• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Ford Transit

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Vad tror ni om nya Ford Transit. Kommer den att dyka upp hos husbilstillverkare och bryta Fiat dominansen?
ford.JPG



Ful eller snygg, ja den syns ju i alla fall.
Den ser ju i alla fall trevlig ut invändigt.

Overview
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

Inte så troligt. Fiat har lång erfarenhet att leverera och samarbetet med al-ko chassi mm ger dem ett starkt grepp. Fords ryckte och kvalitet är ju inte högre så varför skulle en tillverkare som ex Hymergruppen byta. Tyvärr får vi nog leva med fiatkvaliten
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Inte så troligt.Fords ryckte och kvalitet är ju inte högre . Tyvärr får vi nog leva med fiatkvaliten

Det gäller ju bara här.På kontinenten har Transiten krönats med priser sen dom nye motorerna ock chassis dök upp 2006/07.Blant annat vunnit "van of the year" flera gånger.Bilar som stäms fram av åkarna som använder dom här distribusjonsbilarna.

Bäst kvalitè - comfort - lastkapasitè m.m,men som husbilar dyker dom knappast upp,då "proff-marknaden" prioriteras av Ford,som ej förmår att produsera särskilt mera i dagsläget.Sista undersøkningen 2013 från Tyska TÜV,konkluderade med att ju längre dom här distribusjonsbilarna körs,ju mer överlegsen var Ford kvalitetsmässig.

Alla kommer vi väl i håg dom härra Transiterna från 9-10 år tilbaks ock äldre.
Rost-holkar som spydde ut svart røk.Den tiden är förbi,men det dårliga ryktet lever,i fullt mån(hos oss)!! Synd men sant.

Dom här nya modellerna som nu är på väg ska Ni se blir MYCKET bra.

Så här spår Norska bil-pressen:
- Ford slår på stortrommen

Ottar
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

Det gäller ju bara här.På kontinenten har Transiten krönats med priser sen dom nye motorerna ock chassis dök upp 2006/07.Blant annat vunnit "van of the year" flera gånger.Bilar som stäms fram av åkarna som använder dom här distribusjonsbilarna.

Bäst kvalitè - comfort - lastkapasitè m.m,men som husbilar dyker dom knappast upp,då "proff-marknaden" prioriteras av Ford,som ej förmår att produsera särskilt mera i dagsläget.Sista undersøkningen 2013 från Tyska TÜV,konkluderade med att ju längre dom här distribusjonsbilarna körs,ju mer överlegsen var Ford kvalitetsmässig.

Alla kommer vi väl i håg dom härra Transiterna från 9-10 år tilbaks ock äldre.
Rost-holkar som spydde ut svart røk.Den tiden är förbi,men det dårliga ryktet lever,i fullt mån(hos oss)!! Synd men sant.

Dom här nya modellerna som nu är på väg ska Ni se blir MYCKET bra.

Så här spår Norska bil-pressen:
- Ford slår på stortrommen

Ottar

Du har helt rätt i att ett varumärkes rykte sitter i länge och att Fords rykte skadades av de rykande rostburkar man sålde för 10 år sedan. Tyvärr tar det mycket lång tid att reparera men det går om man håller i länge nog. Värre är nog att bryta in i Fiats starka ställning hos husbilsbyggare. Här gäller produktanpassning, leveransförmåga och flexibiltet och givetvis ett lågt pris. Här har Fiat en stark ställning sedan mer än 20 år och det blir inte så lätt att bryta. Man får önska Ford lycka till för vi behöver bättre kvalitet och anpassning till husbilars behov helt klart
Om Ford kommer att lyckas är nog en fråga om hur ihärdigt de kommer att försöka.
Marknaden för husbilschassi i europa har ett visst intäcktvärde och en viss volym för en tillverkare. Att bryta sig in i Fiats monopollika ställning kommer att bli kostsamt för den som försöker. Om det är lönsamt är säkert något som man på Ford och andra tillverkare räknar noga på och om man finner att man har en lönsam prognos så satsar man. Om Ford kommer att göra detta kommer framtiden att visa men det blir roligt att följa.:)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Ford Transit

Ford prøvde seg med forrige generasjon Transit og fikk endel leveranser av et mykt platechassi med forhjulsdrift til endel franske husbilsbyggere som brukte disse til billigmodeller - ikke vellykket for Ford. Men Ford, MB og VW har et problem felles på de bakhjulsdrevne tranporter chassi - de er tunge og har lav totalvekt i forhold til de billigere Fiat chassi og Fiat ALKO AMC. Et AMC TA chassi med 5 tonn totalvekt er flere hundre kilo lettere enn et 5 tonn chassi med bakhjulsdrift - og leveres med rett lenge for hver husbilsmodell, de bakhjulsdrevne trenger normalt rammeforlenger før påbygget kan startes.

