• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nackdelar med höjd totalvikt ?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Sorry, förstår inte riktigt vad du menar, du har nog blandat ihop något? :wideeyed:
Vi nöter f.ö. helst inte motorväg, för det är väl möjligen där du kan köra 120Km/tim?
Förresten, skillnaden mellan 70-80 och 90-100 är i snitt 25% ungefär! Så nog går det fortare?
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det finns ju en nackdel som inte alls diskuterats i tråden och det är gränsen för B-kort. Vi har barn som bägge har KK taget efter 1996 och som är intresserade av att låna husbilen ibland. Att komplettera med nya kortet tror jag inte skulle vara aktuellt för dem. En annan sak är andrahandsvärdet när det blir en massa 80-talister som kommer på fördelarna med HB.
För oss känns vårt val rätt, liten smidig bil och med tillräcklig lastvikt
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det finns ju en nackdel som inte alls diskuterats i tråden och det är gränsen för B-kort. Vi har barn som bägge har KK taget efter 1996 och som är intresserade av att låna husbilen ibland. Att komplettera med nya kortet tror jag inte skulle vara aktuellt för dem. En annan sak är andrahandsvärdet när det blir en massa 80-talister som kommer på fördelarna med HB.
För oss känns vårt val rätt, liten smidig bil och med tillräcklig lastvikt

För vissa är det kanske en fördel, man får ha den för sig själv. :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

För vissa är det kanske en fördel, man får ha den för sig själv. :)

Vi lånar gärna ut våra saker till barnen, de är de finaste människorna vi har i vår närhet och det är de värda och förhoppningsvis så kommer de ihåg det, eller förresten vi vet att de uppskattar det och vi får tillbaka med god ränta
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Bil med överlast kör man i alla länder olagligt vilka skyltar man än möter med bil som är över 3,5 ton och har lastkapacitet behöver bara följa skyltarna och vara laglig
:yes:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Bil med överlast kör man i alla länder olagligt vilka skyltar man än möter med bil som är över 3,5 ton och har lastkapacitet behöver bara följa skyltarna och vara laglig
:yes:

Vad är det som säger att vi kör med överlast bara för att vi har en liten smidig bil. Vi har alltid god marginal och vi har alltid med oss det vi behöver. Det är bara dem som har tungviktare som fått för sig att lättviktare alltid kör med överlast. Synd om dem som blivit lurade med för liten lastvikt, men det gäller ju långt ifrån alla, det fins gått om bilar under sju meter som har fullt tillräcklig lastvikt.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Vad är det som säger att vi kör med överlast bara för att vi har en liten smidig bil. Vi har alltid god marginal och vi har alltid med oss det vi behöver. Det är bara dem som har tungviktare som fått för sig att lättviktare alltid kör med överlast. Synd om dem som blivit lurade med för liten lastvikt, men det gäller ju långt ifrån alla, det fins gått om bilar under sju meter som har fullt tillräcklig lastvikt.

Det är bra att du /ni klarar vikten på båda axlarna och totala men vi är många som inte klarar det och då är det väl att bara acceptera oss också eller ?... vi har så olika behov
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det är bra att du /ni klarar vikten på båda axlarna och totala men vi är många som inte klarar det och då är det väl att bara acceptera oss också eller ?... vi har så olika behov

Jag bryr mig inte om vad andra har för bilar men gillar inte att alltid bli beskylld för att köra med överlast. Alla har olika behov och vi har köpt bil efter vårt behov, men kör aldrig med överlast, precis som de flesta..
Vår bil verkar vara väldigt bra avvägd för vi brukar ha ungefär lika mycket tillgodo på både fram-och bakaxel.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Om du läser hela tråden så hittar du maxfartstabellen också, Sören ville ha den en gång till.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Husbil > 3,5 ton jämställs med tung lastbil vad gäller omkörningsförbud (och övriga trafikregler) i alla europeiska länder utan undantag vad jag känner till.

