• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Vad har vi lärt oss av den här diskussionen?:confused:
Åke
Egentligen ingenting som jag tycker, alla har ju egna djupt cementerade uppfattningar. Så enkelt som ämnet beskrivs ovan funkar det inte i den seriösa fordonsvärlden och dess utvecklingsverksamhet.

Där handlar det självklart inte enbart om motorer utan om hela drivlinor och framförallt om deras påverkan på hela fordonet betr t.ex helbilskomfort, -bränsleförbrukning ... , prestanda, -körbarhet, -handling, -hållbarhet/livslängd, servicevänlighet/kostnad, mmm!

Vad sedan gäller "lagligheten" i olika trimchips (som har stor marknad trots allt) så är det mig veterligt enbart Volvos som är "myndighetsgodkända". För övriga trimningar/satser KAN det i olika sammanhang uppstå problem i samband med om något händer som kan härledas till att fordonets effekt, etc ändrats (betr försäkring, garantier, ansvar i olyckor, mm). Tydligen bortser många fordonsägare från dessa senare aspekter.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Och egentligen om man ska vara petigså kom avgasreningen i Sverige -76
Så bilar efter -76 är det förbjudet och greja med något som påverkar avgasvärdena typ öppet luftfilter bullrigt avgassystem den minsta detalj som
avviker är olaglig och kan leda till reg bes
Helt klart olagligt och boxa motorn .
Nu är det inget som kan kallas avgasrening på en sådan gammal diesel .jag
vet inte när det kom
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Jag höjde hästkraftantalet med 32 stycken och Nm med 80 på en FIAT 2012 på 3 liter och 177 hk. Dock var den inte på 177 när jag köpte den! Toppfarten ökade från 117 km/tim till över 155 km/tim. Åker inte så fort men vid behov fanns det "krut". Jobbet utfördes av Autostable i Eskilstuna. Plus att den drog mindre bränsle.
Har själv en 5 tons Fiat 2012 på 3 liter, 177Hk med automat, fordonet gör 155km/t enl reg.bevis!

Har inte gjort något åt min HB mer än normal service vartannat år, åker inte heller så fort men naturligtvis har jag testat det mesta eftersom jag är tekniskt "nyfiken" av mig;
¤ uppgiven toppfart 155km/t verkar stämma (på plan autobahn i vindstilla)
¤ förbrukning baserad på nu 3.000 mil = 0,94 lit/mil (baseras på tankade litrar/bilens vägmätare) kör oftast i 85-95 kmt (långtradarfart) vilket även verkar vara optimalt ur bränsleförbrukningssynpunkt.

Förstår inte behov/argument av trimåtgärder för denna drivlina, om jag varit i ditt ställe skulle jag tagit upp dina uppgifter som problem med Fiat och låtit dem lösa dessa/dina uppgivna problem (det är ju deras jobb)!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Motoroptimering

Vi har också 3.0 motorn i våran Carthago, fast i 160hk utförande!
Ärligt talat så är jag lite "pojkaktig" ibland, men jag skulle aldrig tordas göra nån som helst vridmomentshöjande åtgärd åt denna motor.....för den inbjuder redan till lågvarv/vridmomentsåkning!
Så jag gissar att växellådan redan är i ett tufft läge med orginaleffekten!

Fast på den förra bilen så hade vi den trevliga 2.3 liters motorn som enl. mig har en helt annan karaktär, lite mindre vrid och mera "varvig".
På den bilen testade jag en effektbox och jag blev jättenöjd! Fast fortfarande så var det mera så att den motorn ville varvas mer för att ge riktig kraft!

Nu är det ju inga racebilar vi pratar om så:oops:, så för oss är det att åka lite mer på hög växel (lagom:wink:) som gäller!
Sen är ju en Carthago i51 lite mer sävlig i handlingen än en lågbyggd halvintegrerad husbil! Nästan två olika körstilar även om det är Fiatbaserade chassien!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Jag har lite svårt för det där med att det ofta kallas för ”motoroptimering” eller ”dieseloptimering” när man trimmar genom box eller ny programvara. Där har boxkrängarna verkligen lyckats lura i oss nya tjusigare men klart missvisande ord. Trimning är ju rimligen ett bättre uttryck.
Jag har svårt att tänka mig att företag som t.ex. KCR har utrustning eller ens kompetens att göra något ännu mer ”optimalt” än vad ingenjörerna på motortillverkarnas utvecklingsavdelningar har lyckats med.

