• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ännu ett elbilsår har gått...
Bmw:n traskar på, passerade 4.500mil härom dagen.
Enligt bmw-appen, som jämför förbrukning mm mot alla andra med likadana bilar, så kör jag ca 99% mer än de andra i samlingen samt har lägre förbrukning än 50%...
Snålaste körningen hittils 0,74kWh/mil.

Pillade lite i inställningarna i sommras, man hittar nya funktioner varje gång.
Tydligen har jag ställbara stötdämpare som i sport sänker och styvar upp bilen så den ligger som ett strykjärn....
Vidare hittades en tv-app med gratis filmer, svt play mm
Finns även en massa spel där upp till fyra mobiler används till handkontroll.
Permanent 4-hjulsdrift med terräng läge (provade att dra upp en traktor ur ett dike i somras, enligt supporten sprutade det grus om alla fyra hjulen).
Helt fantastiskt :)

Frugans Golf då?
Jo de där förbannade bromsoken fastnade igen.
Så nu rev jag isär oken, blästrade alla delar och packade om dem till en kostnad av 80kr.
Det verkar funka.
I övrigt rullar den bara på med 1000mil till.
Dock var vi lite inne på att byta upp oss till en id3 med privatleasing på 2500kr i månaden.
Tyvärr var väl inte id3 vw bästa bil när jag snackade med mina tekniker kompisar.
De tyckte vi skulle behålla golfen som, enligt dem, är bättre på alla punkter utom räckvidden.
Så det får väl vara.

Har det varit några oövervinnerliga problem då?
Ja, det har det men det är egentligen inte bilarnas fel.

Jag behöver gräva lite (mycket) vid stugan så istället för att hyra en minigrävare och behöva frakta den vid flera tillfällen så köpte jag en egen :cool:
Hyrde ett släp när den hämtades och passade på att lufta min saab lite.

Sedan kom jag på mig själv att plötsligt ha köpt en fin boggi-kärra för en spotstyver, tillräckligt stor för att transportera en minigrävare på.
Körkorten räcker ju men inte elbilen.
Så vid de tillfällen grävaren måste flyttas (enda gången kärran är maxlastad med över ett ton) så måste Saaben väckas.
Nu har det inte behövts än men det är typigt att inte kunna göra sig av med alla bilar bara för att kunna frakta den.
Å andra sidan så kanske det bara inträffar en gång vart annat år så man kanske kan låna något.....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Nu är vintern äntligen över och sommaren nalkas.
Bränslepriserna är lägre än på många år vilket, delvis, har gjort att begagnatmarknaden för elbilar är iskall med rejäla rabatter som följd.

Pratade med en kompis, som är motorjournalist, för några veckor sedan.
Hans ord var i princip "Ska du köpa en ny elbil vänta till efter årsskiftet då det kommer mycket ny teknik. Ska du köpa begagnat ska du passa på nu. Under sommarmånaderna trissas priserna upp och snart blir bränslet dyrare igen och då hänger begagnatpriserna med upp. Utvecklingen inom räckvidd kommer delvis att stanna upp. Folk klarar sig med en verklig räckvidd på 40-50mil och där är vi nu."

Så tankarna om bilbyte började snurra igen.

Frun är lite missnöjd med räckvidden på Golfen. Den funkar bra för det dagliga men när hon ska till sina föräldrar eller vår sommarstuga så måste hon snabbladda vilket hon tycker är krångligt och ångest-laddat.
Så ett av kraven skulle vara dubbla räckvidden, d.v.s. minst 20mil, gärna 25mil (det är ju inget problem för det går de flesta idag).

Golfen saknar även dragkrok (får ej heller monteras) vilket gör det krångligt att hämta ett barn som cyklat till skolan.
Så krav två är dragkrok för cykelhållare och kanske en lätt 750kg kärra.
Här har jag dock ett önskemål (och ett krav för att kunna sälja min gamla Saab) att dragkapaciteten är på minst 1 500kg (t.ex. för att kunna dra min minigrävare).

Vidare tycker ungarna (övre tonåren) att det är väldigt trångt i baksätet på Golfen.....
Ok, vi kanske behöver en lite större bil till (även om de flesta resorna görs med BMW:n).

