• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nackdelar med höjd totalvikt ?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Tack för tabellen. Det är ju en markant skillnad på hastighet, tål att tänka på.

Tänk dock på att i de flesta eu-stater går fartbegränsningen vid totalvikt över 7,5ton.
Om inte fordonet reg. som lastbil, som har egna regler, även i sverige.
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

I den här tråden finns de flesta av alla nackdelar med > 3,5 ton upptagna, såväl praktiska, regelmässiga som ekonomiska:

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Ekonomiska? Tack vare en hög totalvikt blev min bil skattebefriad vilket gör cirka 38000 på fem år,så det finns och blir över till vägavgifter och annat.
ser att du i andra tråden inte kommenterat detta faktum men du har väl en egen sanning.


Lars
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ekonomiska? Tack vare en hög totalvikt blev min bil skattebefriad vilket gör cirka 38000 på fem år,så det finns och blir över till vägavgifter och annat.
ser att du i andra tråden inte kommenterat detta faktum men du har väl en egen sanning.


Lars

Du påstår alltså att trådskaparen, om han väger upp sin bil från 3500 kg till 4250 kg, får den skattebefriad? I så fall får du personligen stå för det löftet gentemot trådskaparen.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Tänk dock på att i de flesta eu-stater går fartbegränsningen vid totalvikt över 7,5ton.
Om inte fordonet reg. som lastbil, som har egna regler, även i sverige.

Samtliga hastigheter i tabellen gäller skillnader över resp under 3500 kg. Över 7,5 ton är inte intressant för tråden då den handlar om 3500 kg vs 4250 kg.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Saknar inlägg från Mats J, i endast 7 st av 24 inlägg har hans korståg mot allt som väger mer än 3,5 ton beskrivits, förutom alla inlägg i tidigare trådar (då under annat användarnamn).
Rent löjlig var listan över hur mycket saktare man ska köra med en tyngre bil, redogör i st för de hastigheter som gäller om det nu har så stor betydelse.
Har inte alls särskilt bråttom på semestern, 100km/tim på Autobahn och 80 på landsväg upplever jag inte som något som helst problem.
Skulle det på någon kortare sträcka vara begränsat till lägre hastighet är det heller inga problem.
Efter 8000 mil på europeiska vägar i tyngre bil har jag ingen längtan alls efter en lättare bil (nu 4,5 ton).
För vår del överväger fördelarna med en tyngre bil, t ex stabilare bygge och större lastmöjligheter.
Att det kostar några hundralappar mer per år i vägavgifter och annat är inte något stort bekymmer för oss.
Vi hade tidigare en bil (7m, 4 ton) där vi semesterpackade knappt kunde få med min fru när tankarna var fyllda, hela tiden låg vi på eller över gränsen.
Sedan har jag full förståelse för de som väljer en bil som väger max 3,5 ton, det, skulle inte falla mig in att lägga ner ett stort arbete för att i inlägg efter inlägg propagera mot dessa.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Här följer en sammanställning av skillnad i tillåten hastighet för husbilar över resp under 3,5 ton (dvs hur mycket en uppviktad husbil måste sänka hastigheten i respektive land):

Belgien:
Motortrafikled & motorväg: - 30 km/h

Danmark:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h (på vissa sträckor - 20 km/h)
Motorväg: - 30 km/h (på vissa sträckor - 50 km/h)

Frankrike:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h

Italien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled och motorväg: - 30 km/h

Kroatien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 30 km/h
Motorväg: - 40 km/h

Litauen:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h

Luxemburg:
Landsväg: - 15 km/h
Motorväg: - 40 km/h

Norge:
Landsväg: - 10 km/h (annan skyltning förekommer)
Motortrafikled och motorväg: - 20 km/h (annan skyltning förekommer)

Portugal:
Landsväg och motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 20 km/h

Rumänien:
Motortrafikled: - 10 km/h
Motorväg: - 30 km/h

Schweiz:
Landsväg och motorväg: - 20 km/h

Slovenien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled: - 20 km/h
Motorväg: - 50 km/h

