• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motoroptimering

Vilken drivlina är det som Volvo och MB delar?
-----------------------------------------------------------------------
Hej igen Montreal.
Jag vet inget om samarbeten mellan bilmärkena, men vippen kanske inte menade samma motor i Mercedes och Volvo, utan samma motor i flera Volvomodeller och samma (men en annan) motor i flera Mercedesmodeller.

Just Mercedes är lite berömda för en av motorerna i Vito som är strypt till halvdöd.

EFFEKTUPPGIFTER (Mercedes Vito 109CDI)

.................Original.................Box Vtech....................

Effekt: ----- 95Hp -------------- 190Hp ------- +95Hp

Vridm: ---- 250Nm ------------- 400Nm ------- +150Nm


Och... Jo V8'orna verkar klara avgaskrav m.m. Men de måste programmeras om på rätt sätt.
Hela bilarnas system är styrda av en dator numera verkar det som.
Det var någon som skrev att man kan programmera om bilens dator så man kan reglera hästkrafterna med radions volymknapp om man vill och har kunskap.

M.v.h. JANKRO.

Sen måste jag hålla med om att 200hk. i en Vito kan nog bli lite väl spännande :D.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Det vore ju intressant att veta vilka avgaskrav de trimmade V8:na klarar. När jag pratar avgaskrav menar jag ju inte de rudimentära tester som bilprovningen gör, utan tester som mäter alla utsläpp från motorn. Och om det påstås någonstans att det är så, skulle det vara intressant att veta källan?

Frågan om Volvo-MB ställde jag ju till Vippen?
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Jag är absolut ingen expert av något slag (bara entusiast) och det enda jag vet är att om man får fel (för högt) avgasvärden när man besiktar bilen så blir den inte godkänd. Min bil besiktades efter motoroptimering och blev godkänd.
Jag vet inte exakt hur värdena var när den besiktades förra gången och om det var någon "förbättring" men att den blev godkänd måste betyda att värdena är inom gränsen på vad som är OK för bilprovningen.

Alla tillverkare programerar sina bilar för att de inte ska paja, dvs ska gå långt så de "safar" istället för att dra motorerna till max, vilket kan kosta dem dyrt med alla reparationer mm.


Den som chippar/programmerar om sina bilar vet (hoppas jag) att man tar en risk. Risken är att motorerna drivs i max kapacitet i vissa fall. Dvs de kan gå varmare och kan skadas. Men vi pratar husbilar här, inte tävlingsbilar. Vem av er som chippat bilen har kört mer än säg 110 ? Åtminstone inte jag.

Jag ville att min husbil skulle vara lite piggare om man skulle göra en omkörning och så klart att den skulle dra lite mindre såpa. Jag tror att jag har fått det jag ville ha.
:cool:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Det vore ju intressant att veta vilka avgaskrav de trimmade V8:na klarar. När jag pratar avgaskrav menar jag ju inte de rudimentära tester som bilprovningen gör, utan tester som mäter alla utsläpp från motorn. Och om det påstås någonstans att det är så, skulle det vara intressant att veta källan?

Frågan om Volvo-MB ställde jag ju till Vippen?

Jag kanske uttryckte mig oklart Volvo o MB har inga drivlinor gemensamt
Vad jag vet
Det jag skriver är inte alltid vetenskapligt och saknar ofta en källa på nätet som många alltid ska hänvisa till
Min erfarenheter bygger oftast på egna misstag och år av meckande och är ingen skrivbordsprodukt
Förlåt att jag var otydlig o oklar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

-----------------------------------------------------------------------
Hej igen Montreal.
Jag vet inget om samarbeten mellan bilmärkena, men vippen kanske inte menade samma motor i Mercedes och Volvo, utan samma motor i flera Volvomodeller och samma (men en annan) motor i flera Mercedesmodeller.

Just Mercedes är lite berömda för en av motorerna i Vito som är strypt till halvdöd.

EFFEKTUPPGIFTER (Mercedes Vito 109CDI)

.................Original.................Box Vtech....................

Effekt: ----- 95Hp -------------- 190Hp ------- +95Hp

Vridm: ---- 250Nm ------------- 400Nm ------- +150Nm


Och... Jo V8'orna verkar klara avgaskrav m.m. Men de måste programmeras om på rätt sätt.
Hela bilarnas system är styrda av en dator numera verkar det som.
Det var någon som skrev att man kan programmera om bilens dator så man kan reglera hästkrafterna med radions volymknapp om man vill och har kunskap.