Läs diskussionen som handlar om det:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t91266/

Här finns lättare förklaring:
https://www.motormannen.se/radgivni.../raknas-husbilen-som-personbil-eller-lastbil/

Enligt den Tyska Husbilstidningen Promobile, vilken jag tror man kan lita på så gäller följande vad det gäller omkörningsförbudet

Überholverbote für Wohnmobile. Das gilt in Europa - PROMOBIL

I Tyskland åtminstone så är det ingen generell regel utan en skyltad regel

Så återigen hur många kilometer väg handlar det om ?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Vill du ha en kommentar från mig så tyvärr, jag läste franska i skolan och kan inte bedöma artikeln, och har f ö ingen mer info. Föreslår att du postar den i tråden som behandlade ämnet så att det utreds ordentligt vad som gäller. Men du får gärna översätta artikeln också om du vill.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Vill du ha en kommentar från mig så tyvärr, jag läste franska i skolan och kan inte bedöma artikeln, och har f ö ingen mer info. Föreslår att du postar den i tråden som behandlade ämnet så att det utreds ordentligt vad som gäller. Men du får gärna översätta artikeln också om du vill.

Ok den korta versionen
Omkörningsregeln för HB över 3.5T gäller inte i följande länder

Frankrike. Italien. Spanien. Österrike. Belgien. Luxemburg. Holland. Norge. Finland.Danmark

Gäller i
Tyskland, som förövrigt pratar om att undanta HB över 3.5 T
Schweiz. Portugal
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det handlar bara om just omkörningsförbudet specifikt?
I vilket fall så är det ju i så fall positivt om omkörningsförbudet är begränsat till att bara gälla Tyskland, Schweiz och Portugal, även om det är just Tyskland som har flest omkörningsförbud som jag upplevt det (rent subjektivt).
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Känns som om det vore läge för en "repris" av mitt tidigare inlägg:

Låt var och en ta beslut efter att analyserat alla "faktauppgifter".
Antingen ser man problem eller lösningar.
Det finns många faktorer som påverkar valet av totalvikten.
Sätt upp en kravlista med för- och nackdelar.
Utgå från denna så blir kanske valet inte så svårt.
Själva har vi gått från 3,5 ton till 4,25 och nästa steg blir 4,5.
Detta efter att ha vägt in allt vad vi har kommit fram till.

Låt oss ha härliga turer ute med våra bilar, och njut av våra utfärder.
Snart är ju våren här och vi kan träffas och ha det trevligt tillsammans.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Värre är den det med bruttoviktskylten som du hade med, den kan bli svår att passera "lagligt" med en tung husbil, även för större bil+husvagnsekipage, vilket förmodligen inte var tanken ute på Hälla.

Dom skyltarna sitter på några ställen i Stockholm men dom har tidsangivelse på vissa tider man inte får köra med tunga fordon :wub:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Känns som om det vore läge för en "repris" av mitt tidigare inlägg:

Låt var och en ta beslut efter att analyserat alla "faktauppgifter".
Antingen ser man problem eller lösningar.
Det finns många faktorer som påverkar valet av totalvikten.
Sätt upp en kravlista med för- och nackdelar.
Utgå från denna så blir kanske valet inte så svårt.
Själva har vi gått från 3,5 ton till 4,25 och nästa steg blir 4,5.
Detta efter att ha vägt in allt vad vi har kommit fram till.

Låt oss ha härliga turer ute med våra bilar, och njut av våra utfärder.
Snart är ju våren här och vi kan träffas och ha det trevligt tillsammans.

Absolut, och på samma sätt så repriserar vi en kort sammanfattning av vad "faktauppgifterna" som syftas på innebär så att vi har det samlat på samma ställe för de som hittar till den här tråden:

Förutom den uppenbara ökningen av lastvikten och möjlighet till större bil med mer utrymme som är den stora anledningen till att kliva över 3500 kg, så handlar det även även om man fortfarande vill kunna köra med husbilen utomlands som man kör med den i Sverige, dvs efter personbilsregler istället för efter lastbilsregler. Att kunna följa trafikrytmen obehindrat utan omkörningsförbud, 3,5-tons-förbud, parkeringsförbud i städer, det administrativa krånglet med kilometerskatt och dosor i Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, m fl länder och ha tillgång till sgs alla besöksmål och stadskärnor som man har tillgång till med personbil. Det utöver de små skillnaderna som finns även i Sverige, som besiktningsregler och B-kort efter 1996 (detta är väl den enda enskilda skillnaden som separat är en dealbreaker), utgör den totala helhetsbilden som man som påläst bör ha framför sig om när man står och överväger bilar runt 3500 kg.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Absolut, och på samma sätt så repriserar vi en kort sammanfattning av vad "faktauppgifterna" som syftas på innebär så att vi har det samlat på samma ställe för de som hittar till den här tråden:

