• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för märkning av husbilar över 3,5 ton i Frankrike

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Står inget om ett eugodkännande i texten vilket borde finnas för att gälla. Kan inte få vara så att respektive land kan göra egna regler som sen inte gäller i andra länder. kommer ihåg när gasolbesiktningen som var obligatorisk i sverige togs bort över en natt samma med lastförskjutningskyddet i skåpbilar som ställde till så mycket besvär för de som byggde husbilar.
Skulle det gå igenom i eu skulle vi också behöva samma skylt på franska eftersom det måste vara samma regelverk. Man lär behöva göra en ny skylt som kan förstås av alla.
Det där är inte klart på långa vägar och fransmännen är väl knappast de som gjort sej kända för att följa regler.
Ditt argument lär knappast hjälpa om du blir stoppad av franska polisen utan erforderliga dekaler.....

Det finns många nationella lagar för trafiken
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag kommer placera mina på sidorutan dock lite längre bak för att inte hindra sikten, även om det står i texten att den inte skall sitta på glasytor,bak blir man tvingad klistra den tyvärr.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dessa dekaler är i alla fall mycket fränare än "Scandinavian Edition" till exempel.:bye:
Jag skulle utan tvekan klistra dessa dekaler på plåten.

Även här hemma; kan alla husbilar gemensamt med dekaler, förhindra en enda personskada så är det värt att ha dekalerna.

Jag kan dela en erfarenhet map dekaler.
Vi körde ca 400-600 mil per år med en Kabe Hacienda. Bil och husvagn var 15 meter långt.
Efter första semesterturen blev jag matt av hur bilister betedde sig vid omkörningar.

Till nästa säsong klistrade jag på en dekal på husvagnens bakstam som visade att vi var 15 meter långa.
Ett helt annat betende under den semesterresan.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
:) Igår lade jag upp en bild med nosen på vår nya franska husbil i tråden På spåret. Bilden var tagen när vi vaknade upp efter första natten i vår nya husbil. Vad vi inte visste då var att fransmännen troligen prioriterar det här med dekaler och sikt.

Nu ser jag en dekal på bilens sida, som jag inte lagt märke till tidigare. När jag drar upp bilden ser jag vad det står som information till gående: Vision plus....... det vill säga ”Bra sikt jag ser dig!” Troligen beroende på att framrutan är neddragen för att öka närsikten fram.

EB8364D6-FC11-4930-AA83-BEFA5D2AA477.jpeg
Men nu har vi enligt franska direktiv köpt nya fina franska skyltar som vi skall klistra upp på höger och vänster sida, men även bak på bilen, som säger, ”Jag ser dig inte!”

97964022-4578-4566-A399-9762835A78DE.jpeg
Ja, jag säger bara, det måste vara farligt att promenera i Frankrike. Den stackars franske fotgängaren med baskern på huvudet och sin Baguette under armen, kommer att bli påkörd av mig innan han klurat ut de olika meddelanden som min bil signalerar.

Inte nog med skyltarna, bilen är även utrustad med 360˚ vision, som jag visar i inlägg nr 8 i den här tråden.

Ja, sikten är högt prioriterad i Frankrike och många förskönande klisterlappar blir det, kan vi konstatera.

Kör försiktigt!

Tommy
 
Senast ändrad:

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Men har du 360 - vision har du ju inga döda vinklar, alltså behöver du inte klistra på dom bedrövliga lapparna :cool:
Jag har en motor som medger en fart på minst 150km/h det innebär dock att jag måste följa de hastighetsbegränsningar som resp land lagstiftar om. = ta seden dit du kommer. ✌️✌️
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men har du 360 - vision har du ju inga döda vinklar, alltså behöver du inte klistra på dom bedrövliga lapparna :cool:
Tyvärr står det uttryckligen i reglerna, att trots hjälpmedel som 360˚ vision, måste man klistra på dessa fula dekaler.

Troligen kände tillverkaren till diskussionen om vad som var i görningen och trodde man kunde runda bestämmelserna genom att installera kameror i 2020 års modell, 2019 var det inte standard i modellen.

Ja, ja nu sitter kamerorna där och är säkert till bra hjälp vid framtida fickparkering på
Les Champs-Élysées i Paris. Jodå, jag känner till förbudet att köra en stor husbil i centrala Paris, men när polisen kommer så är han först och främst imponerad av min fickparkering, sedan visar jag på alla mina dekaler och till sist kamerorna. Tror då att han låter mig klättra upp på Triumfbågen och fotografera Les Champs-Élysées uppifrån, när jag lite högtidligt lovar att sätta in bilden på Husbilsklubbens sajt i Sverige. :msn_embarrassed:

Tommy
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Själv har jag en 6,99m bil som kan reggas som antingen 3,5t eller 3,85t. Och min är reggad som 3,85t. Känns ju sådär att behöva kladda med blafforna på den :msn_cry:.
Man undrar ju vad lagstiftarna tänker med... Kanske ett beslut fattat efter en god lunch?
 
Toppen