• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya regler för märkning av husbilar över 3,5 ton i Frankrike

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
är det någon vet om det skall upp i eu för godkännande eller gäller det från 1-1-212 kanske någon karens regel
Som jag har tolkar bestämmelserna och svar jag fått från Frankrike så gäller bestämmelsen i Frankrike så som den är skriven.Sen är det inlämnat till EU som förslag om det skall gälla inom EU, där har jag inte hittat några kommentarer än.
Förtydligande jag frågade om bestämmelserna gällde husbil över 3,5 t och fick då det enkla svaret " att det som gäller står i bif dokument"! Så jag har beställt och fått spårningsnummer och de är på väg.
 

Bilagor

  • France - Blind spots - How to place the sticker.pdf
    225,3 KB · Visningar: 253
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hejsan, har läst i flera trådar om detta men kanske jag missat, men min fråga är, om man har en sådan 360 graders kamera med 4 linser som man ser bilen uppifrån behöver man ändå dessa klistermärken?
Ha de Paffw
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Undrar det samma.

Skall man redan nu starta trådarna;

Vart kan jag beställa kameror för att åka i Frankrike?
Vet någon hur man installerar kameror för att åka i Frankrike?
:D
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hejsan, har läst i flera trådar om detta men kanske jag missat, men min fråga är, om man har en sådan 360 graders kamera med 4 linser som man ser bilen uppifrån behöver man ändå dessa klistermärken?
Ha de Paffw
Jag har inte sett eller läst om några sådana lösningar. Tror att man avsiktligt undviker det, det blir nog ohållbart för omgivningen att hålla reda på eller veta i vilka sektorer olika fordon kan se eller om fordonet i fråga inte har satt på några dekaler., jag kan tex reversera min back kamera och se vem som åker efter. Men det är min spekulation.
Kan det bli klisterlapp " Jag ser dig" så omgivningen vet
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Blir inte lätt för polisen att kontrollera är tidskrävande ,om husbilen är över eller under 3.5ton ,samma typ av bil med olika vikter en skall ha skylt den andra inte,tror inte det här är ett prioriterad uppgift att jaga husbilar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hejsan, har läst i flera trådar om detta men kanske jag missat, men min fråga är, om man har en sådan 360 graders kamera med 4 linser som man ser bilen uppifrån behöver man ändå dessa klistermärken?
Ha de Paffw
Om du ser mitt inlägg nr 8 i tråden, så ser du vår 360 graderskamera, som vår franska husbil, årsmodell 2020 var utrustad med som standard. Skulle tro att den installerades eftersom man visste att lagen skulle komma, men.........

Titta sen på det första inlägget i tråden;
" Detta gäller i hela Frankrike (obs, även på motorvägar) och för alla fordon, både franska och utländska, oavsett ett bredare förarhjälpssystem (biträdande kamera, ytterligare speglar, avstängningsassistenter, etc. ).), eftersom dessa varningar syftar till att informera cyklister, fotgängare och andra fordon om de döda vinklar som finns."

Logiskt, skyltarna är till för att informerar alla andra, att vi har en död vinkel och därmed är vår 360 graderskamera av intet värde i sammanhanget.

Tommy
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Som jag har tolkar bestämmelserna och svar jag fått från Frankrike så gäller bestämmelsen i Frankrike så som den är skriven.Sen är det inlämnat till EU som förslag om det skall gälla inom EU, där har jag inte hittat några kommentarer än.
Förtydligande jag frågade om bestämmelserna gällde husbil över 3,5 t och fick då det enkla svaret " att det som gäller står i bif dokument"! Så jag har beställt och fått spårningsnummer och de är på väg.
tack för svaret jag hoppas du återkommer om du får reda på mer
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
tack för svaret jag hoppas du återkommer om du får reda på mer
Lagen gäller i Frankrike, men formellt måste även Bryssel ge godkännande. Du har den officiella texten kopierad från Franska Regeringens webbplats här:

Tommy
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Om du ser mitt inlägg nr 8 i tråden, så ser du vår 360 graderskamera, som vår franska husbil, årsmodell 2020 var utrustad med som standard. Skulle tro att den installerades eftersom man visste att lagen skulle komma, men.........

