• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

F

F.d. 3077

Guest
Sv: Luftfjädring

På vilket vis är det inte nyttigt? Enligt Bilprovningen ska det
inte vara någon fara, då de ordinarie fjädrarna på bilen gör,
att det inte blir något, hmm, nu har jag glömt ordet, men
om jag säger; genomslag, så kanske ni förstår.

Jag är dåligt insatt i det här, men om man tänker på luft-
madrass, så måste luften ur helt om man ska kunna
förvar den vettigt.
Är då inte luftfjädrarna något liknande, d.v.s., att det inte
spelar någon roll om de är tomma, de är bara ett hjälpmedel
vid last?

/Mariarne
God morgon,vi har haft Karnags luftfjädring på ett par bilar och det är VIKTIGT att det alltid är så pass mycket tryck i bälgarn att dom inte inploderar (skrynklas ihop vid sträckning) ,då förkortas livslängden avsevärt på bälgarna.förstår Du hur jag menar??
Mvh Bernt
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Jag tolkar det då som att jag ska fylla upp luftjädringen till minimitrycket 0.9 bar enligt instruktionsboken oberoende av semesterpackning eller inte ? Vad är det som gör att bilen går stadigare med luftfjädring egentligen, att det blir mindre nivåskillnad mellan fram och bak eller att den på nåt ytterligare sätt stadgar upp bilen vid körning ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Jag vill inte påstå att den går stadigare med luftfjädringen, snarare bekvämare. Det beror på att den lyfter bakvagnen såpass mycket att fjädringen får möjlighet att arbeta som det är tänkt, många bilar går på genomslagsgummina/hjälpfjädrarna redan från fabrik.
För att få en luftfjädrad bil riktigt bra krävs egenligen också anpassade stötdämpare, eftersom luftfjädringen har en helt annan fjädringskaraktäristik än standard "stålfjädring". :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Luftfjädring

Låt någon gå fram och tillbaka inne i husbil.
Titta under husbil.
Flyttar luftfjädring upp och ner - mer än 1 cm?
du se hur mycket luftfjedren går ner.
Mina luftfjädrar är från Kuhn (Pirelli) och har överlevt tusentals kilometer utan betydande luft.
Totalt 12 års ålder.
Ôver Luftfjädrar sitter en lös skål så att den övre husdelen inte är förlängande för luftfjädring, de frigöra sig.
diniluft.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Rent allmänt så avlastar luftfjädringen de vanliga stötsämparna då och gången upplevs som mjukare vid körning? Skadar alltså inte att ha lite luft i fjädrarna även vid tomlast ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Så är det, och du bör alltid ha övertryck i systemet, min 0,5 bar. :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Luftfjädring

Du förmodligen alltid kör med mer än 500 kg (bodel + vatten m.m.​​) än fjädern är bygger på som olastade - tom vikt.
Om du kör med bra tryck, da på kommer du snart märka en förändring i varv. Liten - häl.
Det gör skillnad i köregenskaper, som du kan anpassar dina behov.
Försök liten i taget.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

Jag vet inte vad för sakkunskap bilprovningen besitter ang. luftfjädring, men enligt leverantörer/tillverkare är det lämpligt att ha ett visst tryck i bälgarna. vad är problemet, bilen blir ju bara bättre att köra om allt är o.k.?


Inget problem alls - jag är bar nyfiken.
Som du ser i början av tråden, så har jag problem
med att få in luft i luftfjädringen, så jag har varit
orolig om det är så att luften går ur helt i bälgarna.
I eftermiddag ska jag dock åka till en däckfirma för
att fixa problemet...hoppas jag i alla fall.


/Mariarne
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

God morgon,vi har haft Karnags luftfjädring på ett par bilar och det är VIKTIGT att det alltid är så pass mycket tryck i bälgarn att dom inte inploderar (skrynklas ihop vid sträckning) ,då förkortas livslängden avsevärt på bälgarna.förstår Du hur jag menar??
Mvh Bernt

Det är därför jag är lite orolig att luften går ut
eftersom jag inte får in luft i bälgarna.
Ska förhoppningsvis åtgärdas i eftermiddag.
Tack för hjälpen.

/Mariarne
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Det är därför jag är lite orolig att luften går ut
eftersom jag inte får in luft i bälgarna.
Ska förhoppningsvis åtgärdas i eftermiddag.
Tack för hjälpen.

