• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
 

Bilagor

  • Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    102,6 KB · Visningar: 14

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Jag har hela tiden haft svårt att fatta dessa ”trim”. Om man kan manipulera miljonhusbilen med mjukvara/box varför gör inte tillverkaren detta från början??
Förmodligen för att den ska hålla/fungera för alla typer av förare. När man "trimmar" så måste man vara medveten om hur man ska behandla bilen för att den ska hålla.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Trimmet är ju att höja effekten till mer än vad tillverkaren valt att ta ut ur motorn och inte vad den max håller för. Det finns många skäl till att tillverkaren medvetet sätter ett mycket lägre effektuttag än vad den mekaniskt klarar av.
Den nivån på trimning vi talar om på husbilar är ju även relativt låg.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
I grunden samma motor säljs ofta med olika effekter där tillverkaren har olika programvarianter på motorn nyare Ducati har
130 hk i en 2.3 liters motor detta är ingen hög effekt samma motor finns ju att beställa med 150 hk 180 hk har däremot vissa
komponenter som är annorlunda typ annan turbo .
Prisnivån för att få högre effekt är ju direkt löjlig när det enda som skiljer är programvaran
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
I grunden samma motor säljs ofta med olika effekter där tillverkaren har olika programvarianter på motorn nyare Ducati har
130 hk i en 2.3 liters motor detta är ingen hög effekt samma motor finns ju att beställa med 150 hk 180 hk har däremot vissa
komponenter som är annorlunda typ annan turbo .
Prisnivån för att få högre effekt är ju direkt löjlig när det enda som skiljer är programvaran
Det där är inte sant! Tillverkaren gör även kostnadsbesparingar på övriga komponenter.
Vilket medför att den som höjer momentet tar en risk att något gör sönder.
Visserligen låg men ändå en risk
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Har inte sett vilka delar som skiljer sig åt på 130 HK och 150 HK om man beställer reservdelar så är det samma artikel nr på drivaxlar tex.
Skulle vara intressant att se en lista med vilka delar som har olika utförande på dessa motorer.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Oavsett olika komponenter så kan vi vara ganska säkra på att motorerna håller för den relativt lilla trimning vi gör med hjälp av våra boxar och omprogrammeringar av styrenheter.
Hade det varit ett problem hade vi garanterat kunna läst om det.
Vad vi säger är att den som trimmar och höjer motormomentet tar en risk.
Detta är givetvis upp till var och en.
Ett antagande som jag gör är att få meddelar nästa ägare att bilen har varit trimmad, vilket då blir lurendrejeri
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jo visst medför högre belastning en ökad risk för att något skall gå sönder men jag menar att den risken är relativt liten i praktiken. Pratar vi om Fiats/Ivecos motorer så vet vi ju att dom i princip är helt skottsäkra. Det är extremt sällan(om ens någonsin?) man läser om mekaniska haverier som är kopplade till överbelastning av motorn. Och då finns det många många "trimmade" husbilar därute.

Den lilla trimning vi gör av våra motorer är så marginell och belastar ju faktiskt också bara motorn lite mer just dom (sekunder?) när man tar ut den där lilla extra effekten.
Av den anledningen tycker jag heller inte det är lurendrejeri eller ens slarvigt att inte automatiskt nämna för en köpare att den har varit trimmad. Jag skulle dock nämna det eller svara ärligt om någon skulle fråga mig.

Hur den har körts är mer intressant och gör nog större skillnad på bilens/motorns skick än om den haft t.ex. en box installerad.
Det finns ju en del folk där ute som t.ex. segdrar onödigt eller varvar skiten ur motorn innan en brutal rallyväxling. Även full gas iväg direkt vid kall motor eller stänga av motorn direkt när den fått jobba hårt och turbon glöder som grillkol.
Den typen av körning oroar i alla fall jag mig mer för än en lättare trimning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns ett inbyggt "moment 22" i vad vi hör talas om map problem och haverier orsakade av trimning.

INGEN går ut på ett forum och säger "jag är så dum att jag inte tog till mig varningarna, men nu är min motor/växellåda/koppling kass.
Inte heller kommer denna någon att berätta detta för sitt försäkringsbolag, som får stå kostnaden i maskinskadeförsäkringen.