Höja effekten är ju en sak men det är ju inte samma sak som att få motorn att gå mer ”optimalt”. Då finns ju bra många fler parametrar än bara effekten att tänka på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motoroptimering

Hej igen, jag har köat bort tid på Elmia utan uppkoppling ett tag (Vilken dj.... soppa i inledningen. Elmia tar säkert bra betalt av utställare. De tar också bra betalt för parkering, camping och inträde. Men verkar ändå inte bekymra sig nämnvärt över att det inte funkar alls de i det inledande skedet och många helt enkelt åker iväg från eländet :mad:... Men nog om det.

:)p: sluta bråka pojkar :p:). Man kan väl konstatera kanske att det finns mer att hämta ur det mesta i motorväg av någon eller några anledningar.

Det måste finnas flera anledningar. en är väl god marginal till överbelastning. En annan, samma motor i olika utföranden för ekonomins skull och slippa utvecklingskostnader m.m.
Men en sak är inte skrönor. Den kvävda motorn i en del av Vitomodellerna.
Jag vet inte vilken bil den sitter i med original kraft, men då ligger den troligen på ca. 150hk, och går att optimera till nästan 200.
I Viton är det alltså ca. 150hk som är kvävda till 95, troligen med allt fortfarande original.
Så det innebär att man optimerar en kvävd 150hk motor och inte en 95hk motor. Troligen därav den stora skillnaden med en box monterad.

Med tanke på mina första frågor som var, vad havererar i sådan mängd i boxade motorer att det är ett problem att räkna med.
Min erfarenhet efter alla år med bilar och trimning är nog att själva motorerna håller för minst det dubbla kraftuttaget som finns i dem från början utan att något börjar haverera i motorn, och då brukar det börja med krokiga vevstakar och brända kolvar m.m.
Men en, ofta knappt ca. 20% ökning med en box vet jag inte om jag någonsin har hört har framkallat ett motorhaveri. Om något går sönder som även går sönder på icke boxade motorer kan man väl inte klandra boxen för det.... (Jo kanske om man som biltillverkare vill slippa undan garantiåtagande :rolleyes:.)

M.v.h.JANKRO.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

[FONT=Verdana","sans-serif][/quote][/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]1)[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif] Man kan väl konstatera kanske att det finns mer att hämta ur det mesta i motorväg av någon eller några anledningar.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Det måste finnas flera anledningar. en är väl god marginal till överbelastning. En annan, samma motor i olika utföranden för ekonomins skull och slippa utvecklingskostnader m.m.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]2)[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif]Min erfarenhet efter alla år med bilar och trimning är nog att själva motorerna håller för minst det dubbla kraftuttaget som finns i dem från början utan att något börjar haverera i motorn, och då brukar det börja med krokiga vevstakar och brända kolvar m.m.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]3)[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif] Men en, ofta knappt ca. 20% ökning med en box vet jag inte om jag någonsin har hört har framkallat ett motorhaveri. Om något går sönder som även går sönder på icke boxade motorer kan man väl inte klandra boxen för det.... (Jo kanske om man som biltillverkare vill slippa undan garantiåtagande .)[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]M.v.h.JANKRO.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Har lite synpunkter på pkt 1-3 ;[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]1) Visst finns det vissa säkerhetsmarginaler i motorkonstruktioner, men;[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]-- haken i ditt resonemang är att bara motorkonstruktörerna/beslutsfattarna hos resp tillverkare känner till dessa, dvs dessa uppgifter sprids inte utanför företaget![/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]-- i dessa marginaler (vissa är generella enkla av ren hållfasthetstyp) räknas betr motorn in t.ex, hur länge basmotorn skall fungera utan att själva motorkroppen behöver öppnas pga kolv-, cylinder- etc slitage![/FONT]
-- även hur momentet läggs ut kan påverka enskilda prylars hållbarhet (bla drivlineryck, etc)
[FONT=Verdana","sans-serif]-- övriga drivlinan och chassit är självklart också dimensionerade efter tillverkarens önskade motoreffekt/karaktär (bla överföringskrafter/moment, bromsar, fjädring, kör och ljudkomfort)[/FONT]