Förutom den uppenbara ökningen av lastvikten och möjlighet till större bil med mer utrymme som är den stora anledningen till att kliva över 3500 kg, så handlar det även även om man fortfarande vill kunna köra med husbilen utomlands som man kör med den i Sverige, dvs efter personbilsregler istället för efter lastbilsregler. Att kunna följa trafikrytmen obehindrat utan omkörningsförbud, 3,5-tons-förbud, parkeringsförbud i städer, det administrativa krånglet med kilometerskatt och dosor i Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, m fl länder och ha tillgång till sgs alla besöksmål och stadskärnor som man har tillgång till med personbil. Det utöver de små skillnaderna som finns även i Sverige, som besiktningsregler och B-kort efter 1996 (detta är väl den enda enskilda skillnaden som separat är en dealbreaker), utgör den totala helhetsbilden som man som påläst bör ha framför sig om när man står och överväger bilar runt 3500 kg.

Jaha, nu är skrämselpropagandan igång igen.
Egentligen borde jag inte skriva något mer i tråden, eftersom jag personligen inte har ett dugg att vinna på att delta här. Jag har bara så svårt att tiga när vissa, utan egen praktisk erfarenhet, skriver inlägg efter inlägg om ”nackdelar” med tung bil.
Jag hoppas att de som överväger en tung bil, som ju inte behöver vara i busstorlek utan kan vara i ungefär samma storlek som en 3,5 tonsbil (vår bil t ex 7,5 m),
lyssnar med dem som har erfarenhet av att köra en sådan.
Visst finns det regler som är lite tuffare för tyngre bilar, men "problemen" med dessa ska inte överdrivas in absurdum. I verkligheten märker man inte särskilt mycket av dem.
*I ovanstående inlägg påstås att man inte obehindrat kan följa trafikrytmen. Utanför de kortare sträckor efter Autobahn som har omkörningsförbud är det inga som helst problem, om man nu inte menar 120-130 km/tim.
På övriga vägar inga problem alls.
*Har aldrig, varken i Sverige eller i övriga Europa, stött på ett parkeringsförbud i städer för tyngre bilar, vi kör på samma gator och vägar som personbilar, undantaget enstaka,
sällan förekommande smågator med 3,5tons förbud, det finns alltid alternativa vägar.
*Har heller aldrig någonstans noterat parkeringsförbud för tyngre bilar som inte också gäller lättare bilar.
*Inte är det särskilt administrativt krångligt i Österrike och Schweiz heller.
Skaffar man en EasyGo+-box flyter det i Österrike på bättre än med en lätt bil som måste stanna vid avgiftspassager, lite dyrare är det dock. På alla vägar utanför motorvägarna kostar det inget.
I Schweiz kostar det mindre med tung bil än med lätt bil vid kortare besök (I Polen och Tjeckien har jag bara varit med personbil) och administrationen är inte ett dugg besvärligare än med lätt bil.
I både Österrike och Schweiz är vägarna vid sidan av motorvägarna så gott som alltid av hög kvalitet.
*I inlägget ovan sägs också att man har tillgång till alla besöksmål och stadskärnor med lätt bil, detsamma gäller med tung bil (kanske inte i busstorlek?).
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Kanske skulle tillagt "lagligt" men det tycker jag inte ska behöva påpekas. Allt finns bekräftat flera gånger om, det mesta finns källhänvisningar till i just denna tråd t o m eller i den andra. Istället för att upprepa allt in absurdum så uppmanar jag er som verkligen är intresserade, sök så finner ni länkar till källor, regler och lagtexter, just i detta forum.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Kanske skulle tillagt "lagligt" men det tycker jag inte ska behöva påpekas. Allt finns bekräftat flera gånger om, det mesta finns källhänvisningar till i just denna tråd t o m eller i den andra. Istället för att upprepa allt in absurdum så uppmanar jag er som verkligen är intresserade, sök så finner ni länkar till källor, regler och lagtexter, just i detta forum.

Måste bara fråga, antyder du att något av det jag skrev tidigare skulle vara olagligt??
 
Toppen