• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Är det någon som VET att en fem tons personbil konverterar til lastbil när den åker utomlands? Jag har ju skriftligt på att den är en personbil...

Alla skriver att ex. omkörningsförbud utan viktinformation för lastbilar i Tyskland även gäller min femtonnare i form av personbil. När det sitter viktskyltar som komplettering är det naturligtvis i mina ögon dom som gäller men utan sådana borde det ju vara fordonsslaget som avgör...

Hade ingen bild med renodlat omkörningsförbud för lastbil (vilket jag inte har någon)

Det kan vara så att lastbilen betyder "alla fordon över 3,5 ton" men jag letar naturligtvis efter ett kryphål :wink:

/Tommy
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    81,8 KB · Visningar: 8

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Det du hänför till som "personbil" är det som i Sverige klassas som personbil klass 2 (husbil).
Personbil klass 2 finns endast i Sverige och gäller endast i Sverige, utomlands klassas fordonen efter respektive lands bestämmelser vilket så gott som undagtagslöst betyder att om totalvikten är över 3500 kg klassas den som tung lastbil och skall följa alla de regler som gäller dessa, hastighet, omkörningsförbud, förbud i tätorter mm.

Haré bra
/BJ
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

............................................Det kan vara så att lastbilen betyder "alla fordon över 3,5 ton" men jag letar naturligtvis efter ett kryphål :wink:
..........

Där finns ingen kryphål för detta och hittar du ett, så är det du som skall bevisa att det är ok. jag tror du kommer att förlora båda peng och tid.

Personbil Kl. 2 finns enbart i Sverige.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Synd, hade förhoppningar..., antar att bilar och lastbilar etc. som gästar Sverige då konverteras till svenska regler..., EU och enhetsgodkännaden, fri rörlighet o.s.v.

Får väl lägga mig ner, visa strupen och avsätta mer restid :)

Tack för svaren!

/Tommy
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Trafik förordningar är lokala i alla landa i EU om du till ex. förlora dit svenska körkort i Danmark är det bara i Danamark och icke andra ställe i Europa.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Då borde ju ett svenskt b-kort utfärdat innan 1 juli 1996 inte heller ge rätt att köra en tung personbil?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Jag tycker att omkörningsförbudet gäller fordonsslaget, de med lägre tillåten max.hastighet.

Buss t.ex har andra hastighetsgränser, dock är de nödvändigtsvis inte kvickare i trafiken än husbilar.
jag kör min tunga hb som om den vore en pb
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

De fleste land i Europa ser ut til å ha skille på vekt ikke på registreringskode. Hovedgrensen mellom lette og tunge kjøretøyer går ved 3500 kg totalvekt, så kommer unntaksregler. Eksempler på unntak i Tyskland er husbiler under 7500 kg og busser som har fartsgrense 100 kmh på autobahn. Omkjøringsforbud for tunge kjøretøyer med unntak for busser men ikke for husbiler.

En kul sak er at i de fleste land er det ikke tatt inn unntak for personbiler over 3500 kg så de største limosinene har fartsgrense og mange andre regler som for vogntog.

Helgeforbudet for tunge kjøretøyer i Tyskland er spesfisert som over 12 tonn i yrkestrafikk.

Det er endel regler en bør lese om en kjører tung bil :cool: og en må huske at svenske regler ikke gjelder utenfor landets grenser.

Kjørkort er i dag i Europa praksis det samme overallt og blir det inndratt i ett land så blir dette rapport til det land som har utsted kortet for videre oppfølging. Om en flytter fra ett land til et annet så trenger en ikke lengre å bytte kjørkort, og om en trenger fornyelse så er det i det landet en bor en må gjøre dette. Her er svensk byråkrati et problem, jeg trengte å fornye min C behørighet mens jeg bodde i Sverige - dette tok 3 mnd hvor jeg i praksis ikke hadde et gyldig kjørkort. Tilsvarende for en bekjent som flyttet fra Tyskland til Norge tok en uke.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Visar väl hur noggranna våra körkortsmyndigheter arbeter.:D
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Blir verkligen en personbil som passerar gränsen en lastbil?

Även tyskarna gillar inte omkörningsförbudet för husbilar. Gärna om någon kan skriva en sammanfattning av artikeln. De lobbar även för en enkel uppgradering av körkortet somska gälla 3.5-4.24ton.

image.jpg
 
Toppen