju bra om man kunde veta om regenerering pågår men det syns ju inte eller?
Om detta är normalt är det en ren skräpkonstruktion. Att köra blir ju ren hazzard med 2000 som insatts men inga vinster. Fy fn för Fiat skräp.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det är tyvärr inte så på en bil med partikelfilter. De har en censor som mäter oljerenheten och lampan tänds när oljan är smutsig. Inget med den vanliga service lampan utan här använder man oljetryckslampan som börjar blinka efter start för att på slutet blinka hela tiden. Första gången det hände nödstoppade jag på autobahn då jag trodde oljetrycket försvunnit. Bara italienare använder oljetryckslampan till något annat än oljetrycket :( Hade det varit som du säger hade lampan varit tänd redan i oktober. Svar är bra men rätt svar är bättre. Så är det för ofta här på forumet tyvärr.
Bilen är fylld med rätt olja och det är tyvärr inget man kan låta bli att fixa för efter ca 100 mil till går den i s.k. nödläge och blir inte så kul att köra.
Vi pratar här om en dålig konstruktion tyvärr. Hur ofta tänds era lampor i snitt.?

Har också råkat ut för blinkande oljelampa på autoban och fick ringa hem om hur jag skulle göra.
Jag hade gjort ett eget byte år två eftersom jag servar på Fiat år ett. Då blev givetvis inte dator nollställd. Svarat jag fick va att om oljan är bytt kan du köra hem så nollställer vi den då. Gjorde så vilket blev ca 170 mil. Bilen gick inte in i safe mode. Den gick som vanligt och lampan påminde med långa mellanrum men slocknade efter om jag minns rätt 30 eller 60 sekunder.
Intervallen verkar ligga på 800mil.
Numera nollställs datorn även vid mitt egna byte och allt fungerar som det ska. Kör ca 900mil/år
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Miljö är inte miljövänligt bra olja som får slängas efter så kort tid är misshushållning av resurser, mycket nöjd med min bil som saknar partikelfilter kommer antagligen aldrig att sälja denna bil. Jag verkligen lider med Dig som har detta problem undrar om man måste byta, vad händer om man skiter i det. Går den in i lågeffektsläge då.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Har också råkat ut för blinkande oljelampa på autoban och fick ringa hem om hur jag skulle göra.
Jag hade gjort ett eget byte år två eftersom jag servar på Fiat år ett. Då blev givetvis inte dator nollställd. Svarat jag fick va att om oljan är bytt kan du köra hem så nollställer vi den då. Gjorde så vilket blev ca 170 mil. Bilen gick inte in i safe mode. Den gick som vanligt och lampan påminde med långa mellanrum men slocknade efter om jag minns rätt 30 eller 60 sekunder.
Intervallen verkar ligga på 800mil.
Numera nollställs datorn även vid mitt egna byte och allt fungerar som det ska. Kör ca 900mil/år

Hej
Har du partikelfilter på en 09a? Min bil blev helt orkeslös när den gick i nödläge.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Ja, jag har det. I min enfald så trodde jag det skulle vara bra för miljön och ge vissa fördelar. Men icke bara negativa saker gav det.
Tur att jag förhandlade till mig det gratis istället för att betala om jag minns rätt 15000kr.

Min gick aldrig i nödläge fast resan va lång hem med blinkande lampa.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Det hade varit roligt att veta om vi bara är två som råkat ut för detta. Finns det flera och efter hur många mil brukar det hända. Om vi är många med detta problem kanske vi kan få till en åtgärd från Fiat. Avgasrening är ett område med långt ansvar för tillverkarna så det kan gå att få rätt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Man kan undra om det verkligen främjar miljön med dessa tekniker . Täta oljebyten , extra resor till verkstäder , den urtappade oljan skall tillvaratagas vid någon destruktion eller reningsanläggning och skall transporteras dit förmodligen med något annat fordon ,ny olja måste fraktas fram till försäljningsställena för den går väl inte dit själv ?? så det skulle verkligen vara intressant att se på en "miljökalkyl" om huruvida dessa motorer gynnar miljön i slutänden??????
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: oljebyte efter 200 mil? Fiat style

Bestliner det låter bedrövligt, du måste verkligen ha haft otur och fått ett riktigt måndagsexemplar.

Själv har jag Fiat 3 lit med aut låda 2012:a (5 ton och 3-axl) som rullat 1.700 mil mellan mars-12 till okt-13. Hösten 2013 byttes olja (pga ålder) för första gången vid avställning, dvs efter 2 säsonger!

Olja byts annars när datorn indikerar byte, alt senast vartannat år. För mig lämpligt i samband med 2-årsservice (också senast vartannat år), eftersom jag ändå inte kör 4.500 mil på 2 år.

Har inte haft några problem alls med regenerering märks inte överhuvudtaget, eller annat vad gäller Fiatdelen! Jag kör ganska lugnt, dvs nästan aldrig över 100 km/h. Motorvarvet ligger under körning sällan över 2.000 r/m, uppväxling till 6:an sker fö vid ca 75 km/h vilket jag tycker fungerar perfekt.
From 2012:eek:rna erhålls max vridmoment redan från 1.400 r/m vilket förklarar växlingspunkterna som vid behov, med tung last och upp/ner i backar kan man med en "i-panelknapp" tidigarelägga växlingspunkterna (leder till högre varv vid växl).
 
Toppen