Det vore intressant att se maskinskadestatistiken för Fiat Ducato.
Fiat personbilar har i alla fall höga kostnader/utfall för maskinskador.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nej kanske ingen som har haft ett haveri talar om att dom eventuellt trimmat men jag tror definitivt dom skulle tala om att dom har haft ett haveri. Det finns ju ingen anledning att inte berätta det?
Eftersom vi i princip aldrig läser om några motorhaverier överhuvudtaget när det gäller Fiat/Iveco är det rimligt att anta att motorerna är otroligt driftsäkra och väldigt tåliga mekaniskt. Trimmade som otrimmade.

Sen kan ju en dålig förare köra sönder i princip vad som helst. Trimmat som otrimmat. Det är nog bakom ratten den största risken sitter.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har chippat många bilar och aldrig fått mekaniska problem.
En av mina Saab:ar, original 150hk, har idag 285hk (på drivhjulen).
Har kört med den effekten i mer än 10år, ofta allt annat än lungt, och den håller.
På en dieselmotor i husbilsvärlden är det en måttlig effekthöjning man gör så det bör inte påverka slitaget i någon nämnvärd omfattning.

Dock är det på sin plats att nämna att piggyback system (där boxen manipulerar) en eller flera styrsignaler oftast endast höjer bränslemängden som sprutas in i motorn (vilket höjer effekten) utan att ta hänsyn till övriga driftparametrar.
Det är alltid bättre att ändra i bilens befintliga box genom förändrad programvara.

Och som slutkläm i trimningen av en dieselmotor.
Min kompis har byggt en tävlingsbil där blocket och kolvarna är original från en dieselmotor (fast den drivs på bensin).
Som diesel gav den ca 200hk men i nuvarande utförande med E85 ger den strax över 800hk....
Håller säkert inte 30 000mil men har hållt hittils....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De mappningar jag fått utfört på dieslar har legat på 100hk/L slagvolym, det klarar många dieslar, dock är det inte säkert att transmissionen klarar det ökade vridmomentet, här måste man ha koll vad grejerna klarar att hantera, detta är ett större problem på tyngre fordon med bra fäste i asfalten, men inte är dimensionerade för högt vridmoment.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja sen måste vi tänka på vad allt detta teoretiska verkligen blir i praktiken.
Att trimma en motor i en husbil så den kan ge t.ex. 20% mer effekt betyder ju inte att den konstant rullar med 20% högre belastning och med 20% högre slitage på allt. Egentligen är det bara dom få sekunder när man kanske nyttjar dom där sista extra hästarna som det är högre belastning än original.
Samma med transmissionen. Den är byggd för att tåla stryk och misshandlas en hel del så det finns marginal. Om man kör som vanligt folk och inte tävlar, gör burnouts eller kastar upp kopplingen på sin husbil skall det mycket till att en vanlig Svennetrimning skall vara orsaken till ett haveri.
Det är ju faktiskt inte så ofta man ser någon köra skiten ur sin husbil eller stå och göra burnouts utanför grillkiosken.:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja sen måste vi tänka på vad allt detta teoretiska verkligen blir i praktiken.
Att trimma en motor i en husbil så den kan ge t.ex. 20% mer effekt betyder ju inte att den konstant rullar med 20% högre belastning och med 20% högre slitage på allt. Egentligen är det bara dom få sekunder när man kanske nyttjar dom där sista extra hästarna som det är högre belastning än original.
Samma med transmissionen. Den är byggd för att tåla stryk och misshandlas en hel del så det finns marginal. Om man kör som vanligt folk och inte tävlar, gör burnouts eller kastar upp kopplingen på sin husbil skall det mycket till att en vanlig Svennetrimning skall vara orsaken till ett haveri.
Det är ju faktiskt inte så ofta man ser någon köra skiten ur sin husbil eller stå och göra burnouts utanför grillkiosken.:D

Men något som förmodligen görs, är att använda det högre vridmomentet lågt ned i registret till att inte växla utan accelerera på hög växel,
och det är skadligt för både motor, växellåda och transmission. Den manuella växellådan är konstruerad för max 400 Nm vridmoment och därför har man på vissa modeller sett till att programmera motorn så att det inte överskrids, ändå har jag sett trimmare som har angett trimning till 530Nm?
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sedan kan man jämför med budbil/transportbilar som är huvudsakligen är FIAT,dom går med plattan i mattan 365dagar om året, och håller så det finns en "viss" marginal.
 
Toppen