• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
 

Bilagor

  • Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    102,6 KB · Visningar: 14

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men något som förmodligen görs, är att använda det högre vridmomentet lågt ned i registret till att inte växla utan accelerera på hög växel,
och det är skadligt för både motor, växellåda och transmission. Den manuella växellådan är konstruerad för max 400 Nm vridmoment och därför har man på vissa modeller sett till att programmera motorn så att det inte överskrids, ändå har jag sett trimmare som har angett trimning till 530Nm?
Det stämmer säkert men återigen kommer vi till det där med vad det innebär i praktiken när vi använder fordonen.
Den där lilla extra kraften används ytterst sällan och en extremt kort period.
Grejerna är byggda för att hålla för hård körning och rejäl misshandel hela dagarna och jag törs påstå att den absoluta majoriteten av våra husbilar körs väldigt lugnt med mjuka starter, långa sträckor med jämn fart och tätt mellan oljebytena. Precis raka motsatsen mot vad som normalt sliter ner drivlinan i en bil.
Bilarna är konstruerade för att misshandlas men vi kör dom med silkesvantar.
Tittar vi också på vanliga fel så är det extremt sällan det är något mekaniskt i motorn eller drivlinan som går sönder. I alla fall om vi snackar Fiat.
5:e växeln på dom äldre är väl undantaget.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer säkert men återigen kommer vi till det där med vad det innebär i praktiken när vi använder fordonen.
Den där lilla extra kraften används ytterst sällan och en extremt kort period.
Grejerna är byggda för att hålla för hård körning och rejäl misshandel hela dagarna och jag törs påstå att den absoluta majoriteten av våra husbilar körs väldigt lugnt med mjuka starter, långa sträckor med jämn fart och tätt mellan oljebytena. Precis raka motsatsen mot vad som normalt sliter ner drivlinan i en bil.
Bilarna är konstruerade för att misshandlas men vi kör dom med silkesvantar.
Tittar vi också på vanliga fel så är det extremt sällan det är något mekaniskt i motorn eller drivlinan som går sönder. I alla fall om vi snackar Fiat.
5:e växeln på dom äldre är väl undantaget.

5:an håller nog också om man undviker massor av vridmoment vid låga varv. Vår fungerar i varje fall fortfarande med en bit över 26.000mil.
Men, då kommer vi tillbaka till frågan om faktiskt typisk husbilkörning är ganska skadlig för drivlinan i längden? Mycket vridmoment vid
låga varv ger ökade kraftpulser som belastar alla delar i motorn och transmissionen, dubbelmassesvänghjul, koppling, växellåda och drivaxlar, alltså det farligaste är inte högre effekt, utan högre vridmoment lågt ner i registret och att använda det. För att inte nämna vad det förmodligen gör med eventuell katalysator och partikelfilter? Naturligtvis kommer ju de flesta bilarna att hålla länge ändå, genomsnittshusbilen körs någonstans 650mil per år. Men jag skulle inte vilja köpa t.ex. en 3-liters Ducato som har varit chippad till 530Nm under hela sitt liv, jag skulle förmodligen vara mycket tveksam till växellådans framtida livslängd.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja igen faller vi tillbaka på teorin. Där säger jag inte emot.
Men hur sakta kör vi egentligen och hur mycket segdrar vi på femman/sexan? Och hur mycket av det extra vridet utöver standard använder vi då verkligen? Tar något verkligen stryk eller är det bara vad man tror?
I praktiken tror jag inte att vi kör så hårt så att det kommer utanför vad bilen normalt tål och är byggd för. Det finns gott om marginal och vi kör som sagt väldigt lugnt. Jag är övertygad om att drivlinan i en halvlastad distributionsbil i stadstrafik får bra mycket mer stryk.
Vi har ju lite historik att gräva i här i forumet också och jag tycker det är extremt glest med exempel på skjutna motorer, trasiga växellådor, knäckta drivaxlar och havererade bakaxlar. Detta trots att det finns många äldre bilar som rullat en hel del och att det är poppis att trimma sin husbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja igen faller vi tillbaka på teorin. Där säger jag inte emot.
Men hur sakta kör vi egentligen och hur mycket segdrar vi på femman/sexan? Och hur mycket av det extra vridet utöver standard använder vi då verkligen? Tar något verkligen stryk eller är det bara vad man tror?
I praktiken tror jag inte att vi kör så hårt så att det kommer utanför vad bilen normalt tål och är byggd för. Det finns gott om marginal och vi kör som sagt väldigt lugnt. Jag är övertygad om att drivlinan i en halvlastad distributionsbil i stadstrafik får bra mycket mer stryk.
Vi har ju lite historik att gräva i här i forumet också och jag tycker det är extremt glest med exempel på skjutna motorer, trasiga växellådor, knäckta drivaxlar och havererade bakaxlar. Detta trots att det finns många äldre bilar som rullat en hel del och att det är poppis att trimma sin husbil.

