• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nackdelar med höjd totalvikt ?

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ja, du kan omöjligt hålla trafikrytmen där du bara får hålla 70 eller 80 där den skyltade hastigheten är högre. Om du nu inte avser trafikrytmen för den tunga trafiken, vilken stämmer ganska väl. Se hastighetslistan som gäller för tunga hb för respektive vägar runtom i Europa (som du nu har fått två gånger).

Vidare finns där ett antal felaktigheter i dina påståenden. I Schweiz t ex kör lätta husbilar fritt på alla vägar utanför motorvägsnätet och behöver inte skaffa vinjett alls, medan du måste betala kilometerskatt för _alla_ vägar. Du kommer inte in där lagligt utan att anamma kilometerskatten.

Generellt så gäller parkeringsförbud på vanliga parkeringar i städer i de länder där tunga hb jämställs med tunga lastbilar. Bara för att du inte känner till det eller inte bryr dig innebär inte att det är lagligt.

Att använda boxar och tidsåtgången och administration med anmälan osv lämnar jag därhän. Kan bara konstatera att är man glad pensionär som har gott om tid att ägna åt administration så ser man det inte på samma sätt med att registrera sig och lösa in och ut boxar bara för en kort genomresa eller semestertripp i de länder som anammar sådana på sitt vägnät. De med rymligare samvete löser problemet smidigare med vinjetter istället, man kan undra varför om där nu inte finns någon nackdel med boxarna.

Vad gäller åtkomsten till besöks- och resmål i stadskärnor så är det inte sällsynt att dessa ligger i områden som spärrar tyngre hb ute, genom 3,5-tons-förbud eller parkeringsförbud i de städer där dessa likställs med tunga lastbilar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Jag får intrycket när jag läser argumenten mot "tung" husbil att dessa närmast är till för att backa upp en personlig övertygelse att man valt "rätt" storlek på sin husbil. ;)

Jag känner inte igen beskrivningen och har heller inte upplevt alla dessa nackdelar när jag under många år färdats runt med vår 5-tons husbil i Europa. :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ja, du kan omöjligt hålla trafikrytmen där du bara får hålla 70 eller 80 där den skyltade hastigheten är högre. Om du nu inte avser trafikrytmen för den tunga trafiken, vilken stämmer ganska väl. Se hastighetslistan som gäller för tunga hb för respektive vägar runtom i Europa (som du nu har fått två gånger).

Vidare finns där ett antal felaktigheter i dina påståenden. I Schweiz t ex kör lätta husbilar fritt på alla vägar utanför motorvägsnätet och behöver inte skaffa vinjett alls, medan du måste betala kilometerskatt för _alla_ vägar. Du kommer inte in där lagligt utan att anamma kilometerskatten.

Generellt så gäller parkeringsförbud på vanliga parkeringar i städer i de länder där tunga hb jämställs med tunga lastbilar. Bara för att du inte känner till det eller inte bryr dig innebär inte att det är lagligt.

Att använda boxar och tidsåtgången och administration med anmälan osv lämnar jag därhän. Kan bara konstatera att är man glad pensionär som har gott om tid att ägna åt administration så ser man det inte på samma sätt med att registrera sig och lösa in och ut boxar bara för en kort genomresa eller semestertripp i de länder som anammar sådana på sitt vägnät. De med rymligare samvete löser problemet smidigare med vinjetter istället, man kan undra varför om där nu inte finns någon nackdel med boxarna.

Vad gäller åtkomsten till besöks- och resmål i stadskärnor så är det inte sällsynt att dessa ligger i områden som spärrar tyngre hb ute, genom 3,5-tons-förbud eller parkeringsförbud i de städer där dessa likställs med tunga lastbilar.

Att köra i eller genom Schweiz utan att använda deras Autobahn eller Autostrasse är nästan omöjlig eller i alla fall mycket opraktiskt varför vignette är i princip obligatorisk för lättare bilar, kostar 40 CHF för ett år (se bif karta)
file:///Users/sorenfingal/Downloads/abgabepflichtige_nationalstrassen.pdf
För tyngre bil är kostnaden 3,25 CHF/dag (min 25 CHF).

Beträffande parkeringsförbud får du nog precisera dig lite mer. Kan inte minnas att jag varit någonstans där detta är fallet.

Och som jag tidigare nämnt ett par ggr kan det ju vara bra med lite erfarenhet av körning med tung bil, att skaffa en EasyGo+-box är inte svårt, det gör du hemifrån, vilket betyder att du alls inte har några administrativa besvär, boxen är din så du behöver inte alls skaffa eller lämna tillbaka den någonstans. Och så behöver man ju inte heller, för att använda din vokabulär, ägna sig åt administration och stanna för att lösa vignette.

