• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåklossar

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Genomslagsgummi" på Fiat bak är en del av fjädringen. Sett en film från fiat. Ska försöka hitta den. Det är inte dom genomslagsgummi på en vanlig bil.
Genomslagsgummi är en gammal beteckning på de små hårda gummibuffertar som förr monterades för att hindra direkt metallkontakt i fordons fjädringkomponenter. Idag heter det t.ex. neoprenfjädrar och är en integrerad del i bilens fjädringssystem även på personbilar.
De skall, vid högre belastning hjälpa bilen huvudfjädrar att bära lasten, Det är alltså inte ett fel att de arbetar när bilen är tungt lastad. Däremot skall de inte vara i ständig kontakt när bilen är olastad.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Genomslagsgummi är en gammal beteckning på de små hårda gummibuffertar som förr monterades för att hindra direkt metallkontakt i fordons fjädringkomponenter. Idag heter det t.ex. neoprenfjädrar och är en integrerad del i bilens fjädringssystem även på personbilar.
De skall, vid högre belastning hjälpa bilen huvudfjädrar att bära lasten, Det är alltså inte ett fel att de arbetar när bilen är tungt lastad. Däremot skall de inte vara i ständig kontakt när bilen är olastad.
Het rätt. Ska vara lite avstånd mellan bladfäder och gummi. Hade så på min förra husbil. Nu har jag luftfjädring som tillsats... mysigt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag menar framfjädringen i mitt inlägg #34.
Förstärkta framfjädrar har en del tillverkare som tillval!
Borde inte bilarna alltid levereras med fungerande framfjädring, kan man undra.
Bilarna borde alltid levereras med anpassad fjädring, både fram och bak, men så länge vi konsumenter accepterar att få levererat bilar
som står på näsan, och inte har någon fjädringsväg kvar fram, och med bakfjädring som står på genomslagsgummin/neoprenfjädrar bak redan
i olastat skick, kommer det inte att bli någon ändring. Att det sedan byggs bilar med enorma överhäng och ett rejält garage accentuerar naturligtvis de här problemen, de borde ju vara försedda med luftfjädring bak i original för att i någon mån kunna anpassas till lasten i garaget.
När vi som konsumenter reklamerar detta till handlarna så att de blir tvingade att rätta till det på egen bekostnad, och köparna inte accepterar att göra det på sin bekostnad i efterhand, så kommer detta naturligtvis att ändras. Det finns konsumenter som har fått sådant här tillrättat på garanti.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Denna tanke slog mig.
Kan det vara så att tillverkarna gläds åt att framfjädringen är hoptryckt.
Anledning till detta skulle kunna vara att som tillverkare måste bilen ha vissa "frigångsvinklar" (depature angle), vad den korrekta benämningen nu är.
Det blir enklare att klara denna vinkel (depature angle) när bilen har stort överhäng som en husbil har, om bilen "står på näsan".

1690095615084.png
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Förstår vad du menar.

Min ringa erfarenhet säger att Biltemas är lite klena i sin konstruktion och lite låga.
Våra Thule-klossar är betydligt bättre, och har dessutom en praktisk väska. Mycket bättre än Biltemas.
Dessa kan jag varmt rekommendera.

Men relativt höga, och inte för klent byggda - då spelar det inte så stor roll tror jag.
Sett att det finns där man kan bygga på med lösa delar, för att reglera önskad höjd.
Känns lite för krångligt för min smak :)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Dessa har jag. Har en alkovbil så jag behöver lite svagt fall bakåt på taket.

Hydrauliska stödben skulle vara toppen men för dyra och tunga. Tar bort mycket lastvikt.

Hade först en med 3 nivåer. Blev inte bra då många ggr lutar marken frammåt

Köpte med 4 nivåer. Räcker oftast att köra upp på läge. 3 men bra ibland att få upp ett snäpp till beroende på markens lutning.

Lätta att köra upp på och glider inte vid uppkörning.

 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Vi har Milenco Quattro som har 4 nivåer. Kommer i en väska. Har fungerat utmärkt hittills.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Efter att ha krossat ett par plastklossar bytte jag tillbaka till fasade 45x195 reglar.
En lång planka i botten och sedan i fallande längd en eller två på varandra efter behov.

En liten dutt med sand/smågrus mellan plankorna förhindrar att dom glider.

OBS, de plastklossar som inte tålde husbilens vikt var INTE använda under min Concorde, det var en Flair på Iveco.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Viktigt att underlaget är jämnt för Milenco, annars går de lätt sönder. Är det bara jämt tåler de en hel del.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag hoppades att på denna tråd få lite råd om vilka klossar som är bästa köpet men det talades mest om hydral stödben, så jag blev inte tipsad om ett bra köp.Allt om pallklossar skenade iväg och blev en kurs i bilfjädringar.
Jag använder dessa. Dock inte själva stoppklossen. Har normalt 3 nivåer, vilket kräver 6 klossar plus halvklossen per hjul. Det ger 7,5 cm. Dessa har jag limmat ihop och har som bas för utvidgningar. Max är 5 nivåer, vilket ger 12,5 cm. Skaffade 2 grundsatser och 2 utökningssatser. Stora kombinationsmöjligheter. Skippar man halvklossen kan man bygga upp som låga pyramider. Dvs man kan köra upp och ner vilket håll man vill. Klossarna har hittills fungerat över förväntan!


 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Var inte ursprungsfrågan varför man väljer att låta husbilen luta kraftigt bakåt med hjälp av klotsar? Det har jag ofta undrat också. Så kul att köra upp på klotsar att man gärna gör det lite extra mycket? Eller är golvlinjen på utsidan inte parallell med golvet på insidan och inredningen?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Var inte ursprungsfrågan varför man väljer att låta husbilen luta kraftigt bakåt med hjälp av klotsar? Det har jag ofta undrat också. Så kul att köra upp på klotsar att man gärna gör det lite extra mycket? Eller är golvlinjen på utsidan inte parallell med golvet på insidan och inredningen?
Se inlägg #7
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Grundchassit är byggt för paketbilar som får lasttyngden bak, för att kompensera detta är framfjädrarna lite lägre. Husbilar har vikten jämnt fördelad fram/ bak därför blir det konstig lutning fram över. Åtgärd att byta fjäder benen fram till längre.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Interessant, det må jeg få sjekket opp.
Det tok litt tid, men nå har jeg fått svar fra Mekonomen. De har forsterkede fjærer til bilen min, 3600,-/stk pluss arbeidet, så det koster ikke all verden, men de stivere fjærene er faktisk kortere enn de originale. Er det noen her som har erfaring med disse fjærene, og er de såpass mye stivere at de hever fronten på bilen selv om de er kortere? Hva med kjøreegenskapene med så stive fjærer?
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Vi har använt klossar en gång på två säsonger och över 200 nätter. Tycker inte det är ett stort problem med lite lutning. Men visst skulle det vara kul med hydrauliska stödben så man hade lite mer knapppar att trycka på och för att få bilen stabilare.
 
Toppen