• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Har haft både Dieselkrafts box och KCR.

Eftersom motorerna går bra redan före montering har jag inte märkt så mycket av effektökningen men förbrukningen har sänkts märkbart. Min senaste bil (Ducato 130) har under 13000 mil haft en snittförbrukning på 0.71. Det är verkligen bra med tanke på att en husbil går alltid fullastad. Ekonomiskt blir det väl inte många kronor sparade men det blir trevligare att köra. Har precis bytt bil och funderar på vilket fabrikat jag skall välja, att det blir en ny box är helt klart. Har haft krångel en gång, förmodligen fukt i kontakterna så det gäller att montera på så bra ställe som möjligt och dessutom skydda på något sätt.
Hälsningar
Jan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motoroptimering

Om någon kan och orkar läsa facktyskan finns det en hel del intressant info om modern motorbyggnadsteknik och "motoroptimering" relativt enkelt beskrivet att läsa här, jag orkar tyvärr inte översätta, kanske kan google hjälpa till? :)

Stalzamt: Die Wahrheit über Chiptuning – Spaßbringer oder Motorentod? - Motorblock

Kan inte vara möjligt.:twitcy:

Ingen hemlighet bland folk som jobbar med trimning i ordets rätta bemärkelse att motorer kan se likadana ut på utsidan men skiljer enormt på insidan, men förhoppningsvis kan jämförelsen med rökning och sjukdom ge en tankeställare hos "chiptrimmare".
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Tack för länken Montreal.
Det var en mycket intressant artikel. Det kan alltså vara mycket som skiljer exempelvis 2,8 liters motorns olika versioner som typ 8140.23 med 106 hkr till 8140.43N med 146 hkr från varandra. Att bara ta ut mer effekt ur en svagare version som min 8140.43 med 122 hkr får man nog vara lite försiktig med om man vill åka länge och tryggt även om det kliar i mina"trimmarfingrar".
Sune
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Motoroptimering

Vi chippade våran förra 130hk Eriba och fick ett bra resultat, bra mycket bättre vrid även om den var bra "otrimmad". Lite nyfikenhet:rolleyes:
Fast i Carthagon vi har nu med 3.0motorn så skulle jag aldrig tordas "trimma"!
Detta sagt med tanke på växellådans överlevnad! Våran bil väger enl.våg runt 4000kg i verklig vikt och med ett mammutvrid så törs jag inte........stackars växellåda!

Ändå har vi bara "lilla" trelitersmotorn på 157hk! Undrar om växellådorna är förstärkta när denna motor plötsligt har uppåt 180 vridsugna hästkrafter som de senaste årsmodellerna har?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Enligt vad jag sett har 3,0 med högre effekt samma vridmoment (400Nm) förmodligen just för att rädda växellådan, och kanske de stackars framdäcken? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Tack för länken Montreal.
Det var en mycket intressant artikel. Det kan alltså vara mycket som skiljer exempelvis 2,8 liters motorns olika versioner som typ 8140.23 med 106 hkr till 8140.43N med 146 hkr från varandra. Att bara ta ut mer effekt ur en svagare version som min 8140.43 med 122 hkr får man nog vara lite försiktig med om man vill åka länge och tryggt även om det kliar i mina"trimmarfingrar".
Sune

Mellan de två motorerna är det ju väldigt stora skillnader, din med 122Hk TDi/idTD har mekanisk insprutning och turbo med fast geometri, medan den med 146Hk (Kallas JTD Power) har elektronisk insprutning och turbo med variabel geometri. Däremellan finns den vanliga JTD med 128Hk, elektronisk insprutning och turbo med fast geometri. :)
 
Senast ändrad:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Ja så är det och allt kan vässas om man vill.
Jag har dock stor respekt för höga kolvtemperaturer (övre kolvkant) . Vi är väl många som "brände" tvåtaktskolvar i vår ungdom. Även hög avgastemp är en risk för turbon.
I min nyfikenhet på motorteknik har jag kollat på olika turbos tryckkurvor men jag har inte hittat något som visar samband mellan motorvarv och turbotryck mätt efter wastegaten.
Kanske har någon på forumet mätt upp detta och i så fall, på vilken motor?
PS
Jag tänker inte vässa men är så s...ns nyfiken och vill att allt ska fungera som Fiat har avsett
Sune
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Promotech har ju två alternativ, dels effektbox som så många andra har och dels
Programmering av bilens styrenhet.

Är det någon som låtit programmera om styrenheten på sin Fiat motor?

Jag funderar starkt på att välja det alternativet, dels för bättre effektkurva och dels för att besiktningen ej kan se om bilen är chippad.

Nackdel, om motorns mjukvara behöver uppdateras så försvinner optimeringen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Promotech har ju två alternativ, dels effektbox som så många andra har och dels
Programmering av bilens styrenhet.

Är det någon som låtit programmera om styrenheten på sin Fiat motor?

Jag funderar starkt på att välja det alternativet, dels för bättre effektkurva och dels för att besiktningen ej kan se om bilen är chippad.

Nackdel, om motorns mjukvara behöver uppdateras så försvinner optimeringen.


Det finns bara en fördel med box och det är eventuellt andrahandsvärde.
Den passar ju till andra bilar med samma motor.

Angående uppdatering av mjukvara från tillverkaren så ingår det väl minst en återinstallation av Promotech. Eller så köper du en "MyTech" så kan du ju lägga till eller ta bort mjukvaran själv. Samt som en bonus radera eventuell OBD2 koder.
 
B

Brincken

Guest
Sv: Motoroptimering

Hej !
Köpte Bsr motoroptimeringskit på Elmiamässan. Sitter nu i min Ducato 130 hkr 2015.
Kört några hundra mil. Fungerar perfekt. Känns att vridmomentet är högre speciellt i uppförsbackarna. Bränsleförbrukningen kan jag inte uttala mig om då jag hitintills bara kört korta sträckor. Skall dock köra 400 mil till sommaren så då får jag en bättre uppfattning.
Att återställa till originalet går på några minuter. Bara att plugga i , trycka på knappen och
så har man ursprungliga inställningar tillbaka. Kan rekommendera denna optimering då den tar hänsyn till bilens grundinställningar och inte som en del andra som bara "lurar" insprutningen.
Lycka till.
Mvh Bosse
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Hej !
Köpte Bsr motoroptimeringskit på Elmiamässan. Sitter nu i min Ducato 130 hkr 2015.
Kört några hundra mil. Fungerar perfekt. Känns att vridmomentet är högre speciellt i uppförsbackarna. Bränsleförbrukningen kan jag inte uttala mig om då jag hitintills bara kört korta sträckor. Skall dock köra 400 mil till sommaren så då får jag en bättre uppfattning.
Att återställa till originalet går på några minuter. Bara att plugga i , trycka på knappen och
så har man ursprungliga inställningar tillbaka. Kan rekommendera denna optimering då den tar hänsyn till bilens grundinställningar och inte som en del andra som bara "lurar" insprutningen.
Lycka till.
Mvh Bosse

Det låter intressant, synd bara att det inte finns till min bil Fiat 3,0 177hk
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motoroptimering

Aha, trodde att tillverkarna optimerade motorerna till den tänkta användningen? Men de kanske ser en eftermarknad för att sälja trimmchips genom att ej optimera motorerna.
Att de som monterar chips som vid försäljning demonteras är nog i alla fall i mina ögon bedragare om de ej informerar köparen om verkligheten.;)
 
Toppen