Menar du fram eller bak?
Mest bak jag sett det, men Tompan kanske då har förklaringen"Genomslagsgummi" på Fiat bak är en del av fjädringen. Sett en film från fiat. Ska försöka hitta den. Det är inte dom genomslagsgummi på en vanlig bil.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Menar du fram eller bak?
Mest bak jag sett det, men Tompan kanske då har förklaringen"Genomslagsgummi" på Fiat bak är en del av fjädringen. Sett en film från fiat. Ska försöka hitta den. Det är inte dom genomslagsgummi på en vanlig bil.
Genomslagsgummi är en gammal beteckning på de små hårda gummibuffertar som förr monterades för att hindra direkt metallkontakt i fordons fjädringkomponenter. Idag heter det t.ex. neoprenfjädrar och är en integrerad del i bilens fjädringssystem även på personbilar."Genomslagsgummi" på Fiat bak är en del av fjädringen. Sett en film från fiat. Ska försöka hitta den. Det är inte dom genomslagsgummi på en vanlig bil.
Het rätt. Ska vara lite avstånd mellan bladfäder och gummi. Hade så på min förra husbil. Nu har jag luftfjädring som tillsats... mysigtGenomslagsgummi är en gammal beteckning på de små hårda gummibuffertar som förr monterades för att hindra direkt metallkontakt i fordons fjädringkomponenter. Idag heter det t.ex. neoprenfjädrar och är en integrerad del i bilens fjädringssystem även på personbilar.
De skall, vid högre belastning hjälpa bilen huvudfjädrar att bära lasten, Det är alltså inte ett fel att de arbetar när bilen är tungt lastad. Däremot skall de inte vara i ständig kontakt när bilen är olastad.
Bilarna borde alltid levereras med anpassad fjädring, både fram och bak, men så länge vi konsumenter accepterar att få levererat bilarJag menar framfjädringen i mitt inlägg #34.
Förstärkta framfjädrar har en del tillverkare som tillval!
Borde inte bilarna alltid levereras med fungerande framfjädring, kan man undra.
Dessa har jag. Har en alkovbil så jag behöver lite svagt fall bakåt på taket.Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Vi har Milenco Quattro som har 4 nivåer. Kommer i en väska. Har fungerat utmärkt hittills.Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Viktigt att underlaget är jämnt för Milenco, annars går de lätt sönder. Är det bara jämt tåler de en hel del.Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Jag använder dessa. Dock inte själva stoppklossen. Har normalt 3 nivåer, vilket kräver 6 klossar plus halvklossen per hjul. Det ger 7,5 cm. Dessa har jag limmat ihop och har som bas för utvidgningar. Max är 5 nivåer, vilket ger 12,5 cm. Skaffade 2 grundsatser och 2 utökningssatser. Stora kombinationsmöjligheter. Skippar man halvklossen kan man bygga upp som låga pyramider. Dvs man kan köra upp och ner vilket håll man vill. Klossarna har hittills fungerat över förväntan!Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Se inlägg #7Var inte ursprungsfrågan varför man väljer att låta husbilen luta kraftigt bakåt med hjälp av klotsar? Det har jag ofta undrat också. Så kul att köra upp på klotsar att man gärna gör det lite extra mycket? Eller är golvlinjen på utsidan inte parallell med golvet på insidan och inredningen?
Eftersom bilen lutar framåt när man kör så ska man kompensera genom att den ska luta bakåt när man står? Jag skulle inte göra så, utan använda lagom mycket klotsar för att få bilen i våg vid stllastående. Men visst är det en möjlighet.Se inlägg #7
Vem säger att bilarna lutar bakåt vid stillastående?Jag skulle inte göra så, utan använda lagom mycket klotsar för att få bilen i våg vid stllastående.
Jag tyckte att ts undrade precis som jag, varför lutar de bakåt, men jag läste väl slarvigt.Vem säger att bilarna lutar bakåt vid stillastående?
TS undrade varför framändan pallas upp så mycket. Svaret är att få bilen i våg.
Det tok litt tid, men nå har jeg fått svar fra Mekonomen. De har forsterkede fjærer til bilen min, 3600,-/stk pluss arbeidet, så det koster ikke all verden, men de stivere fjærene er faktisk kortere enn de originale. Er det noen her som har erfaring med disse fjærene, og er de såpass mye stivere at de hever fronten på bilen selv om de er kortere? Hva med kjøreegenskapene med så stive fjærer?Interessant, det må jeg få sjekket opp.