Bagaget på golfen räcker för det mesta till men vi behöver verkligen ha en kombi eller liknande, sedan faller bort helt (hunden skulle nog inte trivas).

Nu börjar jag inse att det inte kommer bli billigt att byta bil....

Sedan kommer vi till finanser, jag tycker inte jag är snål, möjligen lite ekonomisk.
En vän köpte nyligen en bättre begagnad Volvo för nästan 700 000kr! För en begagnad bil, inte klokt. Möjligen om det varit en Ferrari hade jag betalt det.
Nja...
Varje bilbyte jag gjort, nästan, har min gräns varit 200 000. Men det har hållit i 20år så nu kanske man måste höja till 300 000 sett till pengars värde. Och vad får man för elbil då?

Det finns faktiskt några att välja på så jag gör en lista i excel
Dum som man är börjar man i fel ände med priser, miltal och modeller.
Jag skulle ha börjat med dragkrok och dragvikt.
När jag la till att jag ville ha dragkrok försvann 30% och när jag la på minst 1 500kg dragvikt försvann 60% till.

Kvar blev någon högmilad Tesla (som jag nu efter provkörning av en kollegas bil är anti mot), Polestar 2, Volvo XC40.
Fördelen är att det inte blir så mycket att läsa på.
XC40 hade jag till låns en helg innan jag beställde min förra tjänstebil (som blev en xc60) så den kände jag igen.
Läste mycket positivt om Polestar 2 i olika biltester så jag bestämde mig i princip där och då för en sådan (utan att någonsin testat en).

Denna helg har spenderats i Stockholm, egentligen inte för att kolla på bil men man måste ju passa på när utbudet är betydligt större än hemma.

Hittade en bilhandlare med flera Polestar, utan för många mil, som jag skulle kunna tänka mig.
T.o.m. fru och barn tyckte de var väldigt snygga, bra bagageutrymme och frunk (främre bagageutrymme).
Utrymmet i baksätet var hyfsat när jag satt fram, men....
Vilken enorm mittkonsoll de tryckt in.
Vid provkörningen låg mitt knä och tryckte obehagligt mot panelen och efter bara 10min så hade jag ont.
Fuck, när vi äntligen hittat en passande bil :-(

När vi kom in med bilen frågade givetvis handlaren om vi var nöjda, vilket han ju fick veta att vi inte var och att det nog inte blir något köp där.
De Xc40 han hade var väldigt sniket utrustade i jämförelse mot Polestar.
Så vi sa att vi skulle leta vidare.
Hans kollega utbrister då att vi kanske ville kolla den XC40 som de fått in i fredags men inte fått ut i bilhallen.
Ok, titta kan vi väl göra fast jag vet att vi inte köper någon.

Den hade gått längre än vad vi satt som vårt intervall (1 000-4 000mil) om än bara med 700mil.
Men den hade verkligen nästan all utrustning man kan begära och lite till dock till ett pris som då var några tiotusen högre än vi tänkt.
Med lite prutande och nya vinterdäck på fälg "på köpet" så kom vi i alla fall överens.

Så nu, eller har iof inte hämtat den än då de skulle gå igenom den för att kunna lämna avtalad ett-årig garanti, är vi ägare till en Volvo Xc40 Recharge SM (Single Motor), en 2,5år gammal elbil som ska ta oss 4x längre än vår 10 år gamla e-Golf.

Med en mc, en veteranbil och en e-Golf sålda under sommaren så blir det nog till en hyfsad peng ändå.
Jag kan ju t.o.m. sälja Saaben (även om det bär emot).

Endast tiden kan utvisa om det blir ett lika "billigt" bilägande som Golfen varit.
Jo våra bilar behålls ju i minst tre år och är vi riktigt nöjda i 20.....

