• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

F

F.d. 53149

Guest
Är det någon av er där ute, som kan hjälpa
mig med detta:

Enligt bilden nedan, så är det, vad jag kan
förstå, nipplar för att blåsa upp tryck i luftfjädrar.
Innanför plastkåpan sitter två röda rattar (en
per nippel), som man tydligen ska öppna/stänga
vid inpumpning.
Och vad betyder DX och SX (se bild)?

Nu är det så, att det är lögn i h-e att få in luft
i dessa fjädrar! Med en vanlig däckpump på en
mack går det bara inte!


Är det någon av er som råkat ut för detta? Vad
gjordes i så fall?


/Mariarne
 

Bilagor

  • IMG_0812.JPG
    IMG_0812.JPG
    1,8 MB · Visningar: 15

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Ut i fra målerne så er det moderat trykk i disse belgene, så en skulle ikke ha problemer med å trykke inn luft, skulle tro at rattene enten er der som en sikring eller for å kunne redusere trykket. Men om ventilene ikke er benyttet på noen år så kan det være nødvendig å trykke inn tappen i midten - den skal kunne bevege seg 2 til 3 mm, er dette ikke mulig så bytt til nye - det er standard vare hos dekkfirma.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

Läste i någon annan tråd, att det inte får bli tomt
i luftfjädrarna. Det kan jag förstå.
Ser man på mätarna, så är den ena bälgen (SX)
ganska låg, så det börjar bli lite ängsligt.

Har tryckt på ventilen i nippeln och då töms det ut
luft (precis som på ett vanligt bildäck). Men varför
är det så svårt att få in luft?

Ska lämna in bilen för undersökning. Det kan ju vara
någon defekt (veck) på slangen/arna någonstans?

/Mariarne
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Om det går att få ut luft då borde väl det också gå att få in luft.
Kolla på din luftpåfyllare att det sitter ett litet stift mitt i nippeln som skall
trycka in ventilen som sitter på konsolen när den kopplas på.
Annars går det aldrig att få in luft.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Hade hjälpluftbälgar på en Jeep Cherokee. I instruktionen stod att trycket skall vara mellan 0,7-7,0 Kg.
Bälgarna skulle inte må bra av att köras med under 0,7 Kg.

Då systemet läckte en aning fick man kolla vid macken med jämna mellanrum ca 2-4 veckor.
(jag hade inga mätare i bilen utan kollade som man kollar tryck i däcken)
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

Om det går att få ut luft då borde väl det också gå att få in luft.
Kolla på din luftpåfyllare att det sitter ett litet stift mitt i nippeln som skall
trycka in ventilen som sitter på konsolen när den kopplas på.
Annars går det aldrig att få in luft.

Har aldrig tänkt på att kolla luftpåfyllaren på mackarna
om det finns ett stift som trycker in stiftet i nippeln.
Å andra sidan har jag varit på flera mackar och försökt,
men inte lyckats.
Ska kolla nästa gång. Tack för du bryr dig.


/Mariarne
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

Hade hjälpluftbälgar på en Jeep Cherokee. I instruktionen stod att trycket skall vara mellan 0,7-7,0 Kg.
Bälgarna skulle inte må bra av att köras med under 0,7 Kg.

Då systemet läckte en aning fick man kolla vid macken med jämna mellanrum ca 2-4 veckor.
(jag hade inga mätare i bilen utan kollade som man kollar tryck i däcken)

Jo, men får jag inte in luft, så är det inte lätt
att göra något åt problemet.
Men jag måste, som du också skriver, hålla
koll, så inte mätarna går ner på noll. De har
dock stått på samma nivå, så jag tror ej de
läcker i alla fall.


/Mariarne
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

En fråga till, då vi är inne på detta ämne:

Hur ska jag veta vilken nivå jag ska lägga fjädringarna
då/om det skulle fungera att få i luft i dem?
Ska jag lägga pilen inom det gröna och där någonstans
i mitten?
Kan man se det på bilen utifrån bilens lutning?

/Mariarne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Se på bilen utenifra, om du står på flat mark så kan du justere høyden på hvert hjul til bilen har rett høyd over marken
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftfjädring

