• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåregleringssystem

F

F.d. 24551

Guest
Kostnad för montering av EP:s nivåregleringssystem

Riktpriser för montering av EP:s hydrauliska stödben med automatisk nivåreglering varierar beroende på storlek, vikt och typ av husbil samt om det fordras teleskopcylindrar.

Pris för material och montering inkl. moms spänner mellan 5200:- och ca 6500:- Euro.

Vill man ha fjärrkontroll för manövrering tillkommer en kostnad på 315:- Euro.

Arbetet klaras normalt av på en dag.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Fantastiskt fina system, har sett några då och då på resorna på kontinenten. Ser så elegant ut när bilen vickar till och står där plant och stadigt. För egen del använder jag de pengarna till att resa istället. Skaplig timpeng för att lägga ut och ta in klossarna. Men lite avundsjuk blir man allt.
Ove.G
 

Mac-B

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
2499
Medlemskap
2024
Sv: Nivåregleringssystem

Beträffande användning av stödben vintertid så är det absolut inga problem om man lägger plankstumpar under stödbensplattorna, fryser plankstumparna fast är det bara
att köra fram bilen och knacka loss dem, ( vi använder plankstumpar även sommartid
då vi står på gräs el. liknande).
Mvh. Mac
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Nivåregleringssystem

Bertil jag va ute och körde min nivilering med stödbena idag och det funkade super oerhörd kraft.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nivåregleringssystem

Hur fungerar dessa hydraulcylindrar. Är det fjäderretur på dem dvs enkelverkande cylinder eller dubbelverkande.

Det torde ju räcka med enkelverkande, men då är inte kraften upp särskilt stor om de fastnar/fryser fast. Så gissar på enkelverkande.


Om man då lägger en plankstump under som redan nämnts så borde man inte fastna.
Plankstumpen kan man ju hämta upp sedan när det våras :twitcy:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Som jag har förstått det så är den främsta fördelen med dessa stödben jämfört med lösa kilar att man inte behöver lägga något under bilen. Och träklossar blir inte lätta att få loss när de frusit fast djupt nere i isen, det krävs både spett och arbete.

Och enligt mina erfarenheter är det mycket stor variation på hur gungigt det blir i olika bilar vid uppställning. Beroende av överhängets längd, fjädringen, bilens vikt och måhända även fler faktorer?

aake

PS. Apropå detta ämne så har jag försökt hitta en länk som någon lade ut för något år sedan, en dansk filmsnutt om jag minns rätt med ett ungt par som lyckades få husbilen i kraftig gungning genom att som det propagerades för "ta paus" i körningen. Någon som kan hitta denna länk?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Hej aake
Det var skoj och liten provokation (konstruert) på Rådhuspladsen i Köpenhamn - tyckes jag.
Det var "plat humor".
Vet inte var videon' finns.
Jag har avmontert mina stödben for mer 10 år, och har inte saknat dem.
Reglerbar tryckluft nivå er bra - ochså i en liten husbil på ca. 2700 kilo - tänk det proportionällt.

Hydrauliska stödben x4, ser mycket proff'sig ut speciellt på en bus 10 -12 meter.
Vor husbil jomfruräse på vintren 1997 - första camping vet siden av en sådan bus - da var vi liten' :oops:
Meeen va, - en Ferrari er ochså liten.:D
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Nivåregleringssystem

Har tittat på Goldschmitts helluftfjädring som även nivellerar bilen vid parkering. Den ger ju även bättre komfort vid körning och man slipper Fiats stenhårda fjädring. Kostnad ca 6000Euro
http://www.goldschmitt.de/

Fördelar:
Bättre komfort
Nivellering

Nackdelar:
Fortfarande gungigt vertikalt vid parkering.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nivåregleringssystem

Fjäderreturer???. Nej Nej detta är riktigt kraftiga grejor varje ben lyfter ju flera ton.



