• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Ford Transit

F

F.d. 17154

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Hej montreal

Försökte bara sammanfatta lite. Men problemen upphör faktiskt 2010 och jag håller med om byggår 2010.
På ford etis kan man går in och letar efter exakt byggår med sin chassinummer.

När man går in på tyska google och slå in injektor schaden kommer det massor med sidor. Speciellt mercedes och bmw ligger risigt till. Massor med trassiga spridare.

Det finns dessutom ett viktigt softwareupdate tillgänglig. Jag var tvungen att fräga efter det när jag åkte in på service i år. Totallt var det 6 updates för min 2011 (byggår 2011) och det kostade mig 1500kr.

Men som sagt jag tycker inte att ford med sin psa diesel sticker ut på något sätt.

Trevligt hälsningar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Dieseln som sitter i de nämnda Transiterna är inte PSA, utan Ford:s egen PUMA.
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Det är en psa diesel samma motor som bland annat volvo och peugeot använder. Ford använder motorn även i sin mondeo och den bilen är tekniskt väldigt lika volvo v70.

Der bara att ford döpte motorn till puma.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Dina slutsatser stämmer nog inte helt, det finns ett antal teorier om varför Ford 2,2 går upp i rök

Vad mycke konstigheter man ska läsa."Går upp i rök"!
Väldigt vad man ligger på det här.Inte förstår jag var
Ni har dom här erfarenheterna från,men oavsätt kan inte
jag dela dom här åsikterna,då erfarenheter om dom här
bilarna/motorerna är att dom är riktigt bra,utan fel ock
problem som nogon här läser om i tidningar.

Ottar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Det är en psa diesel samma motor som bland annat volvo och peugeot använder. Ford använder motorn även i sin mondeo och den bilen är tekniskt väldigt lika volvo v70.

Der bara att ford döpte motorn till puma.

Det stämmer nog inte, läs högre upp i tråden? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Vad mycke konstigheter man ska läsa."Går upp i rök"!
Väldigt vad man ligger på det här.Inte förstår jag var
Ni har dom här erfarenheterna från,men oavsätt kan inte
jag dela dom här åsikterna,då erfarenheter om dom här
bilarna/motorerna är att dom är riktigt bra,utan fel ock
problem som nogon här läser om i tidningar.

Ottar

Har du fortfarande inte läst tråden i det tyska forumet? Nu 141 sidor...?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Har du fortfarande inte läst tråden i det tyska forumet? Nu 141 sidor...?

Oavsätt ändrar inte det mina ärfarenheter.Jag har mer enn
nog med att registrera alla fel vad gäller Fiat her på forumet.

Hujedamej :( Ock jag som presis köpt 3 litern.Hoppas mitt
Fiat-ägande blir bättre enn vad man raporterar här om Fiat

Ottar
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Hej

Jag tror alla som vill hitta rätt svar på nättet. Det är faktiskt en psa motor och det är bara ett fördel. Den motorn är en av dom mest byggda. Psa är mycket duktig med sin diesel teknik.

Jag tror det finns nog ingen biltillverkare som inte har haft motorproblem. Som jag skrev byggdes det cirka 12.000 ford husbilar 2007-2009 bara i tyskland och i denna forum prata dom om cirka 30 motorhaverie.

Jag för min del ville har en ford transit husbil och jag är nöjd med den. Men jag kan tänka mig jag vore lika nöjd med fiat. Alla har sina fördelar och nackdelar.

Trevligt hälsningar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Oavsätt ändrar inte det mina ärfarenheter.Jag har mer enn
nog med att registrera alla fel vad gäller Fiat her på forumet.

Hujedamej :( Ock jag som presis köpt en3 litern.Hoppas mitt
Fiat-ägande blir bättre enn vad man raporterar här om Fiat

Ottar
Hej Ottar !
Jag förstår din skeptism inför byte från Ford till Fiat.
Hoppas att det går bra trots alla negativa rapporter här på forumet.
Rapportera gärna om dina erfarenheter med den nya bilen.

Hälsningar
En nöjd Fordägare
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Hej Ottar !
Jag förstår din skeptism inför byte från Ford till Fiat.
Hoppas att det går bra trots alla negativa rapporter här på forumet.
Rapportera gärna om dina erfarenheter med den nya bilen.

Hälsningar
En nöjd Fordägare

Jag skulle nog vilja säga tvärtom ingen ford på våran gård

kjell
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Hej Ottar !
Jag förstår din skeptism inför byte från Ford till Fiat.
Hoppas att det går bra trots alla negativa rapporter här på forumet.
Rapportera gärna om dina erfarenheter med den nya bilen.

Hälsningar
En nöjd Fordägare

Självklart blir man skeptisk til Fiat,alt man läser här på forumet.
Trodde inte det gick att få så många fel på ett fabrikat,så jag
hoppas min nyköpta 3-liter N+B är bättre än som så.

