• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåklossar

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det tok litt tid, men nå har jeg fått svar fra Mekonomen. De har forsterkede fjærer til bilen min, 3600,-/stk pluss arbeidet, så det koster ikke all verden, men de stivere fjærene er faktisk kortere enn de originale. Er det noen her som har erfaring med disse fjærene, og er de såpass mye stivere at de hever fronten på bilen selv om de er kortere? Hva med kjøreegenskapene med så stive fjærer?
Förmodar att det är Lesjöfors förstärkta fjädrar de erbjuder. Jag bytte på vår bil som stod ganska mycket på näsan, den höjdes ungefär 70mm.
Detta gjorde att fjädringen började fungera, och bilen blev mycket mera komfortabel, vi slipper helt de kraftiga genomslag som bilen
gjorde när vägen var lite sämre. Vår bil är nu nästan helt plan, så i de flesta fall så kan vi klara oss utan kilar genom att känna av bilens lutning
när vi parkerar.
 
Senast ändrad:

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Det tok litt tid, men nå har jeg fått svar fra Mekonomen. De har forsterkede fjærer til bilen min, 3600,-/stk pluss arbeidet, så det koster ikke all verden, men de stivere fjærene er faktisk kortere enn de originale. Er det noen her som har erfaring med disse fjærene, og er de såpass mye stivere at de hever fronten på bilen selv om de er kortere? Hva med kjøreegenskapene med så stive fjærer?
Jag fick monterat Alco fjäderben dom är längre och styvare och fick därmed en helt ny bil vad det gällde körningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag fick monterat Alco fjäderben dom är längre och styvare och fick därmed en helt ny bil vad det gällde körningen.
Fjäderbenen är knappast längre, då skulle du få samma problem med genomslag som förut. Däremot är fjädrarna längre
och lyfter därigenom bilen så att du får längre fjäderväg och därigenom bättre komfort.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Förmodar att det är Lesjöfors förstärkta fjädrar de erbjuder. Jag bytte på vår bil som stod ganska mycket på näsan, den höjdes ungefär 70mm.
Detta gjorde att fjädringen började fungera, och bilen blev mycket mera komfortabel, vi slipper helt de kraftiga genomslag som bilen
gjorde när vägen var lite sämre. Vår bil är nu nästan helt plan, så i de flesta fall så kan vi klara oss utan kilar genom att känna av bilens lutning
när vi parkerar.
Det er Mekonomens fjærer har jeg fått til svar, de har ikke oppgitt noen annen produsent. Har time for fjærskifte på torsdag, totalt kommer moroa på 14300,- og er beregnet til 4 timer. Skal ta før- og etter-bilder for sammenligning, dette blir spennende!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det er Mekonomens fjærer har jeg fått til svar, de har ikke oppgitt noen annen produsent. Har time for fjærskifte på torsdag, totalt kommer moroa på 14300,- og er beregnet til 4 timer. Skal ta før- og etter-bilder for sammenligning, dette blir spennende!
Mät så får du exakta mått på skillnaden.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
det är nog för att det är roligare för barnen att åka på rumpan framifrån till bak ...
givetvis för att det ska bli i våg.. vad annars tror du ?
Fast poängen med frågan är det det lutar bakåt och inte är i våg, precis som man ser på bilden i första inlägget. Åtminstone undrar jag precis det, varför överkompenserar man. Att få vattnet att rinna av kan givetvis vara en anledning som någon var inne på.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
det är nog för att det är roligare för barnen att åka på rumpan framifrån till bak ...
givetvis för att det ska bli i våg.. vad annars tror du ?
Jag kan ha fel, men många bilar inklusive den i mitt inlägg ser ut att vara ganska långt ifrån att vara i våg. En rutschkana kan ju vara en anledning, att ägaren ska kunna rulla bak till sängen när boxvinet är slut skulle kunna vara en annan…
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Jag kan ha fel, men många bilar inklusive den i mitt inlägg ser inte ut att vara ganska långt ifrån att vara i våg. En rutschkana kan ju vara en anledning, att ägaren ska kunna rulla bak till sängen när boxvinet är slut skulle kunna vara en annan…
Jag har också lagt märke till just detta, den linje som beskrivs av bilens tröskel och tak lutar bakåt, och undrat om det kan vara bekvämt med lutning bakåt. Den på din bild är inte den värsta man har sett.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Da var jobben gjort, og med et både synlig og merkbart resultat.

På fakturaen står det faktisk Lesjöfors spiralfjærer, som @Montreal spurte om tidligere, greit å få det avklart! Jeg måtte også bytte støvbeskyttere da disse var totalt utslitt, så med diverse tillegg kom jobben på totalt 16462,-.

Her er før- og etter-bilder, det er en tydelig nivåforskjell (beklager den dårlige kvaliteten på det siste bildet, det er styrtregn her så jeg måtte bare ta det som kjappest):

20230913001-w1200.jpg


20230918001-w1200.jpg


Kontrollmålingen viser ca 4-5 cm nivåforskjell, har singlet gårdsplass så det blir vanskelig å måle helt nøyaktig.

For øvrig er bilen merkbart bedre å kjøre nå, spesielt i humper. Vet ikke om det holder helt til å skippe nivåklossene ved parkering på flatmark, men jeg er hvertfall godt på vei! :)
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
En ting jeg stusser litt på... På fakturaen har jeg blitt belastet for 1.3 liter gearolje, og da jeg spurte om dette fikk jeg til svar at det var normalt at det rant ut litt olje fra gearkassen ved demontering av støtdemperne. Synes dette høres veldig merkelig ut, kan dette virkelig stemme?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
En ting jeg stusser litt på... På fakturaen har jeg blitt belastet for 1.3 liter gearolje, og da jeg spurte om dette fikk jeg til svar at det var normalt at det rant ut litt olje fra gearkassen ved demontering av støtdemperne. Synes dette høres veldig merkelig ut, kan dette virkelig stemme?
Jo det stämmer
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Om man lossar drivaxeln i hjulspindeln och låter drivaxeln sitta kvar i växellådan så är det en mycket bättre lösning eftersom vid varje in och ut i lådan så riskerar man att skada packboxarna med risk för framtida läckage. Varför man lossar vid lådan förstår jag inte, kanske lathet....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man lossar drivaxeln i hjulspindeln och låter drivaxeln sitta kvar i växellådan så är det en mycket bättre lösning eftersom vid varje in och ut i lådan så riskerar man att skada packboxarna med risk för framtida läckage. Varför man lossar vid lådan förstår jag inte, kanske lathet....
Enklare/snabbare = billigare
 
Toppen