• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Ford Transit

H

Husbilgolf

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Inte alla Transit efter 08 har varit bra. Min lokala Ford-handlare sa jag skulle undvika 130 hk motoren. Den hade de hatt många problem med. Men det var en 08 med 140 hk jag hade problem med. Efter 5000 mil gick 2 cylindrer sönder och måte bytas. Så felfria är heller inte Ford!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Ottar, även om du nu är frälst på Ford:s förträfflighet, gå in och läs på det forum som jag nämnde, utav någon anledning verkar 2,2 DCi/PUMA ge väldigt mycket problem just i husbilanvändning, och det är väl det vi diskuterar här? :)

Finns det bilar det aldrig är nåt fel på??? Svar nej !!

He - he.Jag är inte frälst på Fords förträfflighet.Jag tycker bara det är fel
setta dom i så här dårligt ljus,när man sitter med erfarenheter själv i stort
månn som säger helt annat.Va gäller husbil körde jag nästan 9000 mil
utan ett enda problem med min Ford innan den byttes.

Ottar
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Jag upprepar, läs i det tyska forumet, 131 sidor diskussion om problem med 2,2 DCi i husbilar! :)
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Blev nyfiken på diskussionen som Montreal syftar på men jag hade besvär att hitta den själv då jag inte kan tyska, så letar någon annan också efter den finns den att läsa här -> FORD GESCHÄDIGTE VEREINIGT EUCH ! - Wohnmobil & Wohnwagenform

Intressant diskussion. När det gäller själva motorns kvalitet så har jag själv kört 20.000 mil med den utan minsta problem men då i en personbil, och skulle av min egenupplevda erfarenhet av motorn inte tveka att rekommendera den. Men den tyska tråden som Montreal hänvisar till säger helt klart något annat. Sanningen lär väl som alltid ligga någonstans mitt emellan...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Det intressanta är ju faktiskt att problemen verkar dyka upp mera på husbilar, eller så går paketbilarna så mycket, att eventuella motorbyten alltid går på garanti, och då klagar ju knappast någon? :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Det finns även en del diskussioner om haverier på det engelska Transit-forumet. Vad jag förstår efter lite skummande där så är det vanliga som händer att kamkedjan går av eller kuggar över, med ventilsallad som resultat då ventiler och kolvar överlappar. Kan inträffa utan förvarning redan vid låga miltal, och bakomliggande orsaken till kamkedjebrottet tycks vara nedslitning av drev, spännare och/eller styrskenor pga dålig smörjning/dålig olja/eftersatt service. Vad jag förstår vill säga (vilket mycket väl kan vara fel), men bifogar länken ovan till Transit-forumet för den som vill läsa mer.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Nya Ford Transit

Min förra husbil, Ford gick som en klocka. 2,2 motorn. 4000mil utan minsta problem. Landstinget i Stockholm kör samma motor 500000 km innan dom byter. Nu har jag också Fiat. Hoppas maskinen håller lika bra.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Det var trevligt med den tråden, i alla annonser på Fiatbilar står det "kamrem bytt" oavsett om bilen gått 2 tusen eller flera mil, jag har haft 4 Fordar, 2 husbilar och 2 personbilar och har aldrig haft några problem men kör inte mer än ca 1000 mil/år/bil så jag har väl bara haft tur:)

Ford är nog bara skit.....
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Det var trevligt med den tråden, i alla annonser på Fiatbilar står det "kamrem bytt" oavsett om bilen gått 2 tusen eller flera mil, jag har haft 4 Fordar, 2 husbilar och 2 personbilar och har aldrig haft några problem men kör inte mer än ca 1000 mil/år/bil så jag har väl bara haft tur:)

Ford är nog bara skit.....

ja
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Sålde nyligen min -08 Ford Sunlight T66 140 Hk,kamkedja,6000 Mil.
ALDRIG en enda krona til reparasjoner.100% felfri i 6 år.Snål på
dieseln.Hærlig at ratta :wink:

Har nu bytt til en 5,5 tonns husbil,som ej byggs på Ford. Er den
här 3.0 ltr.Fiat/Ivecon lika bra,blir jag nøjd.

