• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för märkning av husbilar över 3,5 ton i Frankrike

D

Deleted member 11118

Guest
Hon som skickar svaret skriver att hon hittade infon hon bifogade, låter inte förtroende givande. Dock säger de sista raderna att det gäller alla tunga fordon som cirkulerar i stadsmiljö. Var och en får sedan dra sin slutsats av detta. För att få ett tydligt svar får vi nog söka vidare, tyvärr.
Men nu har vi en fransk text man kan skriva ut och ta med om man inte vill köpa märket.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det finns ju i tråden det "dekret" som hon troligen hänvisar till(väntar på) och där görs inga undantag om när och var.
Håller med Lassej att hennes uttalande låter inte förtroendeingivande. Finns ju flera Franska myndighets dokument i tråden.
Vi är ju flera som skrivit och fått svar från myndigheten som utfärdat handlingen och också säljer klister dekalerna.
Om man inte vill köpa från Kina.
Men som vanligt gör var och en som de vill!;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag skickade ett mail till Franska Ambassaden och frågade
Bifogar min fråga och svaret
Förstår inte riktigt vad du har för avsikter med dina påståenden. Förra gången hänvisade du till information från ett Bulgariskt Åkeri och påstod att skyltarna bara behövdes i tätbebyggt område. Nu kommer du dragande med en kopia på en mailförfrågan till franska ambassaden i Stockholm och fått svar från en tjänsteman som har noll koll i frågan, men hittat en text..... men vilken text är det, avsändare är L’AGENCE DE DÉVELOPPEMENT TOURISTIQUE DE LA FRANCE, en turistorganisation typ Visit Sweden

Men här har du igen information från Franska Ministére de l´Intérieur:

..... och om inte det räcker så har du här hela Dekretet undertecknat den 17 november 2020 av inte mindre 6 ministrar.

På franska och jag har gått igenom texterna ord för ord, utan att finna att det endast gäller utanför "circulant en milieu urbain". Däremot nämns andra undantag som typer av fordon som inte behöver ha skyltarna, t.ex. utryckningsfordon, jordbruksfordon m.m.

Med det sagt så kan det självklart finnas en praxis, en oskriven regel att det inte behövs i tätbebyggda områden. Men det är en annan sak och inget att rekommendera en svensk turist.

Nyhlen, föreslår att vi håller oss till det som officiellt gäller, när vi här på Forumet försöker informera andra klubbmedlemmar vad som gäller eller inte. Kan du komma upp med ett officiellt dokument från franska staten, som bekräftar det du säger, så skall vi självklart visa upp det här och jag lovar jag skall själv på bästa sätt basunera ut den nyheten i sådant fall. För att inte tala om glädjen för oss själva, det skulle vara att slippa sätta upp de fula skyltarna på vår nya fina bil! :)

Så tills vidare kan vi väl vara överens om att en information från Franska Inrikesministeriet och själva Dekretet som ligger till grund för bestämmelsen väger tyngre än information från ett Bulgariskt Åkeri eller ett mail från en tjänsteman på ambassaden utan kunskap i saken som skickar ett utdrag från en fransk turisorganisation..

Trist om HBK´aren Kalle, blir stoppad utefter vägen i Frankrike utav en nitisk Gendarme från Gendarmerie Nationale, som ilsket pekar på husbilens vänsterersida, på den plats det skulle sitta en skylt och säger;
- Gendarme: "Oú est le signe?
- Kalle; Signe.... home?
- Gendarme: Oui, signe!
- Kalle: Do you speak english?
- Gendarme: No!
- Kalle: At the swedish husbilsklubben it says that we don´t need the sign.
- Gendarme: "Quelle? Oui alors moi et vous comprenez beau voyage, et Bonne journée!
Har Kalle tur kanske polisen köper den förklaringen, men troligen blir nästa steg lite mera desperat när Kalle skriker;
- Kalle; Kaaarin! Kom! Du läste ju franska i skolan.
- Karin: Ja ett år och det är 42 år sedan!
- Gendarme: Voici les amendes que vous pouvez payer á la Poste. Au revoir.

OBS. En helt och hållet hopdiktad konversation!


Tycker inte Kalle, eller för den skull vi själva skall chansa innan vi fått en vederhäftig officiell bekräftelse på att skyltarna bara behövs i tätbebyggelse. Vi sätter i alla fall på våra fula skyltar, tills vi får annan bekräftad information.

Tommy
 
Senast ändrad:
T

Tomas Lindell

Guest
Här kan ni läsa hela den antagna föreskriften på franska och alla andra EU-språk. Översättningen är gjord av EU-kommissionen Sök databasen - European Commission Klicka på slutlig text sv för den svenska versionen. Författningen är sålunda anmäld till EU, godkänd av EU och och antogs av Frankrike den 5 januari 2021.