Titta sen på det första inlägget i tråden;
" Detta gäller i hela Frankrike (obs, även på motorvägar) och för alla fordon, både franska och utländska, oavsett ett bredare förarhjälpssystem (biträdande kamera, ytterligare speglar, avstängningsassistenter, etc. ).), eftersom dessa varningar syftar till att informera cyklister, fotgängare och andra fordon om de döda vinklar som finns."

Logiskt, skyltarna är till för att informerar alla andra, att vi har en död vinkel och därmed är vår 360 graderskamera av intet värde i sammanhanget.

Tommy
Tommy du skriver "Logiskt, skyltarna är till för att informerar alla andra, att vi har en död vinkel och därmed är vår 360 graderskamera av intet värde i sammanhanget.". Jag har också en fransk bil 2020 men där var det inte standard utan jag lät montera detta system. Jag tycker tvärtemot dig att våra 360 graderskameror borde hjälpa för vi behöver INTE informera någon för vi har inga döda vinklar.
Ulf
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tommy du skriver "Logiskt, skyltarna är till för att informerar alla andra, att vi har en död vinkel och därmed är vår 360 graderskamera av intet värde i sammanhanget.". Jag har också en fransk bil 2020 men där var det inte standard utan jag lät montera detta system. Jag tycker tvärtemot dig att våra 360 graderskameror borde hjälpa för vi behöver INTE informera någon för vi har inga döda vinklar.
Ulf
Förstår hur du tänker eftersom jag själv spontant tänkte identiskt, men..... nu är ju tanken med skyltarna till för att varna andra att ”vi” med större fordon, har en död vinkel, trots att vi, som i våra fall har en en teknisk lösning som förhindrar det.

Om jag skall vara ärlig - en hemlighet - så kan jag inte kolla på den skärmen när jag kör, blir helt förvirrad, nästan åksjuk. :msn_embarrassed: Då är systemet i vår pb1 bättre vad gäller just den döda vinkeln, den larmar med pip, visar på sidospegeln och på instrumentbrädan att det finns något i den döda vinkeln.

Det är nog bara att gilla läget och klistra upp de fula dekalerna, kanske det räddar liv?

Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv liker jeg den australske "løsningen" på problemet, her sendes det i enkelte prime time reklamepauser på TV en kort film som viser hva førere av store biler ikke ser - kjendiser settes i førersetet på en lastbil og blir spurt om det er klart i forskjellige retninger. Ja ingen ting å se - de går så ut av bilen og blir forskrekket over hva som befinner seg i de forskjellige dødvinkler.
 
F

F.d. 22252

Guest
Glömmer aldrig när jag körde tv service och parkerade inne på en gård full med stojiga barn, det var ett "sånt" område.
När jag åkte var jag tvungen att backa split folkabussen bakrutan sitter väldigt högt upp fick en konstig känsla och hoppade ur bussen. Det var ett antal barn som hade valt att vara bakom bussen 1m ifrån så jag fick rensa innan jag kom därifrån mycket otäckt.
Under middagsrasten hade ett gäng elever varit till centrum kom tillbaka chockade när en lastbil kört rakt över en kvinna dödsfall såklart. När jag gick på skola i Malmö fick jag reda på att bilspedition hade folk som åkte runt och hämtade upp gods till tradarna och flera av dom hade kört ihjäl folk i stan.
Fast klisterlappar lär inte hjälpa i praktiken. En tutsignal när man backar som sopbilar brukar ha är en bättre lösning och blinkande lampor bak, själv brukar jag slå på varningsblinkersen. och sen sitter det en pipgrej i backlampan.
Tommy om du bli åksjuk av skärmen har den en spegelvänd eller rättvänd bild på skärmen för man kan inte ha en spegelvänd bild på spegeln och en rättvänd på kameran det är nog inte många som klarar det går förmodligen att ställa om i inställningar.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Det har nog ingen betydelsehur många skyltar vi sätter på när folk springer o tittar telefon
Dom vaken hör eller ser. Hur många vet vad skyltarna betyder som fins på lastbilarna i dag
Är det någon här som kan. Ren jävla skriv bords produkt från byråkrater
Tommy
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men de är billigare att köpa original i Frankrike enligt mitt tidigare inlägg. Betalade runt 65 :- för 3 med frakt.
Men du får 4 uppsättningar dekaler för 140kr,dom åker av så fort jag passerat franska gränsen,att åka runt med dessa dekaler kommer inte att ske min bil är dekalfri.
 
Toppen