När jag frågade frun, idag när vi åkte hem, om hon trodde hon skulle bli nöjd med sin nya bil så säger hon, - Den hade ju inte värme i vindrutan.
Det är ju märkligt att vissa aldrig blir nöjda :cool:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Nu ska man ju även kunna få en skrotningspremie på 25 000:- när man köper en elbil och skrotar något annat.
Har väl två bilar som är värda under 25 som man kan tänka sig skrota, men se dessa får man inte betalt för.
Däremot en fullt fungerande, lågmilad Saab 9-5 är ok.
Tror inte att denna omgång av höjd skrotningspremie kommer få det genomslag de önskar.
Det är för nya bilar vi ska skrota bort...

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Nu ska man ju även kunna få en skrotningspremie på 25 000:- när man köper en elbil och skrotar något annat.
Har väl två bilar som är värda under 25 som man kan tänka sig skrota, men se dessa får man inte betalt för.
Däremot en fullt fungerande, lågmilad Saab 9-5 är ok.
Tror inte att denna omgång av höjd skrotningspremie kommer få det genomslag de önskar.
Det är för nya bilar vi ska skrota bort...
Har svårt att se hur det rimmar med miljön, låt gamla bilar rulla utan att tvinga in folk i elbilsträsket innan tekniken är klar. Det som ska bort och betalas för är riktigt gamla rostiga vrak som tjänat ut.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Har svårt att se hur det rimmar med miljön, låt gamla bilar rulla utan att tvinga in folk i elbilsträsket innan tekniken är klar. Det som ska bort och betalas för är riktigt gamla rostiga vrak som tjänat ut.
Elbils tekniken som sådan har kommit rätt långt.
Egentligen har utvecklingen gått väldigt snabbt.
För 10-15 år sedan fanns det inte elbilar som gick mer än max 15 mil, idag går de flesta över 40 och några över 60.
Motsvarande utveckling för fossilbilar spänner ju över nästan 100år...

Så har ju även tankställen utvecklats.
Tror inte det kommer dröja så många år till innan man helt kan övergå till elbilar för laddinfrastrukturen då kommer vara väl utvecklad.
Kommer inte ihåg siffran nu på hur många snabbladdare det finns i Sverige men idag är de fler än bensinmackarna, som förövrigt läggs ner i rasande takt.

Med de nya lagkraven att alla publika parkeringsplatser måste kunna erbjuda laddning kommer också att öka andelen elbilar.

Det är egentligen inte längre knöligt att köra elbil bara att man efter 100år av fossildrift måste tänka annorlunda.
Tar man t.ex. för vana att slänga i laddsladden de 5min man går in på macken för att köpa en glass eller halvtimmen i affären, timmen på stan osv så är man aldrig nere på noll. Man pendlar mellan kanske 10 och 30mil i tanken. Likaså om man bor i närhet av laddplats eller har det hemma så slänger man alltid i sladden så har man ofta full tank när man ska iväg nästa gång.
Man behöver helt enkelt inte tänka på att nu måste jag åka och tanka.
Jag har ju kört elbil ett tag nu och kör väldigt långa sträckor ibland, från Kiruna i norr till Malmö i söder och jag har med något enstaka undantag aldrig behövt stanna och ladda för laddandets skull.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Elbils tekniken som sådan har kommit rätt långt.
Egentligen har utvecklingen gått väldigt snabbt.
För 10-15 år sedan fanns det inte elbilar som gick mer än max 15 mil, idag går de flesta över 40 och några över 60.
Motsvarande utveckling för fossilbilar spänner ju över nästan 100år...

Så har ju även tankställen utvecklats.
Tror inte det kommer dröja så många år till innan man helt kan övergå till elbilar för laddinfrastrukturen då kommer vara väl utvecklad.
Kommer inte ihåg siffran nu på hur många snabbladdare det finns i Sverige men idag är de fler än bensinmackarna, som förövrigt läggs ner i rasande takt.

Med de nya lagkraven att alla publika parkeringsplatser måste kunna erbjuda laddning kommer också att öka andelen elbilar.