Tjeckien:
Landsväg: - 10 km/h
Motortrafikled/motorväg: - 50 km/h

Tyskland:
Landsväg: - 20 km/h
Motorväg: - 30 km/h eller mer (vid fri fart för lätta husbilar)

Österrike:
Landsväg: - 30 km/h
Motorväg: - 50 km/h

Vad skönt att inte behöva gasa på...ser mer, spar bränsle, missar inte sevärdheter pga hets...:) 4250 kg räcker bra.

 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Du påstår alltså att trådskaparen, om han väger upp sin bil från 3500 kg till 4250 kg, får den skattebefriad? I så fall får du personligen stå för det löftet gentemot trådskaparen.

Det har jag inte påstått, men ju tyngre ju bättre och när du närmar dig 5 ton eller däröver så gäller mitt påstående.

38000 kr är inte kattskit för en äkta smålänning,så ditt påstående att det bara är negativa ekonomiska effekter stämmer inte heller.

lars
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det har jag inte påstått, men ju tyngre ju bättre och när du närmar dig 5 ton eller däröver så gäller mitt påstående.

38000 kr är inte kattskit för en äkta smålänning,så ditt påstående att det bara är negativa ekonomiska effekter stämmer inte heller.

lars

Vilket påstående? Nu får du gärna precisera dig då jag inte har en aning om vad du syftar på, det blir svårt att bemöta annars.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Saknar inlägg från Mats J, i endast 7 st av 24 inlägg har hans korståg mot allt som väger mer än 3,5 ton beskrivits, förutom alla inlägg i tidigare trådar (då under annat användarnamn).
Rent löjlig var listan över hur mycket saktare man ska köra med en tyngre bil, redogör i st för de hastigheter som gäller om det nu har så stor betydelse.
Har inte alls särskilt bråttom på semestern, 100km/tim på Autobahn och 80 på landsväg upplever jag inte som något som helst problem.
Skulle det på någon kortare sträcka vara begränsat till lägre hastighet är det heller inga problem.
Efter 8000 mil på europeiska vägar i tyngre bil har jag ingen längtan alls efter en lättare bil (nu 4,5 ton).
För vår del överväger fördelarna med en tyngre bil, t ex stabilare bygge och större lastmöjligheter.
Att det kostar några hundralappar mer per år i vägavgifter och annat är inte något stort bekymmer för oss.
Vi hade tidigare en bil (7m, 4 ton) där vi semesterpackade knappt kunde få med min fru när tankarna var fyllda, hela tiden låg vi på eller över gränsen.
Sedan har jag full förståelse för de som väljer en bil som väger max 3,5 ton, det, skulle inte falla mig in att lägga ner ett stort arbete för att i inlägg efter inlägg propagera mot dessa.

Är det något av de fakta som tagits upp i tråden som du bestrider i inlägget ovan eller är det bara ett oklädsamt personangrepp som vanligt?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Är det något av de fakta som tagits upp i tråden som du bestrider i inlägget ovan eller är det bara ett oklädsamt personangrepp som vanligt?

Nejdå, bara några rader som svar på enkelspåriga inlägg.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Läs inlägg 22 där finns vad du söker.

lars

Där jag påstår:

I den här tråden finns de flesta av alla nackdelar med > 3,5 ton upptagna, såväl praktiska, regelmässiga som ekonomiska:

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Är där något som saknas i den tråden som jag ser som uttömmande så är du mycket välkommen att fylla på den, det är bra att kunna länka till en tråd där all fakta finns samlad när någon fråga likt trådskaparens i denna tråd kommer upp.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Haha, jag lägger inga som helst känslor i en faktadiskussion. ;)

För mig är det bara ren och skär konsumentupplysning där jag hjälper någon som söker fakta med underlag att ta ett eget beslut, då blir jag nöjd, oavsett vad de sedan kommer fram till för egen del.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Låt var och en ta beslut efter att analyserat alla "faktauppgifter".
Antingen ser man problem eller lösningar.
Det finns många faktorer som påverkar valet av totalvikten.
Sätt upp en kravlista med för- och nackdelar.
Utgå från denna så blir kanske valet inte så svårt.
Själva har vi gått från 3,5 ton till 4,25 och nästa steg blir 4,5.
Detta efter att ha vägt in allt vad vi har kommit fram till.