Ford Transit 5 tonn chassi koster inn til påbygger omtrent det samme som et Iveco Daily 5 tonn chassi og forskjellen i pris opp til 6 og 7 tonn utgavene av Iveco er ikke stor.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

Som Knut skriver ser det nog ganska mörkt ut för Ford. För Iveco ser det litet ljusare ut.
Nuvarande bilar som byggs på Fiat har blivit för tunga för de vikter Fiat kostruerats bilen för. Fiat har byggt en utmärkt transportbil för max 3500 kg vikt som inte är tänkt för att gå med full last hela tiden. Transportbilar är också byggda för distrubitionstrafik i huvudsak i stadsliknade miljöer och körs vanligen många mil på kort tid. De slits ut och avskrivs på ganska få år. Det är på denna plattform man bygger majoriteten av våra husbilar.
En husbil är ett helt annat djur än en transportbil och ställer helt andra krav på kostruktionen. Fiat levererar ett framparti till tillverkare som ALKO som sedan hänger på en ram samt andra axlare. I maxläget har idag bilen då vuxit från 6m till 9m och totalvikten från 3500 kg upptill 5500 kg om den har fått luftfjädring. Det är dock samma prylar från Fiat i form av drivlina mm.
När sedan husbilstillverkaren sätter tänderna i chassit från ALKO bygger man ett hus på dito. Här ändra man viktfördelning mm på ett sätt som inte Fiat räknat med. Ett exempel på detta är axelbelastningen fram. Den kan gå från orginalets 1400 kg upp till 2600 kg eller mer. Sedan får vi husbilen i våra händer. Vi lastar den till max eller ibland över.
Vi kör bilen ganska litet varje år och den står ofta stilla långa tider. Vi förväntar oss dock att allt skall ha hög kvalitet och fungera i minst 25 år. Gör det inte detta blir vi missnöjda.
Att koppligar, växelådor framhjulslager styrväxlar mm håller så bra som de gör är ett mindre under då vi ju utsätter dem för i princip dubbla påfrestningen som de kostrurerades för att klara. Vi behöver chassi och drivlinor som byggts för hur vi brukar dem om vi skall få den kvalitet vi förväntar.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Hej,

Transit är (så vitt jag kan se) 14,5 cm smalare än Fiat. Det betyder väl att hjulen kommer att sitta ännu längre in under bodelen.
Och för "Plåtisar" blir ju utrymmet för bl. a. sängarna minimalt.

Mvh Bengt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Frågan är bara om vi har råd att köpa 25-årsbilarna, för då bör ju också övrig utrustning vara på den nivån?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

Frågan är bara om vi har råd att köpa 25-årsbilarna, för då bör ju också övrig utrustning vara på den nivån?

Om vi har råd att betala vad det kostar att få kvalitet är givetvis en bra fråga.
I nuläget betalar vi ganska mycket och får underdimetionerade produkter som går sönder och skapar mycket bekymmer. Jag tycker vi blir lurade att lägga stora pengar på dålig kvalitet idag när vi köper stora bilar byggda på Fiat. Bilarna håller troligen bra upp drygt
3500kg och drygt 6,5 m. Över det borde de vara kraftigare byggda för att hålla bra.
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Ford prøvde seg med forrige generasjon Transit og fikk endel leveranser av et mykt platechassi med forhjulsdrift til endel franske husbilsbyggere som brukte disse til billigmodeller

Det må vel ha vært til "helgjuta" plåtisar,o det må ha vært länge sen??

Dom som byggs nu är av en helt annan värld,men som det heter i sången:
"Evig ägs kun ett dårlig ryckte"!

Går det förresten å bygga på en bodel der det icke er ram-balkar?

Har själv hatt en billig-utgåva av en Sunlight byggd på framhjulsdriven
140 Hk Ford,o den var med ram.Forövrig en mycket bra bil!!Stor lastkapasitè-låg brensleförbrukning-topp comfòrt - aldrig nåt fel/kostnader o den
är otrolig bra at ratta.

Väger ram-drivaksel - kardang så mye mer på Ford (bakhjulsdriven)jämfört med dom andra?

Lastkapasiten på dom framhjulsdrivne er meget bra.På min var det 800 kg,
då den vägde 2700 Kg tom.

På tal om ram-bredd/hjulbredd bak,får man Ford med bred-chassit,presis som på Fiat.

Ford levererar Transit opp til 4700 Kg med 155 Hk

Ottar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Om vi har råd att betala vad det kostar att få kvalitet är givetvis en bra fråga.
I nuläget betalar vi ganska mycket och får underdimetionerade produkter som går sönder och skapar mycket bekymmer. Jag tycker vi blir lurade att lägga stora pengar på dålig kvalitet idag när vi köper stora bilar byggda på Fiat. Bilarna håller troligen bra upp drygt
3500kg och drygt 6,5 m. Över det borde de vara kraftigare byggda för att hålla bra.