Det är egentligen inte längre knöligt att köra elbil bara att man efter 100år av fossildrift måste tänka annorlunda.
Tar man t.ex. för vana att slänga i laddsladden de 5min man går in på macken för att köpa en glass eller halvtimmen i affären, timmen på stan osv så är man aldrig nere på noll. Man pendlar mellan kanske 10 och 30mil i tanken. Likaså om man bor i närhet av laddplats eller har det hemma så slänger man alltid i sladden så har man ofta full tank när man ska iväg nästa gång.
Man behöver helt enkelt inte tänka på att nu måste jag åka och tanka.
Jag har ju kört elbil ett tag nu och kör väldigt långa sträckor ibland, från Kiruna i norr till Malmö i söder och jag har med något enstaka undantag aldrig behövt stanna och ladda för laddandets skull.
Det jag menar är att batteriutveckligen inte är klar det händer ständigt nytt på den fronten sen ska man nog helst bo i villa med parkering på egen tomt och eluttag. Priserna på elbilar kommer säkert sjunka ganska mycket samtidigt som de kommer bli bättre. Man kan jämföra med ibm s pc som kostade 50000kr och utveckligen gick i rasande takt och priserna gick ner. Om man inte är rik utan bara behöver en vanlig bil till vardagsbruk och bor i en lägenhet så ska man nog vänta ett par år till tills priserna kommit ner och laddningsnätet är utbyggt. Sen är det väldigt sällan man ser en kombi med el och man måste nästan kunna lasta in lite i bilen.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det jag menar är att batteriutveckligen inte är klar det händer ständigt nytt på den fronten sen ska man nog helst bo i villa med parkering på egen tomt och eluttag. Priserna på elbilar kommer säkert sjunka ganska mycket samtidigt som de kommer bli bättre. Man kan jämföra med ibm s pc som kostade 50000kr och utveckligen gick i rasande takt och priserna gick ner. Om man inte är rik utan bara behöver en vanlig bil till vardagsbruk och bor i en lägenhet så ska man nog vänta ett par år till tills priserna kommit ner och laddningsnätet är utbyggt. Sen är det väldigt sällan man ser en kombi med el och man måste nästan kunna lasta in lite i bilen.
Att det finns så få kombi beror inte på elbilsutvecklingen i sig. Tillverkarna bygger det folk vill ha och nu är det suv-kaross som gäller.
Det är i princip bara vi i Sverige som vill ha kombi. Det är så liten marknad att t.o.m. Volvo ska sluta tillverka kombibilar.
Men jag håller med om att en kombi i vissa fall (transport av långa saker) slår suv med hästlängder även om volymen är densamma som en suv.

Jag läste lite om elbilens utveckling och framtid:

För mindre än tio år sen stod elbilarna för mindre än en procent av nybilsförsäljningen, och år 2021 förutspådde IEA att elbilarna år 2030 skulle nå 15 procent av totala nybilsförsäljningen vilket de passerade redan 2022.
I Sverige är 60% av nybilsförsäljningen laddbara bilar där mer än hälften är rena elbilar.

Idag koncentreras utvecklingen till billigare elbilar, energitätare batterier (så mindre bilar får samma räckvidd som de större som har större batterier) samt möjligheten att använda bilens batteri för effektutjämning av elsystemet.

De som idag "våga vägra elbil" kommer, så småningom "tvingas" gå över på alternativa drivmedel, inte nödvändigtvis el, då man har beslutat att minska miljöpåverkan genom minskad försäljning av petroleumbaserade drivmedel framförallt genom inblandning av förnyelsebart vilket driver upp priserna.
Inom ett fåtal år förutspår man att drivmedelspriserna kommer ligga runt 50kr litern.....

Ligger bensin och diesel på 50:- milen i drivmedel (grovt räknat) och elbilen på 5:- så kommer ingen vilja köpa något annat än elbil.

Jag tror vi går en spännande tid till mötes.
De flygande bilarna som det talades om för 30år sedan att vi skulle ha idag ligger nog längre fram än de billiga elbilarna som inte pratades om alls... .

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag ser att det finns grannländer som börjat beskatta elbilarna.
Island tar sedan förra året ut en kilometerskatt på 50 öre milen.
Så även Storbritannien som tar ut en skatt på elbilar från den 1/4 25.
Det är nog bara en tidsfråga tills vi i Sverige också behöver göra det.
Det finns en break even när vi som inte har elbil skall stå för hela kostnaden.