I författningen hänvisas till definitionen av fordon i en artikel i vägtrafiklagen. Den artikeln finner ni här https://www.legifrance.gouv.fr/codes/article_lc/LEGIARTI000042534807

Enligt google translate står följande: Med undantag för jordbruks- och skogsbruksfordon, å ena sidan, och vintertjänstfordon och interventionsfordon för de tjänster som hanterar motorvägar eller vägar med två separata körbanor enligt definitionen i artikel R. 311-1 i punkterna 5.6.1 respektive 6.6 Däremot måste fordon med en totalvikt som överstiger 3,5 ton bära denna kod, synlig på sidorna såväl som på baksidan av fordonet, med en skylt som visar placeringen av döda fläckar. Modellen för skyltning och dess anbringningsmetoder fastställs genom gemensam order av transportministern och ministern som ansvarar för trafiksäkerhet. Det faktum, för alla förare, att ha åsidosatt signalförpliktelsen enligt denna artikel och de åtgärder som vidtagits för dess tillämpning straffas med böterna för fjärde klassens överträdelser.

Tomas
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
EU är ju jättebra....
Att köra in å ut i Sverige från andra europeiska länder är som helst inga problem.
Medans andra länder i Europa tar ut div kostnader och olika regler.
EU borde upprätta en standard på detta.
Som Europe ska du köra utan att tänka på de ena eller det andra, det var väl fri rörlighet alla har pratat om när det gäller EU
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
År det någon som sett de här skyltarna på bilar hemma, det kommer väl bilfrakt från frankrike?
Sen så undrar man om de inte är godkända i eu blir de knappast godkända i frankrike som är en av del ledande länderna i eu. Hade jag en firma som sålde dekaler skulle jag lobba intensivt för en sån lag och göra mej en hacka. Tror dom att resten av eu talar franska själv vet jag inte vad som står på dekalen, ska det vara någon nytta ska den väl passa hela eu är ju tät trafik hela vägen inom eu.
Man kan väl knappast lagföra någon innan eu sagt sitt det är ju dom som bestämmer. Än har jag inte sett något sånt borde ju finnas i nyheterna på tv i sånt fall. Min bil väger 2,8t och har hur mycket döda vinklar som helst, undviker att backa så mycket jag kan. Finns en liten larvig trafikdelare en meter hög i frankrike som fick lida av det Hur kan man sätta upp sånt?? Min bil fick inga synliga märken.
Hej jag har sett dom på lastbilar vid rastplatser här i Sverige.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Helt rätt, det var aktuellt tidigare i den här tråden:

Men vi har förstått att det skall först godkännas av Bryssel.
Källa: Officiell fransk sida:
Explication de cette tolérance, l’arrêté qui fixera les règles de pose est en cours d’examen à Bruxelles et ne sera publié qu’en janvier. Le non-respect de cette obligation sera sanctionné par une contravention de quatrième classe.

Dvs. Dekretet och reglerna skall först granskas och godkännas i Bryssel under januari.

Hoppas någon som ser vad reglerna blir till slut delar med sig av information till oss andra.

Tommy
Har det hänt något mer angående EU's godkännande, eller inte?
Om det blir så här, kan man beställa dessa dekaler/skyltar via svensk firma som kanske också säljer övriga dekaler som "Miljömärken" för olika EU-länder? Tacksam för hjälp var man kan vända sig / Stefan N
 
D

Deleted member 11118

Guest
Har det hänt något mer angående EU's godkännande, eller inte?
Om det blir så här, kan man beställa dessa dekaler/skyltar via svensk firma som kanske också säljer övriga dekaler som "Miljömärken" för olika EU-länder? Tacksam för hjälp var man kan vända sig / Stefan N


Här köpte jag mitt miljömärke för Frankrike https://www.certificat-air.gouv.fr/en/ och här för Tyskland Online-application environmental zone sticker - Berlin.de.

Skyltarna köpte jag från Amazon
 

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025
Jag har skickat efter 12 klistermärken ( Angles morts) från Amazon och betalat 165,98 skr inkl. Moms. Nu har jag fått sms från post nord att jag måste betala tullavgift på 83 kr annars går paketet i retur. Kan detta vara riktigt?
 

Eiraliamjulian

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Malmö
HBK-Nr
24326
Medlemskap
2022
Hola
Enligt vår dotter boende i Frankrike gäller denna nya ”lag” fordon över 3 500 kg , oavsett var du åker. Men denna ”lag” är inte ännu godkänd av EU kommissionen men gäller tillsvidare. Så ”ta sedan dit man kommer” kan vara ett bra förhållningssätt. Står det 50 km/h på skylten så anpassar Du väl hastigheten efter det , oavsett vad Du tycker.
Hola hur har du fäst dina dekaler o var sätter du dom
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag har skickat efter 12 klistermärken ( Angles morts) från Amazon och betalat 165,98 skr inkl. Moms. Nu har jag fått sms från post nord att jag måste betala tullavgift på 83 kr annars går paketet i retur. Kan detta vara riktigt?

Om Amazon skickar från Sverige är det ingen tull, men många av deras saker skickas från USA och då är det tull. Har själv gått på den "minan"
gäller att kolla var paketet skickas ifrån. Det kan man göra genom att kolla när den levereras.

Denna levereras från Sverige, har själv köpt den nyligen.

1628431956793.png

Denna levereras troligen från USA

1628432015900.png
 
Toppen