Hejsan, du skall nog inte bara fylla på lite lagom med luft, utan ta en ordentlig koll. Lasta bilen full med semestergrejer, vatten, gasol m.m. alltså full last.
Ta med ett måttband och helst ett rätt långt vattenpass. Åk någonstans där du kan fylla på luft (eller kanske en fotpump eller en liten 12V pump i stället för en mack). Ställ bilen på ett plant underlag som inte lutar, helst asfalt.
Vattenpasset lägger du på längden och tvären på bodelsgolvet och bildar dig en uppfattning om hur golvet lutar.
Sedan tar du måttbandet och kollar ute. Välj en linje som finns runt om bilen.
Överkant på plastkjolen brukar vara en bra linje som ligger parallellt med golvet inne i bilen och når både bakåt och rätt långt fram på bilen.
Mät från backen och upp till linjen på flera ställen..................Jämför resultatet med vattenpasset och pumpa i luft i bäljarna. Mät några gånger och fyll eller töm ut. tills du ser att nivån, vattenpasset och måttet från backen stämmer, eller verkar vara en bra kompromiss mellan dessa.
Märk glasen där visarna står och/eller skriv upp värdet på mätarna.
Det är inte alls säkert att du skall ha lika värde på båda. Om du t. ex. har vattentanken på ena sidan bilen o.s.v. så kan det skilja rätt mycket på lufttrycket på höger och vänster sida för att räta upp bilen.
Detta kan du sedan ha som lite riktmärke, om du kör med mindre last så kan du kanske ha lite lägre tryck o.s.v.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Luftfjädring

Vad händer om du ansluter en luftpåfyllare, dvs en sådan man pumpar däcken med, visar dess manometer något? Den skall ju visa det tryck som finns i däcket, eller i detta fall i bälgen. Det gör den först om mittstiftet i påfyllningsnipplen blir intryckt.
Om den visar tryck borde det gå att pumpa in mer luft.
Om manometrarna är felaktiga och det finns tryck kan du kanske inte höja trycket mer.
Hur är de röda kranarna kopplade? om du kan se rören balkom.

Själv brukar jag pumpa upp till 5 Bar, samma som däcken och det verkar ok.

Men jag har en fråga?
Är det lämpligt att minska på trycket om man skall köra grusväg?
Dvs anpassa trycket i luftfjädringen mot vägtyp?


de
Roy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

5 Bar låter väldigt högt, men beror naturligtvis på vikten och vilken typ av originaslfjädring man har. Vi kör 1-2 bar även när vi kör med släp. :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Även om som det även i mitt fall är tillåtet med 7 bar så riskerar man att ramen knäcks på bilen om man har för högt tryck (känner till ett fall).

Kan du hitta någon beteckning så kanske man kan spåra tillverkaren och se vad den säger.
Och har du någon förklaring till systemet eventuelle Italienska anknytning som Håkan föreslår?

Ha minst 0,5 bar för att inte skada bälgen då du exempelvis kör i ett gupp.

Det är svårt att få något exakt värde på trycket beroende på att bälgen innehåller så lite luft att blotta anslutningen av en manometer sänker trycket, i synnerhet om man fumlar.

Jag har alltid med mig en liten 12 V kompressor från Swedol som jag kollar och kompenserar med (liknande på Jula har sämre värde).
Mackarna maometrar kan variera så köp som alternativ en liten manometer på Biltema.

Enligt min tillverkare så får man räkna med en i mitt tycke ganska stor och kontinuerlig trycksänkning, med påföljande täta kontroller. Men efter en lång tids problem så håller bälgarna trycket bra.
//Conny
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Vi har Al-KO Air Top och har ca 1,2-1.5 bar, dom rekommenderar minst 0,9 bar
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Luftfjädring

Användar på den 13. år Kuhn Technic 0 till 5,5 (max 7) bar.
Beroende på vägen (kurvor, landsväg, etc.), sidvind, etc.
Regleras under färd 0,5 till 4 bar.
Parkering på ojämn terräng 0 till 5,5 bar eller 0 till 8 cm i det bakre.

trykluftregulering.jpg nivåogtrykluftfering.jpg
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

En lite fråga ang luftfjädring ?
På vår nya bil så sitter det klockor vid förarstolen men de är inget luft i dem.
I manualen så står det att det med fördel kan använas vid tyngre last och att
trycket ska vara i intervallen 1.0 - 7.0 bar. Jag undrar då om det är skadligt för luftfjädringen att köras helt tomt ? Blev bara fundersam då manualen inte är helt tydlig?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Det är inte nyttigt för luftbälgarna att gå helt tomma, jag tror att min 0,5 bar normalt rekommenderas! :)
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

Det är inte nyttigt för luftbälgarna att gå helt tomma, jag tror att min 0,5 bar normalt rekommenderas! :)

På vilket vis är det inte nyttigt? Enligt Bilprovningen ska det
inte vara någon fara, då de ordinarie fjädrarna på bilen gör,
att det inte blir något, hmm, nu har jag glömt ordet, men
om jag säger; genomslag, så kanske ni förstår.

Jag är dåligt insatt i det här, men om man tänker på luft-
madrass, så måste luften ur helt om man ska kunna
förvar den vettigt.
Är då inte luftfjädrarna något liknande, d.v.s., att det inte
spelar någon roll om de är tomma, de är bara ett hjälpmedel
vid last?

/Mariarne
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Jag vet inte vad för sakkunskap bilprovningen besitter ang. luftfjädring, men enligt leverantörer/tillverkare är det lämpligt att ha ett visst tryck i bälgarna. vad är problemet, bilen blir ju bara bättre att köra om allt är o.k.?
 
Toppen