De bilar du söker finns väl i viss mån, byggda på Iveco, Mercedes (ej sprinter) MAN m.fl.
Priserna blir dock oftast ett par till många hundra tusen högre, valet är fritt. Det skulle vara intressant att finna någon statistik på hur många det verkligen är som har onormala problem med sin FIAT, det säljs ett väldigt stort antal husbilar på Fiatbasis varje år?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

1)De bilar du söker finns väl i viss mån, byggda på Iveco, Mercedes (ej sprinter) MAN m.fl.

2)Det säljs ett väldigt stort antal husbilar på Fiatbasis varje år?

1)Mellan 5,5 ock 7 tonn byggs väl i dagsläget bara Iveco.Det är nog orsaken
till att så många i "Lainer"-storlek är bygda just på Iveco.

Iveco ock Fiat kommer från samma fabriker,som ägs utav FPT-gruppen,ovk
är väl i grunden Fiat alt i hop.

2)Som arbetsbilar dominerar inte Fiat.Det är som arbets-bilar,i distribusjon ock så vidare kvalitèn syns,där dom slits,ock körs 7 - 10 tusen mil/år!Inte att åka 500 - 1000 mil/år på semester som husbil.

Ottar
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

De bilar du söker finns väl i viss mån, byggda på Iveco, Mercedes (ej sprinter) MAN m.fl.
Priserna blir dock oftast ett par till många hundra tusen högre, valet är fritt. Det skulle vara intressant att finna någon statistik på hur många det verkligen är som har onormala problem med sin FIAT, det säljs ett väldigt stort antal husbilar på Fiatbasis varje år?

Visst finns dessa bilar som du nämner. Är de byggda på Iveco Daily bas är de inte så mycket bättre än Fiat. De större bilarna är byggda på "riktiga" lastbilschassi och ligger på totalvikter på 10 ton och uppåt. De blir då mycket dyra och lämpars sig mest till stora Liners. Det jag saknar är ett chassi som i storlek ligger som Fiat men med tåligare drivlina mm. Det finns ju ett chassi från M-B ALKO på sex ton som har gått att få från Frankia för något år sedan. Det var i princip en model som jag inte riktigt gillade på alla punkter men om det chassit kommer spritt till flera tillverkare kan det troligen vara det jag söker.
Vad jag mins var prispåslaget ca 200 tusen mot FIAT AMC i en Frankia och det tror jag går att sälja.:)
Det skulle vara roligt att få höra erfarenheter från någon som köpte en treaxlad Frankia 8000GD som jag tror de kallades.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Om du menar Mercedeschassiet med dubbelaxel bak så tror jag att det redan är nedlagt igen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya Ford Transit

Platechassi har vært forsøkt av både Ford og Fiat, det er her snakk om golvet fra et selvbærende karosseri og ingen rammebalker. Fiat tilbød det til husbilsprodusenter med en beskrivelse av hvordan golvet i bodelen måtte lages - ingen kjøpte det, tror ikke det ble produsert noen chassi for leveranse. Ford klarte å levere i ett år til et par fabrikker i Frankrike, det kom noen få eksemplarer av Challenger til Norge på det chassi. Merkelig løsning med et bodelsgolv 20mm plywood boltet på mange steder til ven korrugerte stålplaten som chassi så ut til å være. Stålplaten var dog dobbel og punktsveiset sammen mange steder. Hjalp selv en som hadde en av disse med å montere en safe i golvet s vi fikk virkelig se hvordan det var laget han var rask til å bytte til en bil med ramme ;)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

Så ny är den inte, den såg jag redan 2012 på lastbilsmässan i Tyskland. Men man fick inte gå in i den, var antagligen inte färdigbyggd då. Fick goa våfflor i alla fall.
 

Bilagor

  • Oktoberfestival 004.jpg
    Oktoberfestival 004.jpg
    1,5 MB · Visningar: 2
  • Oktoberfestival 012.jpg
    Oktoberfestival 012.jpg
    1,6 MB · Visningar: 1
T

Tommy W

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Vi har en FORD TRANSIT 2011 på jobbet som har börjat att ROSTA över allt. Tak balkar dörrar. Och den här inte gått många mil :'(
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Vi har en Advantec 654 med Ford Transit-08 gått ca 6000 mil. Jag är väldigt nöjd med bilen, ingen rost. Vi köpte 2007 en ny Miller husbil med Fiat men vi böt bort den till en Forden -08 det var stor skilnad på bilarna, jag kände direkt att det här är min bil.
Mvh Frank
 
Toppen