• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
 

Bilagor

  • Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    102,6 KB · Visningar: 14

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Jag är förmodligen en av de få som låtit göra jämförande tester i en RotoTest-anläggning.

Motorn var en 2.0 jtd och bilen hade gått ca 12.000 mil när testet gjordes.

Boxen var en KCR-box, och resultatet framgår av bilagan.

Pålle
Tack Pålle, det finns 2 röda kurvor. Är ljusare röd utan box ock röd med box? Max prestanda mellan 3 och 4000 varv och omkring 5000 varv avtar kraften, gissa jag rätt? Har det intreffad motorproblem relaterade till optimering? Jag har installerad boxen först och främst för att köra skonsamnt för motor och med förhoppning att förbruka mindre diesel. Nu ska vi köra 3000 km(semesterresa) och kontrollera liter per mil sen jämföra med tidigare test. Återkomma med resultat.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har bara positiva erfarenheter.
Men man skall inte göra det i tron att man sparar bränsle och åker billigare. Det man får är en trevligare bil att köra som faktiskt även frestar till mer tryck på gaspedalen.
Skulle man mot förmodan ändå kunna köra så man sparar några droppar, låt oss säga 5% och att bilen normalt drar dryga litern per mil så spar man ca 1:- milen.
Med en box som kostar 3.500:- måste man alltså köra 3.500 mil för att bara gå jämnt upp. Dyrare trimning blir längre sträcka...
Under dom milen får man heller inte nyttja den högre effekten till mer gasande eller högre tempo för då håller inte kalkylen.

Min erfarenhet: Det kostar mer men bilen blir trevligare att köra
 
Senast ändrad:

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Jag har bara positiva erfarenheter.
Men man skall inte göra det i tron att man sparar bränsle och åker billigare. Det man får är en trevligare bil att köra som faktiskt även frestar till mer tryck på gaspedalen.
Skulle man mot förmodan ändå kunna köra så man sparar några droppar, låt oss säga 5% och att bilen normalt drar dryga litern per mil så spar man ca 1:- milen.
Med en box som kostar 3.500:- måste man alltså köra 3.500 mil för att bara gå jämnt upp. Dyrare trimning blir längre sträcka...
Under dom milen får man heller inte nyttja den högre effekten till mer gasande eller högre tempo för då håller inte kalkylen.

Min erfarenhet: Det kostar mer men bilen blir trevligare att köra
Intressant! Tack så mycket
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Har BSR i min Pilote G740 vilket ökat hkr från 150 till 182 samt vridet till en bit över 400 Nm. Jag har ett lugnt körsätt och kan konstatera nån dl lägre förbrukning men de största fördelarna är förutom lite piggare bil, att robotlådan inte håller på att växla så infernaliskt längre och då därtill hörande motorrrusningar.
Sen har man inga lösa boxar och kablar utan bara en lite behändig tillhörande handdator som man kommunicerar mellan fordon och BSR Växjö i samband med framtida uppdateringar .
Vad jag förstått tar system BSR optimering hänsyn till fler variabler än vad andra motsv optimeringar gör.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En BSR optimering innebär att det är original ECU:n i husbilen som omprogrammeras , med en box utanför ECU:n så förvrängs signalen mellan ECU:n och t.ex insprutningen för att åstadkomma en förändring Med allt vad det innebär.
För egen del skulle jag aldrig använda något annat än omprogrammering av original ECU:n.
(En ECU är den processor som styr hela motorn)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Anledningen till att man väljer box är att den är mycket billigare, kan även köpas begagnad, är enklare att få igång, fungerar tillräckligt bra och kan enkelt flyttas vidare till annan bil eller säljas vidare.
Rent tekniskt är väl en omprogrammering bättre men någon större skillnad i funktion verkar det inte vara med tanke på att boxar säljs i mängder och folk verkar vara nöjda med dem.
På sista raden handlar det väl mest om hur mycket pengar man vill lägga ner på att trimma bilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varför jämföra just med den dyraste boxen (KCR) för 4.400:- ?
Det finns andra minst lika bra som är mycket billigare.

En begagnad KCR-box kan du även hitta för 1.500:- och sen sälja för samma pengar igen om du vill. Oslagbar ekonomi :)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Värt att nämna i sammanhanget är att all typ av modifieringar det talas om här är olagligt. Det är därför KCR rekommenderar avmontering av boxen inför besiktning. Själv hade jag en KCR box i förra husbilen med 150hk 2.3Multijet. Under 2000mil var det ingen bränsleminskning att tala om men kördynamiken blev avsevärt bättre. I vår nya Nordic med MB V6 och 7Gtronic lådan behöver jag inte fundera på det...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har inte lyckats sälja min, trots lägre pris än du antyder, trots två försök här på HBK.

Pålle
Blocket är helt klart bättre. Det är tyvärr lite trögt att sälja här på marknadsplatsen har jag märkt.
Sen beror det säkert på vilken motor boxen är till också.

Tittar man på Blocket nu finns det 7st KCR-boxar med pris från 900:- till 1900:- sen finns det ju andra märken också.
Jag har själv både köpt och sålt box där utan några större problem.
 
Toppen