Låt oss ha härliga turer ute med våra bilar, och njut av våra utfärder.
Snart är ju våren här och vi kan träffas och ha det trevligt tillsammans.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det finns väl inga nackdelar med höjd totalvikt. Själv har jag en EuraMobil 4500kg hemma som skall reg-besiktigas. Ev hast.begränsningar, icke tillåtna vägar ev. högre avgifter någonstans tar jag gärna om jag enkelt & billigt kan höja lastförmågan & eliminera överlast. Så tänker jag i denna fråga men det finns naturligtvis HB-ägare med avvikande åsikter vilket är helt OK för mej.:)

Bennie
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Är det något av de fakta som tagits upp i tråden som du bestrider i inlägget ovan eller är det bara ett oklädsamt personangrepp som vanligt?

Om du är så enkelriktad i dina argument får du också tåla att det finns folk här på forumet som inte tycker som du. Jag har en Kabe 750 med en lastvikt på drygt 1100 kg. Du får gärna tycka vad du vill för mig men du kan inte få mig att ändra åsikt bara för du är "hatisk" mot allt som väger över 3500kg. Vi som nu har dessa bilar har ju köpt dessa för vi vill ha dom inte för att någon annan säger att vi köpa dom. Att dom sen har en lastvikt som tillåter att lasta mer är porslinet och lite bestick gör ju inte saken bättre.
Om du inte gillar dessa bilar kan du väl hålla det för dig själv och inte försöka övertyga oss att vi kör med fel bilar bara för dom väger mer än 3500 kg. Som jag skrev i förra inlägget handlar det nog om att det kostar lite mer att köra med en "femtonnare" men det finns med i kalkylen och på sista raden är det ändå + med svarta siffror.
Ha de gott Mats, träffas vi på vägarna får du gärna kolla på vår bil.:):)
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Låt var och en ta beslut efter att analyserat alla "faktauppgifter".
Antingen ser man problem eller lösningar.
Det finns många faktorer som påverkar valet av totalvikten.
Sätt upp en kravlista med för- och nackdelar.
Utgå från denna så blir kanske valet inte så svårt.
Själva har vi gått från 3,5 ton till 4,25 och nästa steg blir 4,5.
Detta efter att ha vägt in allt vad vi har kommit fram till.

Bästa inlägget i denna tråd, kan inte instämma mer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Varför känner sig några ägare till husbilar över 3,5t så otroligt utmanade av att någon beskriver fördelarna med en bil under 3,5t? Ni ägnar er ju åt precis samma typ av argumentation? Varför inte erkänna nackdelarna med er tyngre bil, och vara nöjda med ert val och fördelarna med det, gentemot en lättare bil?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

En anledning kan vara att det står hundratals 3,5 tons bilar till salu med en last vikt som gör att de aldrig borde tillverkats.
Att så enkelspårigt torgföra att det bara är fördelar kan lura ovetandes som oftast verkar vara dom som till slut står med dessa bilar på sin uppfart.
Sedan har jag givetvis inget emot 3,5 tons bilar om det är tillräckligt med last vikt men än har jag inte sett någon som i verkligheten uppfyller mina krav.
Pratat med flera säljare som säger att det inte är några problem man blir aldrig vägd hur dom nu kan lova det,sett på Facebook flera denna vecka som frågat hur man gör när man väger upp sina bilar så kan man välja ordentlig last vikt från början på en ny bil är det att föredra tycker jag.


lars
 
Toppen