Krister

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag känner att eu's klimatmål med utsläppsrätter är en utopi, med dessa pålagor har vi inte en chans att konkurrera och kommer att backa mycket i tillväxt och välfärd. Vid 50kr/L för diesel så stannar europa.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag ser att det finns grannländer som börjat beskatta elbilarna.
Island tar sedan förra året ut en kilometerskatt på 50 öre milen.
Så även Storbritannien som tar ut en skatt på elbilar från den 1/4 25.
Det är nog bara en tidsfråga tills vi i Sverige också behöver göra det.
Det finns en break even när vi som inte har elbil skall stå för hela kostnaden.

Krister
Det låg ett förslag om km-skatt i Sverige på elbilar för något år sedan men det blev nedröstat där en av motiveringarna var att det blev en orättvis beskattningsform.
Nu är förslaget att alla fordon får km-skatt oavsett drivmedel och sedan är skattesatsen olika beroende på drivmedlet.
Där det då, förmodligen, kommer bli elbilar som går vinnande ur eftersom de vill ha bort de fossila.
Största problemet var bara hur mätningen skulle gå till. Det var tydligen inga större problem med nyare bilars elektronik att få ut informationen men man var ju tvungna att anpassa även för äldre bilar.
Dock stod det att togs beslutet idag att det skulle ske så skulle det ta ca tio år innan det var genomfört.
Vem vet hur bilarna ens ser ut om tio år?

De flygande bilarna kanske inte är så långt bort ändå.
Det är ju redan nu så att man fått ok på persontransporter med drönare, minns inte vilket land dock.
Funderade då hur stora sådana behövde vara och tänker hur stora drönare finns det?
Ett sidospår, jag vet....

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det låg ett förslag om km-skatt i Sverige på elbilar för något år sedan men det blev nedröstat där en av motiveringarna var att det blev en orättvis beskattningsform.
Nu är förslaget att alla fordon får km-skatt oavsett drivmedel och sedan är skattesatsen olika beroende på drivmedlet.
Där det då, förmodligen, kommer bli elbilar som går vinnande ur eftersom de vill ha bort de fossila.
Största problemet var bara hur mätningen skulle gå till. Det var tydligen inga större problem med nyare bilars elektronik att få ut informationen men man var ju tvungna att anpassa även för äldre bilar.
Dock stod det att togs beslutet idag att det skulle ske så skulle det ta ca tio år innan det var genomfört.
Vem vet hur bilarna ens ser ut om tio år?

De flygande bilarna kanske inte är så långt bort ändå.
Det är ju redan nu så att man fått ok på persontransporter med drönare, minns inte vilket land dock.
Funderade då hur stora sådana behövde vara och tänker hur stora drönare finns det?
Ett sidospår, jag vet....

Största drönaren just nu

Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Att det finns så få kombi beror inte på elbilsutvecklingen i sig. Tillverkarna bygger det folk vill ha och nu är det suv-kaross som gäller.
Det är i princip bara vi i Sverige som vill ha kombi. Det är så liten marknad att t.o.m. Volvo ska sluta tillverka kombibilar.
Men jag håller med om att en kombi i vissa fall (transport av långa saker) slår suv med hästlängder även om volymen är densamma som en suv.

Jag läste lite om elbilens utveckling och framtid:

För mindre än tio år sen stod elbilarna för mindre än en procent av nybilsförsäljningen, och år 2021 förutspådde IEA att elbilarna år 2030 skulle nå 15 procent av totala nybilsförsäljningen vilket de passerade redan 2022.
I Sverige är 60% av nybilsförsäljningen laddbara bilar där mer än hälften är rena elbilar.

Idag koncentreras utvecklingen till billigare elbilar, energitätare batterier (så mindre bilar får samma räckvidd som de större som har större batterier) samt möjligheten att använda bilens batteri för effektutjämning av elsystemet.

De som idag "våga vägra elbil" kommer, så småningom "tvingas" gå över på alternativa drivmedel, inte nödvändigtvis el, då man har beslutat att minska miljöpåverkan genom minskad försäljning av petroleumbaserade drivmedel framförallt genom inblandning av förnyelsebart vilket driver upp priserna.
Inom ett fåtal år förutspår man att drivmedelspriserna kommer ligga runt 50kr litern.....