Køper gjärna Ford igjen :)

Ottar
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Denna tråd missade jag när den var aktuell i februari, men talar vi verkligen om samma chassie?
I Promobil 4/2014 presenteras en ny och större Ford Transit i tre versioner (framhjulsdriven, bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven) och med fyra olika längder. Och nu i Promobil 5/2014 beskriver man en första färdig husbil på detta nya chassie, en Chausson Welcome 718 EB, en framhjulsdriven bil på 3.5 ton.

Intressantare tycker jag möjligheten att bygga rymliga plåtisar ter sig. Enligt artikeln i aprilnumret erbjuds skåpbilar med 2.06 m karossbredd och i 5.53m, 5.98m och 6.7m längder. Raka sidoväggar bör underlätta bygget av inredning. De två längre skåpbilarna erbjuds enligt tidningen endast med bak- eller fyrhjulsdrift.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nya Ford Transit

Denna tråd missade jag när den var aktuell i februari, men talar vi verkligen om samma chassie?
I Promobil 4/2014 presenteras en ny och större Ford Transit i tre versioner (framhjulsdriven, bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven) och med fyra olika längder. Och nu i Promobil 5/2014 beskriver man en första färdig husbil på detta nya chassie, en Chausson Welcome 718 EB, en framhjulsdriven bil på 3.5 ton.

Intressantare tycker jag möjligheten att bygga rymliga plåtisar ter sig. Enligt artikeln i aprilnumret erbjuds skåpbilar med 2.06 m karossbredd och i 5.53m, 5.98m och 6.7m längder. Raka sidoväggar bör underlätta bygget av inredning. De två längre skåpbilarna erbjuds enligt tidningen endast med bak- eller fyrhjulsdrift.

aake
En Plåtis på 6,7 X 2,06 m med raka sidoväggar och 4WD verkar ju som en mycket bra bas för en plåtis. Undrar nu när Pösl eller Bavaria kommer med en sådan.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Nya Ford Transit

Hej! Jag får kan hända omvärdera min åsikt om Ford, jag stälde på min bil 2/4 och provkörde den på motorvägen in till Nyköping efter ca 6 km började varningslampan lysa Fel Motorns styrsysten jag körde in till Skobes och dom kollade och kom till att det är fel på erg ventilen. Jag fick tid för att byta den och så gordes det sen provkördes den, samma fel då böts den till baka sen på stod dom att det år fel på turbon men det tror jag inte så fortsättning följer.
Mvh Frank
 
F

F.d. 17154

Guest
Sv: Nya Ford Transit

Hej

Jag skulle bara skriva lite om det tyska forum och lite allmänt.

Det finns ca 30-35 husbilar med trasiga motorer i denna forum. Det drabbades årsmodellen 2007 - 2009. Under den tidem byggdes det ca. 12000 husbilar på ford chassit.

Problemet har varit trasiga spridare. Tyska diesel innehåller mer andelar förnybart bränsle än vanligt svenskt diesel. Tyskarna änvände i första hand fame diesel vi i sverige blanda till även syntetiska andelar.

Diesel börja rutna i tanken och har ett bästföre datum på 6 månader. Hur som helst kan rutten diesel ursaker motorproblem. Många märken drabbats.

Jag läste ett tag sedan i en biltidning att märket med flest motorhaverie är audi och Volkswagen.

Trevligt hälsningar av en nöjd ford husbils ägare
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya Ford Transit

Dina slutsatser stämmer nog inte helt, det finns ett antal teorier om varför Ford 2,2 går upp i rök, men det finns inga klara besked. 2,4 litersmotorn har heller inte de här problemen. Om det vore bränslet som var orsaken skulle det ju hända med övriga bilar också, alla tankar ju mer eller mindre detsamma. Spridarna monterades i massor av andra bilar också, men det finns inget belägg för att de har samma problem. Ford tiger, men problemen upphörde från chassier byggda ca 2010. Obs, inte husbilar byggda 2010, för de kan lätt stå på ett chassie från 2008-2009.
 
Toppen