• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåregleringssystem

F

F.d. 24551

Guest
Efter andra säsongen med vår Frankia har det så varit dags att förbereda för vinterförvaring. En av de planerade åtgärderna innan vinterförvaringen har varit att montera nivåregleringssystem. Efter att ha sökt bland olika möjliga firmor föll vårt val slutligen på EP-Hydraulics Sverige AB med kontor i Vittsjö och verkstad i Fritsla. Ett val som vi är mycket nöjda med.

Söndag den 25 november körde vi till Fritsla och ställde upp utanför företagets lokaler för att kunna vara på plats på måndagsmorgonen. Kl. 07.30 inledde två man arbetet som pågick oavbrutet fram till ca 15.00 då slutprovningen vara genomförd. På detta följde sedan en introduktion/utbildning i handhavande av nivåregleringssystemet. En genomgång som var både noggrann och systematisk.

Systemet är förprogramerat för att automatiskt justera husbilen antingen i vågrät läge eller för att luta denna för att underlätta/snabba på tömning av gråvatten. Vidare kan domkraften lämnas hemma då det är möjligt att manuellt höja chassit för att byta hjul vid t.ex. punktering. Systemet gör det även möjligt att avlasta såväl fjädring som däck under vinterförvaringen eftersom husbilen kan parkeras i nivåreglerat läge även under denna tid.

Jag måste berömma sättet som företaget genomförde montaget på och de tekniska lösningar man har valt att använda sig av. Jag tänker då bl.a. på utförandet av genomföringar i chassit, valet att förse hydraulslangarna med skyddsrör samt placeringen av centralenheten. Något som även imponerade var den mycket moderna verkstadsutrustning man förfogade över samt ordningen och renheten i verkstaden. Killarna som gjorde jobbet har välförtjänt kommit med på ett par av bilderna.

Inför beslutet att låta göra detta arbete hade vi velat fram och tillbaka, läst och försökt tolka olika åsikter om huruvida automatiskt nivåreglering är bra eller inte bra och om det är värt priset, o.s.v, o.s.v. Vi kom då fram till att enda sättet att få svaret är att låta göra ett montage. Ett beslut som vi sannolikt inte kommer att behöva ångrar.

Vi ser nu fram mot många goda år med ett minimum av bekymmer att behöva leta efter plana uppställningsplatser eller att krångla med kilar.

Jag lägger med några bilder som visar montagearbetet och installationen. Är det någon som har frågor så är ni välkomna att höra av er så skall jag svara på dessa efter bästa förmåga.
 

Bilagor

  • 1-Förberedelser.JPG
    1-Förberedelser.JPG
    26,3 KB · Visningar: 2.330
  • 2-Montage.JPG
    2-Montage.JPG
    72,6 KB · Visningar: 2.319
  • 3-Montege.JPG
    3-Montege.JPG
    68,3 KB · Visningar: 2.314
  • 4-Montage.JPG
    4-Montage.JPG
    63,2 KB · Visningar: 2.314
  • 5-Montage.JPG
    5-Montage.JPG
    65,1 KB · Visningar: 2.318
  • 6-Hydraulslang i skyddsrör.JPG
    6-Hydraulslang i skyddsrör.JPG
    63,4 KB · Visningar: 2.315
  • 7-Centralenhet.JPG
    7-Centralenhet.JPG
    62,7 KB · Visningar: 2.311
  • 8-Slutkontroll.JPG
    8-Slutkontroll.JPG
    69,6 KB · Visningar: 2.322
  • 9-Injustering.JPG
    9-Injustering.JPG
    67,7 KB · Visningar: 2.318
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Hej Bertil. Jeg kan se at det er EP system du har fået, hvad koster det i Sverige.
Jeg har selv det samme system på vore husbil.