Det är klart de LYFTER flera ton. Men att lyfta upp stödbensplattan kräver INTE denna kraft.
Frågan kvarstår då om man använder hydraul trycket för att lyfta benen eller om man har enkel verkande cylinder med fjäder retur.

Enklast sättet att se skillnaden är att kolla på cylindern om den har två hydraulslangar kopplade till sig eller bara en.

Konstigt att du svara så bestämt när du uppenbarligen inte vet;)


Edit. Tog mig tiden att googla EP. De använder tydligen dubbelverkande cylindrar.
Väldigt påkostat. Funderar på varför...men då ska det mycket till innan de fryser fast :)
De är ju nästan lika starka in som ut.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24551

Guest
Sv: Nivåregleringssystem-RETURFUNKTION

Stödbenen i EP-systems lösning är DUBBELVERKANDE vilket innebär att dessa går in med hydraultryck och inte med hjälp av fjädrar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåregleringssystem

Jeg har tidligere sett på markedet et hydraulsystem med enkeltvirkende sylindre, men alle de jeg har sett i bruk er dobbeltvirkende. Det er to problem med bruk av enkeltvirkende, fjærene som skal løfte benet inn igjen og den større oljetanken for hydraulolja. På dobbeltvikende er sylinderene hele tidwn fulle av olje og det behøvs en liten buffertank ved pumpen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Har tittat på Goldschmitts helluftfjädring som även nivellerar bilen vid parkering. Den ger ju även bättre komfort vid körning och man slipper Fiats stenhårda fjädring. Kostnad ca 6000Euro
http://www.goldschmitt.de/

Fördelar:
Bättre komfort
Nivellering

Nackdelar:
Fortfarande gungigt vertikalt vid parkering.
Har denna monterad i vår Arto.
Fungerar enligt ovan men har inte märkt av någon vertikal gungning vid parkering, känns stadigare än originalfjädringen som vi hade i förra bilen, en Hymer. Möjligen kan den kännas lite mjukare vid t ex rondellkörning.
Komforten är betydligt bättre än med originalfjädringen, speciellt på sämre vägar, lite busskänsla.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för montering av EP:s nivåregleringssystem

Riktpriser för montering av EP:s hydrauliska stödben med automatisk nivåreglering varierar beroende på storlek, vikt och typ av husbil samt om det fordras teleskopcylindrar.

Pris för material och montering inkl. moms spänner mellan 5200:- och ca 6500:- Euro.

Vill man ha fjärrkontroll för manövrering tillkommer en kostnad på 315:- Euro.

Arbetet klaras normalt av på en dag.

Monterat och klart!
Efter provningen ett par ggr, verkar det vara kanongrejer :spinny:
 

Göran o Bitte

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2024
Sv: Nivåregleringssystem

Hej
Satt just och tittade på deras hemsida och tycker det verkar vara ett bra system.
Regleras detta med fjärrkontroll eller en fast manöverpanel?
Gick monteringen på en dag?
Totalvikt på er bil?
Prisbild?
MVH
Göran S
 
F

F.d. 24551

Guest
Sv: Nivåregleringssystem

Ursprungligen postat av Bertil Olsson
Riktpriser för montering av EP:s hydrauliska stödben med automatisk nivåreglering varierar beroende på storlek, vikt och typ av husbil samt om det fordras teleskopcylindrar.

Pris för material och montering inkl. moms spänner mellan 5200:- och ca 6500:- Euro.

Fast panel ingår alltid men vi valde fjärrkontroll. Detta gör att vi har placerat den fasta panelen "löst" vid centralenheten för att kunna använda i nödfall.

Fjärrkontroll för manövrering kostar 315:- Euro.

Arbetet klaras normalt av på en dag.

Vår bil väger 5 ton
 

Leif W

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Osby
HBK-Nr
16312
Medlemskap
2021
Sv: Nivåregleringssystem

Hej! Tack för ert inlägg undrar var ni har beställt och fått det monterat.:spinny:
 
Toppen