/Mariarne

När det är original chassi så ersätter man genomslagsgummi med luftbälg ...det är viktigt att du har luft i dom minst 1 bar,,, har man ingen luft så är det risk att bälgeb kläms sönder.

images
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Så är det inte alltid heller, jag har hjälpluftfjädring, och genomslagsgummin kvar, det varierar med olika fabrikat! :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Det finns även bälgar med inbyggda genomslagsgummin. Jag har sådana på ambulansen. Är nog vanligast vid helluftfjädring medan vid extra lufthjälpfjädrar sitter normalt original genomslagsgummin kvar.

Tror som tidigare skrev att det finns ett minimitryck angivet mest är att bäljen inte skall skrumpna ihop som ett russin och riskera onormalt slitage invändigt.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Det finns även bälgar med inbyggda genomslagsgummin. Jag har sådana på ambulansen. Är nog vanligast vid helluftfjädring medan vid extra lufthjälpfjädrar sitter normalt original genomslagsgummin kvar.

Tror som tidigare skrev att det finns ett minimitryck angivet mest är att bäljen inte skall skrumpna ihop som ett russin och riskera onormalt slitage invändigt.

"Är nog vanligast vid helluftfjädring medan vid extra lufthjälpfjädrar sitter normalt original genomslagsgummin kvar."


http://www.karnag.se/images/stories/Ljudisolering/Caravan_2-36-37.pdf tittar på sidan 2 ang. genomslagsgummin .

http://www.al-ko.se/download/download-Sweden/air_top_230_244.pdf tittar på sidan 1 ang. genomslagsgummin
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Sacce! Uppenbart att på Fiat chassina så ersätts genomslagsgummit med bälgen och den har säkert inbyggt genomslagsgummi i sig.

På vanliga pickupper m.m. som förses med tillsatsluftfjädring brukar ordinarie genomslagsgummi sitta kvar.

Har sett (tror det var nån tysk hemsida) att det till Fiat chassi även finns helluftsfjädringssatser att köpa där man tar bort bladfjäderna och enbart kör på luft. ännu bättre komfort men så klart dyrare och kräver regbesiktning
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Luftfjädring

Sacce! Uppenbart att på Fiat chassina så ersätts genomslagsgummit med bälgen och den har säkert inbyggt genomslagsgummi i sig.

På vanliga pickupper m.m. som förses med tillsatsluftfjädring brukar ordinarie genomslagsgummi sitta kvar.

Har sett (tror det var nån tysk hemsida) att det till Fiat chassi även finns helluftsfjädringssatser att köpa där man tar bort bladfjäderna och enbart kör på luft. ännu bättre komfort men så klart dyrare och kräver regbesiktning

Al-ko Air Top har jag installerat till Fiat och Ford (husbil) ..var tvungen att öppna när jag ambassade Fiat fäste till Ford och det fanns inte genomslaggummi i den och båda fall enl. anvisningar tog man bort genomslaggummi, men sen vet jag inte hyr det är med andra fabrikat.
Så här skriver karnag:"När det inte blir några genomslag i fjädringen vid körning på till exempel gropig väg skonar det både bilen, inredningen och lasten".

 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Luftfjädring

Nu har jag fått fixat mina luftfjädringar!
....och jag vågar aaaaaaaldrig här på forumet
tala om vad som var galet!

....jo, jag ska berätta, jag skäms inte för att vara
okunnig i ämnet, men det är något genant att
berätta vad det var :oops:

Som jag berättade, då jag öppnade tråden, var det
problem att blåsa inluft i nipplarna. Den ena manometern
var nere på noll och jag var orolig för det ni pratat om
senare i tråden: genomslag.

I min fråga skrev jag också att innanför dessa manometrar
finns det två röda rattar. Lugn, lugn, dessa rattar har jag
också varit på och skruvat, men det har inte givit något
resultat.

Nu är det så, att dessa rattar ska man också dra upp för
att öppna och trycka ner för att stänga
! Att vrida på
rattarna innebär tydligen att jag genom dem kan reglera
trycket/höjden.

Så, nu går jag till jobbet och vågar inte öppna forumet
på ett bra tag! Fast det blir svårt, det är ju mycket bra
läsning och hjälp man får här. Så till er alla:
Tack för hjälpen och ert intresse.


/Mariarne
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Pumpade upp min luftfjädring till min rekommendationen 1.0 bar idag så får vi se om vi upplever någon skillnad imorgon när vi åker en sväng .....
 
Toppen