ERIK DK
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Bertil

Blir det bättre och/eller billigare än Goldschmitt´s system, vilket är det vanligen förekommande?

aake
 
Senast ändrad:

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Nivåregleringssystem

Hej Bertil
Det var ju inte nivåreglering, utan automatiska stödben du fick monterat. Ursäkta kommentaren, men nivåreglering är nåt annat.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Hej Bertil
Det var ju inte nivåreglering, utan automatiska stödben du fick monterat. Ursäkta kommentaren, men nivåreglering är nåt annat.:)

Nu hänger jag inte med. Uppenbarligen har trådskaparen låtit installera ett stödbenssystem med automatisk nivåreglering, något som även går få gjort hos Goldschmitt. Att det sedan finns luftfjädringssystem för nivåreglering under färd är en annan historia. Ett sådant fick jag monterat hos Goldschmitt i Walldürn i höstas.

aake
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Där ser man hur vi tolkar ord olika, inte konstigt folk bråkar. Får man fråga om priset funderar också i dessa banor.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Där ser man hur vi tolkar ord olika, inte konstigt folk bråkar. Får man fråga om priset funderar också i dessa banor.

Inte för att jag tycker mig ha bråkat och jag beklagar om mitt inlägg på något sätt var svårtolkat. Ditt var å andra sidan inte heller helt entydigt: Pris på vad? Och vilka banor?

aake
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Som sagt vi är olika, och förstår man inte att jag menar priset på Nivåregleringssystemet och att jag tänker förmodligen också inskaffa detta får jag i fortsättningen skriva många rader så att alla förstår. Jag bara konstaterar att vi uppfattar ord olika och tolkar de olika, fattar man inte vad som menas är det bara att fråga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Som sagt vi är olika, och förstår man inte att jag menar priset på Nivåregleringssystemet och att jag tänker förmodligen också inskaffa detta får jag i fortsättningen skriva många rader så att alla förstår. Jag bara konstaterar att vi uppfattar ord olika och tolkar de olika, fattar man inte vad som menas är det bara att fråga.

Jag får försöka helgardera så behöver jag inte gissa vad du vill veta eftersom man i denna tråd som sagt diskuterat två helt olika saker. Hos Goldschmitt får du betala knappt 5.000€ för ett automatiskt stödbenssystem med nivåreglering, monterat och klart (som jag tror att du är intresserad av?) och runt 1.500€ för ett tillsatsluftfjädringssystem för bakaxeln med separata kretsar för nivåreglering hö/vä, men mer än så om du vill ha helluftfjädring (och kanske för båda axlarna).

Goldschmitt är på gång med en ny katalog under januari och den går säkert läsa på nätet om några veckor www.goldschmitt.de eller också ringa till företaget *49(0)6282/927699-0

aake
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Nivåregleringssystem

Kan inte alls det här, men undrar om inte vi har en 3:e variant nivåreglering, fabriksmonterad för N+B.

Vi har full luftfjädringmed automatisk nivåreglering på alla 3 axlarna.

Eller är jag ute och förvirrar ytterliggare, men i sådant fall hoppas jag att det är på en högre nivå.
 
F

F.d. 24551

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Fredie W

Tack för din synpunkt som är helt relevant.
Detta är en helautomatisk stödbenslösning för att nivåreglera husbilen med när den är parkerad.

Jag skall korrigera texten snarast men är tyvärr osäker på hur detta skall ske.
Kan någon tipsa mig om detta är jag tacksam.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåregleringssystem

Tommy på Canariøyene har et ombygget chassi bassert på Fiat alko amc med goldschmitt luftfjærer foran og enten goldschmitt eller alko bak med en goldschmitt nivåkontroll.
Jeg har ikke vært under bilen for sjekk hvilket av de forskjellige luftfjærene bak som er montert. Normalt bygges chassiene om på GTS Polch før de rulles over veien og inn på samlebåndet hos N+B, i noen få tilfeller skjer ombyggingen i ettertid - om bilen er produsert og bestillingen kommer med full-luft.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Ovanstående typ av reglering är formellt inte tillåtet att använda vid off. parkering till exempel över en natt.