M.v.h. JANKRO.

Sen måste jag hålla med om att 200hk. i en Vito kan nog bli lite väl spännande :D.

Effektsiffrorna på Vito:n blir jag extremt misstänksam mot, det skulle betyda att MB skulle ha monterat spridare och turbo som har möjlighet att leverera väldigt stora mängder bränsle och luft på den motorn, vilket i sin tur skulle betyda att man får svårt att programmera rätt bränslemängder i det låga registret, och att bilen p.g.a. den överdimensionerade turbon skulle ha ganska rejäl "ketchupeffekt" på låga varv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Om man gör påståenden där det inte finns underbyggnad, utan det mest bygger på hörsägen är det väl lämpligt att det diskuteras? Annars sprids ju sådan felaktig information och upphöjs till slut till någon slags sanning? :wideeyed:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motoroptimering

För att bli vid FIAT, så bygger man väl motorer till "transportbilar" dvs lätta lastbilar 3,5 ton. Min husbil är utrustat med just en sådan motor men husbilstillverkaren har lyckats att få ett godkännande på ytterligare ett ton.
Jag kör försiktigt, med många växlingar och det har funkat i över 14.000 mil. :)

Men visst är det roligt att trimma motorer, men husbilen är för mig ett fritidsfordon och som pensionär behöver jag inte ha bråttom.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Även jag har "ställt på" min motor 2,5 TDi med mekanisk insprutning, väl medveten om riskerna både för motor och växellåda. Jag försöker också växla i stället för att segdra på 5:an, och hittills har det fungerat i 18.500mil. Turbomotorer "räddas" ju ganska mycket om man inte tar ut maxeffekt hela tiden så jag har gott hopp där också, hitills märks inte några problem.
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Effektsiffrorna på Vito:n blir jag extremt misstänksam mot, det skulle betyda att MB skulle ha monterat spridare och turbo som har möjlighet att leverera väldigt stora mängder bränsle och luft på den motorn, vilket i sin tur skulle betyda att man får svårt att programmera rätt bränslemängder i det låga registret, och att bilen p.g.a. den överdimensionerade turbon skulle ha ganska rejäl "ketchupeffekt" på låga varv.

Där tror jag du har fel . Det är just det som är det fina i kråksången,
Det är enkelt att programmera öppningstider och laddtryck med en modern styrning .
Att spridaren har en stor volym som inte behövs kvittar i detta fall ,laddtryck är
Lätt och styra .
Inte för mig men en som kan flacha en dator är det en baggis.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Där måste jag tyvärr säga att du har fel, spridarnas och turbons dimensionering och typ har mycket stor betydelse för slutresultatet. Att Mercedes skulle ha monterat en turbo som lätt dubblar effekten känns för mej väldigt otroligt. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Tänk baklänges det är den starka motorn dom begränsar inte den svaga som hetsas till bristningsgränsen

Det fungerar tyvärr inte så på turbomotorer, om du tar en stark turbomotor och trimmar ned den och behåller samma turboaggregat, blir resultatet en motor med väldigt dåliga köregenskaper på låga varv p.g.a den för effektuttaget alltför stora turbon. Det finns säkert någon som har gjort så i tidernas begynnelse, men idag skulle kunderna knappast acceptera sådana egenskaper i en motor. :)
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Motoroptimering

Till Montreal! Det vore trevligt om du kom med något relattivt i stället för en massa påståenden! Du anger dig vara en expert på det här med optimering, var har du fått denna fantastiska lära ifrån? Egna erfarenheter eller har du studerat ämnet bokledes?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Ja inte blir man bra på motoroptimering för att man någon gång har haft en box monterad i en bil, eftersom du ställer frågan, vad kan du själv i ämnet? Det här är bara grundläggande motorteknik som man bör kunna innan man börjar diskutera ämnet, annars blir det ganska meningslöst. :wink:
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motoroptimering

Det fungerar tyvärr inte så på turbomotorer, om du tar en stark turbomotor och trimmar ned den och behåller samma turboaggregat, blir resultatet en motor med väldigt dåliga köregenskaper på låga varv p.g.a den för effektuttaget alltför stora turbon. Det finns säkert någon som har gjort så i tidernas begynnelse, men idag skulle kunderna knappast acceptera sådana egenskaper i en motor. :)

Nu är det väl inte sådana skarpa motore vi pratar om .
Enkelt är det så att man " gasar " mindre typ som att trycka in eco- knappen
Konstigare än så är det inte
Men vi kommer nog ingenvart
 
Toppen