Jag kan nog hålla med dej i många delar, men jag tror inte någon med ett motor, koppling eller växellådsras kommer att skriva på något forum,
att man har chippat bilen och ta på sig skulden offentligt?
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Det är väl även så att alla HK och NM inte kommer samtidigt och från tomgångsvarv.
Fullt vridmoment är väl ca 1500-2500 varv för att sen minska, och max HK är väl ca 3000-3500 varv.
Så med lite förstånd borde en moderat effekt ökning kunna hålla, men visst det går att köra ihjäl en moppe motor med.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag kan nog hålla med dej i många delar, men jag tror inte någon med ett motor, koppling eller växellådsras kommer att skriva på något forum,
att man har chippat bilen och ta på sig skulden offentligt?

Det tror inte jag heller men det lustiga är ju att det i princip inte verkar förekomma några stora mekaniska ras överhuvudtaget. Trimmat som otrimmat. Vi borde läsa mer sådant om det var ett problem även om nu ägaren mörkar att just hans bil var trimmad. Det är ju ett antal bilar och ägare som passerat bara genom vårt forum. Och trim är ju knappast ovanligt.

Det är det jag menar med att i praktiken verkar det inte vara något problem.
Det blir mer teori att motorn inte är byggd för den extra effekten och därmed måste risken för haveri öka.

Vi lär ju aldrig få veta men själv är jag inte direkt orolig :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En googling på "chiptuning wohnmobil motorschaden" ger 5 helsidor med träffar.

Var och en får göra sin egen riskvärdering.
Trimma och lägga ut pengar på detta och då öka risken för totalt motor eller drivlinehaveri.

Man kan undra varför mjn sjulitersmotor endast lyfts från 240 till 285 hk med omprogramering?
Kan det vara för att på en lastbil måste det hålla.....?? Jag menar, en ökning med 6,5 hk per liter slagvolym.

Jag kan hålla med om att en 2,3 fiat bör tåla 2,3 X 6,5 hk = 15 hk ökad effekt utan att desintigrera. :blabla:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men Michael, antal sidor på en enkel googling säger ingenting om vad som faktiskt står på varje sida och vad som skrivs.
Testa att söka på "Mögligt Wienerbröd" så får du se hur långt ut i periferin du hamnar när du läser sen...:D

Självklart får var och en göra sin egen riskvärdering men när man gör den så väger man givetvis in andras praktiska erfarenheter och viktar då rimligen dom tyngre än allmänna teoretiska gissningar typ "det blir högre belastning och X kan gå sönder".
Vi kommer hela tiden tillbaka till att det är väldigt ovanligt med mekaniska haverier överhuvudtaget på våra vanliga husbilar. Med det stora antal bilar som rullar och med den förmodar jag rätt stora mängd bilar som även är trimmade ter sig risken att en vanlig trimning skulle få motorn i en normal husbil som körs normalt att haverera som extremt liten. Jag törs nästan skriva obefintlig.