Och när det gäller att komma in i stadskärnor mm får du gärna ge några exempel, har inte stött på det någonstans ännu, men har naturligtvis inte besökt alla städer i Europa.

Edit: Ändrat ett "om" till "och".
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Jag kör själv en husbil över 3,5 och är mycket nöjd med det. Visst finns det nackdelar med att köra en sådan både i Sverige och utomlands. Det finns regler som kan vara svåra att känna till, både för lätta och tunga fordon. Det här med att parkera till exempel. Även i svenska städer finns det särskilda parkeringsförbud för tunga fordon. I till exempel Stockholm gäller:

"Fordon med en bruttovikt som överstiger 3,5 ton får inte parkeras på väg inom Stockholms stad klockan 22-06, utom där det är skyltat med tillåten parkering."

Personligen tycker jag det är bättre att vara försiktig och uppmärksam för att undvika att bryta med regler som gäller tunga fordon och som kan omfatta även min husbil, liksom alla andra regler, än att ständigt åka omkring och bryta mot lagen genom att åka med övervikt.

Johan K.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Absolut, och på samma sätt så repriserar vi en kort sammanfattning av vad "faktauppgifterna" som syftas på innebär så att vi har det samlat på samma ställe för de som hittar till den här tråden:

Förutom den uppenbara ökningen av lastvikten och möjlighet till större bil med mer utrymme som är den stora anledningen till att kliva över 3500 kg, så handlar det även även om man fortfarande vill kunna köra med husbilen utomlands som man kör med den i Sverige, dvs efter personbilsregler istället för efter lastbilsregler. Att kunna följa trafikrytmen obehindrat utan omkörningsförbud, 3,5-tons-förbud, parkeringsförbud i städer, det administrativa krånglet med kilometerskatt och dosor i Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, m fl länder och ha tillgång till sgs alla besöksmål och stadskärnor som man har tillgång till med personbil. Det utöver de små skillnaderna som finns även i Sverige, som besiktningsregler och B-kort efter 1996 (detta är väl den enda enskilda skillnaden som separat är en dealbreaker), utgör den totala helhetsbilden som man som påläst bör ha framför sig om när man står och överväger bilar runt 3500 kg.
Din sk "repricering"/sammanfattning är ofullständig och hårt personligt vinklad med just dina bedömningar, så enkelt kan man inte göra en sammanfattning om det ens är möjligt! Jag tycker att man också bör fundera över och värdera t.ex följande;

1) Ökning av lastvikt är inte alltid självklar finns olika förutsättningar, med erfarenhet från 2 st 4 tons Bürstner Elegance 2010'or!
2) Ökad inre volym sätter just vi stort värde på, faktiskt mer än lastvikten i sig!
3) Stora och lätta husbilar, spec högbyggda med stort överhäng blir vind- och lastkänsligare än tyngre bilar (minskad komfort/säkerhet?).
4) Tyngre bilar ger oftast en komfortablare körning och boende (utan att överdriva), spec om de är rustade med kraftigare chassi och om de dessutom är försedda med boggie så blir de mindre vindkänsligare (mot wobbling ... ) och går då även "mjukare ... !
5) Att kunna följa trafikrytmen (vems?) innebär i mina ögon inte att man med ett "fritidfordon" måste köra om och fortare än lastbilar (oavsett land så färdas de ändå i 90-97 km/tim = räcker för oss! Så även vid omkörningsförbud .. !
6) Tillgång till parkering/åtkomst i stadskärnor med husbil(?), tja man kan gå, cykla, åka kommunalt och inte provocera med husbil just i centrum! I varje fall i många tyska orter finns förbud för husbilar att parkera på vanliga p-bilsparkeringar om det inte finns tilläggsskylt för just husbil (oavsett bilstorlek).
7) Vid behov av hastigheter på uppåt 130 km/h med husbilar ... då bör man nog "läsa på" och ta sig en funderare över vad man sysslar med och vad för fordon man har bromsar, däck, konstruktion och vad det är avsett för, mmm!

Förutom dessa exempel kan tilläggas, att vi husbilister/människor är som individer olika vad gäller det mesta vilja(?), körkort(?) har själv bla CE, varför vi har husbil(?), hur vi lever med/utan husbil(?), språkkunskaper(?), hur mycket pengar vi vill/kan lägga på vår fritid med/utan husbil(?), hur bekvämt vi vill resa/bo(?), etc!
 
Toppen