Men vad gör man??? Skal man ha husbil nu for tiden,är det ju snart inget
at välja på,forutom Fiat.Mellan 5 ock 7 tonn byggs väl inga chassin
forutom Fiat/Iveco som tilpassas husbilsindustrin?Man är illa tvungen
om man ska ha dom här bilarna.

Jag har så rika ärfarenheter med Ford bl.a. via mitt tidigare jobb,
så dom rekomanderar jag på det starkaste.

Inte vet jag vart Montreal vill med dom här Ford-utalanden,men mina erfarenheter är av en helt annan värld,ock....ja,en -08 Ford kan man
gärna ha.Jag hadde min nu til 2014,ock inte en skruv har varit fel på den
bilen dom 6 åren den har rullat.

Hoppas bara Fiat visar seg vara lika bra :confused:

Ottar
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Jag trodde den här tråden skulle handla om det nya Ford chassiet. Men jag har haft 7 Ford och är mycket nöjd. Härlig att köra. Aldrig några allvarliga fel. Väljer alltid Ford om inredningen passar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Jag trodde den här tråden skulle handla om det nya Ford chassiet. Men jag har haft 7 Ford och är mycket nöjd. Härlig att köra. Aldrig några allvarliga fel. Väljer alltid Ford om inredningen passar.

Även jag förväntade mig inlägg om nya Transit med denna trådrubrik, men det är väl ingen som vet något ännu?
Vilka chassier, motorer och drivlinor som erbjuds beskrivs i Promobil nr 4/-14 och den första husbilen på detta chassie (Chausson Welcome 718 EB) presenteras i Promobil nr 5/-14.

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

En sak som jag har mycket svårt att få ihop efter att ha läst en del inlägg i denna diskussion är, att om man nu är hardcore Ford-fan och så hårt övertygad om Fords förträfflighet, varför är det då så himla viktigt att det _inte_ sitter en Ford-motor i Forden? ;)

Missförstå mig rätt;
Jag sitter som moderator i ett forum för en entusiastmärkesklubb sedan sju år, för ett entusiastbilmärke vars modeller har haft både Fords som PSAs dieslar (i mer eller mindre vidareutvecklad grad), och är därigenom väl insatt i dessa motorers historia, var de utvecklats och tillverkats och i vilka bilmodeller de förekommer då det diskuterats och utretts mycket flitigt och grundligt genom åren då missuppfattningarna om dess ursprung bland nytillkomna klubbmedlemmar är vanliga.
Jag har själv Fords Puma-motor i min bruksbil som jag nu kört 20.000 problemfria mil med, och mitt personliga omdöme om den är att den möjligtvis är något "bruksig" till karaktären, men det är en alldeles utmärkt motor och levererar just det man förväntar sig av en dieselmotor, snål och tillförlitlig. Samtidigt har hustrun en PSA-diesel i sin bruksbil, så jag är förunnad att kunna göra en direkt jämförelse över lång tid, och jag kan inte påstå att PSA-dieseln har någon fördel alls då den faktiskt är törstigare i verklig körning trots att den sitter i en mindre och lättare bil. Möjligtvis att den inte låter lika "dieselig" om man ska säga något.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Detta är visserligen en wiki, men såvitt jag kan bedöma en korrekt sådan, som beskriver ganska bra vilka av Fords sentida dieselmotorer som förekommer var och vilket ursprung de har: Ford Duratorq engine
 
Senast ändrad:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Hej! Jag får kan hända omvärdera min åsikt om Ford, jag stälde på min bil 2/4 och provkörde den på motorvägen in till Nyköping efter ca 6 km började varningslampan lysa Fel Motorns styrsysten jag körde in till Skobes och dom kollade och kom till att det är fel på erg ventilen. Jag fick tid för att byta den och så gordes det sen provkördes den, samma fel då böts den till baka sen på stod dom att det år fel på turbon men det tror jag inte så fortsättning följer.
Mvh Frank
Det var inget fel på turbon,på morgonen när jag körde till verkstaden så fungerade allting,och nu har jag kört ca 100 mil och allt är ok
Mvh Frank
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Det var ju bra......
Läste att man skulle låta bilen går innan man stänger av den för att smörja turbon.

Trevligt hälsningar
 

Jalleb

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
16241
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

Inte så troligt. Fiat har lång erfarenhet att leverera och samarbetet med al-ko chassi mm ger dem ett starkt grepp. Fords ryckte och kvalitet är ju inte högre så varför skulle en tillverkare som ex Hymergruppen byta. Tyvärr får vi nog leva med fiatkvaliten

Ja du säger tyvärr och det kan jag hålla med på. Har Kört 11500 mil på 6 år utan några problem med min Ford och sparat in snart två byten av kamrem för ung. 14000kr. Servar den varje år hos en mycket bra Fordverkstad och får då 12 mån.
assistans gratis.:)
 
Toppen