• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för märkning av husbilar över 3,5 ton i Frankrike

D

Deleted member 11118

Guest
Hola hur har du fäst dina dekaler o var sätter du dom

Ny lagstiftning i Frankrike innebär att från 1 januari 2021 ska alla fordon över 3,5 ton vara skyltade med varningsdekaler för döda vinkeln ”Angles Morts”. Det gäller även för husbilar och utlandsregistrerade fordon. Dekalen ska vara stor och tydlig och varna fotgängare och cyklister för att föraren har blinda fläckar i sitt synfält.

Dekalen är 17 x 25 cm och ska placeras på tre ställen, två fram på var sida inom 1 meter från fronten och en till höger bak på fordonet. Dekalen ska sitta 90–150 cm från marken. I fall utrymme för dekalen inte finns inom den angivna placeringen, bör dekalen placeras så nära den angivna placeringen som möjligt. Dekalen ska vara väl synlig.

Fordon utan dekal bötfälls med ca 135 euro.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hola hur har du fäst dina dekaler o var sätter du dom
Jag har en helintegrerad Rapido och sätter mina sidodekaler på insida sidofönstren vid passagerarsida samt förardörrens fönster. I bak sätter jag den i fickan på skyddsöverdraget för cyklarna. Klistrar alltså inte fast någon dekal. Ingen av dessa placeringar följer reglerna men jag hänvisar till att ” de sitter så nära reglerna det går”.
Har hittills inte haft problem med detta.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Jag har skickat efter 12 klistermärken ( Angles morts) från Amazon och betalat 165,98 skr inkl. Moms. Nu har jag fått sms från post nord att jag måste betala tullavgift på 83 kr annars går paketet i retur. Kan detta vara riktigt?
Ja det ska stämma, regeringen införde detta har jag för mig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tollbehandling skal ikke skje på pakker innenfor EU. Og om du har et kvitto som viser at du har betalt moms for pakken allerede så er det feil av PostNord å gjøre ny momsberekning så lenge det er innenfor EU. Men om den er sendt fra UK eller Norge så er det rett av PostNord å kreve inn.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Om Amazon skickar från Sverige är det ingen tull, men många av deras saker skickas från USA och då är det tull. Har själv gått på den "minan"
gäller att kolla var paketet skickas ifrån. Det kan man göra genom att kolla när den levereras.

Denna levereras från Sverige, har själv köpt den nyligen.
Om du påtalar detta för amazon så har du pengarna på ditt konto med blixtens hastighet. Det vara bara att bifoga kvittot på det man betalat. Har varit med om detta nu ett par gånger sedan dom öppnade i landet.
 

Eiraliamjulian

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Malmö
HBK-Nr
24326
Medlemskap
2022
Jag har en helintegrerad Rapido och sätter mina sidodekaler på insida sidofönstren vid passagerarsida samt förardörrens fönster. I bak sätter jag den i fickan på skyddsöverdraget för cyklarna. Klistrar alltså inte fast någon dekal. Ingen av dessa placeringar följer reglerna men jag hänvisar till att ” de sitter så nära reglerna det går”.
Har hittills inte haft problem med detta.
så kommer jag också att göra mvh, Lasse Ekcrona
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Har någon något nytt angående döda vinkelskyltarna i Frankrike. Jag har läst en engelsk översättning av det franska beslutet. Där står det att det bara gäller i tätorter. Vid körning på motorväg eller flerfiliga vägar behövs de inte.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har någon något nytt angående döda vinkelskyltarna i Frankrike. Jag har läst en engelsk översättning av det franska beslutet. Där står det att det bara gäller i tätorter. Vid körning på motorväg eller flerfiliga vägar behövs de inte.
Läs inlägg #1
Detta har diskuterats på andra forum och det finns inga kryphål.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Läs inlägg #1
Detta har diskuterats på andra forum och det finns inga kryphål.
Hur menar du? Har du läst den franska och engelska texten om undantaget med bl.a. jorbruksmaskiner, terrängmaskiner samt körning på motorväg och minst 2 filig väg utanför tätort? Den svenska översättningen stämmer inte. Det finns inga cyklister, gående på motorväg inte ens i Frankrike.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hur menar du? Har du läst den franska och engelska texten om undantaget med bl.a. jorbruksmaskinre, terrängmaskiner samt körning på motorväg och minst 2 filig väg utanför tätort? Den svenska översättningen stämmer inte.
Kan du vara snäll och lägga ut texten som du refererar till, gärna på franska. Frågan har stötts och blötts och bl.a. refererats till en hemsida från ett Bulgariskt åkeri.

Själv har jag verkligen försökt få verifierat dessa påståenden som florerat, men inte lyckats. Du kan t.ex. läsa min text i inlägget 123 i den här tråden.

Husbil&Husvagn skrev även om det här bara för några dagar sedan och inte heller där ser jag några undantag.
Tyvärr ligger en del bakom betalvägg, men en hel del går att läsa,

Tommy
 
Toppen