• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
 

Bilagor

  • Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    102,6 KB · Visningar: 14

T68

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tyckte jag fick lite rå gång och vibrationer med KCR-box (som satt i när jag köpte utan att jag visste om det). Trevligare motorgång utan (men kanske lite mindre pigg) Tog bort den inför besiktningen förra året och har inte satt tillbaks än. Fiat 2.3 130hk 2012.
 
F

F.d. 64253

Guest
Tyckte jag fick lite rå gång och vibrationer med KCR-box (som satt i när jag köpte utan att jag visste om det). Trevligare motorgång utan (men kanske lite mindre pigg) Tog bort den inför besiktningen förra året och har inte satt tillbaks än. Fiat 2.3 130hk 2012.
En timbox lurar lurar systemet, självklart inte bra. Optimering är klart bäst.. vitsen med detta är att få ökad effekt och vridmoment, en normal bilist använder detta annars är det meningslöst, har gjort detta på alla mina bilar o fått så mycket roligare bilar.. så länge man utnyttjar effekten så kan man aldrig få mindre förbrukning. Sunt förnuft..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Box eller uppdatering av programvaran är båda trim. Optimering är ett floskelord som används av alla krängare av trim och tyvärr har det fått fäste.
OBS min åsikt.
Optimera blev väl mer brukat i.o.m datorers intrång i Svenssons hem, så även när datorer började ta över våra fordon.
Optimera eller trimma har samma innebörd för mej idag, att få någonting att fungera bättre i vardagen.
Trimma känns 80-tal eller äldre, för mej.

Trimning – Wikipedia
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är väl lite olika hur man ser på det. För mig är trimning främst att få ut mer effekt på olika sätt. Det är ju det boxar och omprogrammeringar främst marknadsförs att göra och även gör.
Att optimera är ett lite mer komplext och vidare begrepp/ord som innehåller bra många fler parametrar för vad man vill uppnå.

Det blir lite som att klistra champagneetiketter på flaskor med kranvatten för att det säljer bättre.
 

Janne Andreasson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Laholm
HBK-Nr
25323
Medlemskap
2024
Jag hade kcr box i min Fiat 3,0 -08 men jag tyckte inte det gjorde något skillnad sen tog jag kontakt med gdm proformers i vallåkra ,, jag fick 50 hk mer och 100nm vilken skillnad och det kostade bara 3500kr betydligt billigare än bsr som gör samma sak,,,,kolla på hans hemsida han har både mb och Fiat och även personbilar
 

fullmark

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2024
Jag hade kcr box i min Fiat 3,0 -08 men jag tyckte inte det gjorde något skillnad sen tog jag kontakt med gdm proformers i vallåkra ,, jag fick 50 hk mer och 100nm vilken skillnad och det kostade bara 3500kr betydligt billigare än bsr som gör samma sak,,,,kolla på hans hemsida han har både mb och Fiat och även personbilar
Är du ännu nöjd ? någon skillnad på dieselförbrukning ?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Någon som vet hur man kan se om den har någon effektbox. Var ska man söka?

Jag har en Ducato 3.0 L som är pigg och råstark. Kanske bara är så. Vet inte om den har "trim" köpt den begagnad.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har hela tiden haft svårt att fatta dessa ”trim”. Om man kan manipulera miljonhusbilen med mjukvara/box varför gör inte tillverkaren detta från början??
Tillverkarna säljer olika trimmningsgrad på husbilarna när du köper ny, bara att kryssa i en ruta, men det kostar många gånger mer än vad BSR tar för att öka kraften och styrkan i motorn. Sitter KCR boxen i bilen vid besiktning blir det ombesiktning! Jag har samma optimering som Emerson skriver här ovan och jag är mycket nöjd. Hade KCR i min förra p-bil och den drog mer bränsle med boxen och fläktarna gick ofta.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
Jag skulle aldrig montera en typ KCR som är optimerad på samma sätt för att med samma motortyp, som bara förvränger kurvorna.
Jag valde att besöka en verkstad som dels kontrollerade vilken programvara som serviceverkstaden installerat vid senaste servicen. Sedan bestämde vi tillsammans med företaget som optimerade, mina önskningar vid vilka varvtal jag önskade mesta effekten. Därefter fick jag ett fordon som passade mina specifikationer.
Vid en fordonskontroll av trafikpolisen så behövs ingen större kontroll om man har en KCR monterad, för att se att typintyget för bilens prestanda inte stämmer. Krävs lite mera jobb om optimeringen sitter i motorns programvara.
 
Toppen