Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har åkt Mercedes i 10 år och nästan inte använt ramperna.
Varför kan inte en Fiat byggas så att den står i våg?
Många husbilsmärken har inte förstärkta framfjädrar som original och då lutar de framåt normalt. Våra Hymer vi haft har alltid haft förstärkta framfjädrar som original och har då inte lutat framåt. Vi har sällan haft behov av att köra upp på kilarna under de 25 år vi haft husbil. Inte vevat ner stödben heller på dem vi haft det. Vi har haft campingbåt också så vi är väl inte så känsliga.Ja, självklart…men frågan var ju mer varför man hissar upp framändan så högt så det blir extrem lutning på golvet. I exemplet ovan vågar jag utlova att pannkakorna blir allt annat än jämntjocka
Bodelen i min bil vilar på AL-CO chassie. Kanske skulle den vara rak med FIAT-chassieHar åkt Mercedes i 10 år och nästan inte använt ramperna.
Varför kan inte en Fiat byggas så att den står i våg?
Det finns lösning på problemet, byte till kraftigare fjädrar/stötdämpare får husbilen i våg. Det finns flera modeller/märken på dessa.Bilen min er basert på Fiat Ducato-chassis, og jeg er ærlig talt ganske drittlei at den skal "stå på hue". Verken avløp eller kjøleskap fungerer skikkelig uten noenlunde oppvatring, så jeg prøver i størst mulig grad å parkere der jeg ser det er litt motbakke, selv om jeg da snur ryggen til den beste utsikten. Ofte er skråningen så stor at nivåklossene ikke strekker til, så hvis det er mulighet for skifte til stivere/lengre fjærer i front er jeg absolutt interessert i å prøve det!
Nja, det holder ikke bare med kraftigere fjærer, de må jo også løfte fronten på bilen ca 10-15 cm (ut fra egen synsing).Det finns lösning på problemet, byte till kraftigare fjädrar/stötdämpare får husbilen i våg. Det finns flera modeller/märken på dessa.
Detta stämmer bra med en original Fiat fjädring som vilar på genomslags gummit.Nja, det holder ikke bare med kraftigere fjærer, de må jo også løfte fronten på bilen ca 10-15 cm (ut fra egen synsing).
Interessant, det må jeg få sjekket opp.Detta stämmer bra med en original Fiat fjädring som vilar på genomslags gummit.
För berörd, innan ni blir upprörda, kolla hur nära er fjädring är till att vila mot genomslagsgummit.
Kraftigare fjädring i fram lyfter framfjädringen till där den skall vara i normalläge.
Instämmer till 100%, normal fjädringsväg till genomslagsgummi på modernare fiatchassi- husbil ligger runt 2cm, skrämmande enligt mej.Detta stämmer bra med en original Fiat fjädring som vilar på genomslags gummit.
För berörd, innan ni blir upprörda, kolla hur nära er fjädring är till att vila mot genomslagsgummit.
Kraftigare fjädring i fram lyfter framfjädringen till där den skall vara i normalläge.
Menar du fram eller bak?Instämmer till 100%, normal fjädringsväg till genomslagsgummi på modernare fiatchassi- husbil ligger runt 2cm, skrämmande enligt mej.
"Genomslagsgummi" på Fiat bak är en del av fjädringen. Sett en film från fiat. Ska försöka hitta den. Det är inte dom genomslagsgummi på en vanlig bil.Instämmer till 100%, normal fjädringsväg till genomslagsgummi på modernare fiatchassi- husbil ligger runt 2cm, skrämmande enligt mej.