[FONT=Verdana","sans-serif]2) Vet inte vad du menar med "dubbla kraftuttaget" men de tillverkare som konstruerat sina motorer för "dubbla" kraftuttag är nog hädangångna redan under förra årtusendet (varenda del i en modernare motor är noga analyserade och utvecklade för att INTE vara "onödigt" överdimensionerade i förhållande till vad motorn (inkl resten av fordonet) skall prestera. Detta pga bla förbrukning, minskad inre friktion, reduktion av vikt, med mycket mera.[/FONT]

[FONT=Verdana","sans-serif]3) Knapp ökning på 20%, inte hört talas om haverier? Vet inte vad du kallar haveri, jag tycker nog att om inreddet i basmotorn "bara" håller i 10'-20' mil innan motorkroppen måste öppnas, så kallar jag det också för haveri i dessa sammanhang! [/FONT]

[FONT=Verdana","sans-serif]Hos varje enskild tillverkare finns fö bara en mycket begränsad skara bestående framförallt av beslutsfattare som har tillverkarens kompletta "helhetsyn/kunskap" om resp motor såväl som helt basfordon. Utomstående kan enbart gissa och tro på egen eller andras bekostnad men har självklart inte tillverkarens kunskaper om just dennes produkter = givetvis inget som en tillverkare vill ta konsekvenser och kostnader av. [/FONT]
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Jag köpte en begagnad husbil som jag efter 12000 mil upptäckte att den hade en trimbox monterad. Efter många sorger och besvär, bl.a. hemkörning från Tyskland i nödläge, byttes insprutningspumpen ut eftersom den var utsliten. Kan det ha berott på trimboxen?
På verkstaden avrådde de bestämt från trimboxar eftersom motorslitaget ökar. Dessutom har de erfarit att flera husbilar med trimbox inte klarade avgaskontrollen hos bilprovningen.
Boxen är nu borttagen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motoroptimering

Att trimma en förbränningsmotor kan nog jämställas med att måla en tavla. det finns alltid detaljer att förbättra.
Att koppla in en box är nog närmast som en fotostat av ett original.

Motortrimmare ger sig i första hand på motorns "andning" dvs öka insugskanaler och ventildiameter till vad materialtjockleken medger. Även en liten tratt (rampipe) för insuget kan ge en viss effekthöjning. Extraktoravgassystem är en annan nödvändighet för att få bra flöde på avgaserna. Att lätta svänghjulets massa är nog en självklarhet för motortrimmare.
Sedan finns det en hel del annat man kan ge sig på, lätta kolvar och vevstakar samt en hel del balansering av rörliga komponenter. Finns mycket mer man kan göra för att optimera effektuttaget. (Turbotryck t.ex.)
Box är nog knappast någon trimning i ordets rätta bemärkelse. Men tron försätter berg säger de som är troende.:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Och oberoende mätningar på en 2.0 JTD visar annorlunda (se bifogad fil).
 

Bilagor

  • Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 79

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Effektsiffrorna på Vito:n blir jag extremt misstänksam mot, det skulle betyda att MB skulle ha monterat spridare och turbo som har möjlighet att leverera väldigt stora mängder bränsle och luft på den motorn, vilket i sin tur skulle betyda att man får svårt att programmera rätt bränslemängder i det låga registret, och att bilen p.g.a. den överdimensionerade turbon skulle ha ganska rejäl "ketchupeffekt" på låga varv.

Där tror jag du har fel . Det är just det som är det fina i kråksången,
Det är enkelt att programmera öppningstider och laddtryck med en modern styrning .
Att spridaren har en stor volym som inte behövs kvittar i detta fall ,laddtryck är
Lätt och styra .
Inte för mig men en som kan flacha en dator är det en baggis.

