• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för märkning av husbilar över 3,5 ton i Frankrike

Janne1943

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
17802
Medlemskap
2025
Det finns en hel del om och men kring detta beslut,det skall godkänns av EU vilket inte skett än,en övergångstid på 12 månader från beslut,gäller troligen endast i städer(otydlig formulering), i all text och bilder förkommer endast buss och lastbil, även om texten säger mer än 3.5ton,böter från 136Euro nämns.
Hej till den det berör.
Har man en bil som är större än 3.5 ton är det bäst att montera skyltarna om man ska in till Frankrike.
Själv skulle jag önska att det fanns en transitväg genom Frankrike till Spanien så som det var i östtysklan innan muren föll.
Ha det så gott
Åke
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej till den det berör.
Har man en bil som är större än 3.5 ton är det bäst att montera skyltarna om man ska in till Frankrike.
Själv skulle jag önska att det fanns en transitväg genom Frankrike till Spanien så som det var i östtysklan innan muren föll.
Ha det så gott
Åke
Det är bara i tätbebyggda områden som skyltarna krävs
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
För några år sedan skulle man ha med sig fungerande alkoholtestare med sig i det landet. Men det blev aldrig av.
Tydligen så måste man ha alldeles för många cykelolyckor tillsammans med större fordon. Men jag har svårt att förstå hur det fungerar i verkligheten. Skulle killen i filmen inte hamnat i den situationen han gör om lastbilen haft dekaler? Han hör eller ser inte den stora lastbilen men han ser dekalen och tänker, ah jag har hamnat i den döda vinkeln. Här måste jag passa mig om jag vill överleva.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Det är bara i tätbebyggda områden som skyltarna krävs
Hola
Enligt vår dotter boende i Frankrike gäller denna nya ”lag” fordon över 3 500 kg , oavsett var du åker. Men denna ”lag” är inte ännu godkänd av EU kommissionen men gäller tillsvidare. Så ”ta sedan dit man kommer” kan vara ett bra förhållningssätt. Står det 50 km/h på skylten så anpassar Du väl hastigheten efter det , oavsett vad Du tycker.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024

Inte lätt att hitta text som är riktigt översatt, men här är en från Sar-Sped International Transport o. Logistics​

FRANCE BLIND SPOT WARNING STICKERS (ANGLES MORTS)​

February 2, 2021
From January 1st 2021, all heavy vehicles in France (both goods and passenger transport vehicles) need to have a sign to inform others about their blind spots.
According to the decree published by the French Ministry on 20th November 2020, heavy vehicles over 3,5 tonnes driving in cities, have to be fitted with an infographic sticker, informing other road-users about their vehicle’s blind spots (Angles Morts) The stickers must be visible from the sides and the rear of the vehicles.
The Sticker Angles Morts on the rear of the vehicle must be placed on the right side between 0.9 and 1.5 meters from the ground. On both sides, the Stickers Angles Morts must be placed in the front (also between 0.9 and 1.5 meters from the ground).
The stickers must also be affixed to trailers and semi-trailers at the rear of the vehicle, on the right-hand side of the rear and at a height between 0.9 and 1.5 meters. On the semi-trailers, the stickers must be affixed on both sides too, within the first meter behind the fifth wheel (also at a height between 0.9 and 1.5 meters).
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Thomas, Här är den officiella texten från den Franska Regeringen, där jag inte kan se något om att dekretet enbart gäller i tätbebyggda områden.

Vet inte, men visst känns texten från ansvarig regering en aningens säkrare än informationen som kommer från ett Bulgariskt åkeri, eller... ?

Föreslår att vi är källkritiska,

Tommy
 
Senast ändrad:
F

f.d. 53452

Guest
Om jag vill till Frankrike så får jag repetera denna tråd och hitta smartaste sättet. Men inget tokigt om det inte har något gott med sig för jag började titta på alternativ till att ta sig till Spanien. Fann en intressant tur som jag ska pröva när resandet blir fritt igen.
Ner genom Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Unger till Kroatien. Runt lite där och sedan via Slovenien till Genua i Italien. Därifrån färja till Barcelona. Billigaste biljetten under augusti månad är ca 2500:- för bil och två passagerare i sittfåtölj. Överfarten tar 20 timmar. Skulle man ta samma rutt men köra genom Frankrike så är det 85 mil. Så ekonomiskt går det på ett ut. Ska man direkt till Spanien från Sverige så blir det en annan kalkyl.
Men även "tokerier" leder till att man tänker utanför boxen om man ser möjligheterna.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Finns att köpa på tyska mackar och större verkstäder , inte bara nära gränsen. Såg detta för ca en vecka sedan.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag köpte av DEKALTRIM.NU finns under lastbilsskyltar
Köpte i utförade som går att ta av och sätta på
De rekommenderar inte dessa, men jag tänker testa eftersom man bara behöver ha på dem i tätorter
Har inte provat dem än
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Om jag vill till Frankrike så får jag repetera denna tråd och hitta smartaste sättet. Men inget tokigt om det inte har något gott med sig för jag började titta på alternativ till att ta sig till Spanien. Fann en intressant tur som jag ska pröva när resandet blir fritt igen.
Ner genom Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Unger till Kroatien. Runt lite där och sedan via Slovenien till Genua i Italien. Därifrån färja till Barcelona. Billigaste biljetten under augusti månad är ca 2500:- för bil och två passagerare i sittfåtölj. Överfarten tar 20 timmar. Skulle man ta samma rutt men köra genom Frankrike så är det 85 mil. Så ekonomiskt går det på ett ut. Ska man direkt till Spanien från Sverige så blir det en annan kalkyl.
Men även "tokerier" leder till att man tänker utanför boxen om man ser möjligheterna.
Risken är att du/ni stannar kvar i den vackra landet Kroatien :)
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag köpte av DEKALTRIM.NU finns under lastbilsskyltar
Köpte i utförade som går att ta av och sätta på
De rekommenderar inte dessa, men jag tänker testa eftersom man bara behöver ha på dem i tätorter
Har inte provat dem än
Vet inte om " bara tätorter" är rätt kolla Tommys inlägg 108.
 

Bilagor

  • France - Blind spots - How to place the sticker.pdf
    225,3 KB · Visningar: 49

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag köpte av DEKALTRIM.NU finns under lastbilsskyltar
Köpte i utförade som går att ta av och sätta på
De rekommenderar inte dessa, men jag tänker testa eftersom man bara behöver ha på dem i tätorter
Har inte provat dem än
Det står självklart var och en fritt att välja sin informationskanal, men den här informationen som du nu för andra gången presenterar ditt påstående, ”Det är bara i tätbebyggda områden som skyltarna krävs”, borde du för ordningens skull skrivas under med, Källa: Bulgariskt Åkeri. Eftersom det är vad det är.

Tråden innehåller i övrigt uttalande från ”Bomaud” inlägg 106, vars dotter bor i Frankrike och som bekräftar; ”Enligt vår dotter boende i Frankrike gäller denna nya ”lag” fordon över 3 500 kg , oavsett var du åker.”

Själv har jag lagt in den officiella texten från den franska Regeringen här:

Inte ett ord om att det endast gäller i tätorter.

Thomas tycker att du borde ta bort din text, eftersom den kan skapa otrevliga överraskningar för andra klubbmedlemmar i eventuella diskussioner med fransk Gendarmerie Nationale. Lovar att hänvisa till information från ett Bulgariskt Åkeri kommer inte att göra succé.

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen