• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn har fått spader!!!!

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Rusken!

Vad händer med dina avgasvärden, om man gör som du säger. Klarar motorn besiktningens avgaskontroll?

Roadglider


Har prøvet målingen hos MF lokalt, og de var godt under grenseverdiene.


På biler der EGR er styrt slik at ECU gir feilkode ved manuell deaktivering, kan man ofte lage en blendeplate i stål, som man skrur inn mellom eksosmanifold og EGR ventil på egnet sted som blending.


Deaktiver EGR som beskrevet om det er mulig(ikke alle merker har muligheten), kjør uten EGR mellom kontrollene, og før besiktning koble den til (vacumslangen). På Fiat 2,3 multijet er dette gjort på sekunder.


Da er man sikret en problemfri drift over lang tid, ren motor innvendig, samt en EGR ventil som er i orden ved hver kontroll i årene framover.

:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hei, Rusken!
Har en Fiat 2,3 multijet. Tett under bakkant av panseret sitter en ventil med 2 stk slanger.
Er det den slangen som sitter til venstre (sett i fartsretningen) du mener?
Helsing, Berit & Ola
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Sådana OBD 1 och 2 avläsningskablage till datorn har man haft glädje av ett antal gånger dom X-antal åren som jag haft det och även sparat en del onödiga verkstadsbesök och sen tycker jag iofs det är kul att försöka lösa mina problem själv .

Hej Bengt-Åke!

Var får man tag i kablage & programvara till min bil?

Ford 140hk, 6 växlar.... 2,4l tror jag......

Har du koll på det?

Kunde som sagt va bra att ha kanske!

Tror vi har pratat om detta för längesen över nätet, men kommer inte ihåg hur & var.

Ha det gott
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Jag skall be våran lokala fordonselektronikfirma ta hem diagnosutrustning till Ford och Fiat .

Den modellen jag visade i länken är mycket enkelt att använda också om man jämför med den man ansluter till laptoppen .

På den andra sajten som jag hänger på ( www.nordicaudi.com ) så kan användaren klicka i sin profil om man har diagnosutrustning och kan tänkas hjälpa till med avläsning .
Något för HBK ?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Bengt-Åke.
Kan du samtidigt kolla vad det skulle kosta till Renault Master 2005 motor 3,0L.
Arne HBK13.:)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej igen därute!

Idag har jag hämtat husbilen från Volvo/Ford.
Det var EGR ventilen som hade hängt sig i öppet läge.

Enl. Volvo så har detta varit ett förkommande problem, så de har tydligen tagit fram en ny EGR ventil.
Denna blev monterad på min.

När jag körde därifrån så upplevde jag att bilen blivit mycket piggare än den var innan detta hände.
Inbillning?.......Inte vet jag, men det kändes väldigt bra i alla fall!

Så nu får vi hoppas att det funkar.

Tack alla ni som ställt upp med alternativa lösningar och förslag på åtgärder.
Utan er i klubben står man sig slätt.......
Vilken kunskapsbank vi har.:)

Ha det gott!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hei, Rusken!
Har en Fiat 2,3 multijet. Tett under bakkant av panseret sitter en ventil med 2 stk slanger.
Er det den slangen som sitter til venstre (sett i fartsretningen) du mener?
Helsing, Berit & Ola


Hei På dere!


Det er den ventilen ja!

Jeg husker ikke hvilken av slangene, men følg den ene ned til vacumklokka på EGR ventilen, ta den av og blende. Det er alt som skal til.

:mcride:

MVH
Rusken
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Bengt-Åke.
Kan du samtidigt kolla vad det skulle kosta till Renault Master 2005 motor 3,0L.
Arne HBK13.:)

Han skulle ta hem detta för det fanns lite olika och en del var specade för VAG-bilar och sedan så fanns det en del som kände av många andra märken inkl. Can-Bus

Jag hade ju en felkod i husbilen som jag kunde ta bort och den har inte kommit tillbaka .

På min gammel audi som jag servar själv kan jag med denna ställa in hur ofta servicearna skall göras samt släcka servicelampan osv .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Bengt-Åke!

Var får man tag i kablage & programvara till min bil?

Ford 140hk, 6 växlar.... 2,4l tror jag......

Har du koll på det?

Kunde som sagt va bra att ha kanske!

Tror vi har pratat om detta för längesen över nätet, men kommer inte ihåg hur & var.

Ha det gott

Hej igen, vi har varit borta en kortare trip (Tack för ställplatsen och kaffe Ragge och Susanne!)
Här finns diagnosverktyg för de flesta bilar för rimliga priser. Kommer nog att skaffa ett själv när (om?) jag får problem.
Felkodsläsare Can OBDII / EOBII
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Har prøvet målingen hos MF lokalt, og de var godt under grenseverdiene.


På biler der EGR er styrt slik at ECU gir feilkode ved manuell deaktivering, kan man ofte lage en blendeplate i stål, som man skrur inn mellom eksosmanifold og EGR ventil på egnet sted som blending.


Deaktiver EGR som beskrevet om det er mulig(ikke alle merker har muligheten), kjør uten EGR mellom kontrollene, og før besiktning koble den til (vacumslangen). På Fiat 2,3 multijet er dette gjort på sekunder.


Da er man sikret en problemfri drift over lang tid, ren motor innvendig, samt en EGR ventil som er i orden ved hver kontroll i årene framover.

:)

EGR har som främsta uppgift att sänka förbränningstemperaturen och minska utsläppen av kväveoxider (NOX). Därmed sänks även avgastemperaturen.
Om man blockerar EGR-ventilen KAN man få så höga avgastemperaturer att turbon skadas (= mycket dyrt) :mad::mad:
Även om EGR inte är dem optimala lösningen så skall man ha klart för sig att bilfabrikanter inte bara "slänger på" en pryl för att lösa ett problem. Det körs tester i månader för att kalibrera och programmera funktioner så allt stämmer.
Visst, man kan säkert blockera EGR-ventilen, men då bör man nog sänka turbotrycket och det tror jag inte någon vill för DÅ får man verkligen effektminskning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej igen, vi har varit borta en kortare trip (Tack för ställplatsen och kaffe Ragge och Susanne!)
Här finns diagnosverktyg för de flesta bilar för rimliga priser. Kommer nog att skaffa ett själv när (om?) jag får problem.
Felkodsläsare Can OBDII / EOBII


Deras reklam " Varför betala mer än du behöver " ... 1499:- för den , inte så billigt iofs .



Länk till OBD instrument : Nascom

Handhållen felkodsavläsare med flerradig LCD.
Kan läsa/radera felkoder för motorstyrning på alla OBD2-kompatibla bilar.
Läser även dataströmmar, så som tex lambdavärde, motortemperatur osv. för 595:- är ju lite billigare .


Hoppas inte webben tycker det är reklam men jag tycker att HBKs medlemmar skall kunna köpa bra prylar till bästa priserna .
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Deras reklam " Varför betala mer än du behöver " ... 1499:- för den , inte så billigt iofs .



Länk till OBD instrument : Nascom

Handhållen felkodsavläsare med flerradig LCD.
Kan läsa/radera felkoder för motorstyrning på alla OBD2-kompatibla bilar.
Läser även dataströmmar, så som tex lambdavärde, motortemperatur osv. för 595:- är ju lite billigare .


Hoppas inte webben tycker det är reklam men jag tycker att HBKs medlemmar skall kunna köpa bra prylar till bästa priserna .

Länken fungerar inte så jag kan inte jämföra funktionerna. Det företag jag hänvisade till (som jag inte har några som helst kopplingar till) har även billigare felkodsläsare för under 500:-, och även kablar att koppla till laptop.
Den läsare jag länkade till valde jag för den har:
Scanning live data
Dvs man kan läsa aktuella värden från sensorer od vilket är värdefullt vid felsökning.
Reading Freeze Frame Data

När en felkod sätts så sparar bilens styrenhet värdet/signalen på den komponent som orsakar felet.
På så sätt kan man se varför felkoden satts, och vilken typ av fel som uppstått, vilket felkoden inte alltid visar.

Det är möjligt att bet finns billigare läsare som visar detta, men jag har inte lyckats hitta någon (än så länge).
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Bengt-Åke!

Var får man tag i kablage & programvara till min bil?

Ford 140hk, 6 växlar.... 2,4l tror jag......

Har du koll på det?

Kunde som sagt va bra att ha kanske!

Tror vi har pratat om detta för längesen över nätet, men kommer inte ihåg hur & var.

Ha det gott

Schmid : Här finns det nu felkodsavläsare som är lättanvända :

Klicka på länken : Nascom



(Efter fråga till säljaren så är bilden är godkänd från hemsidan att användas )
 

Bilagor

  • 11402.jpg
    11402.jpg
    20,1 KB · Visningar: 693
Senast ändrad:
F

F.d. 53051

Guest
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Bengt Åke Vet du om man kan släcka servicelampan med denna felkodsläsare?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Vad är det till för bil ?


På min Fiat så behövs inget instrument att släcka serviceindikeringen utan man gör knapptryckningar i ett visst system på trippmätaren /klockan med tändningen på .

Den jag har till min Audi kan jag göra detta med och det finns några olika instrument .

Jag kan höra med honom då jag vet bilmodell eller om du mailar direkt mail@nascom.se
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Har haft två liknade problem vid vid olika tillfällen.
1 sta gången var det glapp i en " tändkabel ", vanligt fel. enl Fiat.
2 dra gången var det kontakten till vevhusvent.uppvärmningen. Killen på verkstan delade på kontakten satte i hop den igen, klart.
Så enkelt kan det vara om man har tur.
:)
 
Toppen