Där måste jag tyvärr säga att du har fel, spridarnas och turbons dimensionering och typ har mycket stor betydelse för slutresultatet. Att Mercedes skulle ha monterat en turbo som lätt dubblar effekten känns för mej väldigt otroligt. :)

Montreal varifrån får du uppgiften att MB skulle ha monterat en överdim. turbo?

Vippen har rätt, på dagens moderna "common rail-system" så kan dator=ECU+elektroniska-spridare ge mellan 1 till 5 insprutningar till varje takt under ett tryck på över 2000 bar, detta gör att man kan använda samma motor med stor variation på effekt m.m. utifrån signalerna från ECU, och går inte att jämföras med äldre system.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Montreal varifrån får du uppgiften att MB skulle ha monterat en överdim. turbo?

Vippen har rätt, på dagens moderna "common rail-system" så kan dator=ECU+elektroniska-spridare ge mellan 1 till 5 insprutningar till varje takt under ett tryck på över 2000 bar, detta gör att man kan använda samma motor med stor variation på effekt m.m. utifrån signalerna från ECU, och går inte att jämföras med äldre system.

Insprutningen handlar om bränsletillförsel, turbon om lufttillförseln.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motoroptimering

[/B] Vet inte vad du menar med "dubbla kraftuttaget"............

[FONT=Verdana","sans-serif]3) Knapp ökning på 20%, inte hört talas om haverier? Vet inte vad du kallar haveri, ..... [/FONT]

---------------------------------------------------------
Hej Relax, med dubbla kraftutaget menar jag just det. Det finns nog många fler än man kan tro som har uppåt det dubbla ut från sin motor.
Större laddluftkylare, andra spridare, nytt grenrör med större turbo och annat avgassystem samt en bunt med andra delar för dyra pengar, och som avslutning, omprogrammering/mappning av bilen i bromsbänk brukar sluta ungefär där i vissa fall.
Men om kraften används för ofta vid sportbilsträffar på bana m.m. så inverkar det helt säkert betydligt på livslängden även om den inte rasar på en gång, men om bilen är nyare så är den kanske återställd och såld långt innan det rasar.
Är det en äldre bil och en intresserad person så brukar det stå en färdig reservmotor i ett hörn i garaget och vänta på sin tur.

------------------
Haveri kallar jag nog när motorn går sönder av kraftuttaget från den, om det sker av rent slitage efter 35.000mil i stället för 50.000 är det nog mera överdrivet slitage p.g.av trimmning och för mycket :p: utnyttjande av kraften i vardagstrafiken.
Det går nog också att få till om man är gasglad även med en originalmotor.

Tro inte att jag är helt avskärmad, naturligtvis sliter mera kraft så väl som tung gasfot på motorer. Men om det bara används ibland när det behövs så funkar det nog rätt länge ändå.
Något som däremot ligger på gränsen redan från början och som troligen inte gillar mera kraft att jobba med är väl påfundet dubbelmassesvänghjul. Det får säkert stryk och verkar ju ofta inte ens tåla kraft/tyngd förhållandet på originalmotorer tyvärr, men det finns ju ofta ombyggnadssatser till "vanligt" svänghjul med fjädrar i lamellcentrumet i stället.

Min erfarenhet av hur vanligt det är med box i husbilar hos de jag känner, och även många som jag pratat med, är nog att det sitter i fler än massor av husbilar.

Som avslutning så har jag pratat med en hobbytrimentusiast som hade följt den övre trimningsvarianten på sin 3.0 Ducato.
"Det behövs inte men det är roligt, och den går som en skållad råtta om man vill" var vad han sa som motiveringen till riktig och troligen svindyr trimning av över fyra ton husbil.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motoroptimering

Den dagen jag ser en husbil som i bilden då är det fråga om en lyckat trimning.
 

Bilagor

  • motortrimm.JPG
    motortrimm.JPG
    5,1 MB · Visningar: 2
Toppen