Så jag håller med, risken för ett haveri ökar i teorin då belastningen blir större. Men i praktiken verkar det inte ske några haverier varför det är rimligt att anta att effektökningen ligger väl inom marginalerna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
Du får bättre vridmoment och fler hästar under huven,dom flesta är nöjda,men någon minska förbrukning kan du normalt inte räkna med.
Besiktningen gillar inte boxar så ta bort den eller montera den mindre synligt.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Väldigt mycket antagande utan fakta!
Fakta är att tillverkaren utför praktiska prov, både när det gäller livslängd och funktion.
Proven som utförs i provriggar samt i provvagnar utförs med rätt specifikation på hårdvaran samt mjukvaran.
Vad du gör med en ”trimning” är att du själv gör en provning utanför tillverkarens egna tester.
Om du gör detta så är det på egen risk!
Men meddela nästa köpare att du har kört med en trimmad motor.
Är helt övertygad att detta sänker värdet på fordonet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag frågade på en Fiat-verkstad om växellådorna och de bekräftade att de hade bytt ett flertal växellådor på husbilar men främst på tyngre husbilar, 4,5 ton och upp och då är det starterna som har tagit de här växellådorna.
 

Jägan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Varberg
HBK-Nr
29331
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
Hej
Jag har optimerat våran Mercedes men valde att göra det på motor styrenheten. Alltså ingen styrboxen.
Det mest intressanta är hur mycket mer vrid du får kan jag tycka.
Har hört att det kan bli en del fel koder med styrbox och att vissa jobbar med att manipulera singnalerna till spridarna så att dom i sin tur trycker mer bränsle. Har haft styrbox i personbil och där fick jag indikationer på olje byten betydligt
tätare en rekommendation.
Vi ha automat låda och har tyckt att bilen har inte riktigt orkat att ligga på 9vxl om inte det går i 120km/h.
Men nu efter optimeringen så orkar den hålla kvar 9vxl även i 110. Om man nu måste ha så brått
 

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Bytte bil från Fiat 3.0 till nyare med 2.3 l motor. Robot låda i båda. Den gamla 6 år körd 6.000mil. Den nya 3 år körd endast 1.200mil. Ungefär samma vikt. Upplevde den nya som lite trött. Fick ett fel meddelande, inget med effekt, och besökte Fiat proffesional verkstad. Visade sig att det inte var gjort någon fel avläsning eller uppdatering på bilen. Efter uppdatering, är det en ny bil. Piggare, och lådan växlar bättre Vill med detta få sagt att det är viktigt att besöka Fiat P ibland. Kanske inte alltid "trimning" som behövs.
 

fasth

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
28354
Medlemskap
2022
Satte in en Promotech och ökade från 150-180hk. Mycket lugnare och mjukare växling i robotväxellådan med bättre komfort som resultat. Bränsleförbrukningen gick från 11,2 till 9,4. Inköpspris 3500kr. Jag är mycket nöjd
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Satte in en Promotech och ökade från 150-180hk. Mycket lugnare och mjukare växling i robotväxellådan med bättre komfort som resultat. Bränsleförbrukningen gick från 11,2 till 9,4. Inköpspris 3500kr. Jag är mycket nöjd
Om du beräknat bränsleförbrukningen med hjälp av vägmätare och bränslekvitto är det anmärkningsvärf
Många trimningar ger felvisande färddator
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Satte in en Promotech och ökade från 150-180hk. Mycket lugnare och mjukare växling i robotväxellådan med bättre komfort som resultat. Bränsleförbrukningen gick från 11,2 till 9,4. Inköpspris 3500kr. Jag är mycket nöjd
Med boxar får du detta resultat,minskad förbrukning för den lurar färddatorn,trimmning ger en ytterst marginell om ens någon minskning ,men bättre vrid helt klart.
 
Senast ändrad:
Toppen