Ligger bensin och diesel på 50:- milen i drivmedel (grovt räknat) och elbilen på 5:- så kommer ingen vilja köpa något annat än elbil.

Jag tror vi går en spännande tid till mötes.
De flygande bilarna som det talades om för 30år sedan att vi skulle ha idag ligger nog längre fram än de billiga elbilarna som inte pratades om alls... .

Hm, ska vi byta till en elbil pga kostnaderna.

Elpriset hos OKQ8 5.39kr/kWh och genomsnittselbilen drar 2 kWh per mil gör att kostnaden 10.78kr per mil.
Tidigare stod Leasingen för 98% av nybilsmarknaden och man får åka 3000 mil på 3 år.
Leasingpriset ligger runt 4-5 tusen per månad för normalbil, vilket gör att det kostar 50-60 kr per mil i bara leasingavgiften, elkostnaden tillkommer.

Ska vi leasa en likvärdig bil som vi har idag kostar den 6495kr i månaden, 78kr milen plus 10.78 i el vilket blir 89kr milen.o_O
Dieselpriset idag 16kr liter, vår bil drar 0.6 vilket gör att det kostar 9.60 per mil, vi slänger på 20kr milen i underhåll och reparationskostnader.

Elbilen 89kr per mil. 86 kr per mil om elbilen BARA drar 1.5kWh.
Behålla vår bil 29kr per mil. 49kr per mil om diesel kostar 50kr litern.

Sammanfattning: om dieselpriset kostar 50kr litern så är vår bil fortfarande 30kr billigare per mil än motsvarande elbil.
Skulle vi byta bil idag så blir det i alla fall ingen elbil.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Hm, ska vi byta till en elbil pga kostnaderna.

Elpriset hos OKQ8 5.39kr/kWh och genomsnittselbilen drar 2 kWh per mil gör att kostnaden 10.78kr per mil.
Tidigare stod Leasingen för 98% av nybilsmarknaden och man får åka 3000 mil på 3 år.
Leasingpriset ligger runt 4-5 tusen per månad för normalbil, vilket gör att det kostar 50-60 kr per mil i bara leasingavgiften, elkostnaden tillkommer.

Ska vi leasa en likvärdig bil som vi har idag kostar den 6495kr i månaden, 78kr milen plus 10.78 i el vilket blir 89kr milen.o_O
Dieselpriset idag 16kr liter, vår bil drar 0.6 vilket gör att det kostar 9.60 per mil, vi slänger på 20kr milen i underhåll och reparationskostnader.

Elbilen 89kr per mil. 86 kr per mil om elbilen BARA drar 1.5kWh.
Behålla vår bil 29kr per mil. 49kr per mil om diesel kostar 50kr litern.

Sammanfattning: om dieselpriset kostar 50kr litern så är vår bil fortfarande 30kr billigare per mil än motsvarande elbil.
Skulle vi byta bil idag så blir det i alla fall ingen elbil.
Nu jämför du äpplen och päron.
Du jämför att behålla en gammal bil med att köpa en ny elbil. Det kan du nog aldrig göra vinst på. Lika lite som att du skulle köpa en ny bensin eller dieselbil mot att behålla en gammal bil.
Billigaste bilen, enligt många medier är att köpa en så liten bil som möjligt, ca 3år gammal och behålla den tills den är helt slut.
Det går inte att konkurrera med.

Jag skulle aldrig privatleasa en ny bil där man nästan har samma kostnad som när man köper den på avbetalning för att tre år senare lämna tillbaka den utan att ha få något kvar för sin bil.
Köper själv, oftast 2-3 år gamla bilar och nyttjar minst tre, ofta fem och ibland längre, år.
Har alltid köpt mina bilar kontant (köper bara bil om jag har pengar) så man inte behöver betala bankens höga räntor (åtminstone idag).

Snabbladda för 5,39 behöver du ju bara om du kör långkörning.
Bor man i lgh ställer man sig och laddar på en plats med långsam laddning (finns flera aktörer som tar 2kr/kWh eller strax över).
Bor man i villa laddar man hemma billigare än så, själv betalade jag förra året 78 öre i snitt för elen.
Det blir drygt 1,50kr per mil i bränslekostnader.