Här är lagliga nivåreglering och fjädring som kan användas var som helst,

nivåogtrykluftfering.jpg

1. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/446380
2. http://www.husbilsklubben.se/forums/t58916-2/#post448148

- men kanske inte lika stabilt på en mer permanent campingplats.

Orden kan vara stödben-reglering(mellan underlaget och chassi) och chassi-reglering eller luftfjädring med nivå (mellan axel och chassi).
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Bertil Olsson

Du behöver inte ändra i din text. Det framgår helt klart vad det handlar om utifrån både text och bilder.

-----------++++++---------

Jag har dragit mig för att installera stödben eftersom jag oroar mig för om detta fungerar störningsfritt på vintern. De klossar jag använt hitintills fryser ofta fast, särskilt om det är modd och slask på kvällen och sedan blir riktigt kallt på natten. På vintern använder jag klossar svetsade av kraftig halkskyddsmönstrad plåt med förstärkningar. Dessa är tunga men går alltid få loss med hjälp av hetvatten och våld! Sommartid duger de lätta plastklossarna bra, då glider de inte heller undan lika lätt som de gör på snö.
Hur går det när stödbenen fryser fast? Lite bökigt att komma åt med varmvatten om inte annat. Risk att något går sönder om man försöker köra upp rejält fastfrusna stödben?

aake
 
Senast ändrad:

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Nivåregleringssystem

Bertil Olsson. Tycker inte du behöver förändra något i din tråd om dessa hydraliska stödben då det både i texten och bilderna framgår hur tydligt som helst vilket systen du monterat på din husbil. Däremot vill jag och säkert många flera höra om resultatet och prislappen för denna montering.

BredoMobil. Var finner man att dessa inte skulle vara tillåtna vid parkering över natten?????? Är väl ingen skillnad mot vanliga manuella stödben man vevar ner!!
Häggen i Umeå -12
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåregleringssystem

Løsningen på Tommy sin bil har en total justering på 13 cm uavhengig for hvert hjul. Har selv en tokanal utgave med manuell justering, og ofte klarer en seg med de cm i heving og senking som det gir. Ingen kan ha noe å si på en bil som er lav i nesen og høy bak, mange husbiler er jo slik om de ikke har last bak. De hydrauliske støttebeina vi har på samme bil har et mye større justeringsområde, en kan løfte alle hjul fri fra bakken om en bruker manuell styring.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Knut

Du som tycks ha gedigen erfarenhet av detta med stödben. Kan du besvara mina farhågor i inlägg 14 ovan? Men du kanske inte brukar använda stödbenen under vinterförhållanden?
Mina nivåklossar sitter i vilket fall ofta fast på morgnarna som vore de svetsade i underlaget.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

..........BredoMobil. Var finner man att dessa inte skulle vara tillåtna vid parkering över natten?????? Är väl ingen skillnad mot vanliga manuella stödben man vevar ner!!
Häggen i Umeå -12

Ovanstående typ av reglering är formellt inte tillåtet att använda vid off. parkering till exempel över en natt.

Det er 100% sikkert vid parkering menas inte med markis, stödben etc.
Parkering = körklar.
Inte min lag endast - allas.
:(:)

Får jag citera danske (europeiska) väglag ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåregleringssystem

Jeg ville ikke bruke støtebeina på is, trykket alene smelter føttene ned i isen og vil etter en tid fryse fast, så jeg bekrefter aake sin tanke.

Ved overnatting på parkeringsplasser bruker jeg aldri støttebein, men gjern justerer noe med luftfjærene. Selv om jeg hever bakenden på bilen 7 cm i forhold til kjørnivå og senker nesen 6 cm så er bilen kjøreklar - gjør jeg ikke noe annet enn å starte kjøringen så vil bilen autmatisk gå over i kjørenivå når jeg kommer over 15 km/h, men som regel trykker jeg på knappen for kjørenivå med en gang jeg starter motoren.

Om jeg skulle komme til å fryse fast et støttebein så regner jeg med at de ekstra store beinplatene blir brutt i stykker av de 5 tonn kraft som det er pr bein.
 
Toppen