Sedan glömmer du lite kostnader.
Din diesel eller bensinbil ska bytas oljor och filter, tänddelar mm på med jämna mellanrum, saker som inte finns på en elbil så servicekostnaden är betydligt lägre på en elbil.
Vidare misstänker jag att du någon gång har köpt din bil och då hade en kostnad för den.
Skatten på din dieselbil är troligen betydligt högre än elbilens 360kr?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Nu jämför du äpplen och päron.
Du jämför att behålla en gammal bil med att köpa en ny elbil. Det kan du nog aldrig göra vinst på. Lika lite som att du skulle köpa en ny bensin eller dieselbil mot att behålla en gammal bil.
Billigaste bilen, enligt många medier är att köpa en så liten bil som möjligt, ca 3år gammal och behålla den tills den är helt slut.
Det går inte att konkurrera med.

Jag skulle aldrig privatleasa en ny bil där man nästan har samma kostnad som när man köper den på avbetalning för att tre år senare lämna tillbaka den utan att ha få något kvar för sin bil.
Köper själv, oftast 2-3 år gamla bilar och nyttjar minst tre, ofta fem och ibland längre, år.
Har alltid köpt mina bilar kontant (köper bara bil om jag har pengar) så man inte behöver betala bankens höga räntor (åtminstone idag).

Snabbladda för 5,39 behöver du ju bara om du kör långkörning.
Bor man i lgh ställer man sig och laddar på en plats med långsam laddning (finns flera aktörer som tar 2kr/kWh eller strax över).
Bor man i villa laddar man hemma billigare än så, själv betalade jag förra året 78 öre i snitt för elen.
Det blir drygt 1,50kr per mil i bränslekostnader.

Sedan glömmer du lite kostnader.
Din diesel eller bensinbil ska bytas oljor och filter, tänddelar mm på med jämna mellanrum, saker som inte finns på en elbil så servicekostnaden är betydligt lägre på en elbil.
Vidare misstänker jag att du någon gång har köpt din bil och då hade en kostnad för den.
Skatten på din dieselbil är troligen betydligt högre än elbilens 360kr?

Bäckis1853 skrev: Ligger bensin och diesel på 50:- milen i drivmedel (grovt räknat) och elbilen på 5:- så kommer ingen vilja köpa något annat än elbil.

Jag skrev: Hm, ska vi byta till en elbil pga kostnaderna.

Och det fick mig att göra en uträkning på vår situation, tycker jag var glasklar med det, men det kanske du aldrig uppfatta.
Även om jag får elen gratis på jobbet så är det en förkrossande vinst för oss att behålla vår dieselbil mot att införskaffa en elbil även om dieselpriset är 50kr litern

Lägenhetsinnehavarna har oftast svårt att ladda hemma, gjorde bara uträkningen från samma kedja som jag tankar mitt drivmedel på idag. Det första som kom upp via en googling blev, ladda bilen hos min bostadsrättsförening 4.24kr kWh, att ladda för 2 kr/kWh så får man nog först köpa en villa. Eftersom elbil inte är av intresse så har jag inte satt mig in i vilken fastighetsägare som har billigaste elbilsladdningen och vi är inte heller intresserade av att flytta, eller tillbringa vår tid vid en laddstolpe.

Jag tvivlar inte på att du har köpt bilen kontant.
Men jag har aldrig diskuterat med någon på nätet som leasar sin bil, alla har köpt bilen kontant, inte ens billån.:cool:
Vår bil har rullat ca 8000 mil, så det är många år bort innan byte bli aktuellt, inte ens 50kr litern skrämmer oss till ett bilbyte.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Största "kostnaden" på elbil är väl värdeminskningen (?)

Sen har jag hört att försäkring och däck kostar mer till elbil.
Min fru åker en ny MB E300de (hybrid) sedan december.
Den går mycket billigare på el i stan, och billigare på diesel utanför stan, en rätt bra kompromiss på just bränslekostnader.

Toppen